När är en häst "gammal"?

För 20-25 år sedan (på Miltons tid) brukade medelåldern på WC hästarna både i hopp och dressyr ligga kring 15 till 20 år, i dag (efter Rodrigo Pessoas intåg i WC med sina 5 och 6 åringar) är de "förbrukade" och "gamla" vid 10... säger väl lite om synen på hästen som individ och "kompis" inom "Eliten".
Tyvärr tar "ungdomen" (hobby ryttaren) efter och anser att om man inte fått upp sin 5 åring till MSVA eller 140 cm är de inget att ha.
Vid 5 år är de flesta hästar fortfarande bara ett barn eller ung tonåring och skal i normal fallet vara kapabel till tävlingar kring 110 och LA.
Skyndar man i stället långsamt och fremst med hästens fysik och utveckling/växt i tankarna har man en individ som vid 10 -12 års ålder närmar sig topp prestationsmässigt och som kan hålla den nivån upp till 20 - 25 års ålder utan större bekymmer.

Första gången jag hör talas om att hästarna i WC-dressyren skulle anses vara gamla vid 10 års ålder. Jag uppfattade det snarare som att Valegro ansågs vara ganska ung som debuterade GP som nioåring (och om mitt googlande inte svikit mig debuterade han i WC-sammanhang som tolvåring). Känner inte alls igen det du skriver.
 
För 20-25 år sedan (på Miltons tid) brukade medelåldern på WC hästarna både i hopp och dressyr ligga kring 15 till 20 år, i dag (efter Rodrigo Pessoas intåg i WC med sina 5 och 6 åringar) är de "förbrukade" och "gamla" vid 10... säger väl lite om synen på hästen som individ och "kompis" inom "Eliten".
Tyvärr tar "ungdomen" (hobby ryttaren) efter och anser att om man inte fått upp sin 5 åring till MSVA eller 140 cm är de inget att ha.
Vid 5 år är de flesta hästar fortfarande bara ett barn eller ung tonåring och skal i normal fallet vara kapabel till tävlingar kring 110 och LA.
Skyndar man i stället långsamt och fremst med hästens fysik och utveckling/växt i tankarna har man en individ som vid 10 -12 års ålder närmar sig topp prestationsmässigt och som kan hålla den nivån upp till 20 - 25 års ålder utan större bekymmer.

De anses inte gamla vid 10. Det kan läggas på flera år innan de börjar anses som gamla även som hopphästar. De har inte fått rutin nog att anses gamla och förbrukade vid 10 år. Det är ju runt det som de är som bäst.

Däremot hade vi tåligare hästar förr. De hade mindre rörlighet och mindre gång och lite annan kropp öht.
Nu har vi avlat in mer fullblod och fått mer kissing spines och kassa trutar som i sin tur ger mer hältor.
Vi har också hästar med mer rörlighet och gång som inte tål lika mycket skitridning sas. Och därför går sönder iom att för dåliga ryttare har såna hästar.
Så det ska man också ta in i statistikandet.
 
För 20-25 år sedan (på Miltons tid) brukade medelåldern på WC hästarna både i hopp och dressyr ligga kring 15 till 20 år, i dag (efter Rodrigo Pessoas intåg i WC med sina 5 och 6 åringar) är de "förbrukade" och "gamla" vid 10... säger väl lite om synen på hästen som individ och "kompis" inom "Eliten".
Tyvärr tar "ungdomen" (hobby ryttaren) efter och anser att om man inte fått upp sin 5 åring till MSVA eller 140 cm är de inget att ha.
Vid 5 år är de flesta hästar fortfarande bara ett barn eller ung tonåring och skal i normal fallet vara kapabel till tävlingar kring 110 och LA.
Skyndar man i stället långsamt och fremst med hästens fysik och utveckling/växt i tankarna har man en individ som vid 10 -12 års ålder närmar sig topp prestationsmässigt och som kan hålla den nivån upp till 20 - 25 års ålder utan större bekymmer.
Hästar förburkade vid 10 i WC sammanhang? Jag vill minnas att många är långt över 10 även om få om någon är 20.
 
Ålder är bara en siffra!
Men, ska jag ändå nämna en siffra så kan jag nog tycka att de börjar bli seniorer när de fyllt 20.
Min 29-åriga shetlandsponny är gammal, han har fått svårare att hålla hullet, så nu börjar vi se en bortre gräns. Men så länge han mår bra och ändå håller ett gott hull får han vara kvar. Men så sent som på nyårsdagen bjöd han lillhusse på sin första galopp på hästryggen...
 
Jag förstår hur du tänker och köper det helt!
Kan tilläggas att han fram till 11 års ålder var "kvalad" (startklar för) MsvC dressyr, kvalad H100 FT och startat LB hoppning, appropå ditt resonemang.
Men dessa personer menade nog mer "Oj, att han fortfarande är i sådant skick att han kan gå LB-dressyr, sina 14 år till trots"......:eek:

Jag tror du misstolkar...

15 år är i mina ögon inte en gammal häst. Oavsett ras.
Men det är en medelålders häst.

Din häst verkar ju vara "biologiskt gammal" med en massa skador och förslitningar (syftar på röntgenfynden), vilket inte helt stämmer med "kronologisk ålder" som ju inte är så hög.

Tittar man på elithästar så är det ju vanligt att de pensioneras senast vid 17-19 års ålder - men skulle säkert ha en hel del kvar att ge i lättare klasser.

Varmblodstravare går i ålderspension vid nio (ston, men kan vara något år högre och jag som inte är uppdaterad) respektive tolv års ålder, kallbloden får tävla till 15 års ålder. Här handlar det ju mycket om att man förmodar att de blivit utsatta för ordentligt slitage.
En "ridtravare" är ju inte "äldre" än en annan ridhäst vid samma årtal - om de inte blivit väldigt slitna under sin tävlingskarriär.

Men någonstans från 17 år och uppåt tycker jag det verkar kunna märkas att hästar åldras. Vissa raser, och framför allt vissa individer, verkar ju vara mycket mer tåliga än andra.

Hästar av halvblodstyp verkar ju bli "gamla" vid yngre ålder jämfört med många ponnytyper.
 
Herrejösses, den ponnyn måste det ha varit krut i :rofl:

What?! :eek: Jag har snarare upplevt det motsatta. När jag började rida (sent 00-tal) var det inte alls ovanligt med både ridskolehästar och privathästar/ponnyer ute på lokaltävlingar som var 20-25 år gamla. Tyckte det var minst en handfull hästar födda på 80-talet man såg då. Nu är H.H de facto bland de äldre på tävlingarna, 14-15 år gammal.

Ja men du tävlar väl lika lätt klass som jag gör?
Många "halvblodstyper" som tävlas, går ju inte längre LC-LB vid dryga femton års ålder utan har väl klättrat upp i klasserna?
Så det kan ju vara så att du får ett skevt jämförelsematerial eftersom du tävlar på lättaste nivån.
 
Tycker väl att runt 20 börjar stora hästar bli till åren och runt 25 för ponnyer. Har en 18-årig storhäst som är pigg och fräsch och det enda som märks på honom att han börjar bli äldre är lite fler vita pälsstrån här och var samt hans mycket gubbiga sätt :D
 
Min häst börjar bli gammal, hon har lite svårt att hålla hullet och har lite svårt när hovslagaren kommer. Tandveterinären tycker hennes tänder är bra för hennes ålder och hovslagaren tar det lite försiktigt med henne men jag är rädd för att det kanske börjar närma sig slutet :cry:

Men hon är född 1988 (trakhener) och har hunnit bli 29 år :)
 
Jag minns en c-ponny, tror hon var welsh som vid 32 års ålder fortfarande gärna stack iväg i full galopp på uteritterna om den som satt på inte hann med att hålla henne :D hoppa gjorde hon också mer än gärna (på väldigt låg höjd givetvis). Hon såg gammal och gråhårig ut men var inte en dag äldre än fem i huvudet. Hon höll sig frisk fram tills hon somnade in och spenderade sin sista tid som lycklig pensionär på ett fantastiskt bete :love:
 
vi hade en skolhäst på ridskolan när jag var liten som var 32 år gammal. Jobbade mest barnlektioner men fick inte vara med på uteritter med "mellanskiktseleverna" dvs de som börjat trava och galoppera men inte har hästen mellan hjälperna än pga blevså glad i hågen att han gjorde avstickare i galopp och hoppade över allt han såg. :angel:

avlivades pga lunginflammation har jag för mig, nu var detta över 15 år sedan men har för mig att anledningen var lunginflammation för han släppts ut svettig. Det låter mysko med mina vuxna öron, hör jag ju. Jag grät floder i alla fall, det var min favorithäst och en av bara två hästar jag vågade hålla på med på ridskolan.

Jag blir glad när yngre elever köper 15-20åriga hästar. Jag tycker det visar på att de förstått att man behöver en rutinerad häst och chansen att det blir bra brukar vara större än de som köper 5-7¨-åringar till sina ganska orutinerade barn. Jag tycker hästar kan börja räknas som äldre (fast ändå inte) ungefär då, en häst över 20 är definitivt äldre och en över 25 är gammal. Sen kan de ju vara fräscha och friska ändå för sin ålder och bevisligen nå 30-sträcket också.
 
Det beror mycket på rasen/typ av häst. Ponnyer verkar hålla fräschören längre än hästar av halvblodstyp. Mina favoriter arabhästar är ofta enormt fräscha långt upp i åldrarna. Visserligen en extrem men arabstoet Bandola i Polen fick sitt sista föl vid 27 och dog vid 35...

En 15-årig SWB skulle jag säga är medelålders och är den över 20 skulle jag säga att den är gammal.
 
Jag var tvungen att ta bort min älskade arab för en månad sedan ungefär. Han blev 31 år. Han var verkligen superduperpigg ända till slutet. Man kunde verkligen inte tro att han var så gammal som han var, iallafall inte till sinnet. Han älskade att vara ute och rejsa i skogen och springa det fortaste han kunde. Vid 27 års ålder var jag tvungen att betsla upp för att få någon slags kontroll, haha.
Det som till slut gjorde att det inte gick mer var tänderna. Han började magra av snabbt på bara några veckor, och jag valde att ta bort honom innan det blev alltför illa.

Men för att svara på din fråga, så skulle jag säga att mycket beror på ras när en häst generellt blir gammal. Araber, som min, brukar ju bli äldre än många andra raser. Hästar av halvblodsras t.ex. uppnår väl oftast inte en lika hög ålder. Men jag skulle absolut inte vilja kalla en 15-årig häst, oavsett ras, för gammal.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 782
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 969
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 562
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp