När är en häst "gammal"?

Jag kommer ihåg c-ponnyn Lunas Hunter som 23år gammal var så het att han på ponnyallsvenskans final på Strömsholm sprang förbi ett av hindren eftersom ryttaren inte hann med att styra honom.....

Sedan angående ålder så hör jag idag betydligt oftare om hästar som är aktiva över 20-års ålder än för säg ex för 10-15-20år sedan....

Herrejösses, den ponnyn måste det ha varit krut i :rofl:

What?! :eek: Jag har snarare upplevt det motsatta. När jag började rida (sent 00-tal) var det inte alls ovanligt med både ridskolehästar och privathästar/ponnyer ute på lokaltävlingar som var 20-25 år gamla. Tyckte det var minst en handfull hästar födda på 80-talet man såg då. Nu är H.H de facto bland de äldre på tävlingarna, 14-15 år gammal.
 
Herrejösses, den ponnyn måste det ha varit krut i :rofl:
Det var det!
Han var helt otrolig, tror han kom till Gävle PK som ridskoleponny redan som 3-åring och blev kvar som ridskoleponny under alla år....

Jag är ju "uråldrig" gentemot dig :angel:, så när jag tävlade frekvent i början på 90-talet så var de flesta ponnies/hästar kring max 16-17år, undantaget då Lunas Hunter och kanske även dressyrponnyn Moon Squire.........

Men jag tycker att när jag läser både här på Buke och reportage på nätet så är det betydligt fler hästar idag som är över 20+ än tidigare.
 
Det var det!
Han var helt otrolig, tror han kom till Gävle PK som ridskoleponny redan som 3-åring och blev kvar som ridskoleponny under alla år....

Jag är ju "uråldrig" gentemot dig :angel:, så när jag tävlade frekvent i början på 90-talet så var de flesta ponnies/hästar kring max 16-17år, undantaget då Lunas Hunter och kanske även dressyrponnyn Moon Squire.........

Men jag tycker att när jag läser både här på Buke och reportage på nätet så är det betydligt fler hästar idag som är över 20+ än tidigare.

Kan det kanske bero på att förr så stod de äldre hästarna mkt, för att man inte skulle slita på dem?
Medans nu så vet man att ju mer de står desto sämre och stelare blir de. Därför rids de ofta 6-7 dagar/vecka, och håller därmed längre?
 
Halvblod lever i snitt 15 år som valack och 18 år som sto. Du kan läsa mer här: http://stud.epsilon.slu.se/4095/1/wallin_c_120424.pdf

Det där har ju ingenting alls att göra med gamla hästar utan visar bara på att många hästar tyvärr tas bort innan de hinner bli gamla p g a att de fått skador eller sjukdomar.
Jag tog bort min förra häst när han var 16 år. Var han gammal? Nej, inte alls men han hade kraftig artros i högra SI-leden p g a ett yttre trauma som gjorde honom oridbar och jag hade inte lust/råd att ha en häst bara som hagprydnad. Han hade säkert kunna leva 10 år till.
 
Nej, jag frågade inte. Och ja, personen verkade menade det så. Det var därför jag hajjade till så åt det.
Men å andra sidan, i mitt län så verkar 14 år vara rätt "gammalt" på lätt-klass dressyrtävlingar. Är det 40 startande är det minst 30 som är yngre än H.H.

Fast det har väl snarare att göra med att det är att räkna som unghästklasser.
 
Fast det har väl snarare att göra med att det är att räkna som unghästklasser.

Det har jag aldrig tänkt på! :eek:
Men samtidigt, borde det inte vara både "glada amatörer" med 15-20 åriga hästar och unghästar i en LB? Nu är fördelningen typ 10/30 till yngre förmågor. Jag trodde de tävlades mest i FEIs unghästprogram? Men jag kanske har fel?
 
Det har jag aldrig tänkt på! :eek:
Men samtidigt, borde det inte vara både "glada amatörer" med 15-20 åriga hästar och unghästar i en LB? Nu är fördelningen typ 10/30 till yngre förmågor. Jag trodde de tävlades mest i FEIs unghästprogram? Men jag kanske har fel?

Jag fattar inte riktigt vad du menar, för det är ju uppenbarligen en bladning av glada amatörer med äldre hästar och unga förmågor.

Icke desto mindre är det ju kalla fakta att lätta klasser innehåller rörelser som kommer i början av hästens utbildningstrappa. Att många ryttare sedan inte kommer längre än så är ju en annan diskussion.
 
Jag fattar inte riktigt vad du menar, för det är ju uppenbarligen en bladning av glada amatörer med äldre hästar och unga förmågor.

Icke desto mindre är det ju kalla fakta att lätta klasser innehåller rörelser som kommer i början av hästens utbildningstrappa. Att många ryttare sedan inte kommer längre än så är ju en annan diskussion.

Jag menar att det borde vara mer "jämnt fördelat" i blandningen. Nu är det väldigt många med yngre hästar tycker jag ;)

Sant!
 
Jag menar att det borde vara mer "jämnt fördelat" i blandningen. Nu är det väldigt många med yngre hästar tycker jag ;)

Sant!

Ska man tvinga folk att tävla kvar i lägre klasser eller hur tänker du? Lägre klasser handlar ju om att slussa in hästen i tävlingsrutiner, från det att de är unga. Det är ju många som tävlar aktivt som inte tar ut hästarna förrän de är på LA4-nivå får att de inte tycker det är lönt att tragga igenom klasserna för ridborgarmärket.

Tycker snarare att det är tvärtom, aptråkigt att folk sitter kvar med sina gamla rävar i klasser där unghästarna ska få ta priserna. Varför sitta och harva med en uppenbart rutinerad häst och konkurrera med unga och oerfarna hästar?
 
Ska man tvinga folk att tävla kvar i lägre klasser eller hur tänker du? Lägre klasser handlar ju om att slussa in hästen i tävlingsrutiner, från det att de är unga. Det är ju många som tävlar aktivt som inte tar ut hästarna förrän de är på LA4-nivå får att de inte tycker det är lönt att tragga igenom klasserna för ridborgarmärket.

Tycker snarare att det är tvärtom, aptråkigt att folk sitter kvar med sina gamla rävar i klasser där unghästarna ska få ta priserna. Varför sitta och harva med en uppenbart rutinerad häst och konkurrera med unga och oerfarna hästar?

Nej, jag menade - det finns väl FEI Unghästprogram för unghästar?
Annars får folk göra som de vill, har bara observerat att det H.H nästan är gammal i tävlingssammanhang :p

Det är ju givetvis också tråkigt! Men har faktiskt inte stött på det fenomenet så mycket, inte här i kring iaf.
 
Nej, jag menade - det finns väl FEI Unghästprogram för unghästar?
Annars får folk göra som de vill, har bara observerat att det H.H nästan är gammal i tävlingssammanhang

Fast alla arrangörer kör väl inte dessa? Det är ju liksom lika naturligt att lätta klasser är unghästprogram, som att nybörjargrupper är för nybörjare på ridskolor? Det hästarna visar i lätta klasser är vad de precis lärt sig som unghästar. Det är väl få som tycker det är roligt att sitta och tävla i ridborgarmärket när man tränar piruetter?

Och nej, din häst är inte gammal i tävlingssammanhang. Men gammal för unghästklasser. Titta i klasserna för svår dressyr. Där är medelåldern ungefär där din häst är nu. Det är väl snarare så att din häst är underutbildad för sin tävlingskarriär?
 
Jag menar att det borde vara mer "jämnt fördelat" i blandningen. Nu är det väldigt många med yngre hästar tycker jag ;)

Sant!
Men tänk lite. Det finns fler hästar under 15 än över 15 i tävlingsbart skick.
Många hästar har klättrat i klasserna.

Det är klart att det då är betydligt fler unga i lätta klasser än äldre hästar. De äldre är skadade/döda/tävlar medelsvår/svår eller är pensionerade. Det är dessutom fler år mellan 4 och 14 än 15 och 20 så även om man skulle ha en helt rättvis fördelning av åldern med exakt samma antal från var åldersgrupp så skulle det vara typ 2/3 under 15 och 1/3 över, bortsett från allt annat.
 
Fast alla arrangörer kör väl inte dessa? Det är ju liksom lika naturligt att lätta klasser är unghästprogram, som att nybörjargrupper är för nybörjare på ridskolor? Det hästarna visar i lätta klasser är vad de precis lärt sig som unghästar. Det är väl få som tycker det är roligt att sitta och tävla i ridborgarmärket när man tränar piruetter?

Och nej, din häst är inte gammal i tävlingssammanhang. Men gammal för unghästklasser. Titta i klasserna för svår dressyr. Där är medelåldern ungefär där din häst är nu. Det är väl snarare så att din häst är underutbildad för sin tävlingskarriär?

Aha! Nej, jag har inte så bra koll på den typ av klasser, men trodde att det var många arrangörer som körde FEI Unghästprogram. Men det kanske det inte är?

Jo, det har jag sett! Nja, snarare ryttaren som är underutbildad för sin tävlingskarriär ;) H.H var klar för MsvC dressyr när han var 11.
 
Det här är ett av skälen till att det känns HELT ointressant att tävla låga klasser. Det sitter folk med MSV-hästar och tävlar lätta klasser. Det är bara för djävligt, helt enkelt.

Det håller jag med om - om även ryttaren är på den nivån. Men som jag, som ligger på typ LB nivå som ryttare, med en häst som är utbildad MsvC, om vi då tävlar LB och får 58% anser inte jag att det är fel :)
 
Funderade på det idag. När anses egentligen en häst som "gammal"? När anser du att en häst börjar bli gammal?
Anledningen till att jag undrar är att jag på sista tiden fått höra saker i stil med "Men han är ju trots allt ingen ungdom längre", "när man är lite äldre så får man vara lite sliten", "ja, han har ju rätt många år på nacken vid det här laget", "särskilt med tanke på att han är storhäst så är det ju rätt gammalt" osv. osv. Om Herr Häst. Han är 15 år, född 2002. I min värld är inte en 15 årig häst gammal. Visst, det är ju ingen unghäst längre, men knappast gammalt. 15 år för mig är medelålder.
För mig är 20-22 och uppåt "gammalt". Men det kanske är jag som är konstig? :confused:
Noterade också redan förra året, när vi två var ute och tävlade, att han var bland de äldre i startfältet (lokal-regional L-klass dressyr), sina då 14 år till trots.


För mig är en häst gammal när den är sliten och gammal i kroppen. Åldern spelar ingen roll tycker jag. Hade en 32 åring som tävlade sista gången som 25 åring och var väldigt fräsch! Fick kommentarer om att "vilken fin unghäst du har". Så länge hästen är fräsch är den inte gammal för mig men man får tänka på lite extra saker när hästen ålder börjar bli lite högre. Casall Ask är väl typ 18 år och går på toppnivå. Så nej jag tycker inte just siffran 15 är gammalt rent generellt.
 
För mig beror det på ras och hur de känns i kroppen.

Min förra tex blev 30 år och togs bort innan han blev dålig. Jag tog hänsyn till hans ålder i form av att inte mjölksyrejobba honom eller låta honom stå flera dagar i följd. Han reds dagligen och tränade för tränare regelbundet. Han orkade utan problem med träning där han lades och reste sig med mig på upprepade gånger. Vi fräste ifrån ett fullblod i skogen när han var 30 år tex. Sånt får man ju känna hur fräsch individen känns. Min var mycket mer elastisk i muskulaturen än många andra äldre hästar. Då kan man påfresta dem lite mer i hastiga rörelser med.

Generellt tycker jag hästar blir skruttiga för tidigt. Men det beror ju på felridning och inte hästens genetik i sig.
På Spanska ridskolan är ju hästarna som bäst runt 20-års ålder tex. Då har man hunnit utbilda dem till skolsprång och förfinat tekniken.

Statistiken på medelåldern blir ju påverkad så att den dras ned av att man rider sönder hästar. Halvblod kan vara fungerande upp i högre ålder än så.

Ang din 15-åring är det för mig en medelålders och inte gammal häst. Och nej, de behöver absolut inte ha så mycket artros eller någon stelhet i den åldern.
 
För 20-25 år sedan (på Miltons tid) brukade medelåldern på WC hästarna både i hopp och dressyr ligga kring 15 till 20 år, i dag (efter Rodrigo Pessoas intåg i WC med sina 5 och 6 åringar) är de "förbrukade" och "gamla" vid 10... säger väl lite om synen på hästen som individ och "kompis" inom "Eliten".
Tyvärr tar "ungdomen" (hobby ryttaren) efter och anser att om man inte fått upp sin 5 åring till MSVA eller 140 cm är de inget att ha.
Vid 5 år är de flesta hästar fortfarande bara ett barn eller ung tonåring och skal i normal fallet vara kapabel till tävlingar kring 110 och LA.
Skyndar man i stället långsamt och fremst med hästens fysik och utveckling/växt i tankarna har man en individ som vid 10 -12 års ålder närmar sig topp prestationsmässigt och som kan hålla den nivån upp till 20 - 25 års ålder utan större bekymmer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp