När är en häst "gammal"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal?
Anledningen till att jag undrar är att jag på sista tiden fått höra saker i stil med "Men han är ju trots allt ingen ungdom längre", "när man är lite äldre så får man vara lite sliten", "ja, han har ju rätt många år på nacken vid det här laget", "särskilt med tanke på att han är storhäst så är det ju rätt gammalt" osv. osv. Om Herr Häst. Han är 15 år, född 2002. I min värld är inte en 15 årig häst gammal. Visst, det är ju ingen unghäst längre, men knappast gammalt. 15 år för mig är medelålder.
För mig är 20-22 och uppåt "gammalt". Men det kanske är jag som är konstig? :confused:
Noterade också redan förra året, när vi två var ute och tävlade, att han var bland de äldre i startfältet (lokal-regional L-klass dressyr), sina då 14 år till trots.
 
Man behöver sätta gammal relation till något.

Olika raser lever olika länge, en 15 år gammal travare är pensionerad en 15-årig shetlandsponny är nästan barnet.
Gammal för att tävla lättklass dressyr kan syfta på att man kanske väntar sig att hästen vid den åldern ska ha klättrat i klasserna (i synnerhet de lättare lättklasserna).
 
Det beror ju, som med allt annat, på individen. Mina två första ponnyer är ett väldigt talande exempel för det. C-ponnyn var en riktig kruttant, som körde hela vägen in i kaklet och egentligen inte blev "gammal" förrän sista halvåret i sitt liv. Sju månader innan hon dog reds hon, 26 år gammal, tillsammans med en fyraåring och det var mer ös i henne än i unghästen. Reds helt "normalt"/som vilken vuxen häst som helst fram tills hon var 24, sen fick hon fång i omgångar och kom väl aldrig riktigt helt hundra procent tillbaka efter det, men annars var hon otroligt fräsch för sin ålder. Hade gått hoppning på hög nivå med ryttare modell större innan hon kom till mig, och då var hon femton. Redan då fick jag höra att hon var gammal, men hon levde alltså elva aktiva år till efter det.

När B-ponnyn skulle fyllt 26 år (i år) hade han varit i jorden i nio år redan. Han dog i cancer när han var sjutton. Jag var helt övertygad om att han skulle överleva henne med hästlängder (han hade inte levt något hårt liv och var de facto fyra år yngre än henne), men hon levde i fem år efter honom. Han var näst yngst i en syskonskara på nio, och hans helsyskon levde samtliga när han dog. Hans mamma blev 25 år, hans pappa överlevde honom och somnade in för bara något år sen, 32 år gammal. Jag kan inte beskriva den bitterhet jag har känt när det gäller den ponnyn, vi blev liksom snuvade på tio-femton år av hans liv, det är först nu han skulle varit gammal. Han gör fortfarande något så infernaliskt ont att tänka på, min fina pojke som blev änglahäst alldeles för tidigt.
 
Min ena är 17 och jag tycker han är som han var när han var 4 år. Ingen skillnad alls, annat än mentalt (erfaren liksom). Det verkar bara vara åren som går, inte hans kropp. Än så länge.

Hade han räckt till för körklasser över msv i maraton hade han tävlat i toppform än och säkert tills han var minst 20-23 beroende på om han får vara frisk.
 
Man behöver sätta gammal relation till något.

Olika raser lever olika länge, en 15 år gammal travare är pensionerad en 15-årig shetlandsponny är nästan barnet.
Gammal för att tävla lättklass dressyr kan syfta på att man kanske väntar sig att hästen vid den åldern ska ha klättrat i klasserna (i synnerhet de lättare lättklasserna).

Jag förstår hur du tänker och köper det helt!
Kan tilläggas att han fram till 11 års ålder var "kvalad" (startklar för) MsvC dressyr, kvalad H100 FT och startat LB hoppning, appropå ditt resonemang.
Men dessa personer menade nog mer "Oj, att han fortfarande är i sådant skick att han kan gå LB-dressyr, sina 14 år till trots"......:eek:
 
Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal?
Anledningen till att jag undrar är att jag på sista tiden fått höra saker i stil med "Men han är ju trots allt ingen ungdom längre", "när man är lite äldre så får man vara lite sliten", "ja, han har ju rätt många år på nacken vid det här laget", "särskilt med tanke på att han är storhäst så är det ju rätt gammalt" osv. osv. Om Herr Häst. Han är 15 år, född 2002. I min värld är inte en 15 årig häst gammal. Visst, det är ju ingen unghäst längre, men knappast gammalt. 15 år för mig är medelålder.
För mig är 20-22 och uppåt "gammalt". Men det kanske är jag som är konstig? :confused:
Noterade också redan förra året, när vi två var ute och tävlade, att han var bland de äldre i startfältet (lokal-regional L-klass dressyr), sina då 14 år till trots.

Halvblod lever i snitt 15 år som valack och 18 år som sto. Du kan läsa mer här: http://stud.epsilon.slu.se/4095/1/wallin_c_120424.pdf
 
Jag förstår hur du tänker och köper det helt!
Kan tilläggas att han fram till 11 års ålder var "kvalad" (startklar för) MsvC dressyr, kvalad H100 FT och startat LB hoppning, appropå ditt resonemang.
Men dessa personer menade nog mer "Oj, att han fortfarande är i sådant skick att han kan gå LB-dressyr, sina 14 år till trots"......:eek:
Menade nog? Ärligt så tror jag det är din gissning snarast och de menade något helt annat. Man kan inte ha mycket koll på hästar om man anser att en häst på 14 är gammal för att lyckas ta sig igenom lättklass dressyrprogram och vara i något sånär ridform (eller bättre). Frågade du?

Vet man något om hästar så vet man att 14 knappast är någon direkt hög ålder att tävla en häst i och kan man inget om hästar har man förmodligen ingen koll alls i hur gamla hästar blir, om det är 10 eller 30.
 
Menade nog? Ärligt så tror jag det är din gissning snarast och de menade något helt annat. Man kan inte ha mycket koll på hästar om man anser att en häst på 14 är gammal för att lyckas ta sig igenom lättklass dressyrprogram och vara i något sånär ridform (eller bättre). Frågade du?

Vet man något om hästar så vet man att 14 knappast är någon direkt hög ålder att tävla en häst i och kan man inget om hästar har man förmodligen ingen koll alls i hur gamla hästar blir, om det är 10 eller 30.

Nej, jag frågade inte. Och ja, personen verkade menade det så. Det var därför jag hajjade till så åt det.
Men å andra sidan, i mitt län så verkar 14 år vara rätt "gammalt" på lätt-klass dressyrtävlingar. Är det 40 startande är det minst 30 som är yngre än H.H.
 
Nej, jag frågade inte. Och ja, personen verkade menade det så. Det var därför jag hajjade till så åt det.
Men å andra sidan, i mitt län så verkar 14 år vara rätt "gammalt" på lätt-klass dressyrtävlingar. Är det 40 startande är det minst 30 som är yngre än H.H.
Så det är alltså rena gissningar...

Det låter som en rimlig fördelning att 75% är yngre än 15, en del hästar har vandrat upp i klasserna när de kommer till den åldern sen är tävlas väl de flesta hästar inte när de kommer upp i 18-20 års åldern. Det är helt enkelt fler hästar under mellan 4 (eller vad lägsta åldern för att tävla är) och 15 än 15 och 18/20.

Gör det inte så problematisk
 
Senast ändrad:
Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal?
Anledningen till att jag undrar är att jag på sista tiden fått höra saker i stil med "Men han är ju trots allt ingen ungdom längre", "när man är lite äldre så får man vara lite sliten", "ja, han har ju rätt många år på nacken vid det här laget", "särskilt med tanke på att han är storhäst så är det ju rätt gammalt" osv. osv. Om Herr Häst. Han är 15 år, född 2002. I min värld är inte en 15 årig häst gammal. Visst, det är ju ingen unghäst längre, men knappast gammalt. 15 år för mig är medelålder.
För mig är 20-22 och uppåt "gammalt". Men det kanske är jag som är konstig? :confused:
Noterade också redan förra året, när vi två var ute och tävlade, att han var bland de äldre i startfältet (lokal-regional L-klass dressyr), sina då 14 år till trots.

Jag anser att en häst är gammal när just den individen börjar få ålderskrämpor. När den tex börjar hänga i knäna, tar lång tid att värma upp, kanske inte håller hullet lika bra som förr eller behöver tandvård oftare än innan.

Jag har tyvärr lite egen erfarenhet av äldre hästar, hade en medryttarhäst (halvblod) som var 18 år och hur pigg som helst tills hon fick en spark i hagen och bröt benet, sedan hade jag min uppfödning (fjordhäst) tills han var 18 år, han hade jobbat som ridskolehäst i många år men var som vilken yngre häst som helst, han hade säkert varit fräsch i många år till om han inte drabbats av fång.

Så se till individen, men generellt sett skulle jag inte kalla ett halvblod på 15 år gammal. :)
 
Min travare var ung som 17 åring, bra skick som 18 åring och helt ok som 19åring. Året efter blev han gammal och det gick fort! Valde att ta bort honom då.
 
Jag kommer ihåg c-ponnyn Lunas Hunter som 23år gammal var så het att han på ponnyallsvenskans final på Strömsholm sprang förbi ett av hindren eftersom ryttaren inte hann med att styra honom.....

Sedan angående ålder så hör jag idag betydligt oftare om hästar som är aktiva över 20-års ålder än för säg ex för 10-15-20år sedan....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 774
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 964
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 504
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp