När barn får egna barn

Absolut finns det alltid undantag, och även åt andra hållet - de som är supernöjda med att ha tagit över familjegården, ha fyra barn vid 25 och varit gifta sedan de var 18.

Men att tro att det var av fri vilja och ett underbyggt och genomtänkt beslut för majoriteten är att idealisera.
 
Absolut finns det alltid undantag, och även åt andra hållet - de som är supernöjda med att ha tagit över familjegården, ha fyra barn vid 25 och varit gifta sedan de var 18.

Men att tro att det var av fri vilja och ett underbyggt och genomtänkt beslut för majoriteten är att idealisera.
Jag är tveksam till hur underbyggda och genomtänkta beslut några ungdomar fattar i 18-årsåldern, ganska oavsett tätort/landsbygd. Men kanske är det som du säger, känner du till något underlag för det?
 
Jag är tveksam till hur underbyggda och genomtänkta beslut några ungdomar fattar i 18-årsåldern, ganska oavsett tätort/landsbygd. Men kanske är det som du säger, känner du till något underlag för det?

Underlag för vad, min erfarenhet som redovisades? Den är ju just erfarenhet. Dvs kontakt med personerna både nu och då. Det blir ganska naturligt något slags reflektion när man återser personer från skoltiden och klarat av "vad gör du nu för tiden"-pratet. Ganska många reflekterat i termer som "ja då kunde man ju aldrig tro...", "tänk om man vetat då.." osv. Även många "egentligen skulle jag vilja.... men..." etc.

Så det är personer jag hade i min närmaste umgängeskrets när de var 13-20, haft mer eller mindre sporadisk kontakt med genom åren och även idag 20+ år senare har kontakt med, en del irl och många via Facebook.

Och nej få beslut av tonåringar är nog så grundade, men det har ibte jag påstått heller. Jag svarade emot en annan användares idealisering av unga familjer på landsbygd och de anledningar denne angav till tidig familjebildning i de fallen
 
Underlag för vad, min erfarenhet som redovisades? Den är ju just erfarenhet.
Ok, jag tänkte om du kände till några studier eller artiklar.

Kanske hänger tidigt barnskaffande ihop med stanna-kvar-på-landet-och-ta-över-släktgården men jag ser inte kopplingen lika tydligt, det var därför jag undrade om underlag. Sen hör jag nog ungefär lika frekventa "man borde ha" bland tätortsuppväxta jämnåriga som bland jämnåriga på landet. Totalt sett är mitt intryck att det finns minst lika många landsbygdsboende som är uppriktigt tillfreds med sin livssituation och sina yrkesval som det gör i tätort. Fast det är kanske en annan diskussion.
 
Ok, jag tänkte om du kände till några studier eller artiklar.

Kanske hänger tidigt barnskaffande ihop med stanna-kvar-på-landet-och-ta-över-släktgården men jag ser inte kopplingen lika tydligt, det var därför jag undrade om underlag. Sen hör jag nog ungefär lika frekventa "man borde ha" bland tätortsuppväxta jämnåriga som bland jämnåriga på landet. Totalt sett är mitt intryck att det finns minst lika många landsbygdsboende som är uppriktigt tillfreds med sin livssituation och sina yrkesval som det gör i tätort. Fast det är kanske en annan diskussion.
Men jag uppfattade inte att det påstods att boende på landsbygden skulle vara mindre tillfreds?

Däremot att människor som skaffar barn väldigt tidigt senare tänker kring hur livet blev. Och det är ju vanligare med unga föräldrarna i småorter än i storstäder.
 
Satt och funderade på det där. Vad händer egentligen "juridiskt" när barn får egna barn?
Att det blivit vanligare att folk får barn i 20 års åldern är något jag sett i flera år, och inte reflekterat så jättemycket över. Men nu på senare tid har flera i min bekantskaps/ytliga bekantskapskrets blivit gravida/fått barn i 14-17 års åldern. Det verkar inte heller vara "oplanerat och de inte velat göra abort", utan medvetet och planerat från deras sida. Vet också några 16-18 åringar som är flerbarnsföräldrar t.om.
Men hur blir det rent "juridiskt"? Eftersom att vissa av dessa t.om. är så unga att de går i 8an, vad händer med skolplikten vs. föräldraledighet? Blir socialen inkopplat på något sett, eftersom att det rör sig om så unga individer? Kort och gott, vad händer rent "administrativt/juridiskt" när barn får egna barn?

Nu kanske inte jag med mina lastgamla 50-talist-föräldrar är rätt person att döma unga föräldrar, men för mig känns det väldigt främmande att folk så unga som 14-15-16-17 år medvetet väljer att skaffa egna barn. Jag tänker att någonting annat är "snett" på något sätt om man väljer att göra så, då det känns som att "inga helt normala" i den åldern skulle komma på tanken att skaffa barn. Med "snett" menar jag absolut inte att det behöver vara grava missförhållanden eller liknande i deras livssituationer, men ändå att det är något som "skaver" eller inte är 100%. Eller är jag kanske bara helt ute och cyklar?
Juridiskt är du förälder oavsett ålder, dvs. du har samma skyldigheter och rättigheter som alla andra föräldrar med föräldraledighet osv. Socialen blir inte inkopplad bara för att föräldrarna är omyndiga nej. Varför skulle de? Socialen går in vid missförhållanden och problem som rör barnet och hens omvårdnad och att du får barn när du är omyndig innebär inte automatiskt att du inte kan ta hand om ditt barn. Försörjningsskyldig är du för dina egna barn. En omyndig förälder kan därför kräva att hens föräldrar ska försörja henom men inte barnet.

Att jag inte är helt normal vet jag men snett ute var jag verkligen inte när jag fick barn vid 17-års ålder. Det var ett beslut jag tog som jag aldrig någonsin har ångrat. Jag är så tacksam över att jag var så klok att jag inte lyssnade på andra utan på mig själv. Att man inte förstår andras beslut behöver man inte lägga någon energi på. Var och en tar de beslut som hen tycker verkar bäst och att det är beslut man själv inte kan förstå innebär inte att man har rätt att döma någon som inte tänker som en själv.

Jag tror att de flesta unga föräldrar liksom jag har fått ta emot och tar emot en hel massa drömmande och en hel massa skitsnack både inför dem och bakom ryggen så bespara dina bekanta det. Det står dem upp i halsen ändå, jag lovar.
 
Många väljer att skaffa familj först och sedan vidareutbilda sig när barnen blivit större. Arbetsmarknaden på landsbygden för kvinnor är mer ensidig än för män om man väljer traditionellt: Vård- och omsorg, handel samt undervisning.
Det låter otroligt klaustrofobiskt, så som du beskriver det. Som kille kan man bli hantverkare, och som tjej är det undersköterska, barnskötare eller butikspersonal. Punkt. Man ska bo i hus, med partner, och få många barn. Med lite tur är allt - jobb, partner, bostad och barn - på plats när man är 20, och sen händer det inte så mycket mer i livet.

Det låter fruktansvärt begränsat.
 
Intressanta svar hittills! :)
Att man får barn lite tidigare på landsbygden ("tradition" eller andra värderingar än i storstan), eller att man öht får barn när man är +/- 20 år säger jag absolut ingenting om. Eller jag har liksom inte ens haft anledning att reflektera över fenomenet anser jag.

Men även om jag kallar mig hemort för "byhåla" är det trots allt en Sthlms förort. Och just varför man väljer att få barn så tidigt fast man bor såhär, reflekterar jag lite över. Inte alls på något negativt sett så (iaf inte min mening!), utan mer på ett neutralt nyfiket sätt. Inte heller om man som några jag gått i samma skola som, som har ett barn och är i 20-23 års åldern.

Men just varför man väljer att bli tvåbarnsmor när man är 16 (dessutom med olika pappor), skaffar första barnet vid 14-15, eller har en hel skock med ungar när man är 20 år gör mig lite nyfiken. Givetvis inget jag skulle fråga om eller på något sätt ifrågasätta IRL. Och jag är absolut glada för deras skull om de är glada, men det gör mig liksom lite nyfiken. Varför gör man medvetet så? I en storstad dessutom?

Sen tror jag också att min nyfikenhet/mina reflektioner, åtminstone delvis, beror på att jag själv har föräldrar som är gamla nog att vara mina far-/morföräldrar (och de facto gått i samma klass som en av mammas x-klasskamraters barnbarn). Jag kanske ser saker ur andra perspektiv, och därför upplever det som ännu "märkligare" att bli förälder i så ung ålder.
 
Men just varför man väljer att bli tvåbarnsmor när man är 16 (dessutom med olika pappor), skaffar första barnet vid 14-15, eller har en hel skock med ungar när man är 20 år gör mig lite nyfiken. Givetvis inget jag skulle fråga om eller på något sätt ifrågasätta IRL. Och jag är absolut glada för deras skull om de är glada, men det gör mig liksom lite nyfiken. Varför gör man medvetet så? I en storstad dessutom?

Det är nog väldigt få som planerar att bilda familj när de är 14-15, oavsett landsbygd eller storstad. Och du kanske ska undvika att kalla din bostadsort för "byhåla" i diskussioner om storstad v.s landsbygd?
 
Det är nog väldigt få som planerar att bilda familj när de är 14-15, oavsett landsbygd eller storstad. Och du kanske ska undvika att kalla din bostadsort för "byhåla" i diskussioner om storstad v.s landsbygd?

Uppenbarligen vanligare än man tror, insåg jag när jag satt och funderade iaf.
 
Intressanta svar hittills! :)
Att man får barn lite tidigare på landsbygden ("tradition" eller andra värderingar än i storstan), eller att man öht får barn när man är +/- 20 år säger jag absolut ingenting om. Eller jag har liksom inte ens haft anledning att reflektera över fenomenet anser jag.

Men även om jag kallar mig hemort för "byhåla" är det trots allt en Sthlms förort. Och just varför man väljer att få barn så tidigt fast man bor såhär, reflekterar jag lite över. Inte alls på något negativt sett så (iaf inte min mening!), utan mer på ett neutralt nyfiket sätt. Inte heller om man som några jag gått i samma skola som, som har ett barn och är i 20-23 års åldern.

Men just varför man väljer att bli tvåbarnsmor när man är 16 (dessutom med olika pappor), skaffar första barnet vid 14-15, eller har en hel skock med ungar när man är 20 år gör mig lite nyfiken. Givetvis inget jag skulle fråga om eller på något sätt ifrågasätta IRL. Och jag är absolut glada för deras skull om de är glada, men det gör mig liksom lite nyfiken. Varför gör man medvetet så? I en storstad dessutom?

Sen tror jag också att min nyfikenhet/mina reflektioner, åtminstone delvis, beror på att jag själv har föräldrar som är gamla nog att vara mina far-/morföräldrar (och de facto gått i samma klass som en av mammas x-klasskamraters barnbarn). Jag kanske ser saker ur andra perspektiv, och därför upplever det som ännu "märkligare" att bli förälder i så ung ålder.

Så att skaffa barn tidigt på landsbygden är ok men inte i storstan?
 
Så att skaffa barn tidigt på landsbygden är ok men inte i storstan?

Det ær væl inte jag som skulle svara, men gør det ændå. På landsbygdden ær det i regel inte bostadsbrist, det ær det i storstæderna. Och den som kommer dærifrån och har både førældrar och mor-farførældrar och en hel høg andra slæktingar inom ræckhåll saknar inte barnvakt och stød. I allmænhet hjælps man åt med annat också och har trevligt ihop under tiden. Då barnet / barnen børjar bli større så finns det fler faror i stæderna, det ær också en nackdel.
 
Det ær væl inte jag som skulle svara, men gør det ændå. På landsbygdden ær det i regel inte bostadsbrist, det ær det i storstæderna. Och den som kommer dærifrån och har både førældrar och mor-farførældrar och en hel høg andra slæktingar inom ræckhåll saknar inte barnvakt och stød. I allmænhet hjælps man åt med annat också och har trevligt ihop under tiden. Då barnet / barnen børjar bli større så finns det fler faror i stæderna, det ær också en nackdel.
Fast det där är verkligen inget som gäller generellt.
 
Det ær væl inte jag som skulle svara, men gør det ændå. På landsbygdden ær det i regel inte bostadsbrist, det ær det i storstæderna. Och den som kommer dærifrån och har både førældrar och mor-farførældrar och en hel høg andra slæktingar inom ræckhåll saknar inte barnvakt och stød. I allmænhet hjælps man åt med annat också och har trevligt ihop under tiden. Då barnet / barnen børjar bli større så finns det fler faror i stæderna, det ær också en nackdel.

Jag är uppväxt ute på landet och delar inte din uppfattning öht.
 
Det ær væl inte jag som skulle svara, men gør det ændå. På landsbygdden ær det i regel inte bostadsbrist, det ær det i storstæderna. Och den som kommer dærifrån och har både førældrar och mor-farførældrar och en hel høg andra slæktingar inom ræckhåll saknar inte barnvakt och stød. I allmænhet hjælps man åt med annat också och har trevligt ihop under tiden. Då barnet / barnen børjar bli større så finns det fler faror i stæderna, det ær också en nackdel.

Jag är uppvuxen i en byhåla i Lappland med extrem bostadsbrist. Samma bostadsbrist finns även i alla byarna i närheten.

Så nä det är inte generellt gött om bostäder bara för att det är landsbygd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 528
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 325
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 304
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp