När barn får egna barn

Vänd på bilden. På landsbygd med en bra arbetsmarknad bildas många tidiga och stadiga par. Där kommer också barnen tidigt. Det finns grabbar som har jobb, hus och bil här när de är arton och bara väntar på rätt tjej. Töserna blir ofta bra mammor och fler barn blir det också.
Haha... intressant hur olika man tycker. Du tycker det är fint och en idyll.
Jag skulle nog få panik...
Men folk är olika... Man måste inte ha så bråttom..
 
Även om det nu är så där stabilt och idylliskt som du beskriver det, så låter det väl litelite småtråkigt om de unga har så bråttom in i just den aspekten av vuxenliv. Är de oförmögna att se något annat livsinnehåll? Oförmögna att önska sig jobb som kräver några års utbildning?[/QU
 
Då jag var tjugo så arbetade jag på en gård på island. Familjens två ældsta døttrar hade blivit mammor tidigt. Hon som blev mamma redan då hon var sexton var sambo med barnets pappa men storasystern som fick sitt barn då hon var arton var singel så hon hade bott hos hemma hos førældrarna i børjan. Deras mamma, alltså frun på gården, sa att det skadade inte att dom fick barn tidigt før då blev dom ordentligt vuxna. På den tiden (åttio-talet) så var det vanligt med unga mammor på island men hur det ær nu vet jag inte. Før øvrigt så tycker jag det ær bra om den allmæna uppfattningen om att få barn tidigt hålla på att ændra sig. Længe har det hetat att "Hon førlorar sin ungdom", hur ska hon klara sig? osv. Men jag tror att en artonåring som sjælv nyss var varit barn har lætt att anpassa sig till att vara mamma /pappa. Dom har nog lætt før att førstå sitt barn också eftersom dom så nyss sjælva varit barn.
 
Många väljer att skaffa familj först och sedan vidareutbilda sig när barnen blivit större. Arbetsmarknaden på landsbygden för kvinnor är mer ensidig än för män om man väljer traditionellt: Vård- och omsorg, handel samt undervisning.
 
Då jag var tjugo så arbetade jag på en gård på island. Familjens två ældsta døttrar hade blivit mammor tidigt. Hon som blev mamma redan då hon var sexton var sambo med barnets pappa men storasystern som fick sitt barn då hon var arton var singel så hon hade bott hos hemma hos førældrarna i børjan. Deras mamma, alltså frun på gården, sa att det skadade inte att dom fick barn tidigt før då blev dom ordentligt vuxna. På den tiden (åttio-talet) så var det vanligt med unga mammor på island men hur det ær nu vet jag inte. Før øvrigt så tycker jag det ær bra om den allmæna uppfattningen om att få barn tidigt hålla på att ændra sig. Længe har det hetat att "Hon førlorar sin ungdom", hur ska hon klara sig? osv. Men jag tror att en artonåring som sjælv nyss var varit barn har lætt att anpassa sig till att vara mamma /pappa. Dom har nog lætt før att førstå sitt barn också eftersom dom så nyss sjælva varit barn.
Fast är det verkligen barnet som ska göra någon vuxen? Ska man inte kunna ta ansvar för sig själv först?
Sen finns det säkert tonåringar som är ansvarsfulla och mogna...
 
Som svar på ovanstående kommentarer. Här i Skåne är arbetsmarknaden het-het, speciellt för hantverkare, tex byggare och elektriker, rörmokare osv. Det finns många grabbar som förbereder mycket tidigt. Det finns definitivt en och annan tjej som byggt hus och fixat bil. Det är mer yrkesval än kön som påverkar.

Om det nu inte är könsbundet så är ju frågan varför du skrev det könsbundet?
Betyder det att det är bra att "förbereda" och sen bara leta efter en avelspartner?
 
Då jag var tjugo så arbetade jag på en gård på island. Familjens två ældsta døttrar hade blivit mammor tidigt. Hon som blev mamma redan då hon var sexton var sambo med barnets pappa men storasystern som fick sitt barn då hon var arton var singel så hon hade bott hos hemma hos førældrarna i børjan. Deras mamma, alltså frun på gården, sa att det skadade inte att dom fick barn tidigt før då blev dom ordentligt vuxna. På den tiden (åttio-talet) så var det vanligt med unga mammor på island men hur det ær nu vet jag inte. Før øvrigt så tycker jag det ær bra om den allmæna uppfattningen om att få barn tidigt hålla på att ændra sig. Længe har det hetat att "Hon førlorar sin ungdom", hur ska hon klara sig? osv. Men jag tror att en artonåring som sjælv nyss var varit barn har lætt att anpassa sig till att vara mamma /pappa. Dom har nog lætt før att førstå sitt barn också eftersom dom så nyss sjælva varit barn.
Jag tror att man har lättare att förstå sitt barn om man har hunnit bli gammal nog att ens egna känslomässiga och kognitiva utveckling är "klar". Tonåringar har liksom en bit kvar där..

Om man tänker att tonåringar kan förstå barn för att de nyligen var barn själva så har man nog missat att det i "förståelse" ligger betydligt mer än egna liknande erfarenheter :)
 
Fast är det verkligen barnet som ska göra någon vuxen? Ska man inte kunna ta ansvar för sig själv först?
Sen finns det säkert tonåringar som är ansvarsfulla och mogna...

På 80-talets Island så var den allmæna principen att alla skulle klara sig sjælva, ett fritt och stolt folk. Hon som fick barn då hon var 18 hade bott hemma førsta året eftersom hon var ensam men sedan klarade hon sig sjælv. Istællet før att utveckla sig sjælv och roa sig så mognar førældrarna efter hand och blir som vilka vuxna som helst. Men det ær sjælvklart bra før barnen om det finns mor/farførældrar och andra ældre vuxna att vara med också.
 
Nej. Man kan få försörjningsstöd om man har rätt till det men man har inte rätt till en fast bostad. Socialtjänsten har skyldighet att se till att alla som vistas i kommunen har tak över huvudet vilket brukar lösas med vandrarhem, det hänger inte på om man har barn eller inte. Det är tyvärr en myt som lett till att barn hamnat i kläm på grund av att deras föräldrar trott att de har rättigheter som de inte har.
I de glesbygdskommuner jag bott i har det inte varit brist på tomma lägenheter. Unga mammor får lägenheter o soc står för hyran.
 
På 80-talets Island så var den allmæna principen att alla skulle klara sig sjælva, ett fritt och stolt folk. Hon som fick barn då hon var 18 hade bott hemma førsta året eftersom hon var ensam men sedan klarade hon sig sjælv. Istællet før att utveckla sig sjælv och roa sig så mognar førældrarna efter hand och blir som vilka vuxna som helst. Men det ær sjælvklart bra før barnen om det finns mor/farførældrar och andra ældre vuxna att vara med också.
Själv tror jag det kan vara bra för unga vuxna att "utveckla sig själv och roa sig" som du skriver. Sen finns det säkert förstås vissa som inte vill det.
 
Jag är uppväxt på landsbygd. Jag skulle utefter den erfarenheten snarare säga det tidiga barnafödandet sitter i brist på andra ambitioner i livet eller bristande tro på att klara högre utbildning. Samt att det inte finns så mycket annat att göra så man kan lika gärna bilda familj. Många skaffade barn när de "ändå var arbetslösa".

Nu börjar deras barn bli stora. Och jobbar på tillverkningsindustrin, skaffar familj tidigt och...

Jag menar inte det ovan nedvärderande. Det är stort steg att bryta mönstret om det saknas akademisk bakgrund i familj/släkt, om man förväntas ta över familjengården, som nybakt student erbjuds jobb på industrin med 17000 kr i månaden etc.

Många är nöjda men inte alla. Flera skulle med facit i hand gjort annorlunda. Utbildat sig till något, kunnat ha en bättre lön, annat jobb osv. De känner sig låsta. De kan inte byta jobb eller yrke, de kan inte flytta etc. Inte pga barnen, men indirekt pga val de gjorde som unga där barn tidigt var en av flera aspekter.

Så man ska inte idealisera fenomenet.
 
Senast ändrad:
Jag är uppväxt på landsbygd. Jag skulle utefter den erfarenheten snarare säga det tidiga barnafödandet sitter i brist på andra ambitioner i livet eller bristande tro på att klara högre utbildning. Samt att det inte finns så mycket annat att göra så man kan lika gärna bilda familj. Många skaffade barn när de "ändå var arbetslösa".

Nu börjar deras barn bli stora. Och jobbar på tillverkningsindustrin, skaffar familj tidigt och...

Jag menar inte det ovan nedvärderande. Det är stort steg att bryta mönstret om det saknas akademisk bakgrund i familj/släkt, om man förväntas ta över familjengården, som nybakt student erbjuds jobb på industrin med 17000 kr i månaden etc.

Många är nöjda men inte alla. Flera skulle med facit i hand gjort annorlunda. Utbildat sig till något, kunnat ha en bättre län, annat jobb osv.

Så man ska inte idealisera fenomenet.

Jag håller med även om jag träffat några undantag som bekräftat regeln. En som jag jobbade med för länge sedan var på det klara med att hon ville ha barn och ville ha det tidigt. Så blev det och hon har senare vidareutbildat sig (och är fortfarande ihop med sin man). Men som sagt, det är inte vanligt att det fungerar så här.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 252
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 247
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp