När barn får egna barn

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det där. Vad händer egentligen "juridiskt" när barn får egna barn?
Att det blivit vanligare att folk får barn i 20 års åldern är något jag sett i flera år, och inte reflekterat så jättemycket över. Men nu på senare tid har flera i min bekantskaps/ytliga bekantskapskrets blivit gravida/fått barn i 14-17 års åldern. Det verkar inte heller vara "oplanerat och de inte velat göra abort", utan medvetet och planerat från deras sida. Vet också några 16-18 åringar som är flerbarnsföräldrar t.om.
Men hur blir det rent "juridiskt"? Eftersom att vissa av dessa t.om. är så unga att de går i 8an, vad händer med skolplikten vs. föräldraledighet? Blir socialen inkopplat på något sett, eftersom att det rör sig om så unga individer? Kort och gott, vad händer rent "administrativt/juridiskt" när barn får egna barn?

Nu kanske inte jag med mina lastgamla 50-talist-föräldrar är rätt person att döma unga föräldrar, men för mig känns det väldigt främmande att folk så unga som 14-15-16-17 år medvetet väljer att skaffa egna barn. Jag tänker att någonting annat är "snett" på något sätt om man väljer att göra så, då det känns som att "inga helt normala" i den åldern skulle komma på tanken att skaffa barn. Med "snett" menar jag absolut inte att det behöver vara grava missförhållanden eller liknande i deras livssituationer, men ändå att det är något som "skaver" eller inte är 100%. Eller är jag kanske bara helt ute och cyklar?
 
Intressant fråga. Man är ju inte heller myndig och får inte fatta alla beslut själv.
Och hur blir det med försörjningsplikten? Blir föräldrarna försörjningspliktiga även för sina barnbarn?

Sen vill jag nog inte spekulera i varför man skaffar barn som ung.. Det kan nog se ut på väldigt många olika sätt :)
 
Ser man på tex USA och UK, så är väl tonårsföräldrar vanligare i socialt utsatta miljöer. Men det säger ju inget om individuella fall.

Jag var på studiebesök i ett utsatt område i Dundee, Skottland, för några år sedan som då hade ett mycket stort antal tonårsföräldrar.

Träffade en man som arbetade med utsatta ungdomar och hans bild var att unga tjejer där skaffade barn tidigt eftersom de inte hade någon som brydde sig om dem. Fick de ett barn så hade de någon som behövde dem och älskade dem. Vet inte om det stämmer, men det var hans uppfattning iaf som jobbade med frågorna.
 
Jag var på studiebesök i ett utsatt område i Dundee, Skottland, för några år sedan som då hade ett mycket stort antal tonårsföräldrar.

Träffade en man som arbetade med utsatta ungdomar och hans bild var att unga tjejer där skaffade barn tidigt eftersom de inte hade någon som brydde sig om dem. Fick de ett barn så hade de någon som behövde dem och älskade dem. Vet inte om det stämmer, men det var hans uppfattning iaf som jobbade med frågorna.
Ja, jag känner igen den förklaringen. En annan förklaring som återkommer handlar om att barn är den enda tillgängliga "vuxenmarkören" för de unga tjejerna. Jobb har de inte, således heller ingen egen bostad. Men ett barn kan man ju lätt få.
 
Äsch, nu skriver jag iaf något om varför unga kanske skaffar barn..
Men jag tänker att det inte alls behöver vara att något är "fel".
Två teorier - att skaffa barn tidigt är förmodligen en lite "subkulturell" fråga. Har många andra i min omgivning barn i ung ålder så kommer det förmodligen kännas ganska normalt och liksom standard.
Det är väl också det här klassiska storstad - byhåla och jag undrar om det inte finns med något kring framtidsutsikter på arbetsmarknaden och liksom vad man känner ger livet mening?
Av de människor jag har i min närhet verkar de som får barn tidigt liksom känna att det är barnen som gör deras liv värdefulla. De har jobb osv men kanske inte de mest stimulerande arbetet.. Kanske inte heller andra fritidsintressen som upptar en stor del av livet.
Nu är jag kanske på lite äldre unga än TS startar med dock.
 
Och med barn kan man få hjälp med bostad o försörjning via soc.

Nej. Man kan få försörjningsstöd om man har rätt till det men man har inte rätt till en fast bostad. Socialtjänsten har skyldighet att se till att alla som vistas i kommunen har tak över huvudet vilket brukar lösas med vandrarhem, det hänger inte på om man har barn eller inte. Det är tyvärr en myt som lett till att barn hamnat i kläm på grund av att deras föräldrar trott att de har rättigheter som de inte har.
 
@Görel
Vem är försörjningsskyldig för småbarnen om barn har egna barn? Den unga föräldern eller dennes föräldrar?
Spelar det någon roll hur de bor?

Blev nyfiken :)
 
Vänd på bilden. På landsbygd med en bra arbetsmarknad bildas många tidiga och stadiga par. Där kommer också barnen tidigt. Det finns grabbar som har jobb, hus och bil här när de är arton och bara väntar på rätt tjej. Töserna blir ofta bra mammor och fler barn blir det också.
 
Vänd på bilden. På landsbygd med en bra arbetsmarknad bildas många tidiga och stadiga par. Där kommer också barnen tidigt. Det finns grabbar som har jobb, hus och bil här när de är arton och bara väntar på rätt tjej. Töserna blir ofta bra mammor och fler barn blir det också.
Sen när är arbetsmarknaden generellt bättre på landsbygd än i städerna?
I städerna däremot kanske folk VÄLJER att tex plugga istället för att fortsätta med sitt tidigare jobb.

Jag tycker dessutom att det verkar vara vanligt att unga skaffar barn oavsett om de har jobb eller ej..
 
Det finns grabbar som har jobb, hus och bil här när de är arton och bara väntar på rätt tjej. Töserna blir ofta bra mammor och fler barn blir det också.

Så det finns inga tjejer i 18-årsåldern som har jobb, hus och bil och bara väntar på den rätta killen? (Om man nu öht ska vänta på en avelspartner, oavsett kön.)
Tjejens enda syfte är att vara en bra mamma som kan föda flera barn och killens enda syfte är att stå för jobb, hus och bil?
 
Det är föräldrarna. Oavsett hur gammal man är så är man försörjningspliktig för sina barn. Det gäller båda föräldrarna och oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.
Fast blir far- och morföräldrarna liksom i praktiken indirekt försörjningsskyldiga för barnbarnet då? Att försörja en femtonårig förälder innefattar väl i praktiken också hens barn.
 
Vänd på bilden. På landsbygd med en bra arbetsmarknad bildas många tidiga och stadiga par. Där kommer också barnen tidigt. Det finns grabbar som har jobb, hus och bil här när de är arton och bara väntar på rätt tjej. Töserna blir ofta bra mammor och fler barn blir det också.
Även om det nu är så där stabilt och idylliskt som du beskriver det, så låter det väl litelite småtråkigt om de unga har så bråttom in i just den aspekten av vuxenliv. Är de oförmögna att se något annat livsinnehåll? Oförmögna att önska sig jobb som kräver några års utbildning?
 
Vänd på bilden. På landsbygd med en bra arbetsmarknad bildas många tidiga och stadiga par. Där kommer också barnen tidigt. Det finns grabbar som har jobb, hus och bil här när de är arton och bara väntar på rätt tjej. Töserna blir ofta bra mammor och fler barn blir det också.
Blir lite full i skratt.. men att "ofta bli bra mammor" det är så jag uttryckt mig om vissa djur angående avel...:rofl::rofl::rofl:
 
Som svar på ovanstående kommentarer. Här i Skåne är arbetsmarknaden het-het, speciellt för hantverkare, tex byggare och elektriker, rörmokare osv. Det finns många grabbar som förbereder mycket tidigt. Det finns definitivt en och annan tjej som byggt hus och fixat bil. Det är mer yrkesval än kön som påverkar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 476
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 658
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 311
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 295
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp