När listan på allergier bara växer

AgentCarter

Trådstartare
Sen min son föddes 2012 har mina allergier/överkänslighet bara ökat. Kan räkna upp 6 nya saker utan problem varav två kommit nu sen i mitten av sommaren (känslig mot dofter och allergisk mot kaniner)

Vad kan man göra åt detta? Det börjar bli löjligt! Nu igår reagerade jag för första gången på kaninerna och fick ta en allergitablet och pulmicort.
Listan är nu:
Hund (lever dock med det)
Katt
Fågel
Kanin
Henna
Deo
Starka dofter (även dofter av ej parfymerat slag)
Något i stallet känner jag av
Geting reagerade jag på förra sommaren så går bara spänt och väntar på nästa stick.
Vanlig hårfärg vågar jag inte prova pga alla andra allergier
 
Jag vet att det finns de som blir hjälpta av vaccinering men är osäker på vilka allergier man kan vaccinera mot. Själva processen är ju rätt lång som jag förstår med många injektioner under lång tid, men hjälper det så kan det ju vara värt besväret.
 
Jag vet att det finns de som blir hjälpta av vaccinering men är osäker på vilka allergier man kan vaccinera mot. Själva processen är ju rätt lång som jag förstår med många injektioner under lång tid, men hjälper det så kan det ju vara värt besväret.
Det är tyvärr nog inget alternativ, det som vore aktuellt är pälsdjur och det får jag inte eftersom jag har hund och för lindriga besvär.
 
Nää vad jobbigt! :( Har du blivit utredd av läkare och gjort något test för alla saker du är allergisk mot?

Jag har lite av samma problem, har tre hästar och har de senaste åren blivit allt mer allergisk mot dem :( Förut kände jag bara av höet lite (började nysa och klia när jag gjorde höpåsar) men senaste fyra, fem åren har det blivit mycket sämre. Måste ta allergimedicin innan jag ens tar på mig stallkläderna, men börjar ändå nysa massor, kliar över allt, blir rödflammig i ansiktet, rinner i ögonen osv. Känner mig rejält dålig i typ ett dygn efter att jag varit i stallet. Och sen ska jag ju oftast dit igen :p Var där hela dagen igår och nu kände jag för första gången astmaliknande besvär, typ tungt att andas och blev jättetrött. Det här känns inte hållbart längre men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte sälja mina kära hästar :( och vem är jag om jag inte håller på med hästar liksom? Jag har ridit sen jag var tre år och kan inte tänka mig ett liv utan hästar. Vad gör man, ska man gå till läkare och försöka få starkare mediciner? Eller är det bara att sluta med hästar? :cry: Vill ju inte få fler allergier eller astma för att jag utsätter mig för det här, men det känns väldigt väldigt svårt att sluta.
 
Nää vad jobbigt! :( Har du blivit utredd av läkare och gjort något test för alla saker du är allergisk mot?

Jag har lite av samma problem, har tre hästar och har de senaste åren blivit allt mer allergisk mot dem :( Förut kände jag bara av höet lite (började nysa och klia när jag gjorde höpåsar) men senaste fyra, fem åren har det blivit mycket sämre. Måste ta allergimedicin innan jag ens tar på mig stallkläderna, men börjar ändå nysa massor, kliar över allt, blir rödflammig i ansiktet, rinner i ögonen osv. Känner mig rejält dålig i typ ett dygn efter att jag varit i stallet. Och sen ska jag ju oftast dit igen :p Var där hela dagen igår och nu kände jag för första gången astmaliknande besvär, typ tungt att andas och blev jättetrött. Det här känns inte hållbart längre men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte sälja mina kära hästar :( och vem är jag om jag inte håller på med hästar liksom? Jag har ridit sen jag var tre år och kan inte tänka mig ett liv utan hästar. Vad gör man, ska man gå till läkare och försöka få starkare mediciner? Eller är det bara att sluta med hästar? :cry: Vill ju inte få fler allergier eller astma för att jag utsätter mig för det här, men det känns väldigt väldigt svårt att sluta.
Vad jag lider med dig!! Usch, det är inget kul när allergierna slår på något man älskar. Jag kan leva med vissa typer av hundar trots allergier men jag bävar för den dagen det inte går längre för då förlorar jag inte bara hundarna utan även förhållandet.

Är väl säkert till läkaren man ska, har också börjat få mer astma liknande och har börjat få ta med medicin konstant
 
Nää vad jobbigt! :( Har du blivit utredd av läkare och gjort något test för alla saker du är allergisk mot?

Jag har lite av samma problem, har tre hästar och har de senaste åren blivit allt mer allergisk mot dem :( Förut kände jag bara av höet lite (började nysa och klia när jag gjorde höpåsar) men senaste fyra, fem åren har det blivit mycket sämre. Måste ta allergimedicin innan jag ens tar på mig stallkläderna, men börjar ändå nysa massor, kliar över allt, blir rödflammig i ansiktet, rinner i ögonen osv. Känner mig rejält dålig i typ ett dygn efter att jag varit i stallet. Och sen ska jag ju oftast dit igen :p Var där hela dagen igår och nu kände jag för första gången astmaliknande besvär, typ tungt att andas och blev jättetrött. Det här känns inte hållbart längre men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte sälja mina kära hästar :( och vem är jag om jag inte håller på med hästar liksom? Jag har ridit sen jag var tre år och kan inte tänka mig ett liv utan hästar. Vad gör man, ska man gå till läkare och försöka få starkare mediciner? Eller är det bara att sluta med hästar? :cry: Vill ju inte få fler allergier eller astma för att jag utsätter mig för det här, men det känns väldigt väldigt svårt att sluta.

Har du dem på stall?
Tänkte om lösdrift och hösilage kan vara ett alternativ?
 
Jag blev också mer och mer allergisk. Men så upptäcktes det en B-12 brist i min kropp, och efter att jag börjat ta sprutor för det är jag nästan inte allergisk mot något!
Äpplen tokreagerade jag mot förr, så det har jag inte provat.
Men lyckan att kunna gosa med en katt utan att ens tvätta händerna efter är stor!

* Jenny *
 
Jag blev också mer och mer allergisk. Men så upptäcktes det en B-12 brist i min kropp, och efter att jag börjat ta sprutor för det är jag nästan inte allergisk mot något!
Äpplen tokreagerade jag mot förr, så det har jag inte provat.
Men lyckan att kunna gosa med en katt utan att ens tvätta händerna efter är stor!

* Jenny *
Förstår det! Jag har svårt att ta upp b12 och tar tabletter men kanske vore en idé att kolla värdena
 
Sen min son föddes 2012 har mina allergier/överkänslighet bara ökat. Kan räkna upp 6 nya saker utan problem varav två kommit nu sen i mitten av sommaren (känslig mot dofter och allergisk mot kaniner)

Vad kan man göra åt detta? Det börjar bli löjligt! Nu igår reagerade jag för första gången på kaninerna och fick ta en allergitablet och pulmicort.
Listan är nu:
Hund (lever dock med det)
Katt
Fågel
Kanin
Henna
Deo
Starka dofter (även dofter av ej parfymerat slag)
Något i stallet känner jag av
Geting reagerade jag på förra sommaren så går bara spänt och väntar på nästa stick.
Vanlig hårfärg vågar jag inte prova pga alla andra allergier
Hej. Se till att bli ordentligt utredd.
Jag är medveten om att en inte ska ställa forumdiagnoser, så jag berättar bara att jag är diagnostiserad med något som heter sensorisk hypersensibilitet eller hyperreaktiva slemhinnor. Tidigare har det kallats doftöverkänslighet. Symtomen började när jag var några år över 30, med kli i halsen och ögon samt astmaliknande symtom. Det är inte astma eller allergi och ämnena jag kan reagera mot samt grad av reaktion skiftar. Långt före detta har jag dock haft problem med långvarig hosta i samband med förkylningar (flera månader).
Så en ordentlig utredning kan ge dig svar på diagnos och lämpligaste behandlingen.
Lycka till.
 
Hej. Se till att bli ordentligt utredd.
Jag är medveten om att en inte ska ställa forumdiagnoser, så jag berättar bara att jag är diagnostiserad med något som heter sensorisk hypersensibilitet eller hyperreaktiva slemhinnor. Tidigare har det kallats doftöverkänslighet. Symtomen började när jag var några år över 30, med kli i halsen och ögon samt astmaliknande symtom. Det är inte astma eller allergi och ämnena jag kan reagera mot samt grad av reaktion skiftar. Långt före detta har jag dock haft problem med långvarig hosta i samband med förkylningar (flera månader).
Så en ordentlig utredning kan ge dig svar på diagnos och lämpligaste behandlingen.
Lycka till.
Vad gör du åt dina besvär?

Jag har precis samma reaktioner på allt möjligt numera. Enligt läkaren har jag inga allergier.
 
Jag skulle nog börja i änden med att kolla om det kan finnas något annat fel i grunden (t.ex nån brist) som gör dig överkänslig mot saker som ett symptom. Det är vad jag tycker låter mest logiskt om man helt plötsligt börjar bli allergisk mot en massa saker.
 
Sen min son föddes 2012 har mina allergier/överkänslighet bara ökat. Kan räkna upp 6 nya saker utan problem varav två kommit nu sen i mitten av sommaren (känslig mot dofter och allergisk mot kaniner)

Vad kan man göra åt detta? Det börjar bli löjligt! Nu igår reagerade jag för första gången på kaninerna och fick ta en allergitablet och pulmicort.
Listan är nu:
Hund (lever dock med det)
Katt
Fågel
Kanin
Henna
Deo
Starka dofter (även dofter av ej parfymerat slag)
Något i stallet känner jag av
Geting reagerade jag på förra sommaren så går bara spänt och väntar på nästa stick.
Vanlig hårfärg vågar jag inte prova pga alla andra allergier

Jag har blivit allergisk mot pälsdjur och damm i vuxen ålder, inte så bra när man har tre katter, en hund och två hästar... Jag har kvar alla djuren men har vidtagit följande åtgärder, enligt husläkarens rekommendation..:

Inhalator två gånger dagligen
Inga djur i sovrummet (helst inte alls på övervåningen men det är svårt att få till med katterna)
Luftrenare i sovrummet och i vardagsrummet
Vistas utomhus så mycket som möjligt
Hästarna på lösdrift eller fullskötsel (jag har en av varje)
Hålla djuren så rena som möjligt
Tvätta hästkläderna ofta, likaså sängkläder och djurens filtar
Inte damma för ofta. Damm binder damm tydligen...


Än så länge funkar det, och har gjort stor skillnad mot förut.
 
TS jag tycker som andra att du ska kontakta läkare för utredning. Vill bara tillägga att om man är överkänslig eller allergisk så kan kraften på reaktionerna variera väldigt beroende på allmäntillstånd osv. Gällande kaninerna är det vanligast att det är höet man reagerar på, inte själva kaninen (även om det självklart förekommer), så kanske kan var det du reagerat på i stallet med?

Jag har lite av samma problem, har tre hästar och har de senaste åren blivit allt mer allergisk mot dem :( Förut kände jag bara av höet lite (började nysa och klia när jag gjorde höpåsar) men senaste fyra, fem åren har det blivit mycket sämre. Måste ta allergimedicin innan jag ens tar på mig stallkläderna, men börjar ändå nysa massor, kliar över allt, blir rödflammig i ansiktet, rinner i ögonen osv. Känner mig rejält dålig i typ ett dygn efter att jag varit i stallet. Och sen ska jag ju oftast dit igen :p Var där hela dagen igår och nu kände jag för första gången astmaliknande besvär, typ tungt att andas och blev jättetrött. Det här känns inte hållbart längre men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte sälja mina kära hästar :( och vem är jag om jag inte håller på med hästar liksom? Jag har ridit sen jag var tre år och kan inte tänka mig ett liv utan hästar. Vad gör man, ska man gå till läkare och försöka få starkare mediciner? Eller är det bara att sluta med hästar? :cry: Vill ju inte få fler allergier eller astma för att jag utsätter mig för det här, men det känns väldigt väldigt svårt att sluta.
Usch vad tråkigt! :(
Tyvärr är det inte helt ovanligt att allergier blir sämre om man kontinuerligt utsätts för det man inte tål. (Förstod inte varför min fiskallergi blev allt värre tills vi kom på att jag gett hästarna tran varje dag i flera år. Allergin utvecklades från vanlig födoämnesallergi till luftburen:( )
Ett alternativ kan kanske som någon sa vara lösdrift och fodra med hösilage / helst låta någon annan fodra. Är det hästen i sig du inte tål (dvs stövet i pälsen) så får hästar som går ute mindre sådant förutsatt att de inte har täcke jämt och att dessa vädras ordentligt, och är det höet eller dammet du reagerar på så blir det ju mindre av hösilage samt att det blir mindre instängt än inne i stallmiljön.
Annars, kontakta läkare och kolla upp! Att allergin förvärras kan ju på sikt leda till att du får en livshotande reaktion om du bara fortsätter som tidigare.
Hoppas det löser sig!
 
Jag tycker att du borde kolla om det är något som är grunden till allergin. Om man är allergisk mot en sak och utsätts för allergenen kontinuerligt kan man reagera på andra saker som man normalt sett kanske inte egentligen är allergisk mot.

Jag har fått kvalsterallergi i vuxen ålder och jag hade en kraftig hosta innan jag började med allergitabletterna. Annars tror jag att man gör bäst i att undvika det man är allergisk mot. Jag klarar mig bara utan medicin om jag bytersängkläder var tredje till fjärde dag. Och jag känner mig nästan som en helt annan människa nu när jag mår bra. Så jag tror att man påverkas mer än man tror. Dessutom kan det bli väldigt mycket värre om man inte tar hand om sin allergi. Dock måste det ju vara sjukt svårt om det är ens älskade djur man inte tål :(

@Sunshine, är du allergisk mot damm? Inte kvalster?
 
Jag tycker att du borde kolla om det är något som är grunden till allergin. Om man är allergisk mot en sak och utsätts för allergenen kontinuerligt kan man reagera på andra saker som man normalt sett kanske inte egentligen är allergisk mot.

Jag har fått kvalsterallergi i vuxen ålder och jag hade en kraftig hosta innan jag började med allergitabletterna. Annars tror jag att man gör bäst i att undvika det man är allergisk mot. Jag klarar mig bara utan medicin om jag bytersängkläder var tredje till fjärde dag. Och jag känner mig nästan som en helt annan människa nu när jag mår bra. Så jag tror att man påverkas mer än man tror. Dessutom kan det bli väldigt mycket värre om man inte tar hand om sin allergi. Dock måste det ju vara sjukt svårt om det är ens älskade djur man inte tål :(

@Sunshine, är du allergisk mot damm? Inte kvalster?
Du skulle inte kunna vaccinera dig? Kvalster är en av de sakerna det numera finns vaccin emot.

Jag ska ringa läkaren, kom på att det går att ha i mitt skolarbete så blir bra på många plan :p
Om inte annat för att jag har hostat sedan slutet av juli.
 
Jag har i perioder fått allergier, som sedan försvunnit när jag boostat mitt immunförsvar. Så fort jag känner av gräs eller hö, vet jag att det är någonting annat fel än just allergi. Allergin är ju ett tecken på att kroppen inte kan hantera någonting, pga någonting. Boostar jag immunförsvaret, äter rätt, tränar, etc så försvinner överkänsligheten och allergierna.
 
Du skulle inte kunna vaccinera dig? Kvalster är en av de sakerna det numera finns vaccin emot.

Jag ska ringa läkaren, kom på att det går att ha i mitt skolarbete så blir bra på många plan :p
Om inte annat för att jag har hostat sedan slutet av juli.

Jo jag har läst att det går att vaccinera sig mot kvalster. Men jag tänkte försöka vara utan medicin och se om det funkar först. Tyvärr var ju min läkare helt värdelös, jag verkade veta mer om allergi än honom och sedan fick jag ingen mer hjälp med hur jag skulle hantera det... Så jag är inte jätte sugen på att kontakta vårdcentralen igen.
 
Jag har i perioder fått allergier, som sedan försvunnit när jag boostat mitt immunförsvar. Så fort jag känner av gräs eller hö, vet jag att det är någonting annat fel än just allergi. Allergin är ju ett tecken på att kroppen inte kan hantera någonting, pga någonting. Boostar jag immunförsvaret, äter rätt, tränar, etc så försvinner överkänsligheten och allergierna.
En äkta allergi är en defekt i immunsystemet och finns alltid där, den försvinner inte bara av sig själv bara för att man tränar. Sen kan den få mindre symptom men den finns alltid där.
Men överkänsligheterna är nog mer som du säger, innan min influensa i somras har jag aldrig haft problem med dofter, numera kan jag knappt vara i tvättstugan på jobbet.

Just pälsdjur och fåglar är äkta allergier för mig, diagnostiserade när jag var i tioårs åldern (och hade haft lunginflammation med 40 graders feber i tre veckor) pälsdjuren har jag bara känt av katt innan jag fick barn men fåglar blir jag sjuk utav bara jag spenderar en natt i ett hem med fåglar.
 
Vad gör du åt dina besvär?

Jag har precis samma reaktioner på allt möjligt numera. Enligt läkaren har jag inga allergier.
Alltså, det som finns att tillgå är symtomlindring för de olika symtomen. Jag tar ventoline mot astmasymtomen (tar förebyggande om jag ska ut och springa eller promenera då luftrören reagerar på ansträngning). Jag reagerar väldigt mycket på väderomslag och extra mycket nu när det är rått och fuktigt i luften. Förra hösten blev jag sämre och fick recept på kortisoninhalation, men sedan blev jag gravid och ville inte använda den.
Under hela graviditeten var jag symtomfri, men nu är jag sämre igen. Har dock klarat mig med Ventoline hittills.
När det gäller klåda i ögon, på läppar och i hals har jag fått råd att prova allergimedicin, men det har varit verkningslöst på mig.
Sedan ska luftrenare och noggrann städning kunna hjälpa, men det har jag inte testat :angel:.
Någon gång har jag kört med receptbelagd slemlösande hostmedicin under de evighetslånga hostperioderna för kortvarig lindring.
 
@Sunshine, är du allergisk mot damm? Inte kvalster?

Jo, självklart kvalster, blev fel! Damm i vardagligt tal för när jag tänker damm så undviker jag automatiskt situationer som innefattar kvalster, hö etc.

Jag har nog haft en mild allergi rätt länge, då jag har hostat på morgnarna sedan jag var 25 iaf. Men så skaffade vi nya kattungar för ett år sedan och det utlöste ett rätt skrämmande astmaanfall mitt i natten - efter det fick jag inhalator. Det hjälpte rätt bra men jag var ändå sjuk mer eller mindre konstant i över ett år, dvs förkylningar, öroninflammationer, halsont, influensa, alltid trött, alltid lättretlig. Fick till slut en riktigt grundlig utredning där det konstaterades att jag faktiskt var av utmärkt hälsostatus dvs alla mina värden var perfekta, men immunförsvaret fick jobba så hårt med allergin att det inte fanns någon motståndskraft kvar till något annat.

Nu känner jag mig som en helt annan människa, det är verkligen STOR skillnad!! Så jag tror absolut att man måste ta tag i det och göra vad man kan för att förbättra situationen. Min egen står på ständig övervakning, blir det värre igen måste nog djuren bort trots allt...
Det är ju bara så ironiskt att jag, som nog är den mest djurvänliga person i min omgivning, har blivit så allergisk...!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp