När kan man kastrera?

Meibla

Trådstartare
Lite luddig rubrik kanske, men såhär ligger det till.
För ett par veckor sedan fick jag grannens två katter, en kattunge på typ 5,5 månad och en vuxen hona som är mamma till kattungen.
Den vuxna honan är dräktig igen och kommer väl föda när som helst.
Planen är att kastrera dom båda två då jag inte vill bidra till fler kattungar, men hur snart efter hon fått ungarna kan man göra det?
 
När ungarna är åtta veckor brukar det inte vara något problem att kastrera mamman men går hon inte ut så kan du vänta tills ungarna är tolv veckor. Håll i vilket fall som helst mamman inne tills hon är kastrerad. De kan bli dräktiga nästan på en gång igen annars och du vill nog inte ta risken att något händer henne och du får nappa upp ungarna heller.
Kattungen på 5,5 månader bör kastreras omgående. Man minskar risken för framtida juvertumörer om man kastrerar innan första löpet på honkatter och är det en hane så kan han tyvärr göra sin mamma dräktig igen väldigt snart efter att ungarna är födda om han inte kastreras omgående.
 
När ungarna är åtta veckor brukar det inte vara något problem att kastrera mamman men går hon inte ut så kan du vänta tills ungarna är tolv veckor. Håll i vilket fall som helst mamman inne tills hon är kastrerad. De kan bli dräktiga nästan på en gång igen annars och du vill nog inte ta risken att något händer henne och du får nappa upp ungarna heller.
Kattungen på 5,5 månader bör kastreras omgående. Man minskar risken för framtida juvertumörer om man kastrerar innan första löpet på honkatter och är det en hane så kan han tyvärr göra sin mamma dräktig igen väldigt snart efter att ungarna är födda om han inte kastreras omgående.
Tack för svaret!
Jodå hon ska hållas inne tills det är gjort, likaså kattungen, vilket också är en hona, så några fler kattungar behöver jag inte oroa mig för att det ska bli :)
Får ringa vet i morgon då och boka en tid för kastrering på lillan (och allt annat som inte är gjort :S )
 
Tack för svaret!
Jodå hon ska hållas inne tills det är gjort, likaså kattungen, vilket också är en hona, så några fler kattungar behöver jag inte oroa mig för att det ska bli :)
Får ringa vet i morgon då och boka en tid för kastrering på lillan (och allt annat som inte är gjort :S )
Jättebra att du har tänkt hålla henne inne :up:

Ja gör det. För en kattunge som är såpass gammal finns det inget att vänta på. Första löpet kan komma vilken dag som helst.

Kudos till dig som tar dig an dem :love: Hoppas att du hittar bra hem till ungarna sedan och glöm inte att ta betalt för dem!

Lycka till!
 
Tekniskt sett kan man kastrera honkatten direkt efter hon har fått kattungar, det gör man ganska ofta i samband med kejsarsnitt men självklart är det bättre att vänta några veckor. Vänta tills kattungarna äter fast föda och inte ligger i mjölkbaren hela tiden.

Kattungen på 5,5 månader kan du kastrera när som helst. Numera rekommenderas kastrering från 4 månaders ålder.

Bra jobbat att ta hand om dem!
 
Kände att jag inte hade något direkt val och mamman har jag tyckt synd om länge. Har frågat flera ggr om jag kunde få/köpa henne, men det ville inte han.
Samma dag som han skulle på semester utomlands frågade han om vi ville ha kattungen, och även mamman (som mer eller mindre redan hade flyttat in hos oss).
Mammakatt är runt 2 år gammal och har redan haft flera kullar med ungar. Hon blev i princip aldrig insläppt och mat kunde man tro att hon aldrig fick (även om jag vet att en del katter kan verka vrålhungriga hela tiden trots att de får mat).

Fast nu har jag en fråga till.. Eftersom hon envisades med att äta upp hundens mat (mush vaisto) så köpte jag mush även till katterna.. Är det fullgott till en dräktig katt eller bör jag ge torrfoder också?
 
Kände att jag inte hade något direkt val och mamman har jag tyckt synd om länge. Har frågat flera ggr om jag kunde få/köpa henne, men det ville inte han.
Samma dag som han skulle på semester utomlands frågade han om vi ville ha kattungen, och även mamman (som mer eller mindre redan hade flyttat in hos oss).
Mammakatt är runt 2 år gammal och har redan haft flera kullar med ungar. Hon blev i princip aldrig insläppt och mat kunde man tro att hon aldrig fick (även om jag vet att en del katter kan verka vrålhungriga hela tiden trots att de får mat).

Fast nu har jag en fråga till.. Eftersom hon envisades med att äta upp hundens mat (mush vaisto) så köpte jag mush även till katterna.. Är det fullgott till en dräktig katt eller bör jag ge torrfoder också?

Om du ger 50-50 rosa och vit MUSH täcker det hennes behov. Den gula kan du ge till kattungarna.
 
Kände att jag inte hade något direkt val och mamman har jag tyckt synd om länge. Har frågat flera ggr om jag kunde få/köpa henne, men det ville inte han.
Samma dag som han skulle på semester utomlands frågade han om vi ville ha kattungen, och även mamman (som mer eller mindre redan hade flyttat in hos oss).
Mammakatt är runt 2 år gammal och har redan haft flera kullar med ungar. Hon blev i princip aldrig insläppt och mat kunde man tro att hon aldrig fick (även om jag vet att en del katter kan verka vrålhungriga hela tiden trots att de får mat).

Fast nu har jag en fråga till.. Eftersom hon envisades med att äta upp hundens mat (mush vaisto) så köpte jag mush även till katterna.. Är det fullgott till en dräktig katt eller bör jag ge torrfoder också?
Är hon avmaskad?
 
Har du bra hem till de kommande ungarna? Annars, boka in kastrering och avlivning av ungarna redan nu.
Har hem åt två iaf, där jag vet att de garanterat får det bra. Jag hoppas hon inte får fler än så.
Enl grannen så har hon bara fått 3 st i tidigare kullar, men inte lyckats hitta mer än två bra hem än så länge.
 
23550283_10155308470493425_2939764871041568055_o.jpg
23511062_10155308470363425_1862736904847210856_o.jpg
23509175_10155308470033425_3152392685510894818_o.jpg
Kanske skulle uppdatera här :)
Mammakatten fick 4 st ungar den 26/8. Hon har skött dem exemplariskt men är nu måttligt trött på de små huliganerna :D
Känns lite vemodigt att de snart är 12 veckor och kan flytta hemifrån men samtidigt är det rätt skönt att slippa ha kattungar hängandes i byxbenen/gardinerna/fötterna/klättrandes längs med benen. Har inte en enda hel fönsterlampa eller blomkruka längre :S Dock är de jäkligt söta och odrägligt översociala. Knappt så man hinner sätta sig ner innan de kommer farandes och spinner som ett tröskverk :love:

Men det är då inte lätt att hitta bra hem när det kryllar av billiga kattungar överallt.
 
23550283_10155308470493425_2939764871041568055_o.jpg
23511062_10155308470363425_1862736904847210856_o.jpg
23509175_10155308470033425_3152392685510894818_o.jpg
Kanske skulle uppdatera här :)
Mammakatten fick 4 st ungar den 26/8. Hon har skött dem exemplariskt men är nu måttligt trött på de små huliganerna :D
Känns lite vemodigt att de snart är 12 veckor och kan flytta hemifrån men samtidigt är det rätt skönt att slippa ha kattungar hängandes i byxbenen/gardinerna/fötterna/klättrandes längs med benen. Har inte en enda hel fönsterlampa eller blomkruka längre :S Dock är de jäkligt söta och odrägligt översociala. Knappt så man hinner sätta sig ner innan de kommer farandes och spinner som ett tröskverk :love:

Men det är då inte lätt att hitta bra hem när det kryllar av billiga kattungar överallt.
Så fina :love:
Var inte rädd för att ta betalt. Vaccinera dem innan leverans och var tydlig med att det är seriösa hem du söker. Seriösa ser inga problem med att deras nya familjemedlem kostar en slant och risken att de far illa i framtiden minskar.
 
Så fina :love:
Var inte rädd för att ta betalt. Vaccinera dem innan leverans och var tydlig med att det är seriösa hem du söker. Seriösa ser inga problem med att deras nya familjemedlem kostar en slant och risken att de far illa i framtiden minskar.
De har fått första sprutan med vaccin när de var 8 veckor,(plus en omgång stronghold för öronskabb som mamman hade dragit på sig) andra sprutan, besiktningen o chippen får de nästa vecka :) så den biten har jag redan tänkt på. Men de flesta verkar ju hellre betala mindre för en katt och bryr sig inte så mkt om vaccinationer o dyl :(
 
De har fått första sprutan med vaccin när de var 8 veckor,(plus en omgång stronghold för öronskabb som mamman hade dragit på sig) andra sprutan, besiktningen o chippen får de nästa vecka :) så den biten har jag redan tänkt på. Men de flesta verkar ju hellre betala mindre för en katt och bryr sig inte så mkt om vaccinationer o dyl :(
Toppen!

Så är det men de köparna vill du inte sälja till ändå. De köparna lär inte kastrera heller, inte ge katten veterinärvård vid behov och katten blir en slit och släng som inte har något eget värde istället för att bli en älskad familjemedlem som är självklar att lägga pengar på. Då riskerar ungarna få liknande hem som mamman och deras äldre syskon hade:(
Nu vet jag inte vad du har tänkt ta för ungarna men 500 kr bör du ta minst. Jag betalade 1000 kr i våras för en katthemskatt och det är vad katthemmen häromkring tar. Kan man inte tänka sig att betala så lite för någon som kommer vara till glädje så många år framöver så ska man inte ha någon katt. Man kan aldrig gardera sig men att ta betalt, att fråga köparen hur de har tänkt sig, helt enkelt luska lite i vilken typ av människa det är är iallafall något. Skriv i annonsen att de är vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade vid leverans. Var inte rädd för att påtala att mamman är en fd. misskött katt. Då sållar du ut många oseriösa. En katt ska ha ett värde i sig och det som fås gratis har tyvärr lättare att inte få något eget värde.
 
Visst är det så, jag har dem hellre kvar lite längre än skickar iväg dem till folk som inte är beredda att betala. Mina nerver kommer gå bananas dock :D
Jag la ut en annons för några veckor sen på FB, där satte jag 1500, mest för att kolla intresset, men folk är ju inte beredda att åka massor med mil för en kattunge heller. Även om vi hade en del som visade intresse.
 
Ett plus är att du kan säga att de är hundvana :up: Gullebild på de små och hunden. Vad tyckte den om att få sitt hem invaderat av små yrväder? :D
Han älskar det! Trots att de hänger och slänger i svansen på honom så fort de får chansen :D lagom stora som leksällskap också, och han är så försiktig med dem :love:
Allt som oftast hittar man alla kattungarna sovandes på/jämte honom i en stor hög
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·
Övr. Katt Med fasa såg jag senaste avsnittet av lyxfällan där paret har tre hundar och nio katter + ett par kattungar (som såldes senare). Deras...
2
Svar
30
· Visningar
3 774
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp