När är hästen för elak?

kolblakkur

Trådstartare
Har en ponny som jag överväger att låta gå själv i en egen hage. Han gillar inte andra hästar utöver sin "bästa kompis", men även mot honom är han ganska tuff. Kompisen är väldigt ranglåg, brukar skämtsamt kalla honom för ranglös.

Det som gör att jag funderar på det är att han vid fodringar jagar undan kompisen. Kompisen är känslig, det hade räckt om han bara lagt öronen bakåt så hade han flyttat sig. Men ändå ska det jagas undan :( När man ska flytta staket så att de får lite gräs att äta pö om pö så gör han riktiga utfall.

Samtidigt så är de väldigt fästa vid varandra. Står och sover ihop och kliar varandra. Men de kan aldrig stå ihop om man går ut och ställer sig i hagen, kompisen blir alltid bortjagad och är därför sällan framme och hälsar när man kommer in i hagen. Känner mig taskig mot den sure, att döma honom till ett liv ensam. Samtidigt känner jag att det får inte vara på bekostnad av den ranglåge. Har dessutom en snällare valack som han kan gå med istället...

Hur hade nu gjort? De kan tyvärr inte gå ihop alla tre, då den sure som sagt hatar alla andra hästar förutom kompisen.
 
Jag är nog rätt hård. För hästar som inte uppför sig i flocken tas bort på det ena eller andra sättet. Är det en häst som är svår med mer än det så blir det bokstavligt att den tas bort. Är det en häst som fungerar på andra sätt säljs den.
Jag vill ha lugna och harmoniska flockar oavsett hur många hästar det är i en flock.
 
Jag är nog rätt hård. För hästar som inte uppför sig i flocken tas bort på det ena eller andra sättet. Är det en häst som är svår med mer än det så blir det bokstavligt att den tas bort. Är det en häst som fungerar på andra sätt säljs den.
Jag vill ha lugna och harmoniska flockar oavsett hur många hästar det är i en flock.
Ja, det var lite hårt :) Sälja eller ta bort är inte aktuellt.

Eftersom han funkat i större flock tidigare, så funderar jag på om det är där skon klämmer. Han kanske behöver fler att gå med. Han har inte alltid varit ranghögst heller, verkar foga sig efter ston :) Tror att den ranglöse utlöser lite av hatet mot andra hästar. Det är tidsvis tydligt att han försöker försvara sin vän och ibland valla honom bort från andra hästar.

Lutar åt att han får gå ensam iallafall. Bara mitt dåliga samvete som får komma över det.
 
Jag har varit med om om hästar som fått gå ensamma en längre tid som längre fram fungerat med att gå med andra igen.
Sen kanske han behöver en annan flock som passar honom bättre?
Vi hade ett varmblod i ett stall som alltid fick gå själv för han var rent elak mot allt och alla. Men en flock på 13 ponnyer fungerade utmärkt! Inga bråk eller liknande. Kanske behövs en annan flock? En större?
 
Är han bättre tillfreds ensam, så hellre ha honom ensam. Hade jag tänkt.
Just nu är ju ingen i flocken tillfreds dessutom.
 
Jag anser att om de inte kan bete sig vettigt mot sina hagkompisar så får de vackert gå ensamma. Givetvis med de andra hästarna inom synhåll.
 
Hur är den ranglåge i hullet och i allmäntillstånd, bitmärken osv? Om den är okej hade jag inte brytt mig.
 
Jag har en valack som är väldigt ranghög och speciellt vid mat så jagade han bort dom andra trots att han emellanåt kunde vara bästa kompis med dom. Han gick alltid med andra valackar. Så fick jag ett sto på foder som jag inte visste hur jag skulle göra med hagarna så jag bestämde mig att testa att sätta stoet och den ranghöga valacken för att se om det skulle funka. Och det har inte funkat så bra med någon av de andra hästarna som det funkade med stoet. Hur lugnt som helst även vid fodringarna. Lite senare kom ytterligare ett sto till i samma hage och även då var det inga problem. Har du testat om det funkar att ha den i en hage med endast ett sto?
 
Jag har en valack som är väldigt ranghög och speciellt vid mat så jagade han bort dom andra trots att han emellanåt kunde vara bästa kompis med dom. Han gick alltid med andra valackar. Så fick jag ett sto på foder som jag inte visste hur jag skulle göra med hagarna så jag bestämde mig att testa att sätta stoet och den ranghöga valacken för att se om det skulle funka. Och det har inte funkat så bra med någon av de andra hästarna som det funkade med stoet. Hur lugnt som helst även vid fodringarna. Lite senare kom ytterligare ett sto till i samma hage och även då var det inga problem. Har du testat om det funkar att ha den i en hage med endast ett sto?
Inte endast med ett sto, men har haft båda tillsammans med 1-2 ston. Det har funkat mycket bra då.
 
Kan du forda längre ifrån? Kanske kan den ranglösa få en liten ruta som är inhägnat att äta på?
Fler vatten hinkar på stort avstånd om han jagar bort därifrån också.
Om de funkar annars så vore det synd om bara maten förstörde.

Håller med att om allmäntillståndet är bra är det ingen större fara.

Jag hade ett hemskt sto, INGEN annan häst fick prata med mig i hagen hon jagade bort allt, hästar,hundar och höns som förvirrat sig in i hagen.
Henne fick jag gå rätt hårt på, JAG väljer vilken häst jag vill klappa/ta in hade pisk med mig för att verkligen visa att hon inte var välkommen just då.
Sen fick hon komma till mig om jag kände för det.

Det blev mycket bättre efter ett tag med mycket träning. Hon fann sig aldrig i det helt utan stod alltid och surade i ett hörn och stirrade på mig.
 
Min är ranghög, och hon har tidigare inte funkat i grupp. Ens med en enda häst. Hon har bitit och sparkat och ätit upp all mat (och eftersom de andra hästarna varit större/i mer behov av mat har det blivit att de har magrat av medan min har blivit fet som en tunna), och jag vägrade till slut ha henne i grupp. Lika mycket för hennes egen skull som för de andras.

Nu går hon tillsammans med en ranglåg valack, som är mindre än henne och i ännu mindre behov av mat. Det fungerar. Hon tjurar fortfarande lite just när maten delas ut i hagen och jagar honom en stund, men han får äta i lugn och ro när hon väl bestämt sig för att stå still vid en höhög. Jag försöker även ge honom minst ett mål när han är ensam i hagen och hon rids, för att han ska få äta ifred (plus att han så klart slipper henne inne i boxen). När det inte är mat inblandat är de kompisar och kan stå och klia varandra. Kort och gott, jag är jätteglad att det funkar så pass bra som det gör nu, så hon ändå får ha en kompis, men det hade inte funkat med en häst som har mer behov av att äta. Och går det inte så går det inte, då får den besvärliga gå ensam.
 
Då hade jag låtit dom gå tillsammans

Håller med !

@kolblakkur om det är lite utfall osv vid fodring men inga skador och lugnt i övrigt som du beskriver ser jag inte att den andre far illa alls?
Att vi människor ibland tycker hästarnas beteende mot varandra ser hårt ut betyder inte att det är så i deras värld.

Sen det där med vad "ranghög" är, så i min värld förutom att ämnet är komplext som det är i sak: en riktigt ranghög häst brukar inte härja öht med övriga individer. De är så trygga i sin roll att de inte utövar härj. Ofta delar de höhög med andra och när de inte vill dela flyttar de andra på sig bara utifrån dennes minspel .

I min erf ang "härjande ranghöga" är de mer osäkra individer som fått "högst rang" av andra anledningar än att de egentligen är så höga i rang.

Tex i en konstellation med endast två individer så är det ju inte en naturlig flock dvs det är ingen flock alls. Med två individer så blir en individ ranghögst per automatik vare sig den egentligen är det eller ej så att säga.
 
Senast ändrad:
Skulle inte göra mer än tala om för den ranghögre att det inte är okej att börja bossa bara för du är i hagen, och lägga maten längre ifrån.

H kan vara riktigt tuff på W kring mat. Jag har ordnat så W kan äta ifred och han har lärt sig en teknik att rassla förbi snabbt som örat så han slipper däng. I övrigt är de hur sams som helst, undantag ibland vid intag. Samma där som med maten, åtråvärd resurs.

Vad upplever du själv är anledningen att inte ha de ihop?
 
Håller med !

@kolblakkur om det är lite utfall osv vid fodring men inga skador och lugnt i övrigt som du beskriver ser jag inte att den andre far illa alls?
Att vi människor ibland tycker hästarnas beteende mot varandra ser hårt ut betyder inte att det är så i deras värld.

Sen det där med vad "ranghög" är, så i min värld förutom att ämnet är komplext som det är i sak: en riktigt ranghög häst brukar inte härja öht med övriga individer. De är så trygga i sin roll att de inte utövar härj. Ofta delar de höhög med andra och när de inte vill dela flyttar de andra på sig bara utifrån dennes minspel .

I min erf ang "härjande ranghöga" är de mer osäkra individer som fått "högst rang" av andra anledningar än att de egentligen är så höga i rang.

Tex i en konstellation med endast två individer så är det ju inte en naturlig flock dvs det är ingen flock alls. Med två individer så blir en individ ranghögst per automatik vare sig den egentligen är det eller ej så att säga.

Exakt så! Min "råkade" blir mest ledare i en konstellation på tre trots att han egentligen är en ganska osäker häst och i mina ögon ingen ledartyp alls. Jag tror att det mest var jobbigt för honom faktiskt, för när senare en av de andra hästarna byttes ut mot en som var ranghög på riktigt blev han mycket mer nöjd och harmonisk i hagen. Han hade varit tilldelad ett ansvar som han egentligen inte kunde/ville leva upp till bara för att de andra två var ännu mindre lämpade s a s. En riktigt ranghög häst brukar vara en fantastisk ledare, tycker jag. Aldrig något bråk och flocken blir harmonisk. De behöver inte strida för sin plats och övriga lyssnar utan bråk.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp