När båda föräldrarna jobbar obekväma arbetstider.

Sofie.S

Trådstartare
Hur gör ni? Hur löser ni helger? Hur lägger ni schema?

Jag ska tillbaka till jobbet efter 3 års föräldraledighet och jag får råpanik!
Vi har två barn tätt och barnens mormor är den enda som kan hjälpa oss när det krisar.

Hur lägger ni schema? Ser ni varandra någonsin eller hur har ni löst det?
Jobbar ni heltid? Förskoletider?
Hur gör ni på helgerna?

Vi måste schemalägga oss dag, kväll, helg och natt och båda har önskescheman.
Vår kommun erbjuder varken kvälls- eller helgdagis.
Pappan jobbar enbart långa pass och nätter, jag kan påverka tiderna lite men måste fortfarande jobba kvällar och helger. Pappan jobbar 100% medan jag kommer att jobba 75% ev gå ner till 50%.

Vad har vi för rättigheter? Eller är det bara att gilla läget?
Vi kan ju inte låsa upp mormor varannan helg och vardagskvällar..
Jag har sökt skola, men kommer jag inte in så känns det som att vårt liv kommer bli kaos.
 
Måste inte kommunen tillhandahålla barnomsorg?
Alternativ 2 kanske får vara en barnvakt som ni får betala själva.
 
Måste inte kommunen tillhandahålla barnomsorg?
Alternativ 2 kanske får vara en barnvakt som ni får betala själva.
Står lite här: http://www.barnomsorgsguiden.se/empty_28.html
Inte ett absolut måste på nätter och helger. Men ett tydligt bör i de fall föräldrarna inte kan få fram egna lösningar. Kanske kan vaska fram någon enstaka dagbarnvårdare med udda tider även om man "normalt" inte har nattis i kommunen.
Ta en rejäl diskussion med kommunen och få dem att ta ställning till ert individuella fall, inte bara ge slentrianmässig standardinformation.
 
Det är verkligen inte optimalt att båda föräldrarna måste jobba på obekväm arbetstid.
Går det inte att byta tjänst på något sätt, så att de obekväma timmarna minskar?
En vän till mig (som var mer eller mindre ensamstående förälder med en oengagerad far till barnet) jobbade på schema, alla möjliga tider. Hennes föräldrar tog barnet alla nätter hon jobbade och jag vill minnas att hon gick ner i arbetstid genom att plocka bort de helgtimmar hon var schemalagd.
Jag vet att det finns föräldrar som inte har möjlighet att välja, men jag personligen hade gjort allt som stått i min makt för att slippa ha barnen i barnomsorg på nätterna.
 
Rent krasst tycker jag att har man skaffat barn är det bara att gilla läget.
Att skaffa barn och sedan skyffla över ansvaret för pass och omsorg på samhället eller släkt och vänner tycker jag är rent ut sagt oförskämd.
Vill man ha/skaffar barn så är det erat val som föräldrar och samhället samt släkt och vänner skal inte behöva belastas med barnpass på "obekväm" tid som ni rimligen bör ha förutsätt skulle bli ett problem redan innan ni gick till sängs.
Betala vad det kostar för barpass på "obekväm" tid eller byt till arbetstider/jobb som passar in i samhällets erbjudanden.
 
Rent krasst tycker jag att har man skaffat barn är det bara att gilla läget.
Att skaffa barn och sedan skyffla över ansvaret för pass och omsorg på samhället eller släkt och vänner tycker jag är rent ut sagt oförskämd.
Vill man ha/skaffar barn så är det erat val som föräldrar och samhället samt släkt och vänner skal inte behöva belastas med barnpass på "obekväm" tid som ni rimligen bör ha förutsätt skulle bli ett problem redan innan ni gick till sängs.
Betala vad det kostar för barpass på "obekväm" tid eller byt till arbetstider/jobb som passar in i samhällets erbjudanden.

Alltså va?
Ska folk inte kunna skaffa barn utan 9-5-jobb?
Ingen inom vård och omsorg då med andra ord eller folk som jobbar skift...
Och om livet inte blev som planerat? Tillvaron kan kastas på ända ganska fort och det är inte alltid det blir som man tänkt sig.
Om något här är oförskämt tycker jag det är ditt svar.
 
Rent krasst tycker jag att har man skaffat barn är det bara att gilla läget.
Att skaffa barn och sedan skyffla över ansvaret för pass och omsorg på samhället eller släkt och vänner tycker jag är rent ut sagt oförskämd.
Vill man ha/skaffar barn så är det erat val som föräldrar och samhället samt släkt och vänner skal inte behöva belastas med barnpass på "obekväm" tid som ni rimligen bör ha förutsätt skulle bli ett problem redan innan ni gick till sängs.
Betala vad det kostar för barpass på "obekväm" tid eller byt till arbetstider/jobb som passar in i samhällets erbjudanden.

Vad tycker du att de som inte har kontorstider ska göra då? Låta bli att få barn? Så fungerar det inte utan många yrken/arbetsplatser kommer få ännu svårare att rekrytera om alla som vill ha barn flyr därifrån. Samhället tjänar på att erbjuda sina invånare barnomsorg även obekväma tider på väldigt många sätt. Däremot ska självklart inte mor och farföräldrar vara tvungna att passa sina barnbarn mer än vad som känns okej för dem. Alternativet är inte att låta bli att få barn, alternativet är att samhället och alla dess funktioner stängs klockan fem och vad det drar med sig behöver jag nog inte förklara för dig om du tänker till en gång till.
 
Hur gör ni? Hur löser ni helger? Hur lägger ni schema?

Jag ska tillbaka till jobbet efter 3 års föräldraledighet och jag får råpanik!
Vi har två barn tätt och barnens mormor är den enda som kan hjälpa oss när det krisar.

Hur lägger ni schema? Ser ni varandra någonsin eller hur har ni löst det?
Jobbar ni heltid? Förskoletider?
Hur gör ni på helgerna?

Vi måste schemalägga oss dag, kväll, helg och natt och båda har önskescheman.
Vår kommun erbjuder varken kvälls- eller helgdagis.
Pappan jobbar enbart långa pass och nätter, jag kan påverka tiderna lite men måste fortfarande jobba kvällar och helger. Pappan jobbar 100% medan jag kommer att jobba 75% ev gå ner till 50%.

Vad har vi för rättigheter? Eller är det bara att gilla läget?
Vi kan ju inte låsa upp mormor varannan helg och vardagskvällar..
Jag har sökt skola, men kommer jag inte in så känns det som att vårt liv kommer bli kaos.

Ställa krav på kommunen är vad ni ska göra.
 
Rent krasst tycker jag att har man skaffat barn är det bara att gilla läget.
Att skaffa barn och sedan skyffla över ansvaret för pass och omsorg på samhället eller släkt och vänner tycker jag är rent ut sagt oförskämd.
Vill man ha/skaffar barn så är det erat val som föräldrar och samhället samt släkt och vänner skal inte behöva belastas med barnpass på "obekväm" tid som ni rimligen bör ha förutsätt skulle bli ett problem redan innan ni gick till sängs.
Betala vad det kostar för barpass på "obekväm" tid eller byt till arbetstider/jobb som passar in i samhällets erbjudanden.

Varför ska samhället behöva belastas med att du blir sjuk, rånad eller att ditt hus brinner ner på obekväm arbetstid?
 
Vad tycker du att de som inte har kontorstider ska göra då? Låta bli att få barn? Så fungerar det inte utan många yrken/arbetsplatser kommer få ännu svårare att rekrytera om alla som vill ha barn flyr därifrån. Samhället tjänar på att erbjuda sina invånare barnomsorg även obekväma tider på väldigt många sätt. Däremot ska självklart inte mor och farföräldrar vara tvungna att passa sina barnbarn mer än vad som känns okej för dem. Alternativet är inte att låta bli att få barn, alternativet är att samhället och alla dess funktioner stängs klockan fem och vad det drar med sig behöver jag nog inte förklara för dig om du tänker till en gång till.
Det kan ju faktiskt vara så att minst en av föräldrarna kan behöva byta jobb (tjänst eller arbetsgivare) en period medan barnen är små. Nog sjutton måste man ju kunna inse att livet inte kan gå vidare exakt som tidigare när barnen kommit! Alla jobb passar inte i alla perioder i livet.
(jag skulle garanterat kunna få heltidsanställning som nattarbetande lastbilschaufför - det jobb jag haft i 8 somrar - om jag ville, men jag har insett att det inte fungerar så länge jag har hemmaboende barn. Och jag fattar inte hur andra föräldrar löser det i samma situation, möjligen är det huvudsakligen barnlösa eller föräldrar med utflugna barn som har de jobben... )
 
Det kan ju faktiskt vara så att minst en av föräldrarna kan behöva byta jobb (tjänst eller arbetsgivare) en period medan barnen är små. Nog sjutton måste man ju kunna inse att livet inte kan gå vidare exakt som tidigare när barnen kommit! Alla jobb passar inte i alla perioder i livet.
(jag skulle garanterat kunna få heltidsanställning som nattarbetande lastbilschaufför - det jobb jag haft i 8 somrar - om jag ville, men jag har insett att det inte fungerar så länge jag har hemmaboende barn. Och jag fattar inte hur andra föräldrar löser det i samma situation, möjligen är det huvudsakligen barnlösa eller föräldrar med utflugna barn som har de jobben... )

Visst är det så men om alla som vill ha/har barn skulle byta till arbeten som finns på enbart kontorstider så skulle inte vårt samhälle gå runt längre. Arbetslösheten skulle bli enorm samtidigt som vård, produktion, polis, handel och alla andra instanser som har öppet före och efter kontorstid skulle få ännu svårare att få tag i arbetskraft. Jag är den förste att skriva under på att livet inte varken ska eller bör rulla vidare som innan barn, barn har rätt att få både tid och ork från sina föräldrar men samtidigt bör det finnas barnomsorg när den behövs. Jag har haft vänner som gått arbetslösa under långa tider medans barnen var små för att de hade den "dåliga smaken" att bli ensamstående. Har man då utbildat sig till ett yrke där arbetstiden är över hela dygnet så är det svårt att kombinera barn och jobb om inte samhället ger barnomsorg den tid arbetstiden är.
Just lastbilschaufförer är fortfarande oftast män som har en kvinna i sitt liv som tar hand om barn och hem tyvärr. Just därför har samhället inte behövt lösa det problemet överallt och som något självklart utan istället blir det en kvinnofälla för kvinnan har fortfarande högre krav på sig än män vad gäller allt som rör barnen och deras arbete kommer fortfarande efter mannens i alltför många fall. Är man två om att skaffa barn så är man också två som också ska dela på ansvaret och då måste också barnomsorg finnas när behovet finns.
 
Rent krasst tycker jag att har man skaffat barn är det bara att gilla läget.
Att skaffa barn och sedan skyffla över ansvaret för pass och omsorg på samhället eller släkt och vänner tycker jag är rent ut sagt oförskämd.
Vill man ha/skaffar barn så är det erat val som föräldrar och samhället samt släkt och vänner skal inte behöva belastas med barnpass på "obekväm" tid som ni rimligen bör ha förutsätt skulle bli ett problem redan innan ni gick till sängs.
Betala vad det kostar för barpass på "obekväm" tid eller byt till arbetstider/jobb som passar in i samhällets erbjudanden.

Du är ju riktigt jävla underlig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 568
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp