När är det ok att slänga kläder?

tolksele

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, när är det ok att slänga kläder?
När man tröttnar? De är slitna? Noppriga, med hål eller bara trötta resårer i kanterna?

Jag har sån beslutsångest över om det är ok att slänga slitna kläder och när gränsen är nådd. Har läst om att H&M har insamling till textilåtervinning men aldrig gått till en butik och testat...
Hela och rena kläder är ju bara att skicka till någon insamling om man tröttnar, men de som är för slitna för det men ändå fungerande, vad gör ni av dessa? Använder tills de är helt slut eller slänger?

Garderoben har ju begränsat med utrymme och jag känner att jag måste rensa för att få in nya och fräscha kläder igen.
 
Ja, som rubriken säger, när är det ok att slänga kläder?
När man tröttnar? De är slitna? Noppriga, med hål eller bara trötta resårer i kanterna?

Jag har sån beslutsångest över om det är ok att slänga slitna kläder och när gränsen är nådd. Har läst om att H&M har insamling till textilåtervinning men aldrig gått till en butik och testat...
Hela och rena kläder är ju bara att skicka till någon insamling om man tröttnar, men de som är för slitna för det men ändå fungerande, vad gör ni av dessa? Använder tills de är helt slut eller slänger?

Garderoben har ju begränsat med utrymme och jag känner att jag måste rensa för att få in nya och fräscha kläder igen.

Sån beslutsångest har inte jag.
Jag gör mig av med (alltså slänger, säljer eller skänker) kläder två gånger om året, ofta när jag byter årstidsgarderob så att säga.
Har jag inte använt det här sommarplagget på hela sommaren så är det dags att göra sig av med det, till exempel.

I min kommun finns det textilåtervinningbehållargrejer på de flesta återvinningsstationer. Där slänger folk till exempel gamla gardiner och trasiga kläder och annan textil som liksom inte går att använda längre.
 
kläder som jag tröttnat på till mig som inte kan användas som stallkläder eller mys hemma lämnar jag in till insamlingar. De som är hål på eller i annat dåligt skick slängs.

Dotterns kläder lämnas till vänner och släktingar som har mindre barn så de återanvänds.
 
Är de så slitna att man inte vill använda dem slänger jag. Det som går att använda sprider jag runt bland vänner och bekanta. Finns det något kvar efter det går det till någon insamling (seriös sådan).
 
Textilåtervinning är ju toppen, får kolla om vår kommun har något sådant. Går ju åt enorma resurser för att producera till exempel bomull och därför känns det så dumt att bara bränna upp..
Annars blir det mycket som @landet först stallkläder när det inte längre är vardagskläder och sen slänga.
 
Ja, som rubriken säger, när är det ok att slänga kläder?
När man tröttnar? De är slitna? Noppriga, med hål eller bara trötta resårer i kanterna?
Jag använder mina kläder tills de tar slut, och då åker de i säcken med brännbart avfall. Jag avskyr att gå i klädaffärer och gör det bara om det är akut behov av något speciellt. Vilket kanske är tur då jag har ont om garderober.
 
Ja, som rubriken säger, när är det ok att slänga kläder?
När man tröttnar? De är slitna? Noppriga, med hål eller bara trötta resårer i kanterna?

Jag har sån beslutsångest över om det är ok att slänga slitna kläder och när gränsen är nådd. Har läst om att H&M har insamling till textilåtervinning men aldrig gått till en butik och testat...
Hela och rena kläder är ju bara att skicka till någon insamling om man tröttnar, men de som är för slitna för det men ändå fungerande, vad gör ni av dessa? Använder tills de är helt slut eller slänger?

Garderoben har ju begränsat med utrymme och jag känner att jag måste rensa för att få in nya och fräscha kläder igen.


Man måste ju helt enkelt ge upp när man skäms över att använda dem. Min fina munkjacka börjar klättra över gränsen nu, relegerad till jogging och hemmavid och ev ngn slashasig helgtur. Den har nog bara tre år på nacken snyft.

Har funderat över HM men inte lämnat någonting där ännu (pinsamt om de inte tar emot utan ser förvånade ut).

Brukar inte ha så stor omsättning på kläder själv faktiskt, köper försiktigt det jag gillar och det jag gillar tröttnar jag oftast inte på. När jag köper har det ofta blivit så dyra plagg så jag har ändå inte råd att handla kläder så ofta (speciellt inte sedan jag fick barn och pendlar osv). När vi flyttade så åkte en sopsäck kläder från källaren till insamling, speciellt urvuxna barnkläder. Men det var många års skörd och en del gamla julklappar inblandat. Jag håller med om att det är jättesvårt att slänga kläder i brännbart.
 
Jag har funderat på samma sak. När de blir slitna så de inte längre går att använda slänger jag för då tycker jag inte någon annan vill ha dem heller.
Men mitt problem är snarare när det är lite fläckar på. Inte jättefläckar men någon liten här och där men att plagget annars är ok. Jag spiller ofta...:o :sneaky:
Och jag har börjat fundera på om man kan färga de plaggen istället. tex svart, mörkblått eller liknande.. Jag färgade en gång lakan som jag tyckte började bli lite solkiga..
 
Jag har tänkt att jag ska kolla upp ang HM. För frågan är om de vill ha hela plagg för att skänka bort? eller om det är materialet som ska användas? För om det är materialet kanske det funkar att lämna även om man tex har ett hål eller sliten söm?
 
@stjarnhimmel och @Badger Jag har uppfattat det så att de tar emot alla sorters textiler för återvinning, antar att de skänker bort sånt som går att använda fortfarande och återvinner resten som textilfibrer. Vet att man fått en rabattcheck tidigare för det hela :banana:

Tänkte ta mod till mig och fråga någon dag jag är nere på stan om detta stämmer (har ju läst på hemsidan men man vet ju aldrig hur bra de är uppdaterade ute i butikerna) innan jag kommer med flera kassar :angel:
Sambon har en förmåga att spräcka kläder, bredaxlad som han är och jag lagar bara en gång.
 
Jag har funderat på samma sak. När de blir slitna så de inte längre går att använda slänger jag för då tycker jag inte någon annan vill ha dem heller.
Men mitt problem är snarare när det är lite fläckar på. Inte jättefläckar men någon liten här och där men att plagget annars är ok. Jag spiller ofta...:o :sneaky:
Och jag har börjat fundera på om man kan färga de plaggen istället. tex svart, mörkblått eller liknande.. Jag färgade en gång lakan som jag tyckte började bli lite solkiga..

Mörkt färgade kläder från början ;) och så tycker jag att mina fettfläcksproblem som jag ibland hade på ngn svart t-shirt försvunnit sedan jag började hälla Vanish i allt (kan såklart vara inbillning men till och med fyraåringens kläder är märkligt fläckbefriade). Vita kläder borde jag egentligen bara undvika som pesten, jag kan inte ha en vit t-shirt en dag ens utan att det blir solkigt och nu har jag dum som jag är två vitbaserade klänningar -idiot :D.
 
Jag har tänkt att jag ska kolla upp ang HM. För frågan är om de vill ha hela plagg för att skänka bort? eller om det är materialet som ska användas? För om det är materialet kanske det funkar att lämna även om man tex har ett hål eller sliten söm?
Meddela resultat!
 
H&M tar emot kläder, även trasiga, men inte andra typer av textilier. Det var det svar jag fick när jag frågade i en H&M butik för några veckor sedan.
 
Mörkt färgade kläder från början ;) och så tycker jag att mina fettfläcksproblem som jag ibland hade på ngn svart t-shirt försvunnit sedan jag började hälla Vanish i allt (kan såklart vara inbillning men till och med fyraåringens kläder är märkligt fläckbefriade).

Jag har provat Vanish. funkar jättebra ibland och inte alls ibland.
Men sen kan man väl inte räkna med att matfläckar förvinner på en vit skjorta...? Så så tänkte jag att skjortan kanske kan bli svart/mörkblå?
Måste nog ta och pröva snart..
 
Jag har provat Vanish. funkar jättebra ibland och inte alls ibland.
Men sen kan man väl inte räkna med att matfläckar förvinner på en vit skjorta...? Så så tänkte jag att skjortan kanske kan bli svart/mörkblå?
Måste nog ta och pröva snart..

Mmm nej vita skjortor som sagt har jag ett par från styvmor (som jobbar som chef och lämnar en del bakom sig) som luftas två gånger om året på ngn mässa. En av dem har en liten fläck såg jag men jag har inga illusioner om att den kommer gå bort nu när jag tvättar. Ljusaste jag köpt är rosa eller beige.

Min nya vita klänning med lite färgtrådar i räknar jag iskallt med snart kommer att vara svart hehe. Om inte färgtrådarna färgar allt lila i första tvätten (se tråd om kemtvätt för någon vecka sedan.). Dvs jag håller med dig om färgning.
 
Jag har färgat kläder, visserligen en labbrock, men det man bör tänka på är att sömmarna ibland har en annan tråd än resten av plagget. Min labbrock blev därför fint chockrosa (100 % bomull) men med vita sömmar (syntet). Tycker att diskmedel funkar bäst på fettfläckar. Annars använder jag vanish också.
 
ja det är ju de vita sömmarna som ofta blir problemet...
hm...
har tex en vit skjorta jag gillar som har fått en fläck på bröstet av typ apelsin..så tyvärr syns den väl..
Men kanske i överkant att ta till kemtvätt..men det är ju tråkigt att slänga..
 
Åh..jag blir glad av sådana intiativ dvs att man kan lämna in textilier. tycker det är trist att kasta för att det blivit lite solkigt etc.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
Äldre Ja, vars hittar en det? Jag är trött på kläder som går sönder, tappar färg, blir noppriga osv efter jättekort användning. Samtidigt är...
Svar
4
· Visningar
3 624
Senast: landet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp