När kan jag börja rida med min dotter?

whippetzilla

Trådstartare
Jag har en flicka som fyller 8 år i år. Hon har ridit på ridskola sen i höstas och behärskar hästen i trav. Jag är själv hästvan sedan barnsben och längtar oerhört efter den dagen vi kan börja rida ut tillsammans. När tror ni att man skulle våga låna varsin häst och rida tillsammans?
Det är ju gamla pålitliga ridskolehästar hon rider på men även en sån häst kan ju bli rädd och sticka iväg och då har hon ju definitivt inget att sätta emot..
Tror ni att man skulle kunna rida i ridhuset tillsammans eller är det också något vi ska vänta med ett bra tag till? Inte för att jag skulle kunna göra så mycket om hennes häst av någon anledning blir skrämd i ridhuset men jag skulle känna mig lite tryggare om jag inte satt på en egen häst i det ögonblicket. När har ni börjar rida med era barn?
 
Jag har en flicka som fyller 8 år i år. Hon har ridit på ridskola sen i höstas och behärskar hästen i trav. Jag är själv hästvan sedan barnsben och längtar oerhört efter den dagen vi kan börja rida ut tillsammans. När tror ni att man skulle våga låna varsin häst och rida tillsammans?
Det är ju gamla pålitliga ridskolehästar hon rider på men även en sån häst kan ju bli rädd och sticka iväg och då har hon ju definitivt inget att sätta emot..
Tror ni att man skulle kunna rida i ridhuset tillsammans eller är det också något vi ska vänta med ett bra tag till? Inte för att jag skulle kunna göra så mycket om hennes häst av någon anledning blir skrämd i ridhuset men jag skulle känna mig lite tryggare om jag inte satt på en egen häst i det ögonblicket. När har ni börjar rida med era barn?
Har en vän med en snart 7 åring och dom rider ut ihop. En jättego liten ponny och det fungerar fint. Finns ju aldrig garantier men är det lugna skogsvägar eller i manege så är det inga problem alls tror jag. Vet yngre ändå som rider själva i maneger, det går aldrig riktigt att skydda sig från att ramla av oavsett. Men kanske avvakta litegrann att rida ut om hon bara ridit sen i höstas, hon bör nog kunna hantera hästen bra inne först. Dom jag känner har ju lite vuxit upp med hästar och ridit sen dom föddes typ så lite skillnad kanske.
 
Om möjligheten finns kan du be någon att följa med er till fots de första gångerna så att det finns någon som snabbt kan hjälpa till vid eventuella problem. Det blir nog lugnare för både dig och dottern och ni kan koncentrera er på att ha kul ihop istället för att sitta och vara oroliga för att något kan inträffa. Med en lugn ponny som dottern känner sig trygg på så kan ni nog börja när som helst :)
 
jag har inte barn själv men flera i omgivningen som skaffat ponny åt barnen tidigt har ridit ut tillsammans med ponnyn som handhäst. då har det varit egna hästar som är bra kompisar från början, har man såna förutsättningar kan man nog skritta ut på tur betydligt tidigare än om man båda två är ridskoleryttare. Men tyckte att förslaget om att anmäla sig till uteritt på ridskolan var trevligt! då finns ju instruktör med som känner hästarna väl och kan få det säkerhetsmässigt bra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 431
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 785
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Zpunk
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 884
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp