När är det dags? Allergisk hund.

Apollo

Trådstartare
När tycker ni det är dags att ta bort en allergisk hund?

Vet att det är en svår fråga och att det är väldigt individuellt.

Men när blir det för mycket?
När blir det för mycket mediciner för att det ska funka.
Hur mycket ska man kämpa, och det gör man, men när går det till överdrift så det blir konstgjord andning.

Vill höra era reflektioner på när ni tycker det är dags, vad är ett värdigt hundliv?
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Om hunden får några biverkningar av medicinen och inte klarar sig utan så skulle det få mig att låta en allergihund somna in.

Ett värdigt hundliv ser jag som ett liv där hunden får vara så aktiv som den vill vara och att den inte begränsar den viljan pga smärta/sjukdom/annat. En hund som lever ett bra hundliv får alla sina behov tillgodosedda och ser ut att vara lycklig. Skulle jag vara tvungen att tumma på något av det en längre period, så skulle jag antingen låta hunden få ett annat hem där de kan ge hunden ett bra liv, eller, om det inte var möjligt, se till att låta hunden somna in.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Svår fråga, inte minst att svara generellt på. Men jag är inne på samma spår som R_C. Och det oavsett om det är allergi eller något liknande.

Det blir för mycket när hunden lider. Vad lidande är, är ju nästa fråga, men när den inte kan göra det den älskar, utföra naturliga beteenden, är "deppig", har ont eller är ordentligt påverkad av åkomman, tex. klåda.
Medicinering i sig tycker jag inte är något hinder. Så länge medicinen hjälper, inte ger några (eller enbart tillräckligt lindriga) biverkningar och inte är för obehaglig att få i hunden så är det okej.
När det blir till "konstgjord andning" och inte längre är värdigt är väl när något av ovanstående inträffar, och det under en längre tid. Dvs, viss smärta/obehag kan man ju "acceptera" om det är övergående inom en rimlig tid, tex benbrott eller allergi under utredning/behandling.

När det kommer till allergin i sig, så när hunden kliar sig så den får sår eller är kraftigt påverkad på andra sätt, får magproblem regelbundet eller liknande, och man inte kan förvänta sig att det snart blir bra, är det kanske dags.

I ett värdigt hundliv ska hunden kunna röra sig själv, vara lycklig och få utlopp för sina behov.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Jag tog bort en schäfertik redan när hon var 8 månader pga allergi (damm & kvalster). Enligt veterinär så gick symtomen att hålla nere med kortison och hypersensibilering (som KANSKE skulle funka, om jag minns rätt blev 60% av hundarna 50% förbättrade eller nåt sånt där). Utöver det skulle hon helst sitta i hundgård annars skulle jag vara noga med att hänga ut mattor/sängkläder osv ofta. När hon var 4 månader började besvären visa sig ordentligt, hon hade fruktansvärd klåda och kliade sönder halva sig.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Svar till alla

Jag har ju en Welsh på 4,5 år. Det tog mig två år att fatta att hon var allergisk. Då hade hon haft återkommande magproblem, tass och öron problem. Många vet.besök men inte en enda kom på iden med allergi.
Klåda och en irriterad vulva=hon drog rumpan i marken. Jag trodde ju det var analsäckarna som spökade och tömde dem titt och tätt.
Nu bor KB och jag i samma område och känner henne lite så när jag träffade henne en dag och vi prata lite så gick det upp ett ljus.

Jodå det visade sig att hon var både foder och kvalsterallergisk. Naturligtvis mot ett kvalster som finns i hö och halm. Kul när man har tre hästar.

Hon tål bara viltkött. Innan Standart kom med sitt "rena" hjortfoder så kunde jag åka runt i timmar och leta kött till henne blev lite lättar när Bravo kom med viltburgare, men det finns inte alltid älg, hjort etc så det var en ångest varje gång när maten började ta slut.

Hon vaccineras mot kvalster men det funkar inte optimalt, har gjort det i snart två år.
Hon äter cortison hon får betnovat i öronen regelbundet, Inget jag märker på henne att hon får.
Hon badar regelbundet var och varannan vecka. Detta har gjort att jag rakat ner henne helt för att underlätta för mig och för henne. Annars tar badet hela kvällen med torkning och föning. Så utställning har jag gett upp.

Hon kliar sig ständigt, är med i stallet så lite som möjligt och absolut inte på loftet bland höet och halmen.

Men denna ständiga klåda gör att jag tycker synd om henne.
Hon kliar inte sönder sig så det är väl alltid något. Hon är känslig i magen och har ibland tassproblem men inte så ofta.
Ska till KB i slutet på oktober och ska ta ett snack med henne då om det finns något mer jag kan göra utöver detta.

Hon är en hund med fart och man skulle nog kunna säga lite stressad. Ibland undrar jag om det hör ihop med allt detta.

Så nu har jag skrivit av mig och har en klump i halsen, men jag vill bara det som är bäst för henne.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Du kanske måste gå upp med kortisondosen? Cyklosporin finns ju annars också, det brukar ha väldigt bra effekt. Är det bara viltkött hunden tål så kanske Exclusion Diet Venison & Potato kan vara något? Det finns även som blötfoder om torrfoder skapar problem pga kvalster/damm.
Ett besök hos KB bör du i alla fall göra innan du funderar på avlivning. Tyvärr är ofta "vanliga" veterinärer inte så duktiga på just dermatologi, framförallt vet många inte alltid om hur man utför diagnostiken på rätt sätt samt vet inte om alla olika terapimöjligheter....
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Självklart är sista ordet INTE sagt än. Ska ta ett snack med KB och diskutera vad jag mer kan göra och det vet ju hon bättre än jag. Jag hoppas ju att det finns mer att göra.

Men frågan kvarstår ändå för mig hur länge ska man hålla på och vill veta när de som har allergiska hundar har valt att ta bort om de var tvungna.

Hon tål inte kyckling och därmed alla fågelsorter, ägg, nötkött, lamm är ett stort frågetecken och fisk vågar jag inte prova, vill inte utsätta henne för mer.

Vart finns fodret du nämde?
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

För mig är allergi för det mesta inget skäl till avlivning. Skulle det däremot vara så att djuret, trots terapi, kliar sig ständigt, inte kan leka, äta eller sova utan att klia sönder huden och hela tiden har sekundära infektioner eller andra åkommor relaterade till allergin som gör att hunden inte kan leva ett vanligt hundliv, ja då skulle jag avliva hunden. Men först skulle jag prova alla de olika terapier som finns, för nästan alltid blir allergiska hundar så pass bra att de kan leva ett normalt liv.

Jag har själv en allergisk hund (foder + omvärld, kanske även loppbettsallergi) som badas regelbundet, endast äter kanin och häst som proteinkälla, får antihistaminer, atopicatabletter, essentiella fettsyror, öronrengörare och frontline. Visst, det är rätt mycket han får men han mår alldeles utmärkt och kliar sig i princip aldrig. Jag skulle aldrig komma på tanken att avliva honom just nu pga allergin.

Jag skickar PM angående fodret :)
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

KL

När medicinering inte fungera - och djuret lider. Då är det dax ta farväl.

Jag lät själv en gravt allergisk tik somna in för ett antal år sedan endast 4,5 år gammal. Hon var allergisk mot massor olika typer av kvalster och pollen.
Hyposensibilisering fungerade inte alls och trots höga doser kortison så gnagde hon sönder sina tassar så det gjorde ont att gå, kroppen var ständigt trasig pga slickande och kliande. Hon hade även fått genomgå en entropion operation på ena ögat som tillkommit pga att det ständigt svullnade av pollenallergin.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Hur har ni tagit reda på att det bara är det hon tål?
Jag har aldrig fått göra nån ordentlig sån foderuteslutning på min utan dom satte han direkt på Hills...
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Det fick vi göra.
Allt har testats och provats. När jag visste vad jag skulle titta efter så var det lätt att se. Foderallergin satte sig mest i öronen.

Som jag sa fisk är inte testat men vill inte utan det får vara.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Det gör man med hjälp utav en eliminationsdiet 6-8 veckor och sedan en provokation. Sen testar man att ge olika proteinkällor åt gången och ser om hunden reagerar eller inte. Det är det enda tillförlitliga sättet (foderallergi går INTE att diagnostisera med blodprov!)
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Min Lokis förlorade nästan 3 år pga sin allergi. Hon är kvalsterallergiker och foderämnesallergiker.

Det jag gjorde direkt var att byta foder till färskfoder, hyposensiblisering och innan jag märkte att det verkligen hade vänt. Utredningen av allergin började när hon var 9 månader, nu är hon 8 år och jag har slutat med sprutorna sen något år. Öronproblemen blir hon nog aldrig av med, men hon reagerar inte längre på allt möjligt.

Hur har du det hemma? Ligger hon i sängen? Jag märkte stor skillnad på min när hon inte längre fick sova i sängen.
 
Sv: När är det dags? Allergisk hund.

Då hon inte är allergisk mot ett hemmakvalster utan ett "stallkvalster" så skulle jag inte behöva ändra något hemma, ja hon sover i sängen.

Men mattor och andra bäddar finns inte i huset. Ska fråga KB om detta.

Skulle gärna ge henne färskfoder med det finns inte alltid det hon ska ha. För att slippa ständiga foderbyten och sitta och åka runt i timmar så fick det bli torrfoder när Standart gjorde ett foder utan kyckling och ägg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Hellhound
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 054
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 334
Senast: Is
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp