När börjar man söka jobb?

Singoalla

Trådstartare
Kära Buke, i januari tar jag examen och kommer behöva ett nytt arbete då :) Så jag började fundera på.. när bör man börja söka jobb? Är det för tidigt nu? Jag tänker att vissa rekryteringsprocesser tar ett tag, plus att jag har en månads uppsägningstid på mitt nuvarande "extrajobb". Samt hur skriver man på en ansökan, att man är klar med sin utbildning i januari och har examen X från och med då? Litar arbetsgivaren på att man klarar sin examen då eller betyder min examen egentligen inte ett skvatt förrän sista betyget är registrerat och klart?

Hur ska jag tänka? Alla tips är hjärtligt välkomna :)
 
Kära Buke, i januari tar jag examen och kommer behöva ett nytt arbete då :) Så jag började fundera på.. när bör man börja söka jobb? Är det för tidigt nu? Jag tänker att vissa rekryteringsprocesser tar ett tag, plus att jag har en månads uppsägningstid på mitt nuvarande "extrajobb". Samt hur skriver man på en ansökan, att man är klar med sin utbildning i januari och har examen X från och med då? Litar arbetsgivaren på att man klarar sin examen då eller betyder min examen egentligen inte ett skvatt förrän sista betyget är registrerat och klart?

Hur ska jag tänka? Alla tips är hjärtligt välkomna :)
Tycker absolut du kan börja söka nu. Tycker ag att det är för långt tills dess så får du väl söka nästa gång de har nått ute. Tror inte du förlorar nått på att börja o tid :) Hade formulerat mig så som du beskriver!
 
Kära Buke, i januari tar jag examen och kommer behöva ett nytt arbete då :) Så jag började fundera på.. när bör man börja söka jobb? Är det för tidigt nu? Jag tänker att vissa rekryteringsprocesser tar ett tag, plus att jag har en månads uppsägningstid på mitt nuvarande "extrajobb". Samt hur skriver man på en ansökan, att man är klar med sin utbildning i januari och har examen X från och med då? Litar arbetsgivaren på att man klarar sin examen då eller betyder min examen egentligen inte ett skvatt förrän sista betyget är registrerat och klart?

Hur ska jag tänka? Alla tips är hjärtligt välkomna :)
Du kan absolut börja söka nu.
Skriv när du blir klar med examen. De arbetsgivare jag känner tycker inte det skulle vara något problem.
Det är i såna fall om det är något yrke där du behöver tex en yrkesexamen för att vara godkänd att utöva yrket?
 
Tycker också att du kan börja söka nu, bara att du skriver när du är klar och hur lång uppsägningstid du har. Det är aldrig fel med framförhållning och ju tidigare du söker ju större möjlighet att välja det jobb du vill ha tänker jag....
 
Det kan t o m vara så att de vill att du tar en tjänst hos nya arbetsgivaren istället för ditt andra extrajobb, till du är klar med examen. Gäller såklart inte alla yrken, men en del.

Jag tycker du ska börja söka, men vara tydlig i din ansökan.
 
Jag tog examen i juni (2010) och började söka jobb i januari samma år. Jag tyckte att det var skönt att komma igång tidigt med jobbsökandet och jag uppfattade inte att någon tyckte att jag var för tidigt ute. I praktiken är det nog ovanligt att någon kan tillträda en ny tjänst tidigare än inom några månader. Jag sökte förresten lite sommarjobb också, som en slags backup ifall jag inte skulle få ett "riktigt" jobb. Jag tror de flesta som sommarjobbat vet att de tjänsterna fylls väldigt, väldigt snabbt..
 
Du kan absolut börja söka nu.
Skriv när du blir klar med examen. De arbetsgivare jag känner tycker inte det skulle vara något problem.
Det är i såna fall om det är något yrke där du behöver tex en yrkesexamen för att vara godkänd att utöva yrket?

Nej det är en akademisk utbildning :)
 
Det är så olika hur det funkar på olika ställen så det är absolut värt att börja nu. Några av personerna jag pluggade med skickade in ansökningar före jul och hade sedan klara avtal i februari trots att vi blev klara i juni och tillträdet var i september. (Mitt jobb annonserades inte ens ut förrän i maj.)
 
Absolut inte för tidigt! På min arbetsplats söker vi just nu en person med en speciell utbildning och jag vet att annonser bl a ligger på någon slags hemsida för denna utbildning och då riktar sig till de som blir klara i januari.

Om någon som har ett annat jobb söker detta jobbet kan de ju förmodligen ändå inte börja förrän i början av nästa år (senaste ansökan siste oktober, intervjuer i november + uppsägningstid för den som får jobbet). Jag tror inte att någon som har annons ute räknar med mindre än 3-4 månader innan de som söker kan börja.
 
Jag börjar kolla jobb redan nu och jag är klar med min kandidat om två år :P Jag vill mest hålla lite koll på ungefär vad marknaden söker just nu (kanske jag kan inrikta mig lite bättre genom att läsa en extra kurs i framtiden?), är det någon arbetsplats som ofta söker nya medarbetare? Ja, nu har jag ju faktiskt aldrig sökt någonting, men det kan ju vara bra att ha lite koll på marknaden :)
 
Kära Buke, i januari tar jag examen och kommer behöva ett nytt arbete då :) Så jag började fundera på.. när bör man börja söka jobb? Är det för tidigt nu? Jag tänker att vissa rekryteringsprocesser tar ett tag, plus att jag har en månads uppsägningstid på mitt nuvarande "extrajobb". Samt hur skriver man på en ansökan, att man är klar med sin utbildning i januari och har examen X från och med då? Litar arbetsgivaren på att man klarar sin examen då eller betyder min examen egentligen inte ett skvatt förrän sista betyget är registrerat och klart?

Hur ska jag tänka? Alla tips är hjärtligt välkomna :)

Som så många andra sagt så är det absolut inte för tidigt att söka jobb än. Rekryteringsprocesser tar ju ofta ganska lång tid, vilket du redan är medveten om. Skriv beräknad examen januari 2016 eller liknande. Jag jobbade mot examen under många år (problem med magisteruppsats som drog ut på tiden) samtidigt som jag jobbade och sökte jobb. Det var ingen som tyckte att det var konstigt att jag angav när jag räknade med att vara klar. Ett jobb fick jag med tillägg i kontraktet att jag hade en lönehöjning som väntade när jag fick ut examen. Det var mycket motiverande :D
 
Bara att börja söka! Om allt går enligt planerna kommer jag vara klar med min utbildning i juni och jag kommer börja söka redan i december - januari. En som jag pluggade med innan (har tagit en paus på ett år) började söka redan i november förra året och började jobba heltid i mars - april i år. Visst finns det arbetsplatser som inte tar emot folk som inte är färdiga, men det är upp till de olika arbetsplatserna :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 147
Skola & Jobb Kommer att ha en samhällsvetenskaplig kandidatexamen i januari då kommer jag att börja söka nytt jobb. Har jobbat på olika myndigheter i...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 763
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp