När har man en hopp/dressyr/ft häst?

Seabaz

Trådstartare
När har man en dressyrhäst? Eller hopphäst? Eller ft häst? Eller westernhäst?

Har det att göra med hästens ras/stam? Ens egna mål? Vad man tränar? Tävlar?

Många rider ju utan att tävla.
Många tränar ju både tex dressyr OCH hopp med sin häst.
Är en häst med en westernsadel en westernhäst?

Var går gränsen för när man kan sätta sin häst under en kategori,, enligt Dig?

:)
 
När har man en dressyrhäst? Eller hopphäst? Eller ft häst? Eller westernhäst?

Har det att göra med hästens ras/stam? Ens egna mål? Vad man tränar? Tävlar?

Många rider ju utan att tävla.
Många tränar ju både tex dressyr OCH hopp med sin häst.
Är en häst med en westernsadel en westernhäst?

Var går gränsen för när man kan sätta sin häst under en kategori,, enligt Dig?

:)

Jag ser det på två sätt:
När det gäller halvblod så tänker jag utifrån stam. Har den dressyrstam är det en dressyrhäst och vice versa. Sedan kan den, om den har talang för "den andra grenen" vara "dressyrstammad med x-talang" i min bok. De kan också vara allround oavsett stam om de t.ex. bara är utbildade LC/LC.

När det gäller annat än halvblod ser jag till helheten och vilken gren som utmärker sig mest. H.H t.ex. skulle jag klassa som "synnerligen allround med spetskompetens i dressyr" med tanke på att han är utbildad MsvC+/LB (110 cm)/H90/WE-LB/grundligt inkörd.
 
Jag har också funderat på det! Framförallt när någon liksom berättar för mig att jag har en hopphäst. Jaha :confused:

Jag tycker inte det har med stammen att göra iallafall. Du kan ju t.ex. ha en hoppstammad dressyrhäst. Så det är beroende på vad man tränar/tävlar kan jag tycka, men samtidigt skulle jag inte kalla en häst som hoppar 90 eller går LC dressyr för "hopphäst" eller "dressyrhäst" per automatik.
Jag TROR att för att jag ska kalla en häst för t.ex. dressyrhäst, så ska den nog ridas och tränas ganska seriöst på typ LA-nivå iallafall. Och motsvarande i andra grenar såklart.
Western är svårare tycker jag, jag kan inget om de grenarna så jag kan liksom inte "mäta" på samma sätt. Men det blir inte en westernhäst för att du lägger på en westernsadel iallafall.
Rider/tränar man flera grenar tycker jag man har en allroundhäst, och/eller en hobbyhäst, beroende på nivå och så. Men de flesta hästar som tävlar är ju också hobbyhästar!

För att återgå till min häst... Hon har provat det mesta innan hon kom till mig. Såldes, helt rimligt, som allroundhäst.
Jag tycker bäst om hoppning, tränar och tävlar hoppning, har hoppsadel men ingen dressyrsadel osv. Men jag tycker inte det gör HENNE till en hopphäst :confused: Hon är ju fortfarande en allroundhäst, och det finns flera olika grenar jag också vill prova på.
Så jag blir lite förvirrad ibland och vet inte vad jag ska svara riktigt, om någon säger typ "Ja, du som har en hopphäst..." eller liknande.

Ännu mer förvirrande blir det nästan när jag tänker på att alla ponnyer jag haft, har tydligen varit just "bara" ponnyer :confused: Oavsett hur inriktat och seriöst vi tränat och tävlat en specifik gren.
Knepigt det där!
 
När det gäller annat än halvblod ser jag till helheten och vilken gren som utmärker sig mest. H.H t.ex. skulle jag klassa som "synnerligen allround med spetskompetens i dressyr" med tanke på att han är utbildad MsvC+/LB (110 cm)/H90/WE-LB/grundligt inkörd.

Min donna har nästan identisk meritlista med din häst, kanske inte fullt lika högt utbildad i dressyr (och absolut inte lika mycket tävlad i det!), och jag tycker hon är en "väldigt allroundig allroundhäst", kort och gott :)
 
Min donna har nästan identisk meritlista med din häst, kanske inte fullt lika högt utbildad i dressyr (och absolut inte lika mycket tävlad i det!), och jag tycker hon är en "väldigt allroundig allroundhäst", kort och gott :)

Det låter som ett helt rimligt svar tycker jag! :)
Att jag framhäver dressyren är mest för att han i sin helhet är utbildad MsvC, men också kan vissa rörelser som kommer i MsvB-StG. Hade det varit typ LB-LA/LB/H90/WE-LB/g.ink. hade jag också resonerat som helt allround, men just när flertalet Msv-dressyrrörelser finns med i bilden anser jag att det ändå lutar lite mer åt dressyrkompetensen :)
 
När har man en dressyrhäst? Eller hopphäst? Eller ft häst? Eller westernhäst?

Har det att göra med hästens ras/stam? Ens egna mål? Vad man tränar? Tävlar?

Många rider ju utan att tävla.
Många tränar ju både tex dressyr OCH hopp med sin häst.
Är en häst med en westernsadel en westernhäst?

Var går gränsen för när man kan sätta sin häst under en kategori,, enligt Dig?

:)

Jag tycker nog det mest hänger ihop med vilken disciplin man tränar (och eventuellt tävlar) i.
Fast jag skulle ju aldrig kalla min kallblodstravare för "westernhäst" trots att den tävlat med viss framgång tom B-nivå (nationell nivå). Jag skulle heller inte kalla den för "dressyrhäst" trots att den tävlat tom MSV C dressyr. Om man skulle beskriva den i andra termer än ras, är den väl en allroundhäst (funkar på westerntävling, dressyrtävling, skogsridning och ska få debutera sportkörning under året om allt går som jag tänkt mig).

Och den fjording jag tävlade mest inom western tyckte jag inte heller var en "westernhäst" utan den var ju en fjording.
De fjordingar jag har nu är ju också i första hand fjordingar, inte specifikt disciplin-definierade. Den som gått godkänd LB dressyr under ryttare och är kvalad till LA i sportkörning och som klarar bruksridning och kan hoppa bana (inte tävlad utan i typ pay and jump) på 70-80 cm är väl också en allroundhäst.

Halvblodet ser jag nog mer som en "dressyrhäst". Stammen är väl mest mot dressyr, men framför allt får han vara "dressyrhäst" eftersom jag är för feg för att prova hoppa med honom.
 
Min ponny är väl i första hand en hobby/allroundhäst, men det vi tävlar i är dressyr. Det är en sportigare avlad ponny, det vill säga uppfödarens mål var att få fram en häst som skulle tävla, men tanken var kanske från början att ponnyn skulle tävla mot andra ponnyer i samma storlek med ett barn på ryggen, inte mot stora hästar riden av en vuxen. Stammen är mer åt dressyrhållet, pappan har lämnat flera avkommor som visat framfötterna på ganska hög nivå.

Jag är lite harig när det kommer till hoppning, men hon är inhoppad och hoppad lägre hinder med mig, och lite högre hinder med en annan ryttare. Tanken var absolut att hon även skulle hoppas lite på hobbynivå för omväxlingens skull, men när hindren blev högre började ponnyn visa att hon tyckte att det var mindre roligt (trots totalt orädd ryttare ska tilläggas, så det var inte jag som bromsade henne med min attityd), så numera slipper hon. Hon gillar att skutta lite över nerfallna stockar och sånt i skogen, så det gör vi ibland, men den renodlade hoppningen på ridbana tycker hon inte om, och då slipper hon.
 
Det beror väl lite på, jag rider western på en korsning, jag hade nog kunnat kalla min häst för westernhäst för någon som ej var insatt i ridsport, annars hade jag nog bara sagt att vi rider western och har testat lite olika grenar men inte inriktat oss på något specifikt så.
Det är väl som att säga "Jag har en engelskhäst", finns jättemånga grenar inom western och hästarna är avlade för dom olika inriktningarna där med.
Skulle väl kalla honom allround om jag var tvungen att kalla honom något :)
 
Mina fyra iberiska hästar tränas lite dressyr, lite hoppning och lite we. De rids mycket ut och den enda som tävlas gör det i hoppning!
Jag kallar dem ’friskis och svettis - hästar’.
 
Mina fyra iberiska hästar tränas lite dressyr, lite hoppning och lite we. De rids mycket ut och den enda som tävlas gör det i hoppning!
Jag kallar dem ’friskis och svettis - hästar’.
Min lusitano kallar jag ibland dressyrhäst, och kanske "blivande WE-häst", beroende på sammanhang och vem jag pratar med, men mest blir det helt enkelt lusitano. Halvblodet är dressyrhäst, före detta dressyrhäst eller avelssto, fast hon har dubbeldiplom och är en hopptalang. Hon har dock inte fått utrymme att utveckla den talangen så mycket :) Mitt huvudintresse är dressyr och WE och hästarna är förstås valda efter det, även om vi gör en del annat också. Men jag skulle nog säga att det är vad vi gör (och sammanhang) som avgör hur jag etiketterar dem.
 
Intressant!

Om jag träffar någon och hen säger att hen har en hopphäst så tänker jag på en häst som tävlas och tränas i främst hoppning. Är det en unghäst tänker jag att det är en hoppstammad häst eftersom den inte ännu kan tävlas eller tränas i hoppning på det sättet.
Samma med dressyr.

Men om någon skulle komma fram och säga att hen har en allroundhäst så blir det för mig en hobbyhäst av icke sporthästtyp som då inte tränas i någon specifik gren alls, utan mest motionsrids i alla dicipliner på en låg nivå.
Jag tror vid närmare eftertanke att det är själva begreppet allroundhäst som liksom inte känns vanligt i "tävlingskretsar", varav jag initiellt inte förknippar det med tävlingshäst, alls.

Detta kan ju bli fel i mitt huvud om det är så att man, med en sporthäst, kallar den för en allroundhäst bara för att den är inkörd och även går lite dressyr ibland...:D

Min hopphäst är utbildad MVS hoppning och MVS dressyr samt H90. Så i mina ögon är hon en hopphäst med bred utbildning.
Skulle jag sälja henne hade annonsen sagt "hopphäst som passar lika bra på dressyrbanan" eftersom jag tror att Allroundhäst hade gett annonsen en "billigare" klang.

Väldigt intressant ämne som jag inte reflekterat över tidigare.
 
Det beror lite på vem man frågar.
Mitt halvblod är dressyrstammat men bara tävlad hoppning. Hon hoppar hellre än bra så får någon som vill hoppa högre än 120 är hon ingen hopphäst. För nån som vill ha en schysst häst att hoppa 1m-110 skulle hon vara en perfekt hopphäst.
Men hon är heller ingen dressyrhäst, hon är inte tävlad. Utbildningsmässigt ligger hon väl närmare MSV B så för mig är hon en lagom dressyrhäst.

Fast nu rider vi mest i skogen så jag antar att hon är en skogsmulle :love:
 
Intressant!

Om jag träffar någon och hen säger att hen har en hopphäst så tänker jag på en häst som tävlas och tränas i främst hoppning. Är det en unghäst tänker jag att det är en hoppstammad häst eftersom den inte ännu kan tävlas eller tränas i hoppning på det sättet.
Samma med dressyr.

Men om någon skulle komma fram och säga att hen har en allroundhäst så blir det för mig en hobbyhäst av icke sporthästtyp som då inte tränas i någon specifik gren alls, utan mest motionsrids i alla dicipliner på en låg nivå.
Jag tror vid närmare eftertanke att det är själva begreppet allroundhäst som liksom inte känns vanligt i "tävlingskretsar", varav jag initiellt inte förknippar det med tävlingshäst, alls.

Detta kan ju bli fel i mitt huvud om det är så att man, med en sporthäst, kallar den för en allroundhäst bara för att den är inkörd och även går lite dressyr ibland...:D

Min hopphäst är utbildad MVS hoppning och MVS dressyr samt H90. Så i mina ögon är hon en hopphäst med bred utbildning.
Skulle jag sälja henne hade annonsen sagt "hopphäst som passar lika bra på dressyrbanan" eftersom jag tror att Allroundhäst hade gett annonsen en "billigare" klang.

Väldigt intressant ämne som jag inte reflekterat över tidigare.

Ja, det är intressant.
Hur skulle du beskriva en häst som tävlat (med vinster) B-nivå western (nationell nivå), MSV C dressyr (knappt godkända resultat på ca 59%) samt är körd (avsedd att debutera i körtävling i sommar, har uppenbarligen inga resultat men "bör" gå LB på ca 70% körd; man måste börja med LB inom sportkörningen, det krävs kval till varje nivå som är svårare än så)?
 
Ja, det är intressant.
Hur skulle du beskriva en häst som tävlat (med vinster) B-nivå western (nationell nivå), MSV C dressyr (knappt godkända resultat på ca 59%) samt är körd (avsedd att debutera i körtävling i sommar, har uppenbarligen inga resultat men "bör" gå LB på ca 70% körd; man måste börja med LB inom sportkörningen, det krävs kval till varje nivå som är svårare än så)?

Det hade nog berott på stammen. Är den avlad för western, dressyr eller körning hade jag i huvudsak kallat den för det den är avlad för.
Är det en hoppstammad häst som gör allt detta, och alltså inte hoppar alls hade jag däremot kallat den för det den är bäst i (d.v.s. går svårast klasser i) alltså "Westernhäst" trots stammen. Alternativt hade jag sagt "hopphäst som inte hoppas, utan går Western, dressyr och körning".

Undviker helt och hållet uttrycket "allround", som jag själv märker och som till viss del sker omedvetet. Det ger mig helt enkelt en bild av en häst som kan lite av allt, men inte är jättebra på något.
 
Det hade nog berott på stammen. Är den avlad för western, dressyr eller körning hade jag i huvudsak kallat den för det den är avlad för.
Är det en hoppstammad häst som gör allt detta, och alltså inte hoppar alls hade jag däremot kallat den för det den är bäst i (d.v.s. går svårast klasser i) alltså "Westernhäst" trots stammen. Alternativt hade jag sagt "hopphäst som inte hoppas, utan går Western, dressyr och körning".

Undviker helt och hållet uttrycket "allround", som jag själv märker och som till viss del sker omedvetet. Det ger mig helt enkelt en bild av en häst som kan lite av allt, men inte är jättebra på något.

Det är intressant.
Hur högt utbildad måste en häst vara för att du ska se den som en dressyrhäst, exempelvis?
De människor som tävlar LB på 62-65%, har de dressyrhästar (under förutsättning att man inte tränar eller tävlar annan disciplin)?

Hästen i mitt exempel, som alltså inte är fiktiv, är e. Svall Ivar och alltså halvbror med Sveriges just nu mest framgångsrika kallblodstravare...
I mina ögon en väldigt trevlig allroundhäst som är skaplig på lite av varje.
 
Det är intressant.
Hur högt utbildad måste en häst vara för att du ska se den som en dressyrhäst, exempelvis?
De människor som tävlar LB på 62-65%, har de dressyrhästar (under förutsättning att man inte tränar eller tävlar annan disciplin)?

Jag ser det som en dressyrhäst redan på stammen, om inget annat anges.
En dressyrstammad 2 åring är en dressyrhäst oavsett om den är inriden eller ej.
Hade den hästen sedan visat sig vara bättre inom WE än dressyr så hade jag inte tyckt att det var konstigt att man kallade den för en WE-häst.
Men hade jag träffat någon som berättat att hen hade en WE häst, så hade jag otvivelaktigt tänkt att denne hade en PRE eller annan liknande spansk häst.

Ditt exempel bekräftar det jag menar. Jag undviker helt enkelt termen "allround". :)
 
Jag ser det som en dressyrhäst redan på stammen, om inget annat anges.
En dressyrstammad 2 åring är en dressyrhäst oavsett om den är inriden eller ej.
Hade den hästen sedan visat sig vara bättre inom WE än dressyr så hade jag inte tyckt att det var konstigt att man kallade den för en WE-häst.
Men hade jag träffat någon som berättat att hen hade en WE häst, så hade jag otvivelaktigt tänkt att denne hade en PRE eller annan liknande spansk häst.

Ditt exempel bekräftar det jag menar. Jag undviker helt enkelt termen "allround". :)

Jo, men hur skulle du då benämna den hästen?

I mina ögon är ju allround något positivt, i och för sig.

Jag har även ett halvblod.
Den ska väl gå något slags dressyrtävlingar framöver, kanske. Den ser jag inte som en "dressyrhäst" ändå. Det är ju en SWB (fast bland kompisar säger jag halvblod, vilket också är sant gällande denne SWB med XX-mamma).

Jag ser ju egentligen inte skäl att kategorisera utifrån disciplin.
 
Jo, men hur skulle du då benämna den hästen? /QUOTE]
Svarade jag inte redan på det?

Jag tror att vi tänker olika helt enkelt. Mycket p.g.a. att allround i mina öron har en negativ klang.
Jag säger inte att det är negativt - en häst som kan lite av allt är berikande för ridningen oavsett disciplin, för att inte tala om att den varierande ridningen är bra rent fysiskt för både häst och ryttare. Mitt egna sto skulle säkert beskrivas som allround av många.

Jag tror att det i mitt fall har med hästens penningvärde att göra, en allroundhäst är oftast inte värd lika mycket som en ren hopphäst eller dressyrhäst oavsett om det är en sporthäst som går svår klass i sin disciplin eller bara är en unghäst med "rätt" stamtavla.

Bara att kolla annonser och sortera dem efter disciplin. Den dyraste av hopp- eller dressyrhästarna är i regel mycket högre prissatta än de dyraste allroundhästarna. Tror att min känsla liksom bottnas i det.
 
Jo, men hur skulle du då benämna den hästen? /QUOTE]
Svarade jag inte redan på det?

Jag tror att vi tänker olika helt enkelt. Mycket p.g.a. att allround i mina öron har en negativ klang.
Jag säger inte att det är negativt - en häst som kan lite av allt är berikande för ridningen oavsett disciplin, för att inte tala om att den varierande ridningen är bra rent fysiskt för både häst och ryttare. Mitt egna sto skulle säkert beskrivas som allround av många.

Jag tror att det i mitt fall har med hästens penningvärde att göra, en allroundhäst är oftast inte värd lika mycket som en ren hopphäst eller dressyrhäst oavsett om det är en sporthäst som går svår klass i sin disciplin eller bara är en unghäst med "rätt" stamtavla.

Bara att kolla annonser och sortera dem efter disciplin. Den dyraste av hopp- eller dressyrhästarna är i regel mycket högre prissatta än de dyraste allroundhästarna. Tror att min känsla liksom bottnas i det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 848
Senast: grodan21
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 228
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 017
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp