När kastrera hankatt?

eldione

Trådstartare
När är bäst att kastrera en hankatt?
Jag har tidigare hört att man kastrerar dom vid 1 års ålder men hörde nu att man kan kastrera dom from 4 månader :confused:
Vilket är bäst? Vad kan de olika alternativen ge för konsekvenser?
 
Sv: När kastrera hankatt?

De flesta vet. nuförtiden gör det från 6 månaders ålder. En del från tidigare ålder också, bara testiklarna har kommit ner ordentligt så det går att kastrera!
Det brukar inte innebära olika konsekvenser, bara jobbet görs ordentligt (och det är inte så svårt att kastrera hankatt för vet.)
 
Sv: När kastrera hankatt?

Okej, men det stör inte katternas utveckling då? Så att de växer sämre...
 
Sv: När kastrera hankatt?

De nya rekommendationerna är 6 månader för både han- och honkatter. Personligen väntar jag hellre lite längre, under förutsättning att katten är en innekatt och inte har någon möjlighet att para sig.
 
Sv: När kastrera hankatt?

Jag kastrerade min hankatt när han var 6 månader för att det inte skulle hända någon olycka med hans syster som fick vänta tills hon blev 10 månader (efter 1:a löpet)
 
Sv: När kastrera hankatt?

Oliver kastreras nu på onsdag, hade gärna väntat till i februari, han har förvandlats från en sött ungkatt till ett hormonstinnt tonårsmonster på drygt en vecka. :eek: (Han är 6,5 månad gammal.)
 
Sv: När kastrera hankatt?

På hankatter är skillnaderna mycket små. En yngre katt återhämtar sig fortare, om man slipper risken för oönskade kullar och strilande, gapande hane (det kan komma fort, som med Cuaifeachs hane) och tro mig, det är inte kul om de gör det till en vana :crazy:
 
Sv: När kastrera hankatt?

eldione skrev:
Okej, men det stör inte katternas utveckling då? Så att de växer sämre...
Nej, det finns inga belägg för det vad jag vet. Riktigt "hemska" katter kastreras ibland tidigare än 6 månader för att man ska få dem att lugna ner sig.
 
Sv: När kastrera hankatt?

Vi kastrerade våran minsta då han var ca 8 månader. men det hade säkert gått tidigare med.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 117
Övr. Katt Har en hankatt på 7 månader som attackerar mina tre äldre katter (12 år) hela tiden. Han är kastrerad för ca 2 månader sen. Han slåss...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Senast: Lingon
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Katthälsa Det börjar ju så småningom dra ihop sig för lille Kimchi och jag känner mig så nojig. Vid vilken ålder har folk kastrerat sina hankatter...
2
Svar
34
· Visningar
2 466
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp