När andra vill rida ens häst

Nu när våren är på intåg och solen börjar titta fram så får jag emellanåt höra från bekanta och kollegor som tidigare hållt på med häst i varierande grader, att "Åh, kan inte jag få komma hem till dig och rida nån dag?" Och jag brukar vänligt svara att jag inte har någon lämplig häst för utomstående men inombords känner jag mest att "hade du erbjudit dig nån gång under vinterhalvåret så hade det kanske varit aktuellt under den roligare årstiden också":angel:
Till de som inte nöjer sig med det svaret och är mer påstridiga brukar jag hänvisa till ridskolor i närheten.

Råkar ni ut för samma sak och hur hanterar ni det?
Ja ibland får jag frågan. Gasellen lättar gärna i bak så det är inget alternativ för någon än mig att rida henne. Jag brukar fråga om de vill hänga med på vagnen. De som verkligen menar de det säger tar sig tiden att åka med på en tur. De övriga låter det rinna ut i sanden.
 
släkten är värst enligt mig. Brorsans fruga påpekar alltid ridning på ett sätt att hon tar det för givet vid besök. Men hon är kass på att rida och dessutom tjock så jag säger nej
 
Under mina nästan fjorton år som hästägare fick jag inte frågan särskilt ofta, när den väl kom så var svaret alltid att de var så välkomna så. Jag hade en häst som tyckte det var riktigt fint att bara bära runt på en passagerare som inte ställde så mycket krav, och han var en riktig gentleman mot allt och alla :love: Dock är det ju som flera andra redan skrivit, det rann oftast ut i sanden.
Desto mer har jag haft hyresgäster som velat låna honom, typ till sällskap vid uteritt eller liknande, och det har jag gått med på eftersom det inneburit att jag fått låna deras i samma läge.
Jag hade dock en som var lite knepig på den fronten, hon verkade ta det nästan som självklart att hon fick låna min häst lite när som, men när jag ställde samma fråga till henne blev svaret ofta nej. Då blir man inte lika sugen på att låna ut pållen längre.
 
Känner mest att jag är glad att jag inte har frågat någon av alla bekanta med hästar om möjligheten att få skritta ut en tur i skogen. :nailbiting: Det hade tydligen varit oförskämt och fräckt.
Under åren när jag hade egen häst så lånade jag den ena rätt friskt, vem som helst kunde åka häst på honom så länge han hade sällskap. Oftast var det någon av stallkompisarna som ville ha med sig någon kompis/pojkvän/förälder. På senare år hade jag tillgång till en häst jag fick rida, periodvis betalde jag hyra och periodvis så bytte vi tjänster, jag skötte stallet och de övriga hästarna när ägaren var borta och jag fick rida istället. Nu har ägaren dragit ner och har bara en oriden häst kvar som jag visserligen är varmt välkommen att pyssla med men ägaren har inte samma behov av hjälp längre så vi fikar istället när vi träffas. ;)

Men i vintras så fick jag ett enormt sug att få skritta ut i skogen men kom mig aldrig för att fråga någon av de som har hästar. För mig handlade det om en ridtur i skogen och bara koppla av. Jag kikade på lite turridningar eftersom det är det som kommer närmast men det är väldigt få ställen som erbjuder en ensam tur i skogen i tystnad. ;)
Så det jag vill säga är att alla frågar inte för att de är fräcka eller vill ha något gratis som de hade kunnat betala för, vi är nog rätt många som av olika anledningar inte har hästar själva längre men ibland längtar ut.
 
Känner mest att jag är glad att jag inte har frågat någon av alla bekanta med hästar om möjligheten att få skritta ut en tur i skogen. :nailbiting: Det hade tydligen varit oförskämt och fräckt.

Så det jag vill säga är att alla frågar inte för att de är fräcka eller vill ha något gratis som de hade kunnat betala för, vi är nog rätt många som av olika anledningar inte har hästar själva längre men ibland längtar ut.

Alltså det beror ju på hur man yttrar sig med mera. Att ta för givet att man ska få rida någon annans häst är faktiskt oförskämt och fräckt. Jag har lånat min häst när folk i stallet har behövt en extra och jag har lånat häst när jag bara hade en för att kunna ta med nån kompis. Jag har sagt till stallägare som nu är utan häst ett tag att hon bara behöver säga till så får hon låna. Men skulle aldrig låna ut till nån ytligt bekant bara för att den känner för det. Att tro att man ska få rida nån annans häst för att man är snål, det är fräckt.
 
Alltså det beror ju på hur man yttrar sig med mera. Att ta för givet att man ska få rida någon annans häst är faktiskt oförskämt och fräckt. Jag har lånat min häst när folk i stallet har behövt en extra och jag har lånat häst när jag bara hade en för att kunna ta med nån kompis. Jag har sagt till stallägare som nu är utan häst ett tag att hon bara behöver säga till så får hon låna. Men skulle aldrig låna ut till nån ytligt bekant bara för att den känner för det. Att tro att man ska få rida nån annans häst för att man är snål, det är fräckt.

Precis! Om någon skulle fråga mig t.ex. "Behöver du hjälp att motionera hästarna någon gång så säg till, jag skrittar gärna ut en sväng." så vore det såklart helt okej och inget problem. :) @Snurrfian
 
Precis som @nightcrawler och flera andra är inne på så är det mest beteendet att ta för givet att de ska få rida som gör vissa av oss ifrågasättande. När det förväntas serveras med fri tillgång när det är fint väder ungefär, då blir det lite tröttsamt.
 
Kom inte helt osökt tänka på den här tråden igår. Jag och ägaren till min medryttarhäst + hennes andra häst var på väg hem från ridbanan när hon stoppades av någon nyinflyttad snubbe. Märkte ju ganska direkt vart det lutade när han sa att ägarens häst alltid ser så nyfiken och snäll ut. Sen frågade han om inte hans dotter skulle kunna få rida i helgen, för hon var så sugen. Jag antar att sånt är priset att betala när man som ägaren ser snäll och tillmötesgående ut och har en söt skimmel som är supersocial. Jag och medryttarhästen fick å andra sidan inte ens ett hej (och han kunde ju ändå inte veta att det inte är min häst). Jag antar att det kan bero på att jag brukar få höra att jag har ett bitchy resting face och den rätt stora, bruna medryttarhästen verkligen ser lika sur och gubbgrinig ut som han är :angel:
 
Jag antar att sånt är priset att betala när man som ägaren ser snäll och tillmötesgående ut och har en söt skimmel som är supersocial.

Nä, vet du vad!
Jag är alltid trevlig och tillmötesgående och har sockersöta hästar som ser ut att kunna användas på ponnyridning men har då aldrig varit med om detta.

Jag har fattat att vi menar olika saker här i tråden men att sluta vara tillmötesgående och trevlig är verkligen inget alternativ eller ens anledningen till att vissa människor har den fräckheten som den mannen.
Det leder bara till ännu mindre tolerans mot hästmänniskor.

Det är väl bara att svara att det inte går eftersom den är dummare än den ser ut eller hänvisa till en ridskola. Svårare är det ju inte.
 
Nä, vet du vad!
Jag är alltid trevlig och tillmötesgående och har sockersöta hästar som ser ut att kunna användas på ponnyridning men har då aldrig varit med om detta.

Jag har fattat att vi menar olika saker här i tråden men att sluta vara tillmötesgående och trevlig är verkligen inget alternativ eller ens anledningen till att vissa människor har den fräckheten som den mannen.
Det leder bara till ännu mindre tolerans mot hästmänniskor.

Det är väl bara att svara att det inte går eftersom den är dummare än den ser ut eller hänvisa till en ridskola. Svårare är det ju inte.


Det verkar lite som att jag gjorde ett dåligt jobb med min skämtsamma ton. Jag tycker såklart också att det var fräckt och att man inte ska sluta vara tillmötesgående och trevlig (jag är det om man pratar med mig ;)). Delade med mig av anekdoten bara för att det var första gången jag själv upplevde den här typen av fräckhet, har ju skrivit tidigare i tråden att jag själv varit tillmötesgående när jag haft en egen häst och även att jag själv slängt ut frågan många gånger. Men att jag då sett till mina egna förutsättningar i kombination med hästens och ägarens innan jag frågat.
 
Känner mest att jag är glad att jag inte har frågat någon av alla bekanta med hästar om möjligheten att få skritta ut en tur i skogen. :nailbiting: Det hade tydligen varit oförskämt och fräckt.
Under åren när jag hade egen häst så lånade jag den ena rätt friskt, vem som helst kunde åka häst på honom så länge han hade sällskap. Oftast var det någon av stallkompisarna som ville ha med sig någon kompis/pojkvän/förälder. På senare år hade jag tillgång till en häst jag fick rida, periodvis betalde jag hyra och periodvis så bytte vi tjänster, jag skötte stallet och de övriga hästarna när ägaren var borta och jag fick rida istället. Nu har ägaren dragit ner och har bara en oriden häst kvar som jag visserligen är varmt välkommen att pyssla med men ägaren har inte samma behov av hjälp längre så vi fikar istället när vi träffas. ;)

Men i vintras så fick jag ett enormt sug att få skritta ut i skogen men kom mig aldrig för att fråga någon av de som har hästar. För mig handlade det om en ridtur i skogen och bara koppla av. Jag kikade på lite turridningar eftersom det är det som kommer närmast men det är väldigt få ställen som erbjuder en ensam tur i skogen i tystnad. ;)
Så det jag vill säga är att alla frågar inte för att de är fräcka eller vill ha något gratis som de hade kunnat betala för, vi är nog rätt många som av olika anledningar inte har hästar själva längre men ibland längtar ut.
Jädra skillnad på om en bekant frågar eller om det är nån vemsomhälst som frågar. Har tillochmed varit med om att folk tjatat för att de fick syn på att jag hade hästtransport.

Som sakt - satte ett pris, rätt symboliskt och har sett till att ha försäkring för detta. Se så svalt intresset vart!
Rider gärna ut med folk, det som varit i tråden är nog alla som upplever att andra tycker de är mer ägare till hästarna än en själv.
 
Hej
ja jag får frågan och tycker det är kul att få med mig någon ut ibland och få lite stall/fikasällskap.
Tycker inte det är något problem och inte min sambo heller som äger hälften av hästarna.
Känner mig inte utnyttjad på något sätt tvärtom bara trevligt att kunna dela mitt intresse med fler. vInter eller sommar kvittar...........
Vad spelar det för roll om någon annan rider hästarna nån gång ?
 
Hej
ja jag får frågan och tycker det är kul att få med mig någon ut ibland och få lite stall/fikasällskap.
Tycker inte det är något problem och inte min sambo heller som äger hälften av hästarna.
Känner mig inte utnyttjad på något sätt tvärtom bara trevligt att kunna dela mitt intresse med fler. vInter eller sommar kvittar...........
Vad spelar det för roll om någon annan rider hästarna nån gång ?
Inte det som är bekymret - utan när andra förutsätter att de ska ha tillgång till - inte förstår att jag får lägga angagemang i det.
 
Jag har haft hästar över 20 år och aldrig träffat någon som tar för givet att de skall få komma men däremot frågat både kända och okända.

Ser det inte som något problem men jag är ju rätt social av mig ;)
 
Kom inte helt osökt tänka på den här tråden igår. Jag och ägaren till min medryttarhäst + hennes andra häst var på väg hem från ridbanan när hon stoppades av någon nyinflyttad snubbe. Märkte ju ganska direkt vart det lutade när han sa att ägarens häst alltid ser så nyfiken och snäll ut. Sen frågade han om inte hans dotter skulle kunna få rida i helgen, för hon var så sugen. Jag antar att sånt är priset att betala när man som ägaren ser snäll och tillmötesgående ut och har en söt skimmel som är supersocial. Jag och medryttarhästen fick å andra sidan inte ens ett hej (och han kunde ju ändå inte veta att det inte är min häst). Jag antar att det kan bero på att jag brukar få höra att jag har ett bitchy resting face och den rätt stora, bruna medryttarhästen verkligen ser lika sur och gubbgrinig ut som han är :angel:
Liknande har hänt mig med kom jag på nu! Fast skummare :laugh:
En kompis red min häst (också en söt skimmel) och jag gick brevid, red förbi ett hus och kvinnan som bor där påtar i trädgården, hon kommer fram och pratar så vi stannar och samtalar lite, så tvingar hon sina barn som är ute och leker att komma fram och klappa, dom är dock mest rädda.

Sen helt plötsligt grabbar hon tag i sin son och säger typ att "Är det ok om han får rida lite? Åh vad kul det kan han väl få? Upp nu och rid!" hinner inte ens svara nåt annat än typ "eeeh" så har hon lyft upp honom (han protesterade) i sadeln framför min kompis. Blev så jävla paff så jag sa typ bara "ja... jo det är väl ok". Så ledde jag runt på dom lite, och undviker istället att rida förbi där numer /konflikträdd delux
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 926
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp