Namntråd föl 2015

oanki

Trådstartare
Jag vet att det har funnits tråd för namnförslag för förra årets föl men jag hittar ingen för årets föl.
Och jag tycker det är så bra när man får tips nu när det står helt still i huvudet! =)
 
Mitt sto och hingst
Point 2 Points Turmalin - Fighting Alpha

Jag är öppen för alla förslag! Svenska/ engelska spelar ingen roll
Jag har ett namn och det är:
Fighting Point
 
Kul!
Någon som har förslag till min?
Mamma: Olivia
Pappa: Uncanto di Villagana

Något italienskt kanske? Gärna något som spelar på båda föräldrarnas namn.
 
Behöver lite hjälp själv med:

Mamma: Abigale
Pappa: Crelido

Blir det stoföl ska hon heta Arielle, men om det blir hingstföl vet jag inte riktigt. Hade tänkt Crescendo, men vill egentligen ha med nånting från mammans namn med... Vill hälst ha nåt på C om det blir en hingst.
 
hehe, jag har lite udda namn planerade för årets föl - som båda är shetlandsponnyer.

Hingsten heter Titol och stona Cassis och Lovis.
Jag följer alfabetet och årets föl ska heta något på P.
Om man tar lite från pappas namn och lite från mammas och ett P i början så är det ju klockrent att fölungarna ska heta Polis och Pistol... (med mitt stuterinamn före)
:D :rofl: :banana:
 
Mina ston - hingsten

Final Touch - Luxus
Rise n'Shine - Ulk d'eté
Verona - Hasard

Förslag mottages gärna. Har bara klart namn på stoföl i första komben, men jag hoppas på en hingst.....
 
Mitt sto och hingst
Point 2 Points Turmalin - Fighting Alpha

Jag är öppen för alla förslag! Svenska/ engelska spelar ingen roll
Jag har ett namn och det är:
Fighting Point

Om stoet är döpt till Turmalin för sin färg så må du ju fortsätta på temat med avkomman! :p
Turmaliner är ädelstenarnas kameleonter, de kan ha vilken färg som helst. Får du en brun fölunge måste den heta Dravit, en fux Rubellite, en svart Schorl. :D Andra namn som kanske klingar lite bättre ur Turmalin-gruppen är Adachiite, Akroit, Feruvite, Foitite och Elbaite ("Elba" :love:) men då ska det väl till att du får typ en violett häst. ;)

Ett annat förslag är att hitta synonymer för pappans namn istället för att använda delar av det rakt av?

Alphette Adachiite
Battle of Elbaite
Feruvite Fighter
Riot Rubellite/Rubellite the Rebel
Apprentice Akroit
 
Mina ston - hingsten

Final Touch - Luxus
Rise n'Shine - Ulk d'eté
Verona - Hasard

Förslag mottages gärna. Har bara klart namn på stoföl i första komben, men jag hoppas på en hingst.....

Till den första kombon:
Last Touch?

Till den andra kombon kommer jag inte på något bra..

Till den tredje kombon:
Vera H?
Chance V? (Synonymer till hasard: vågspel/slump - en chans?! Och V från Verona) :)
Veneto H? (Verona är en gammal kulturstad i den italienska provinsen Verona, regionen Veneto i norra Italien - hämtat från wikipedia. Och H från Hasard).
 
@Duplo hade jag ingen aning om Turmaliner! Man lär sig något nytt varje dag! :)
Och ja stoet är knabtrupp så färg har hon,hon föddes svart med schabrak tigrerad rumpa!
Jag ska läsa på lite om Turmaliner och vem vet vad som kommer ut ;) Kanske en violet Elba :p
 
Mina ston - hingsten

Final Touch - Luxus
Rise n'Shine - Ulk d'eté
Verona - Hasard

Förslag mottages gärna. Har bara klart namn på stoföl i första komben, men jag hoppas på en hingst.....

Dammar av lite franskakunskaper till Rise n'Shine - Ulk d'eté:
Rayon de Soleil (solstråle)
Lumière de Soleil (solsken)
Aurore (gryning)
Soleil d'été (sommarsol)
Solstice d'été (sommarsolstånd, om den nu råkar födas just då ;) )
Soleil du Matin (morgonsol)
Matin/Matinée d'été (sommarmorgon)
Soleil Brillante (skinade sol)
Éclatanté (skinande)
 
Mina ston - hingsten

Final Touch - Luxus
Rise n'Shine - Ulk d'eté
Verona - Hasard

Förslag mottages gärna. Har bara klart namn på stoföl i första komben, men jag hoppas på en hingst.....
Jag gillar ju enkla namn, så jag hade nog kunnat tänka mig Flux eller Fluxa till Fias unge... :D
Och med tanke på att "été" betyder sommar, så hade jag nog letat efter ett namn som har med sommar, sol eller solsken att göra. Det följer ju dessutom mödernet... (eller också kan den heta Marulk ;) :rofl: )
Veras får jag klura lite på.
 
Luxurious Touch var det första som dök upp här. :)
Herona till den sista?

Ja den första är ju verkligen min lyxhäst. :D

Herona - hade funkat men jag vill nog ha en stad på V om det blir ett stoföl.
Visalia och VeraCruz fanns på listan redan förra året. Veneto var fint som @WS6 föreslog, men det är ett hingstnamn. Jag tänker mig hingst på H. Så kanske en stad på H? jag har också klurat på namnet Venture också.

Ett annat krav när det gäller SWB är att det inte ska finnas loads med det namnet på blup...
 
Dammar av lite franskakunskaper till Rise n'Shine - Ulk d'eté:
Rayon de Soleil (solstråle)
Lumière de Soleil (solsken)
Aurore (gryning)
Soleil d'été (sommarsol)
Solstice d'été (sommarsolstånd, om den nu råkar födas just då ;) )
Soleil du Matin (morgonsol)
Matin/Matinée d'été (sommarmorgon)
Soleil Brillante (skinade sol)
Éclatanté (skinande)

Åh, ett stoföl som heter Aurore - gud så fint!
Sa jag att mormor heter Sunshine? Så flera av solnamnet känns VÄLDIGT rätt!

Rayon på en lite hingst? Mmmm känns väldigt bra
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 889
Senast: Freazer
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
31 225
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 395
Senast: Morces
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 226
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp