När blir honkatter könsmogna???

F

Fjordan

Kan inte speciellt mycket om honkatter då jag aldrig haft nån.
hur gammla är dom ungefär, eller det kanske är individuellt??
 
Båda könen blir könsmogna vid 6-14 månaders ålder. Varierande beroende på ras. Min honkatt (bondkatt/skogskatt) blev könsmogen ungefär vid 8 månaders ålder.
 
Jag vet honor som börjat löpa vid 4,5 månads ålder. Ovanligt, men inte omöjligt. När de börjar löpa är dels ärftligt, och styrs dels av ljus och andra fertila katter omkring.
 
Våran nyinflyttade honkatt är ca 4-4½ månad nu, jag tror att hon löper, hon skriker konstant, "lägger upp sig" framför min hankatt(som tack och lov är kastererad), sen sitter det en röd hankatt ute på våran trappa och väntar på att hon ska komma ut.

Vi får väl försöka hålla henne inne tills vi får tid hos veterinären.
Kan dom löpa utan att vara mogna för att få kattungar, som skendräktighet eller vad man ska säga?
Jag kan verkligen ingenting om detta :(
 
Då är hon ju könsmogen!
Våran misse vart också så vid fem månaders ålder.

Bara att beställa tid hos veterinären på en gång. Jätteskönt att få det gjort. Katten vart lugn och trygg och slutade upp med det konstanta jamandet på en gång.

Så slipper man ju oroa sig för att missen ska träffa okastrerade hankatter också.
 
min hona var 9 månader när hon löpte, på dagen tom
Kommentaren när jag ringde för att boka tid var att nu har det blivit ljust = lång väntetid men nu är det gjort och hon är som vanligt igen, behövde inte heller en tratt vilket jag är glad för
 
Löper hon så är hon könsmogen och kan bli dräktig. Sen är det kanske inte så lyckat att en så ung katt blir mamma, risken finns att hon inte vet vad hon ska göra med dem. Så psykiskt kanske hon inte är mogen, men fysiskt så är hon mogen att få ungar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej! Jag behöver hjälp. Min honkatt har fått sin FÖRSTA kull för två veckor sedan. Två söta och friska ungar. Efter första veckan har...
Svar
3
· Visningar
1 051
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
895
Senast: escodobe
·
Hemmet Vill ha en snöslunga för mindre yta, men vill inte slåss med nån bensinmotor. Är det nån som har erfarenhet av batteridrivna snöslungor...
Svar
7
· Visningar
498
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp