När läraren har fel

R

Raderad medlem 6459

Jag är fundersam över en grej och behöver vrida och vända på det lite. Obsa att jag inte riktigt vet hur jag ska göra och mest vill resonera med andra :).

Säg att du studerar på universitetet och att ni har seminarier varje vecka där ni diskuterar. Vid ett par tillfällen blir du rättad inför klassen när du gör ett påstående och läraren understryker dessutom vid båda tillfällena att "det här borde du veta faktiskt som bor i region X, gå och hör dig för med folk som kommer därifrån så ska du se att de säger annorlunda än du" etc. Du var bombsäker på att du hade rätt men blir givetvis osäker när läraren så tvärsäkert säger att det är tvärtom.

Efter seminarierna googlar du och frågar folk som kommer från region X och det är 100% säkert att läraren vid båda tillfällena har haft fel.

Min fråga: Bör man säga något? Varför? Varför inte?

Min argument för att säga nåt är mest att 1) läraren lär ju för guds skull ut helt fel och är faktiskt ute och cyklar, 2) det är fett jävla störigt att få det SÅ skrivet på näsan att du faktiskt borde ha bättre koll när du de facto HAR mer koll än vad läraren själv har, 3) inte vet jag men jag är sur.
Motargumenten mot dessa är för mig: Vad vill jag uppnå med att säga nåt? Läraren kommer tycka att jag är snorjävla jobbig och bara försöker ha rätt. Vad är syftet liksom? Att få rätt? Vad spelar det för roll?

SÅ - plz dela med er av era tankar! (GÄRNA ni som undervisar på universitetsnivå (eller vilken nivå som helst) också.)
 
Klart du ska säga till!

Typ, "angående det vi pratade om förra veckan och att du ville att jag skulle se med min omgivning så säger de att det är såhär och såhär, precis så som jag uppfattat det, hur tänker du kring det?"

eller nåt sånt.

/varken lärare eller elev:D
 
Älskar @Emtherlia s förslag. Så skulle jag också göra, om jag stör mig mycket på det hela.
Men: om det på något sätt skulle kunna påverka min senare betygssättning negativt så kanske jag skulle ha låtit det hela vara. Övervägt vad som varit viktigast för mig i längden, att få rätt i sak (och påvisa idiotens fel) eller få ett betyg som gör att jag kan få det jobb jag vill ha i framtiden.
 
En variant skulle ju kunna vara att ta det nästa gång problemet uppstår. Om du säger samma sak igen, läraren säger att det är fel - då kan du ju säga att du faktiskt kollade med folk från region X när det var uppe förra gången.

Om du hellre vill säga det nu, skulle jag göra det privat med läraren, inte inför gruppen. "Jag gjorde som du sa, kollade med folk från region X, och de säger faktiskt att" osv.
 
jag tycker att det är viktigt att det i en läromiljö, särskilt på universitetsnivå, dels finns utrymme för att diskutera svaren och dels att det faktiskt lärs ut korrekt.
Det tycker jag med! Så där är vi ruggigt överens. Däremot, som @Laa sa, det kan ju påverka betyget. Och där blir jag lite orolig.

@mandalaki : Ja, jag funderade på det. Min tanke är att maila henne då jag studerar på distans och absolut inte vill ta det inför klassen vid nästa seminarium. I och med att jag pluggar språk blir det så märkligt när hon rättar mig och säger "Nej du, så där kan man inte säga faktiskt. Det borde du veta som bor i X" och när jag sen berättar det för typ alla jag känner blir de jätteupprörda och bara MEN VA FAN VI PRATAR JU SÅ.

För ett tag sen sa hon att "på din nivå är det okej men det är inte särskilt korrekt" - angående en term som mina svärföräldrar, min partner samt motsvarigheten till SAOL säger är helt och hållet jävla korrekt :arghh:.
 
Det tycker jag med! Så där är vi ruggigt överens. Däremot, som @Laa sa, det kan ju påverka betyget. Och där blir jag lite orolig.
Kan du ta det med henne när kursen är avslutad då kanske? Om det känns som att hon är en "sån" som kan låta det påverka betyget (så jäkla lågt, förresten).
 
Oops! Jag tycker det låter som din lärare är en besserwisser och jag skulle nog passa mig för att korrigera henne med tanke på betygen. Det är ju inte värt det utan nöj dig med att skratta åt henne inombords o du kan ju sprida det lite lätt bland de kursare som är dina vänner.
 
Jag tolkar det som du pluggar i Sverige. Jag är tveksam till om jag hade gjort det innan människan satt betyget, faktiskt. Läraren verkar dels korkad, dels ha kunskaper som inte är up to date. Om hon drar ner dina poäng på t ex en tenta pga att hon har fel och du har rätt, då borde du kunna överklaga (=bevisa att du har rätt). Att påpeka att hon har fel innan kursen är klar kan kanske leda tillnegativ särbehandling om hon är den typen.:arghh:

EFTER kursen skulle jag inte dra mig för att berätta hur jävla fel hon har. För jag hade också blivit SUR. Men tyvärr finns det en del mysko lärare på universiteten och som har för mycket makt.

Alltså, ligg lågt och hämnas senare.
 
Det är ju inte värt det utan nöj dig med att skratta åt henne inombords o du kan ju sprida det lite lätt bland de kursare som är dina vänner.
Jag studerar på distans så har noll och inga vänner bland kursarna. Jag är också den enda som talar spansk spanska i klassen, alla andra talar latinamerikansk spanska, så redan där jag känner jag mig jävligt ensam. Jag är för övrigt den enda som någonsin hamnar i diskussioner med henne och som blir rättad med motiveringen "det borde du veta som bor i..".

+ @Karfitsa Ni har nog rätt, det känns så jävla surt bara.
 
Jag förstår precis. Hon verkar korkad, tyvärr. Om jag vore hon hade jag aktat mig för att vara så jävla säker i korken. Spanska är ett stooort språk som talas över en stooor del av världen - hur kan hon ha koll på alla delar av Sydamerika samt Spanien? Hade jag haft en elev som du hade jag tänkt att Hmmmm, det här var konstigt. Kan man säga så? Och sen hade jag kollat upp det.
 
Nu undervisar ju inte jag i spanska utan i franska och engelska. I franska har sällan eleverna några åsikter, men i engelska är spektrat för vad som anses OK väldigt utbrett. Om en elev säger till mig att hen har hört/sett detta ber jag dem visa - jag kan verkligen inte allt! Ofta hamnar man i en diskussion om olika stilnivåer.
 
Jag tycker absolut att du ska lyfta det som en diskussion. Inte "jag har kollat och jag har rätt" utan mer "jag har kollat och nu är jag förvirrad och vill diskutera det här vidare". På universitetsnivå ska man kunna diskutera saker! Uppstår de delade meningar om något så bör det diskuteras.
 
Nu undervisar ju inte jag i spanska utan i franska och engelska.
Sorry, glömde helt att du var lärare!

Om en elev säger till mig att hen har hört/sett detta ber jag dem visa - jag kan verkligen inte allt! Ofta hamnar man i en diskussion om olika stilnivåer.
Ja, och så tycker jag att det ska vara! I alla dessa språk finns ju så många olika varianter och givetvis blir det ju då diskussioner. I mitt fall är läraren sydamerikansk men ska hela tiden förklara för mig, boendes här i Spanien, hur man pratar i Spanien. Och vi håller inte alltid med varandra (som synes). Jag önskar att det vore högre i tak för att diskutera än vad det är.
 
nte "jag har kollat och jag har rätt" utan mer "jag har kollat och nu är jag förvirrad och vill diskutera det här vidare". På universitetsnivå ska man kunna diskutera saker! Uppstår de delade meningar om något så bör det diskuteras.
Det var det som var min ursprungliga tanke. Det som oroar mig är att vi har tre av fem muntliga tentor kvar och där är det ju bara hennes helt subjektiva åsikt som avgör hur bra man är så att säga. Min muntliga tentor är alltid lysande (:D) så där vet jag att hon knappast kan sänka betyget. Men tänk om hon säger att jag gör urdåligt ifrån mig på seminarierna?
 
Klart du ska säga till!

Typ, "angående det vi pratade om förra veckan och att du ville att jag skulle se med min omgivning så säger de att det är såhär och såhär, precis så som jag uppfattat det, hur tänker du kring det?"

eller nåt sånt.

/varken lärare eller elev:D

Ett utmärkt förslag tycker jag! :)
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 474
Senast: verser
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 893
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp