När jobbet blev så fel

Lill76

Trådstartare
Jag är sen i november anställd som transportledare på ett åkeri, men känner att jag inte är rätt för detta jobbet. Jag känner mig ofta väldigt obekväm i rollen o avskyr när jag måste gå in o arbetsleda över chaufförerna. Är osäker o känner mig svag o vek i konflikter som uppstår.

En del av tjänsten är administrativ o det trivs jag med o min chef talar ofta om hur nöjd han är över att dom anställde mig. Känner mig så kass o otacksam som inte reder ut jobbet.

Har jobbat i åkeribranschen i 20 år o nån period även som transportledare som inte funkade för mig själv då heller. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.... Nya jobb växer ju inte på träd men det här känns inte bra!
Mår inte helt 100 för övrigt heller pga en massa saker som hänt på sista tiden som jag inte hunnit anpassa mig till riktigt.
 
På mig låter det mer som om du inte förberetts på dina uppgifter? Har du fått nnågon handledning och stöd i de delarna av ditt arbete?
Stöd och coachning för de situationer som uppstår borde du kunna få - alternativt att du söker upp hjälpen själv?

Att vara arbetsledare är inget som alla klarar bara av instinkt och begåvning. Det behövs metod också.

Fixa hjälp istället för att fly eller bara gå runt och må dåligt!

/tanten - viftar med pompomsen
 
Får du någon hjälp/stöd från din chef? Är det själva arbetsledarbiten du inte trivs med? Kan det bli bättre med utbildning och coaching? Om du har en arbetsledande befattning så kan du ju alltid gå några bra utbildningar för att få en bredare kunskap om hur du ska hantera situationer och olika typer av konflikter etc Sedan kan det ju absolut vara så att du inte är bekväm i rollen ändå men se det som en utveckling om du kan få mer stöd uppifrån och passa på att utbilda dig/bli bättre på din roll medans du söker annat. Det är ju alltid en merit om inte annat.
Sedan kan det vara så med att du är toppenbra på din position och det bara är du själv som är tveksam, du kanske tar det för personligt eller ställer höga krav på dig själv, det kan man också få hjälpa att arbeta med.
 
Upp med hakan nu. Chaufförer är ett aldeles eget släkte!
Om jag förstår rätt så är det konflikterna som är jobbigast? Hur skulle det kännas om du lärde dig hantera konflikterna? Skulle det vara möjligt att du lär dig hantera konflikterna?
 
Jag är väl medveten om hur chaufförer är - har jobbat med "sådana" hela mitt liv ;). Problemet är inte bara konflikter, problemet ligger mycket hos mig själv. För mig är det så viktigt vad folk tycker o tänker om mig - jag vill alltid göra rätt, men vad är rätt i denna branschen??
Dessutom är vår avdelning nystartad på orten o vi har väldigt få fordon att tillgå. Men jag måste ju tacka ja till alla jobb o förfrågningar vi får, men har inte resurserna att lösa det. För mig fruktansvärt stressande!! Då måste jag förlita mig på att jag kan leja in bilar/maskiner från andra åkerier.... Och om dom har fullt upp att göra eller helt enkelt inte har lust att hjälpa en konkurrent?? Risken att misslyckas är väldigt stor o det får mig att få ont i magen. Ibland när vi redan har fullt upp, vill jag knappt svara i telefonen eftersom jag vet att det innebär mer jobb, mer krav o mer risk för misslyckanden....
 
Jag är väl medveten om hur chaufförer är - har jobbat med "sådana" hela mitt liv ;). Problemet är inte bara konflikter, problemet ligger mycket hos mig själv. För mig är det så viktigt vad folk tycker o tänker om mig - jag vill alltid göra rätt, men vad är rätt i denna branschen??
Dessutom är vår avdelning nystartad på orten o vi har väldigt få fordon att tillgå. Men jag måste ju tacka ja till alla jobb o förfrågningar vi får, men har inte resurserna att lösa det. För mig fruktansvärt stressande!! Då måste jag förlita mig på att jag kan leja in bilar/maskiner från andra åkerier.... Och om dom har fullt upp att göra eller helt enkelt inte har lust att hjälpa en konkurrent?? Risken att misslyckas är väldigt stor o det får mig att få ont i magen. Ibland när vi redan har fullt upp, vill jag knappt svara i telefonen eftersom jag vet att det innebär mer jobb, mer krav o mer risk för misslyckanden....

Det är ju väldigt roligt att ni får så många förfrågningar, men jag förstår att du får ont i magen... jag vet hur snabba vändningar och små marginaler det kan vara i branschen, och man vill ju inte säga nej till en potentiell kund!

Jag tror att du får tänka på den gamla frasen: "Det är inte hur man har det, utan hur man tar det". Det är omöjligt att göra allt rätt, det enda du kan göra är att göra så rätt som möjligt, och det är oundvikligt att det blir fel ibland. Det tror jag att de flesta förstår. Du måste hitta ett sätt att dra ner på stressnivån, och att inte ta arbetsuppgifterna personligt. Och gör du något fel så är det sämsta du kan göra att hitta ursäkter. Var bara rak och säg att det blev fel, och att du om möjligt rättar till det så snart som möjligt.
 
Jag svarar rätt klyshigt: ledare blir man inte, det föds man till. Chef kan man däremot befordras till.

Tycker du inte att det är roligt att leda (och entusiasmera) personal tycker jag du ska meddela din överordnad. Visst kan man gå utbildningar, kurser och coaching på att bli bättre chef, men varför utbilda sig till något man inte tycker är roligt?
 
Jag är väl medveten om hur chaufförer är - har jobbat med "sådana" hela mitt liv ;). Problemet är inte bara konflikter, problemet ligger mycket hos mig själv. För mig är det så viktigt vad folk tycker o tänker om mig - jag vill alltid göra rätt, men vad är rätt i denna branschen??
Dessutom är vår avdelning nystartad på orten o vi har väldigt få fordon att tillgå. Men jag måste ju tacka ja till alla jobb o förfrågningar vi får, men har inte resurserna att lösa det. För mig fruktansvärt stressande!! Då måste jag förlita mig på att jag kan leja in bilar/maskiner från andra åkerier.... Och om dom har fullt upp att göra eller helt enkelt inte har lust att hjälpa en konkurrent?? Risken att misslyckas är väldigt stor o det får mig att få ont i magen. Ibland när vi redan har fullt upp, vill jag knappt svara i telefonen eftersom jag vet att det innebär mer jobb, mer krav o mer risk för misslyckanden....

Det låter som att alltihop just nu är för mycket och du tar hela ansvaret på ett personligt plan?

Du vill göra alla nöjda men har egentligen inte möjligheter (ännu) att göra det?

Jag skulle prata med chefen om hur det blir för dig och vad du behöver för att det ska bli bättre. Typ fler fordon, mer utbildning, mer coachning osv.

Om stället du är på nu växer kanske du kan så småningom gå över till rent administrativa uppgifter?
 
Det låter som att alltihop just nu är för mycket och du tar hela ansvaret på ett personligt plan?

Du vill göra alla nöjda men har egentligen inte möjligheter (ännu) att göra det?

Jag skulle prata med chefen om hur det blir för dig och vad du behöver för att det ska bli bättre. Typ fler fordon, mer utbildning, mer coachning osv.

Om stället du är på nu växer kanske du kan så småningom gå över till rent administrativa uppgifter?
Det stämmer mycket som du skriver. Har pratat lite med chefen redan, men som sagt - det känns otacksamt. Jag vet ju vad jag sökte o nu gnäller jag för att jag inte klarar av det.... Jag hoppas på tillväxt o mer administrativt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 687
Skola & Jobb Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 258
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 701
Skola & Jobb Finns det någon bra sida där man kan räkna ut vad den faktiska kostnaden är per mil utifrån vilken bil man har? Jag jobbar för en...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: marytwice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp