När klipper ni?

Pudlan

Trådstartare
När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september.
Tänkte täckes klippa så får de bra skydd på ryggen och rumpan och när pälsen växer ut blir det lite mindre tjockt där jag klippt.
Eller tänker jag fel?

Att inte klippa är inget alternativ. Då måste ponnyerna ställas av helt fram till maj o det är inte tänkt så.

Vill gärna dela tankar o ideer runt klippning med er som klipper era hästar o ponnyer.
 
När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september.
Tänkte täckes klippa så får de bra skydd på ryggen och rumpan och när pälsen växer ut blir det lite mindre tjockt där jag klippt.
Eller tänker jag fel?

Att inte klippa är inget alternativ. Då måste ponnyerna ställas av helt fram till maj o det är inte tänkt så.

Vill gärna dela tankar o ideer runt klippning med er som klipper era hästar o ponnyer.

Tänkte klippa mina 2 (ej ponnyer utan stora hästar) nu i veckan. Den ena en enkel jaktklippning (vet ej vad det heter men hals/bog då hon inte går så hårt och den andra helklipper jag nog och lägger på ett täcke. Hon har mycket mer päls

Våra står inne på nätterna i kallstall.
 
Tänkte klippa mina 2 (ej ponnyer utan stora hästar) nu i veckan. Den ena en enkel jaktklippning (vet ej vad det heter men hals/bog då hon inte går så hårt och den andra helklipper jag nog och lägger på ett täcke. Hon har mycket mer päls

Våra står inne på nätterna i kallstall.


Så klippte jag mina i dag. Halsen klipptes på sidan och undersidan, bog och i armhålor till framsidan av sadelgjords läget. Vi har också våra inne på natten i kallstall.
 
Vår lurviga ponny är halvklippt sen ett par veckor tillbaka. Hon blir svettig men inte lika farligt. Hon går fortfarande utan täcke. Stall nattetid.
När det blir lite kyligare och mer ridning i ridhus så kommer hon helklippas och täckas. Blir kanske i mitten av oktober.
 
Min shetlandsponny som plötsligt blev ett stort kliande fluff har jag klippt.
Tänkte först bara klippa bog och hals men hon kliade så mycket på rumpan och var helt tjock /fet i pälsen där så det råkade bli nästintill helklippning.
 
Jag har ingen ponny men en häst med björnpäls. Hon helklipps under hela sommarhalvåret och under vintern klipper jag det mesta förutom ryggen. I hennes fall är det inte svett som är problemet utan att orken tryter helt när pälsen blir för tjock och tät.
 
jag tänkte vänta med att klippa mina tills det är kallt nog för att ha täcke dygnet runt. De är ute jämt och vi har lite svårt att passa med täcke av/på så mest därför. Hade de bott inne nattetid hade jag klippt så fort de börjar kännas långhåriga och lätt svettiga.
 
Brukar klippa min storhäst en gång i början av oktober då han blivit långhårig och svettas mycket under träning , men fortfarande sätter päls.
Sen måste jag klippa ganska snart igen i slutet av november men då är pälssättningen på honom klar, och han som individ behåller då den klippta pälsen hela vintern igenom utan att sätta ny päls . Jättesmidigt och funktionellt med klippningarna utifrån det :)

Jag halvklipper honom - dvs hela fronten/halsen/magen/sidorna- och utifrån det sen en hög diagonal linje från manken bak till låret där pälsen på rygg/länd/kors är kvar. Funkar toppen och klippningen är enkel samtidigt som den inte skapar "visuell obalans" .
Även väldigt funktionell gällande täckning då han har kvar pälsen över de känsligare temperaturreglerande områdena på kroppen och man utifrån det inte behöver noja så mycket om exakt rätt täcke är på utifrån väder och vind .
 
Klipper första gången i sluter av augusti, sedan ca en gång i månaden till december. Brukar bli någon variant av filtklippning, eller så som @mackan beskrev ovan. Har fjordhäst och bor i norra Tyskland där sommaren är liiiite längre än i Sverige. Därav tidig klippning. :)
 
Jag har ingen ponny men en häst med björnpäls. Hon helklipps under hela sommarhalvåret och under vintern klipper jag det mesta förutom ryggen. I hennes fall är det inte svett som är problemet utan att orken tryter helt när pälsen blir för tjock och tät.


Det märker jag på mina förutom att de svettas mycket tar orken slut väldigt fort.
 
Klipper första gången i sluter av augusti, sedan ca en gång i månaden till december. Brukar bli någon variant av filtklippning, eller så som @mackan beskrev ovan. Har fjordhäst och bor i norra Tyskland där sommaren är liiiite längre än i Sverige. Därav tidig klippning. :)

Funderar på filtklippning. Så blir det kortare päls när den växer ut o ev klippa hals o bringa fler ggr om det blir för varmt.
 
Kommer nog inte klippa min ungponny, han verkar inte bli så lurvig heller. Tävlingsponnyn klipper jag första gången när han blir svettig pga pälsen, han blir väldigt lurvig men jag har inget problem med det så länge han inte har problem. Han fryser otroligt mycket så han får gå oklippt så länge som möjligt och sen klipper jag bara halsen, bogen och magen så att han får ha kvar päls på ryggen där han lätt blir spänd. Dom har täcke på ute och inne, försöker lägga på så att dom alltid är lagom även med päls.
 
Klipper efter vilket arbete hästen ska göra. Klipper även sommartid om det behövs. Jag vill dock ha oskadd vinterpäls över ryggen hela vintern så spår/täckesklipper bara öven på hösten även om den helklippning varit på sin plats en del dagar.
 
Ena hästen filtklippte jag här i veckan pga av att han har så lång och tjock päls.
Den andra helklippte jag nu pga att han får regnskållor på ryggen på hösten. Han har så tät och kort päls. Där brukar det räcka med en gångs klippning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 841
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp