När börja täcka?

_Charlotte_

Trådstartare
Helklippt (nyklippt) ponny av kallblodstyp, väldigt varm av sig (förra året, mindre klippt, gick hon naken även i många minusgrader). Hon är bara ute dagtid när solen är uppe, så det är väl någon timme på morgonen och eventuellt någon på kvällen som det är lite kyligt än så länge, dagtid är temperaturen runt 15 grader.
När bör jag börja täcka? Tänker mig att ett fleecefodrat eller tunt vintertäcke kan åka på när det börjar bli en bit under 10 hela dagarna, låter det vettigt?

MVH aldrig haft helklippt, varm häst förr ;)
 
Min häst är också väldigt varm av sig, och han brukar helklippas. Just nu är han skadad så jag har inte klippt honom ännu, men hade han varit det så hade han haft ett tunnare ulltäcke på natten och ett ofodrat regntäcke på sig ute. Det är lite knepigt väder nu tycker jag, vi har runt 5-6 grader på morgonen och upp mot 20 grader på dagen. Min blir lätt svettig under ett ofodrat täcke när det är 20 grader och sol, men skulle inte våga släppa ut honom helklippt och naken i 5 grader på morgonen....

Hade jag varit du så hade jag täckat med ett ofodrat täcke nu när det är ca 15 grader på dagen, och bytt till ett fleecefodrat alt. 100g fodring när det kryper ner mot 10 grader. Stick in handen under täcket när du tar in henne på eftermiddagen och känn efter om hon är lagom varm :)
 
Jag hade ju inte börjat täcka alls än. Du säger att hästen är varm av sig och därför har du klippt den. Varför då börja täcka upp? Då kunde du likaväl låtit bli att klippa den.
Är det fint väder ute, vindstilla och som ett fint höstväder och hästen enbart är ute dagtid så behövs inget täcke än på din beskrivning. Om det däremot är kallare luft, blåser eller regnar så hade ett täcke åkt på. För min del ett ofodrat regntäcke men vid kraftigare regn och blåst ett 100 grams.
 
Du säger att hästen är varm av sig och därför har du klippt den. Varför då börja täcka upp? Då kunde du likaväl låtit bli att klippa den.
.
För att den svettas vid ridning? Det gör min, han blir helt sjöblöt. Han orkar inte lika mycket, tar evigheter att torka, måste badas ofta osv. Mycket smidigare att ha honom klippt.
 
Mina hästar går ute 16 timmar/dygn vintertid. När jag klippte min frusna häst så täckte jag med ett ofodrat täcke vid regn och blåst när det gick under 6-7 grader. Vid nollan hade hon ett 150 grams täcke och från 5 minusgrader med blåst ett 300 grams täcke. Utan blåst fortfarande 150 grams täcke vid 5 minus grader. Då bor vi öppet, det blåser nästan alltid här och hon är som sagt frusen. Hade jag lagt på henne ett ofodrat täcke vid fint väder redan vid 10 + grader så hade hon varit svettig under. Tänk på att när solen står på så blir det lätt över 20 grader varmt. En häst mår dåligt av att vara övertäckad. Man får helt enkelt känna på hästen flera gånger under dagen så att man vet hur varm/kall hästen är. Känn på rumpan och på ryggen. Där ska en helklippt häst vara ljummen, då är den lagom varm.

Mina hästar går fortfarande ute dygnet runt. De har börjat sätta vinterpäls och det är runt 5 + grader på natten här. När jag kommer ut kl 6 på morgonen och temperaturen ligger runt 5 + grader så är de precis lagom varma utan täcke och då är de som sagt frusna utav sig.

Du får prova dig fram helt enkelt men var uppmärksam så att du inte övertäcker hästen. Har hästen inga problem med ryggen så ser jag ingen anledning att börja täcka redan vid 10 + grader när den dessutom är varm utav sig om inte regnet öser ner. Ett ofodrat täcke vid fem + grader känns mer lagom och ett tunt fodrat täcke (t ex fleecefodrat) vid ösregn och 5 + grader.
 
För att den svettas vid ridning? Det gör min, han blir helt sjöblöt. Han orkar inte lika mycket, tar evigheter att torka, måste badas ofta osv. Mycket smidigare att ha honom klippt.

Har jag ifrågasatt varför du väljer att klippa? Jag tycker bara det är konstigt att täcka upp om hästen är varm av sig. Ingenstans står det att hästen blir varm vid just ridning och det är därför man valt att klippa hästen. Läser man texten så står det att man klippt hästen för att den är varm, och därför fattade jag inte varför man då väljer att täcka den.
 
Har jag ifrågasatt varför du väljer att klippa? Jag tycker bara det är konstigt att täcka upp om hästen är varm av sig. Ingenstans står det att hästen blir varm vid just ridning och det är därför man valt att klippa hästen. Läser man texten så står det att man klippt hästen för att den är varm, och därför fattade jag inte varför man då väljer att täcka den.

Nej det har du inte, det var bara en logisk tanke ;)
 
Nej det har du inte, det var bara en logisk tanke ;)

Inte alltid. Min häst är också varm av sig och med tanke på hur fint vädret är just nu så skulle jag kunna klippa honom. Han har redan fällt av sig sommarpälsen och satt vinterpäls. Han blir också svettig vid ridning men han torkar väldigt snabbt.
Men jag sparar pälsen eftersom han är ung och inte rids hårt.
 
Hinner inte svara så ingående nu men hon blir genomsvettig vid ridning. Hade hon "bara" varit varm men inte svettats vid ridning hade hon förstås gått oklippt :)
 
Jag brukar klippa min ofrusna häst och han går utan täcke om det är såhär fint väder, han har dock lätt att bli öm i ryggen så han brukar få täcke på sig när det börjar bli blåsigt eller nederbörd eller temperaturen börjar ligga runt 5 grader även på dagen :)
 
Min går på lösdrift, klipptes igår. Inget täcke. Han var varm och glad även imorse (+5 inatt). Det kliar i täckesfingrarna men det är "tycka synd om"-tvångstankar...

Risk för regn skulle jag lägga på ett ofodrat regntäcke dock.
 
Jag har en shettis som är klippt. Vid regn eller blåst täckar jag med ofodrat regntäcke, är det soligt och hyfsat vindstilla behöver hon knappt täcke ens när tempen kryper ner mot nollan. Hon har även 100-grams och 300-gramstäcke, men det tjockaste används i stort sett aldrig. 100grams vid minusgrader. Hon har väldigt tät päls och får hö ute.
 
Jag tänker... Hellre lite för kall en-två timmar än alldeles för varm 10-17.

Så täckar jag..Jag går på majoritet över hela utetiden och inte bara för att det kanske är kallgrader morgon/fm när de går ut.

Det är så många hästar blir övertäckade tror jag..I stället för att titta väderprognos tänker man "huuuh vad kallt, täcke på!" när man är där..och sedan står hästarna vid 10-11 tiden i täcken helt i onödan.

Det är ju så simpelt idag, alla har väl med sin telefon och det är så lätt att installera en väderapp som ger uppdatering timma för timma
 
Helklippt (nyklippt) ponny av kallblodstyp, väldigt varm av sig (förra året, mindre klippt, gick hon naken även i många minusgrader). Hon är bara ute dagtid när solen är uppe, så det är väl någon timme på morgonen och eventuellt någon på kvällen som det är lite kyligt än så länge, dagtid är temperaturen runt 15 grader.
När bör jag börja täcka? Tänker mig att ett fleecefodrat eller tunt vintertäcke kan åka på när det börjar bli en bit under 10 hela dagarna, låter det vettigt?

MVH aldrig haft helklippt, varm häst förr ;)

Är temperaturen runt 15 grader på dagen, ingen snålblåst och inget regn behöver du absolut inte täcka.

Sen får man se till individen..en del klarar sig hela tiden även vid minusgrader. Medans andra trivs med täckning när det är under 10 grader och lite kyligare temperatur dygnet runt.

Har man tillgång till vindskydd minskar täckningsbehovet ofta.
 
Min är helklippt och jag släpper ut med ett bomullstäcke. Tar av täcket vid lunch efetrsom det är som varmast under em. Naturligtvis har hon regntäcke vid regn, men det har den oklippta också.
 
Jaghar också en varm häst som helrakades i veckan, nu har hon fleecefodrat regntäcke bara p åsig och kommer klara sig med max 200 g vintertäcke i vinter utan att frysa=)
 

Liknande trådar

Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 241
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 827
Senast: Freazer
·
Utrustning Min häst är av den varmare typen och när temperaturen går över 10-12 grader upplever jag att han blir varm i sitt 30g täcke. Står han i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 093
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Det är första gången jag har helklippt häst, och två stycken.:grin: Det jag är osäker på är hur mycket täcken man ska ha på dem. Ja ja...
Svar
11
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp