När har vi fått nog av 2:a Världskriget?

Ramona

Trådstartare
Varför visas det någon dokumentär på tv varje dag om 2:a Världskriget? Är det inte dags att lägga detta bakom oss och blicka framåt? Visst kan vi lära oss av historien, men hur viktigt är egentligen dessa stora krig numer? Världen ser inte likadan nu nästan hundra år senare, så vi kan inte dra samma paralleller.

Hur kan allmänintresset vara så stort att det behövs serier, filmer, dokumentärer, etc om detta var eviga dag?
 
Håller helt med om att vi överdriver. Det är nästan som Star-Trek-fanboys, som skriver fanfics och åker på konvent. Hela Sverige är WW2-fans.

Samtidigt finns det enorma grejer som ingen känner till. På 1850talet i Kina var det ett krig där lika många dog som i 1a världskriget. Men ingen vet det, och det kriget hade helt absurd handling. En kille fick för sig att han var Jesus lillebror, och så bildades en enorm sekt runt honom, som så småningom hamnade i krig med Kejsardömet.
 
Gör det? Jag har inte märkt att det visas varje dag. Har iofs inte så många kanaler.
Kunskapskanalen visar ibland men inte överdrivet mycket tycker jag, det är ju mycket om trädgård och annan historia och andra saker/händelser med.
 
Jag upplever inte att det är så farligt mycket dokumentärer om WW2? Jag har visserligen inte speciellt mycket kanaler heller så jag kanske missat massor.

Men annars så tycker jag att det är bra om inte otroligt viktigt att WW2 inte glöms bort! Det är ett krig som ligger nära vår egen sfär i både geografiskt och i tid (de flesta av oss har nog mor och farföräldrar som levde då) och det är ett tydligt bevis på hur fel det kan gå när en galen människa kommer till makten.
Självklart finns det andra krig/händelser i världen som varit lika och värre än WW2 men människan har alltid lättast att relatera till det som ligger närmast oss själva.
 
Om man t.ex. läser illustrerad historia och de tidningarna så är det Nazi-tema var och varannan månad. Visst ska man inte glömma det, men det finns annat man inte borde glömma som ingen ens känner till idag. Första världskriget är väl egentligen ännu läskigare? Det var ju ingen som ville att det skulle ske, men ändå bara bidde det ett enormt krig. Samma grej hände i Taiping kriget. Ingen ville att det skulle bli så dödligt.
 
Självklart finns det andra krig/händelser i världen som varit lika och värre än WW2 men människan har alltid lättast att relatera till det som ligger närmast oss själva.

Med utgångspunkt från det här.

Jag tycker att det är lite väl mycket fokus på krig och död när det gäller historiska dokumentärer och böcker. Visst är det en stor del av historien, men jag kan väl tycka att det finns annat än antal dödsoffer för att en tidsperiod/händelse ska vara intressant. Jag blir alltid så glad när jag besöker ett museum och det fokuserar på människor och hur de levde och inte bara grymheter under krig.

Just andra världskriget är viktigt, just för att det ligger oss nära både i tid och geografi samt att de strömningar i samhället som gjorde det möjligt kommer tillbaka om och om igen. Men jag hade gärna sett mer spridning på vad som anses intressant och som allmänkunskap när det gäller historia, särskilt under historielektionerna i skolan.
 
Jag upplevde att ww2 fick snedfördelat mycket utrymme på historian i grundskolan.
Jag tyckte både då och nu att det skedde på bekostnad av andra delar.

Jag tror att den naturliga orsaken är så enkel som i att det ligger så nära ännu.
Min farfar stred inte men jobbade med barackerna. Min farmor gick brandvakt och fick gömma sig under bordet när bomberna föll.
 
Varför visas det någon dokumentär på tv varje dag om 2:a Världskriget? Är det inte dags att lägga detta bakom oss och blicka framåt? Visst kan vi lära oss av historien, men hur viktigt är egentligen dessa stora krig numer? Världen ser inte likadan nu nästan hundra år senare, så vi kan inte dra samma paralleller.

Hur kan allmänintresset vara så stort att det behövs serier, filmer, dokumentärer, etc om detta var eviga dag?
Hur kan historian inte vara viktig? Enligt min åsikt har vi problem i vårt samhälle idag just för att somliga och alldeles för många inte ens KAN något om vår historia. Vi kan absolut dra många paralleller till vad som händer idag till vad som tidigare hänt och det är av min åsikt att andra världskriget fortfarande påverkar oss mycket mer än vad vi tror och att det är viktigare än någonsin idag att kunna sin historia.
 
WW2 är fascinerande dels för att det ligger så nära, inte bara tidsmässigt och geografiskt utan även kulturellt, dels för att det innehöll sådan utstuderad grymhet. Att något som nazismens idéer kan få fäste och makt i en modern västerländsk demokrati bland människor som är väldigt lika oss själva visar hur tunn fernissan av civilisation egentligen är.

Att kungar på medeltiden/folkgrupper i diktaturstater/religiösa extremister ägnat sig åt att ha ihjäl varandra är mycket enklare att distansera sig från och tänka att det aldrig skulle hända här.
 
I morse när jag gick till jobbet stod det en äldre kvinna och rätade till sidenbanden på kransen på Tyska soldatens grav i Helsingfors. Tidigare bodde jag i Luxemburg och där låg det färska blommor och/eller brann det eldar på monumenten i varenda liten by. Kriget är väldigt mycket närmare i dessa länder än i Sverige. Jag tror det delvis bidrar till att folk fokuserar på de viktigar sakerna i livet.

För mig känns Sverige ganska historielöst i jämförelse. TV tittar jag sällan på så om det är överdrivet mycket om WW2 där kan jag inte uttala mig om.
 
WW2 är fascinerande dels för att det ligger så nära, inte bara tidsmässigt och geografiskt utan även kulturellt, dels för att det innehöll sådan utstuderad grymhet. Att något som nazismens idéer kan få fäste och makt i en modern västerländsk demokrati bland människor som är väldigt lika oss själva visar hur tunn fernissan av civilisation egentligen är.

Att kungar på medeltiden/folkgrupper i diktaturstater/religiösa extremister ägnat sig åt att ha ihjäl varandra är mycket enklare att distansera sig från och tänka att det aldrig skulle hända här.
Nu var nog min undervisning på högstadiet präglat av motströmmarna av vad som skedde i Sverige tidigt 90- tal när Ultima Thule låg på topplistan. Men min upplevelse var att det 75% handlade om nazismen och västfronten 20% om kommunism och östfronten men varför man stred i stilla havet, Afrika och andra ställen var mycket mer oklart.
Och nej, jag sov inte på lektionerna. Jag läste kursboken pärm till pärm och hade bara 4or och 5or i ämnet genom högstadiet. Dessutom läste jag ett otal andra fackböcker.Men främst om västfronten och förintelsen. Eftersom det var de det fanns mest av på biblioteket.
 
I morse när jag gick till jobbet stod det en äldre kvinna och rätade till sidenbanden på kransen på Tyska soldatens grav i Helsingfors. Tidigare bodde jag i Luxemburg och där låg det färska blommor och/eller brann det eldar på monumenten i varenda liten by. Kriget är väldigt mycket närmare i dessa länder än i Sverige. Jag tror det delvis bidrar till att folk fokuserar på de viktigar sakerna i livet.

För mig känns Sverige ganska historielöst i jämförelse. TV tittar jag sällan på så om det är överdrivet mycket om WW2 där kan jag inte uttala mig om.
Nu var nog min undervisning på högstadiet präglat av motströmmarna av vad som skedde i Sverige tidigt 90- tal när Ultima Thule låg på topplistan. Men min upplevelse var att det 75% handlade om nazismen och västfronten 20% om kommunism och östfronten men varför man stred i stilla havet, Afrika och andra ställen var mycket mer oklart.
Och nej, jag sov inte på lektionerna. Jag läste kursboken pärm till pärm och hade bara 4or och 5or i ämnet genom högstadiet. Dessutom läste jag ett otal andra fackböcker.Men främst om västfronten och förintelsen. Eftersom det var de det fanns mest av på biblioteket.
Nu tog jag fram skolboken från -92.
I själva boken tar specialkapitlen om ww1 och ww2 inte så mycket plats i de 429 sidorna som ska täcka allt från jägare/ samlare till 80- talet, en hel del krigsrelaterat är rörigt insprängt i andra delar av boken.
Men av de 12 sidorna dedikerade helt till ww2 så rör mindre än en halv sida andra fronter än öst och väst. På 26 sammanfattningsfrågor rör 2 frågor japan och cirka 5 sovjet.
Och ingenstans i det kapitlet finns någon förklaring alls på varför tex Japan är inblandade . Den får man hitta i ett annat kapitel om Asiens historia.
 
Jag tycker att det har tvärtom blivit viktigare att komma ihåg ww2 med tanke på alla nynazister som har dykt upp genom åren och vars rörelse har växt sig allt starkare. Det känns mera aktuellt än någonsin. Man ska lära sig av historien och det verkar som att glömskan har börjat spridas - vilken jag kan inte förstå för jag håller med om att det finns väldigt mycket information om ww2 där ute.

Fast jag är nog partisk då jag är intresserad av ww2 och historia.
 
Nu var nog min undervisning på högstadiet präglat av motströmmarna av vad som skedde i Sverige tidigt 90- tal när Ultima Thule låg på topplistan. Men min upplevelse var att det 75% handlade om nazismen och västfronten 20% om kommunism och östfronten men varför man stred i stilla havet, Afrika och andra ställen var mycket mer oklart.
Och nej, jag sov inte på lektionerna. Jag läste kursboken pärm till pärm och hade bara 4or och 5or i ämnet genom högstadiet. Dessutom läste jag ett otal andra fackböcker.Men främst om västfronten och förintelsen. Eftersom det var de det fanns mest av på biblioteket.
Det var inte bättre på 60-70talet när jag gick i skolan, kalla kriget däremot som pågick för fullt nämndes det aldrig nåt om annat än i väldigt svepande drag men så var ju skolan influerad av kommunismen på den tiden och det var många lärare i Sverige som var över i DDR på kurs.

http://skolvarlden.se/artiklar/den-svenska-ddr-skolan

En annan sak som är ganska förvånande är den mängd "krigsreliker" bla. dödskort och annat med bild och allt som säljs i parti och minut på Tradera, gå gärna in och titta på "Militära samlarsaker" underrubrik "Annat", hur kan någonting sådant vara intressant att köpa och samla på? I mina ögon är det sjukt, ja riktigt sinnesrubbat att samla på döda nazisters porträtt.
 
Andra världskrigets fokus på att utrota människor utifrån idéer om ras och tillhörighet tycker jag gör att det särskiljer sig. Det får man inte glömma.
Det händer även på andra platser, men Sverige har mer anknytning till detta på grund av att vi tog emot en del flyktingar, Raul Wallenberg mm.
Andra krig är inte mindre hemska, men antalet civila som dödades, i ett i-land i nutid på grund av religion så nära oss- det är klart det tar plats. Vi påverkades oerhört mycket mer av Andra Världskriget än de flesta andra krig. Ransonering mm drabbade alla.
 
Det är ett krig som ligger nära vår egen sfär i både geografiskt och i tid (de flesta av oss har nog mor och farföräldrar som levde då)
Precis. Jag har en farfar som slogs för de allierade (han hade en bror som var nazist och en annan bror som slogs för de allierade men dog under kriget) plus en farmor som arbetade i farbrikerna i Finland och fick därefter krigspension - så för mig är WW2 tämligen nära.

Det och som @Hyacinth skriver - fokuset på att utrota "raser" gör att jag tycker det är viktigt.
 
Hur kan historian inte vara viktig? Enligt min åsikt har vi problem i vårt samhälle idag just för att somliga och alldeles för många inte ens KAN något om vår historia.
Absolut! Men då torde det ju vara program på tv om själva företeelserna, om tänkesättet och filosofiskt hur det blev som det blev och så får man analysera hur det är idag i jämförelse. På tv, däremot, visas ingenting om förintelsen eller om tankar kring det som hänt, det är mer dokumentärer om D-Day, eller någon annan specifik händelse och så redogör man för den.

Och någonstans är jag helt övertygad om att de som inte kan något om vår historia knappast sitter och tittar på alla program och filmer om världskrigen, de kollar på annat.
 
Varför visas det någon dokumentär på tv varje dag om 2:a Världskriget? Är det inte dags att lägga detta bakom oss och blicka framåt? Visst kan vi lära oss av historien, men hur viktigt är egentligen dessa stora krig numer? Världen ser inte likadan nu nästan hundra år senare, så vi kan inte dra samma paralleller.

Hur kan allmänintresset vara så stort att det behövs serier, filmer, dokumentärer, etc om detta var eviga dag?
Jag håller med dig om att det är trist med alla dessa program, men jag tror faktiskt att intresset ÄR väldigt stort!
Jag känner väldigt många som älskar att läsa, diskutera och kolla på filmer/böcker/händelser från andra världskriget. Det är väl därför det skrivs och sänds så mycket om det än.
Krig överlag tycks locka tittare och läsare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 204
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 937
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
40 969
Senast: LindgrenV
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 546
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp