När har man en hopp/dressyr/ft häst?

Vet inte vad som hände ovan. :meh:

Du ser mitt svar inbäddat.:)

Jo.
Jag kan förstå hur du menar.
Fast om vi tänker på den genomsnittlige ryttaren som tävlar på lätt klass, som fortfarande kan ha en "hopphäst" eller en "dressyrhäst" så finns det ju ett antal allroundhästar som klarar lätt klass inom hoppning eller dressyr. Och det stämmer nog att de hästarna prissätts annorlunda (lägre).
Men det beror ju inte på att de är sämre hästar för en "normalryttare".

Det blir ju lite konstigt, tycker jag, att jämföra en allroundhäst som "duger" till lättklasstävling med "värstingarna".

Intressant är det hur som helst.
Jag som tävlar både dressyr och sportkörning på lätt klass, är ju förstås lycklig över häst(ar) som duger till både och.
Och ännu mer lycklig över att de kan prissättas ganska lågt.
 
Jo.
Jag kan förstå hur du menar.
Fast om vi tänker på den genomsnittlige ryttaren som tävlar på lätt klass, som fortfarande kan ha en "hopphäst" eller en "dressyrhäst" så finns det ju ett antal allroundhästar som klarar lätt klass inom hoppning eller dressyr. Och det stämmer nog att de hästarna prissätts annorlunda (lägre).
Men det beror ju inte på att de är sämre hästar för en "normalryttare".

Det blir ju lite konstigt, tycker jag, att jämföra en allroundhäst som "duger" till lättklasstävling med "värstingarna".

Intressant är det hur som helst.
Jag som tävlar både dressyr och sportkörning på lätt klass, är ju förstås lycklig över häst(ar) som duger till både och.
Och ännu mer lycklig över att de kan prissättas ganska lågt.
Ja, visst är det konstigt? Det känns som om ordet "multitalang" gör hästen dyrare :-D
 
Jag säger att jag har hobbyhästar. Tävlar bara lätta klasser, tom 120 cm hoppning och den nya ska förhoppningsvis gå lite H90 för att det är roligt.
Med hopp eller dressyrhäst tänker jag att man tränar och tävlar mer seriöst och högre klasser.
 
Intressant tanke, att "allround" häst oavsett stam skulle ses som en billigare häst än en "hopphäst" som eg inte presterat mer men har stammen. Alltså verderingen av ordet allround, har inte funderat på det förut..

Min islänning är en allroundhäst skulle ja säga. Han har stammen på pappas sida, bla VM silver. Men gör inte honom till mer tävlingshäst.
Åker oftare på P&J än gångartstävling. Startar nån inofficiell western tävling per år med inriktning trail. Men åker på kurser med inriktning gångartsridning flera ggr/år.
Ser oss som hobbyekipage. Han råkar vara islandshäst men har inte några supertalanger innom den tävlingsriktningen.

Ponnyn där emot klassade jag som hopphäst i sin ungdom, då tävlandes han la och någon gång msv. Syrran hade honom just för tävling och bytte häst när hon blev för gammal. Jag har inte haft honom för syftet tävling utan för att vi ska utvecklas ihop. Ser honom således numer som hobby/allroundhäst. Går lb-la dressyr och we. Rids också lite innom western och i vinter är han satt i vagn för första gången. Hoppar hör vi mer sporadiskt pga hans ålder, 19år, men tanken är ev någon start i sommar.

Så tror jag anser att syftet/inriktningen med hästen avgör om det är hopp/dressyr/allround oavsett stam.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 481
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp