När är det för sent (betäcka)?

Corax

Trådstartare
Jag har ett sto som fick föl när hon var fyra. Nu är hon 14 och min tanke är att betäcka henne igen efter avslutad tävlingskarriär (jag betäckte 2014 vid längre konvalescens men hon reagerade tyvärr på spädningsvätskan och gick tom). Frågan är hur länge man vågar vänta. Vart sätter ni gränsen? Vilka aspekter tar ni med i beräkningen?
 
Har ett 14-årigt maiden-sto som får en sista säsong att ta sig i år, hon gick gall förra året. Hade inte haft några bekymmer att betäcka ett sto som varit dräktig innan ganska långt upp i åldern (17-19) beroende på skick och om hon tar sig.
 
14 år tycker jag inte är en särskilt hög ålder. Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring och sitt sista som 21-åring. Hon lever fortfarande och är nu 27 år.

I ditt fall skulle jag våga vänta något år till om hon är frisk. Jag tog mitt sto ur avel på grund av att hennes bakben blev så tjocka vid sista dräktigheten.
 
Mitt sto är 16 och väntar sitt andra föl. Hon fick också sitt första när hon var 4.
Hon tog sig på första försöket och har mått jättebra under hela dräktigheten.
 
Jag har ett sto som fick föl när hon var fyra. Nu är hon 14 och min tanke är att betäcka henne igen efter avslutad tävlingskarriär (jag betäckte 2014 vid längre konvalescens men hon reagerade tyvärr på spädningsvätskan och gick tom). Frågan är hur länge man vågar vänta. Vart sätter ni gränsen? Vilka aspekter tar ni med i beräkningen?
Hur viktigt är det för dig att hon får avkommor?

Generellt är 14 år ingen ålder, särskilt inte eftersom hon haft föl tidigare. Jag hade själv kunnat tänka mig att vänta några ytterligare år. Det är inte direkt ovanligt med ston som får sina första avkommor när de tävlat klart, vid bortåt 15-18 års ålder. För att ta några kända exempel så var Helena Lundbäcks Mynta 20 år när hennes första avkomma föddes. Butterfly Flip var 18 (det finns en äldre, men det var embryotransfer) och Marcoville var 17
Men väntar man länge så ökar ju risken att hon inte blir dräktig. Så, är det viktigt för dig att hon får avkommor ska du kanske inte vänta så länge till.
 
Hur viktigt är det för dig att hon får avkommor?

Generellt är 14 år ingen ålder, särskilt inte eftersom hon haft föl tidigare. Jag hade själv kunnat tänka mig att vänta några ytterligare år. Det är inte direkt ovanligt med ston som får sina första avkommor när de tävlat klart, vid bortåt 15-18 års ålder. För att ta några kända exempel så var Helena Lundbäcks Mynta 20 år när hennes första avkomma föddes. Butterfly Flip var 18 (det finns en äldre, men det var embryotransfer) och Marcoville var 17
Men väntar man länge så ökar ju risken att hon inte blir dräktig. Så, är det viktigt för dig att hon får avkommor ska du kanske inte vänta så länge till.

Tack för era svar!
Då känner jag mig lite mindre 'stressad'.
Det är inte så viktigt som att min högsta önskan är att hon får en till avkomma men såklart vill jag väldigt gärna ha en som jag kan ha för framtiden. Stoet är så väldigt bra i huvudet och avkomman blev också väldigt bra och de har båda egenskaper som jag premierar högt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 815
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 026
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 946
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp