När har vi fått nog av 2:a Världskriget?

Tänk såhär. Du vill kolla på tv. Tar ett glas vin, chillar lite i soffan och så visas femte reprisen av pingviner i Arktis. Du kan hela programmet utantill. Enda fördelen är när du sedan spelar Trivial Pursuit med släkten under julen och du får en mycket specifik fråga om pingviner. Då är du ändå lite nöjd.

Haha, jag förstår dilemmat, men jag är även väldigt förtjust i just pingviner.
 
PS. Kan också nästan allt om skyttegravskriget pga ovanstående kanal
Och jag kan allt om ransonering och mobiliseringslager så här finns allt för att klara 2 års belägring,,,,,minst. Dessutom består enda kökslektyren av Koktjänstreglemente 1 & 2 samt kristidskokboken. Det blir griljerad grävling istället för julskinka i år, nån som kommer över på en grävlingmacka med tillbehör? :D
 
Kom på en sak till som jag tycker det är alldeles för mycket av på TV! LEKPROGRAM! Mitt stora hatprogram är Dobbidoo. Dels tycker jag inte att Lasse Kronér är ett dugg kul (alltså helt jävla o-kul faktiskt gillar även inte hans sexistiska "skämt", allt känns liksom unket) MEN alltså bortsett från det förstår jag inte heller konceptet. Vuxna människor leker i TV på bästa sändningstid medan folk sitter och kollar på detta? Tycker man så mkt om att leka borde det väl rent logiskt vara roligare att dra ihop ett gäng och leka IRL?
 
Kom på en sak till som jag tycker det är alldeles för mycket av på TV! LEKPROGRAM! Mitt stora hatprogram är Dobbidoo. Dels tycker jag inte att Lasse Kronér är ett dugg kul (alltså helt jävla o-kul faktiskt gillar även inte hans sexistiska "skämt", allt känns liksom unket) MEN alltså bortsett från det förstår jag inte heller konceptet. Vuxna människor leker i TV på bästa sändningstid medan folk sitter och kollar på detta? Tycker man så mkt om att leka borde det väl rent logiskt vara roligare att dra ihop ett gäng och leka IRL?
Jag tycker doobidoo är skitkul. Älskar att sjunga och när de drar textremsorna :D
 
Det som gör att 2a Världskriget inte förlorar i aktualitet är att hemligstämplingar hävs eller att det av annan anledning framkommer nya uppgifter. Jag är tämligen bevandrad i historia men hade inte hört talas om exempelvis Operation Sepals förrän för ett par år sedan. I skolan talades om Sveriges neutralitet men kanske inte att CIA hade baser i Norrbotten i krigets slutskede...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/111239?programid=2519
 
Jag som bor i Tyskland har sett enormt mycket nya program om ww2. Det kommer uppnbarligen fram ny forskning som man då behandlar i nya program. Eftersom jag gillar dokumentärer så har jag sett många program och lärt mig en del nytt.

Plus att här är minnet av kriget levande. Många har fortfarande anhöriga i livet som faktiskt var med.
 
Jag kan tänka mig att vi har fått nog av andra världskriget när vi inte längre kan lära oss något av det. Med andra ord typ när nazismen är utdöd. När människor inte längre förföljs, jagas bort och dödas p.g.a. t.ex. religion eller ursprung. Och när ingen som kände någon som var med under andra världskriget längre är i livet. Typ ungefär då. Tidigast.

Alltså nej, jag tycker inte man kan säga att vi ska lägga det bakom oss och titta framåt. Inte med tanke på de vågar som går i världen för tillfället. Snarare tycker jag isåfall att vi ska titta MER bakåt. Fler behöver förstå hur andra världskriget gick till, och varför. Det är tillräckligt mycket som är sig likt i världen för att vi ska kunna dra mycket paralleller. Och andra världskriget ligger fortfarande väldigt nära oss jämfört med många andra krig.
 
Det jag tycker är lite trist med många av programmen om WW2 som visas (jag ser att många sådana program sänds, men tittar sällan på dem utan läser bara vad de handlar om).

Det är INTE för att jag tycker att det är oviktigt att prata om det, tvärt om så tror jag att det är väldigt viktigt eftersom det (som andra redan varit inne på) fortfarande finns nazister och annat otrevligt folk som försöker/lyckas få makt att påverka samhället.

Programmen som verkar sändas ser dock ut att i 99% av fallen handla om "såhär fungerade det här och det här flygplanet", "såhär kunde de styra hur bomberna skulle falla", "livet som soldat i kriget" och liknande. Väldigt lite om VARFÖR kriget startade, nästan inget om hur det påverkade de som inte var soldater osv.

Jobbar vi inte med stridsflygplan så behöver vi inte veta en miljard saker om dem. Jobbar vi med dem så får vi veta det vi behöver på andra sätt än genom tusen tv-program. Däremot behöver alla veta varför krig startar och hur det påverkar folket runtom i världen.
 
Det som gör att 2a Världskriget inte förlorar i aktualitet är att hemligstämplingar hävs eller att det av annan anledning framkommer nya uppgifter. Jag är tämligen bevandrad i historia men hade inte hört talas om exempelvis Operation Sepals förrän för ett par år sedan. I skolan talades om Sveriges neutralitet men kanske inte att CIA hade baser i Norrbotten i krigets slutskede...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/111239?programid=2519
Jag har ju haft "äran" att kunna blicka in i mycket och operation Sepals har jag vetat om sen sent 70-tal. Det finns mycket som aldrig kommer att komma fram trots att hemligstämplar lyfts, dom uppgifterna dör med oss som haft insikt eftersom det som inte finns på papper kan inte hemligstämplas eftersom det "aldrig hänt".
 
Däremot behöver alla veta varför krig startar och hur det påverkar folket runtom i världen.
Nånting som det inte skrivits speciellt mycket om är Sveriges kontraspionage under kriget och under kalla kriget, där finns en hel del intressant som inte är hemligstämplat längre, nån som vet vad en "APA" är tex? Systemet var i drift till långt in på 60-talet.
 
Nånting som det inte skrivits speciellt mycket om är Sveriges kontraspionage under kriget och under kalla kriget, där finns en hel del intressant som inte är hemligstämplat längre, nån som vet vad en "APA" är tex? Systemet var i drift till långt in på 60-talet.

En typ av radio som tar emot alla frekvenser, typ? Min farfar höll på med massa dylikt.
 
En typ av radio som tar emot alla frekvenser, typ? Min farfar höll på med massa dylikt.
Se där, du kunde det, det är inte många som vet vad det var och vad den var till. Riktiga namnet var "aperiodisk mottagare" och visst tog den emot alla frekvenser. Den som vill veta mera så finns det på den här länken.
http://signalspaning.se/rka_1937_1946/index.html

Den som är intresserad av både äldre signalspaning och vad som försiggår nu så finns det mycket matnyttigt på sajten Signalspaning.se
 
Se där, du kunde det, det är inte många som vet vad det var och vad den var till. Riktiga namnet var "aperiodisk mottagare" och visst tog den emot alla frekvenser. Den som vill veta mera så finns det på den här länken.
http://signalspaning.se/rka_1937_1946/index.html

Den som är intresserad av både äldre signalspaning och vad som försiggår nu så finns det mycket matnyttigt på sajten Signalspaning.se

Tack, men jag är nöjd:D Farfar (rar som få) jobbade inom militären hela livet så min kvot är fylld. Militären och Rotary, det är sommarminnen det:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 182
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 921
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
40 646
Senast: LindgrenV
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 478
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp