När gav ni någon en komplimang sist?

Mirre

Trådstartare
Och vad sade/skrev ni?

Svarade på en kompis status på fb igår, hon hade länkat till sin blogg och allting hon skriver är alltid så fint skrivet. Så skrev just det och frågade om hon funderat på att bli författare.
Något hon drömt om att bli så hon blev ju jätteglad :)
 
Jag tror jag ger komplimanger varje dag. Det kan vara något i stil med "du är underbar" eller "åh vad gott". i konversation försöker jag göra en poäng av att lyfta fram saker jag respekterar, uppskattar hos den andra, eller saker den gör som får mig att må bra i personens sällskap.
Att göra de känns fantastiskt bra, både (förhoppningsvis) för den som får komplimangen och för mig - i längden har det öppnat upp en värld där jag fokuserar mer på de positiva sakerna i livet.
Dessutom tycker jag många gott kan behöva lite spontan positiv bekräftelse här och där, det är så många som går runt och är ängsliga över helt triviala saker när de istället kan vara glada över - ibland - lika triviala saker.

Senast var idag, ett sms med "den här kakan är underbar!!" Till en vän som gett mig kaka. Och sedan en komplimang till en vän jag åt lunch med. Jag sade att hennes jacka och mössa i samband med hennes hårfärg var otroligt fina och gjorde att hon såg ut som en liten vinterälva :D (eller liten och liten, hon är längre än jag..)
 
Senast ändrad:
För någon timme sedan till sambon, först för att han hade lagat väldigt god mat idag och sedan för hans fantastiska hår. Är nog överlag inte så bra på att ge rena komplimanger men försöker visa uppskattning när någon gör något bra.
 
Har precis haft två kurser så där blir det många komplimanger, men i övrigt är det "du är fantastisk och jag älskar dig" till min sambo samt " du är så jävla härlig" till en kompis idag.

Har förövrigt tänkt att dra ner på komplimanger om typ utseende och prestationer detta året. Får se hur det går!
 
Har precis haft två kurser så där blir det många komplimanger, men i övrigt är det "du är fantastisk och jag älskar dig" till min sambo samt " du är så jävla härlig" till en kompis idag.

Har förövrigt tänkt att dra ner på komplimanger om typ utseende och prestationer detta året. Får se hur det går!
Varför då? Komplimanger ska man strössla med, aldrig dra ner på! :up:
 
Varför då? Komplimanger ska man strössla med, aldrig dra ner på! :up:

Mjaa, jag har en tanke om att man borde dra ner på... tjaaa, bedömanden? Som ju en komplimang om t ex utseende eller prestation ju ändå någonstans blir. Ger hellre komplimanger för hur någon är, liksom. Tänkte jag; men som sagt, vi får se hur det går!
 
Har förövrigt tänkt att dra ner på komplimanger om typ utseende och prestationer detta året. Får se hur det går!

Jag tror jag förstår detta resonemang. Jag är själv försiktig med vilka ord jag använder när jag ger komplimanger om utseende och prestationer. Drar mig öht för att använda ordet "duktig", och uttrycker mig sällan med "Du är". Jag vill inte applicera något på den andra personen utan mina komplimanger handlar om hur jag upplever ditten eller datten. Jag upplever att det är en liten skillnad som gör stor skillnad.
Jag försöker välja mina komplimanger som småsaker som kan vara kul att höra (kvantitet före kvalitet! :D), eller saker som faktiskt kan spela positiv, konstruktiv roll för den som får komplimangen.
 
Jag tror jag förstår detta resonemang. Jag är själv försiktig med vilka ord jag använder när jag ger komplimanger om utseende och prestationer. Drar mig öht för att använda ordet "duktig", och uttrycker mig sällan med "Du är". Jag vill inte applicera något på den andra personen utan mina komplimanger handlar om hur jag upplever ditten eller datten.
Jag försöker välja mina komplimanger som småsaker som kan vara kul att höra (kvantitet före kvalitet! :D), eller saker som faktiskt kan spela positiv, konstruktiv roll för den som får komplimangen.

Typ så, tack! :)
 
Mjaa, jag har en tanke om att man borde dra ner på... tjaaa, bedömanden? Som ju en komplimang om t ex utseende eller prestation ju ändå någonstans blir. Ger hellre komplimanger för hur någon är, liksom. Tänkte jag; men som sagt, vi får se hur det går!

Förstår hur du tänker och håller i stort sätt med, men jag tror att de flesta ändå skulle uppskatta att få höra att de är grymma som fått ett nytt bra jobb eller att deras nyinköpta skor är snygga. Det handlar för mig inte så mycket om bedöma den andra utan att visa uppskattning (i brist på bättre ord) för den andras ansträngning. Alla är så klart olika, jag skulle exempelvis gärna ta emot en komplimang för en snygg klänning från en kompis eller kassörskan på Ica, men inte att jag är snygg.
 
Kul!

Det är intressant när man tänker på det. T ex

"Jag älskar ditt hår"
och
"Du har snyggt hår"

upplever jag väldigt olika. Speciellt om man funderar på vilken respons de kan generera.

Ja men precis, vilken tur att du finns här och kan formulera mina tankar ordentligt! ;)

Tänker också mer generellt att jag vill bli av med utseende- och prestationsfixering - då kan jag bidra (kanske) genom att inte trycka på just det.
 
Förstår hur du tänker och håller i stort sätt med, men jag tror att de flesta ändå skulle uppskatta att få höra att de är grymma som fått ett nytt bra jobb eller att deras nyinköpta skor är snygga. Det handlar för mig inte så mycket om bedöma den andra utan att visa uppskattning (i brist på bättre ord) för den andras ansträngning. Alla är så klart olika, jag skulle exempelvis gärna ta emot en komplimang för en snygg klänning från en kompis eller kassörskan på Ica, men inte att jag är snygg.

Jag blandar ihop dig med Sedna hela tiden, vet i tusan vad som händer där...
Jag tror också att de allra flesta blir glada över det, men det här med "du är snygg" eller "du är bra SOM lyckats med(...)" är ändå något jag tror man kan må bra av att komma ifrån litegrann. Men vi får, som sagt, se hur det går! Jag har nog aldrig gett så mkt komplimanger för folks utseenden förutom att jag påpekar för min sambo typ jämt att han är så himla charmig när han är naken, men jag kan säkert tänka på det lite till.
 
I dag har jag gett (om jag mins ratt) tre personer en komplimang.
Forst killen som 15 aring kom och erbjod sig att hjalpa mig med vad jag behovde nar mitt ex lamnade mig och vara tva barn. Killen blev min och Makens "stora son" som blev familjemedlem men som drog sig undan nar vi flyttade utomlands sa vi forlorade kontakten tills han hittade oss igen for nagon manad sedan.
Killen i fraga (eller mannen, han har just fyllt 50:p) har enorma las och skriv svarigheter, men ar oerhort intelligent och har rest runt hela varlden pa job och har nu en mycket successful egen firma. Han mar daligt av att inte kunna lasa och skriva som alla andra (men bemoter det med skamt om hur han fragar 12 ariga sonen hur saker stavas). Han berattade i dag (i chat) om hur han fatt ett job for 1 dag, men sa fort det var gjort utokades det med 3 veckor till.
Jag (till skillnad fran andra har) tycker att det ar viktigt att uttrycka att en person ar duktig (DU gjorde det sa bra, DU ar sa duktig, etc) och talade om att vi aldrig under alla ar tvivlat pa att det gatt bra for honom da han har en arbetsmoral som ar fa forunnat och dessutom oerhort duktigt (han kan fixa vilka praktiska sysslor som helst). Han bara vet hur saker fungerar och maste 'sattas ihop'.
Han blev mycket glad.:D Men konstaterade att han levt pa att han visste att vi tyckte det ... Maken och jag tvingade/lockade/hjalpte honom genom gymnasiet och som han sa, det hade vi inte gjort om vi inte trott att han kunde klara det.

Jag har ocksa talat om for en expedit vilka otroligt snygga glasogon hon hade och en annan att jag verkligen uppskattade hennes kunskap i det jag undrade over.
 
Mjaa, jag har en tanke om att man borde dra ner på... tjaaa, bedömanden? Som ju en komplimang om t ex utseende eller prestation ju ändå någonstans blir. Ger hellre komplimanger för hur någon är, liksom. Tänkte jag; men som sagt, vi får se hur det går!
En komplimang är en uppskattning av en person, en sak, ingen värdering av densamme. Om du förstår hur jag menar, man kan tycka att någon gjort en sak bra utan att man tycker att att det personen avgjorde värdet av personen. Du kan vara så mycket mer värd för någon än din handling i nuet.
 
Gav sambon beröm för hans senaste kladdkaka (han är i någon slags baka kladdkaka-period) med torkade äppelbitar i. Den var mycket mycket god!
Han svarade med att säga "ja, den är ju som du. Lite (petar förstrött i kakan med gaffeln).. slemmig och söt, fast med tuggmotstånd."
Jag vet inte om det var en komplimang eller inte men jag väljer att tänka att det var det.
 
Försöker visa uppskattning och vill sluta helt med komplimanger. :) Men det är så invant att slänga fram etiketter och beröm så tar ett tag att "programmera om".
 
Jag försöker att bli ännu bättre. Men senast var nog i förrgår då jag berömde en kollega för att hon lyckades förklara ett komplicerat koncept på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp