När är det dags att låta katten somna in?

Stella_

Trådstartare
Min fina lilla vän är nu 15,5 år och har en del "krämpor". Han har i flera års tid haft för höga njurvärden men har fungerat väl på veterinärfoder. Vi har ett otal gånger varit inne med honom hos veterinären på grund av svårigheter med att kissa. Har varit svårt att hitta exakt orsak men han har svarat bra på smärtstillande varje gång och sedan har det hållit sig bra ganska långa perioder. För ett tag sedan fick han ett epilepsi-anfall och vi uppsökte veterinär. Rådet vi fick den gången var att om det hände igen vill de utreda honom för att sedan eventuellt sätta honom på medicin. Han är utöver detta väldigt tunn (upplever att han har tunnat av ännu mer den sista tiden) , detta har tagits prover på utan att det har framkommit någon förklaring. Han har dock inte själv verkat lida av detta. För några dagar sedan fick han ett nytt anfall (strax innan dess hade han haft problem med att kissa, detta hann dock gå över av sig självt innan vi hade tid hos veterinären), och jag står i valet och kvalet om han sak utsättas för undersökningar och sedan eventuellt medicin.
Han mår för tillfället bra!

Så till min fråga, när vet man att det är dags att låta sin kära vän somna in? Har bestämt mig för att han inte ska behöva gå igenom större ingrepp såsom operation men vart drar man gränsen?
 
Det är bara du som kan veta och ser ditt eget djur.
När det inte har möjlighet till ett normalt liv och bara kommer bli sämre så bör det få somna tycker jag.
Prata även med din veterinär om framtidsutsikter för katten.

Om du, med det du beskriver, väljer att låta din katt somna in ser inte jag det som något fel.
 
Jättesvår fråga. Det är väl egentligen bara den som lever med katten som tillsammans med veterinären kan bedöma hur livskvalitén är.
 
Att han har tunnat ur beror förmodligen på att han har problem med njurarna. Våran katt tappade vikt enormt fort och drack enorma mängder vatten när hon fick akut njursvikt. Hon gick ifrån att ha varit fullt frisk nästan 15 år gammal till svårt sjuk på bara en dag. Hon åt och tvättade sig och så som vanligt men av någon anledning så ville hon ligga på bänken i köket och sova, något hon aldrig hade gjort förut. Hon hoppade utan problem upp dit själv så hon var ju inte dålig så. Hon började kissa utanför lådan och det här var den mest rumsrena katt du kan tänka dig som aldrig någonsin hade gjort något utanför lådan förut. Inte ens när hon var omtöcknad av narkos kissade hon utanför utan hon tog sig till lådan som vi hade ställt en halvmeter ifrån där hon sov, satte sig och kissade och somnade i lådan. Enligt veterinären kan de bli dementa av akut njursvikt så förmodligen hittade hon helt enkelt inte till någon av lådorna.
När vi kom till veterinären var hennes njurar stenhårda och små som mandlar. Det fanns absolut ingenting att göra för henne mer än att vara tacksam för att vi upptäckte det i tid så att hon slapp bli så dålig att hon plågades. Enligt veterinären hade hon inte ont eller mådde dåligt ännu och hon reagerade inte när veterinären undersökte henne heller. Men om vi inte skulle kommit in med henne så hade hon fått fruktansvärda smärtor inom några dagar.
Hon fick somna in lugnt och stilla. Det var fruktansvärt sorgligt men vi var ändå mitt i all sorg så tacksamma för att vi hade upptäckt det i tid så att hon slapp lida.

Jag tycker att du ska ta katten till veterinären och få honom undersökt. Kanske finns det något att göra, kanske inte. Jag håller helt med dig om att några större ingrepp ska en så gammal katt få slippa men kanske behöver han bara lite smärtstillande om du har tur eller så har det gått så långt att det är slut. Du får diskutera med veterinären och höra vilka odds det är för att din katt ska kunna få må bra, eventuellt med medicinering, ett tag till. Det beror ju också på vad det handlar om för utredningar och undersökningar. Kanske är de så jobbiga för honom att det är bättre att han får somna in. Allt beror ju på hur bra odds det är att han ska kunna få må bra en längre tid genom att utsätta honom för diverse behandlingar och undersökningar.

Lycka till. Tröstkramar.
 
Jag förstår att det är en svår fråga att svara på, är nog mest rädd för att jag inte kan se klart på situationen och låter honom leva längre än vad som är humant. Har alltid trott att jag kommer kunna ta beslutet den dagen det kommer men det är så svårt när det är ens egen vän. Därav ville jag få lite input från er andra och jag är tacksam för de svar jag har fått.
 
Jag förstår att det är en svår fråga att svara på, är nog mest rädd för att jag inte kan se klart på situationen och låter honom leva längre än vad som är humant. Har alltid trott att jag kommer kunna ta beslutet den dagen det kommer men det är så svårt när det är ens egen vän. Därav ville jag få lite input från er andra och jag är tacksam för de svar jag har fått.

Det låter ju som om din kattevän är ganska livsglad än så länge. Katter som har ont brukar alltid tappa aptiten och oftast slutar dom tvätta sig. Jag skulle nog låta honom leva tills han får ont och "går i däck", dvs gömmer sig, som sjuka katter brukar göra. Och eftersom han är så gammal skulle jag inte utsätta honom för några jobbiga behandlingar hos veterinären.
 
Det låter ju som om din kattevän är ganska livsglad än så länge. Katter som har ont brukar alltid tappa aptiten och oftast slutar dom tvätta sig. Jag skulle nog låta honom leva tills han får ont och "går i däck", dvs gömmer sig, som sjuka katter brukar göra. Och eftersom han är så gammal skulle jag inte utsätta honom för några jobbiga behandlingar hos veterinären.

Nej. Sjuka katter äter och tvättar sig tills de är så sjuka att man borde tagit bort dem för längesedan. En katt är trots allt ett vilt litet rovdjur innerst inne som vet att om den slutar äta och sköta sig så ser andra större rovdjur att den är svag och den blir snart någons middag. En katt som har leverproblem eller stora problem i munnen kan sluta äta men annars är det ganska ovanligt att katter slutar äta frivilligt hur sjuka de än är. Som jag skrev ovan var våran katt mycket svårt sjuk men hon åt precis som vanligt med lika god aptit som vanligt. Hon tvättade sig och det enda som var annorlunda var att hon drack mängder och att hon ville ligga på köksbänken. Någon dag senare hittade hon inte längre till lådan pga att hon hade blivit så dement av njursvikten. Jag är enormt glad att jag inte väntade tills hon mådde dåligt av sin sjukdom utan att hon fick somna in innan. En katt som gömmer sig eller "går i däck" borde ha tagits bort för längesedan för den katten lider verkligen och det ska våra djur verkligen inte behöva göra. Det är vårt ansvar som djurägare att låta dem slippa det.
 
Jag förstår att det är en svår fråga att svara på, är nog mest rädd för att jag inte kan se klart på situationen och låter honom leva längre än vad som är humant. Har alltid trott att jag kommer kunna ta beslutet den dagen det kommer men det är så svårt när det är ens egen vän. Därav ville jag få lite input från er andra och jag är tacksam för de svar jag har fått.

Ta katten till veterinären och be veterinären säga ärligt vad hen tycker. De flesta vettiga veterinärer säger idag ifrån när katten faktiskt far illa eller riskerar att snart börja fara illa.

Det är ett jättesvårt beslut att ta och särskilt när det kommer smygande så som med din katt men min erfarenhet är att när man väl börjar fundera på att det nog snart är slut så är det snart slut också.
 
Nej. Sjuka katter äter och tvättar sig tills de är så sjuka att man borde tagit bort dem för längesedan. En katt är trots allt ett vilt litet rovdjur innerst inne som vet att om den slutar äta och sköta sig så ser andra större rovdjur att den är svag och den blir snart någons middag. En katt som har leverproblem eller stora problem i munnen kan sluta äta men annars är det ganska ovanligt att katter slutar äta frivilligt hur sjuka de än är. Som jag skrev ovan var våran katt mycket svårt sjuk men hon åt precis som vanligt med lika god aptit som vanligt. Hon tvättade sig och det enda som var annorlunda var att hon drack mängder och att hon ville ligga på köksbänken. Någon dag senare hittade hon inte längre till lådan pga att hon hade blivit så dement av njursvikten. Jag är enormt glad att jag inte väntade tills hon mådde dåligt av sin sjukdom utan att hon fick somna in innan. En katt som gömmer sig eller "går i däck" borde ha tagits bort för längesedan för den katten lider verkligen och det ska våra djur verkligen inte behöva göra. Det är vårt ansvar som djurägare att låta dem slippa det.

-Men sjuka katter gömmer sig gärna, det är en instinkt. "Nu är du inte i form och kan fly lika snabbt eller slåss lika bra, så håll dig undan". Katter som har feber tappar aptiten, men du kan ha rätt i att dom äter annars. Jag tycker man kan höra på sättet som spinner om dom har ont. Katt som har ont brukar spinna högre och inte så avspänt. Katter som har problem med de inre organen kanske inte alltid har ont utan mer mår allmänt illa liksom, som din njursjuka katt som till slut blev virrig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
698
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 162
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp