När man dör...

Jag är organdonator och vad gäller tillgångar ska mina systrar ärva allt. De vet att jag vill bli kremerad och spridd i minneslund. Min storasyster är anhöringkonto på sociala medier. Har ordning på bankpapper med mera, men aldrig gjort en dödsstädning så ett gäng lådor på vinden finns allt att gå igenom ;)
 
Jag har för mig att det är tämligen svårt att få ensam vårdnad om barn om man inte kan visa att den ena föräldern är direkt olämplig och att inte vilja ha/inget intresse av kontakt med barnen inte räcker?
Ja iallafall förut var det så. Nu har man nog frångått det till viss mån. Föräldrarna måste kunna samarbeta om de ska ha delad vårdnad men jag är inte så uppdaterad på området numera så det kan ha svängt igen.
 
Vet du hur det funkar med släkt? Jag och barnets pappa är ju separerade, och sonen och min mamma, alltså sonens mormor, har verkligen ett speciellt band. Sonen sover där var fjärde lördag och träffas nästan varje dag på mina veckor. Har hon nån juridisk rätt att fortfarande få träffa honom? Eller kan exet neka henne?

Vad händer om exet tex vill flytta 60 mil om jag dör, får han göra det utan att informera någon på min sida av släkten?

Finns det nån möjlighet att tex min mamma hyr huset av sonen tills den dagen han är 18 och kan bestämma själv om han vill sälja/behålla? (Bostadsbristen är inte att leka med, och huset stiger ju förhoppningsvis i värde)

När jag var gift hade vi försäkring så att skulle jag dö så skulle banken betala min del av lånet så att maken hade råd att bo kvar, finns det nån sån försäkring som ensam ägare, eller kommer sonen få betala hela skulden själv?

Och vad händer om både jag och sonen dör, blir det mina föräldrar eller blir det min bror som ärver? Jag har även 2 halvsystrar på pappas sida, ärver dom också?

Tänkt kolla upp försäkringar och sånt i flera månader, känner nu att jag måste ta tag i det....

Lagen säger att vårdnadshavare ska se till att barnet har kontakt med personer som är viktiga för det. Är mammas släkt viktig bör man se till att barnet har fortsatt kontakt med den.

Han får flytta precis var han vill i världen med barnet. Via Skype kan kontakten med din släkt skötas.

Dör både du och din son beror det på vem som dör först. Dör du före honom ärver han din egendom vilken sen ärvs av hsns pappa.
 
Jag har faktiskt inte ägnat ämnet en tanke ens, men det kanske har med min ålder att göra. Jag planerar att leva i typ 60 år till.
Däremot, nu när jag läser detta, blir jag lite oroad över att jag inte vet någonting om hur mina föräldrar vill ha det. De är trots allt inte särskilt unga längre, har "bara" 15-20 år kvar, jag är dessutom deras enda barn.
Är dina föräldrar väldigt sjuka eller över 70 år alltså?
 
Jag har inte skrivit något "vitt arkiv", men jag har pratat ordentligt med mina syskon. Dom bor ca 70 mil härifrån så det skulle vara hemskt dyrt att transportera min kropp dit. Därför har sagt till dom att om jag skulle dö oväntat så ska dom låta kremera mig, hämta uran och sen stoppa ned den i mina föräldrars grav. En liten namnplatta med mitt födelse o dödsdatum framför den räcker. Hur begravningen ska vara för övrigt, vilka sånger dom ska välja och om dom ska ha begravningskaffe eller inte osv är deras ensak. Jag har sagt att min exman får min häst om han vill ha honom och att katterna ska omplaceras om det går. Jag är har anmält mig till donationsregistret.
 
Är med i donationsregistret (även talat om det för familjen), har talat om för både mamma och make att råkar jag ut för en olycka och blir hjärndöd men "levande" så får dom ta kål på mig, typ kväva mig med en kudde eller nått :cautious: I övrigt har jag väl inte förberett just nått, jag hade ett vita arkiv hemma förut, men kommer inte ihåg om jag har kvar det eller kastat det. Inga djur eller barn att hålla ordning på än, men de som ska ta reda efter mig kommer ha en del att göra, jag har mycket prylar :meh:
Har pratat lite med en kompis som är grym på datorer, att om jag trillar av pinn hade jag velat att han fick min datorutrustning osv, för jag litar på att han kan ta bort allt på ett bra sätt, han har kunskapen om hur man tar sig in på saker och ting :p
 
Det pratas lite om vita arkivet här så jag tänkte lämna en liten parantes i ämnet. Vita Arkivet tillhandahålls av Fonus begravningsbyrå. Man behöver inte använda Fonus som begravningsbyrå även om man har Vita Arkivet men om man väljer en annan begravningsbyrå och ens anhöriga inte vet om att man har Vita Arkivet finns det en risk att ens önskemål i arkivet inte blir kända förrän senare när begravningen i värsta fall redan är över. Detta beror på att det finns en eftersläpning när det gäller registrering av dödsfall och samkörning av olika register. Sveriges Begravningsbyråers Förbund har ett övergripande register som samkörs över alla registrerade byråer som heter Livsarkivet. Om man vill ha sina önskemål registrerade men inte nödvändigtvis tala om det för sina närstående är det säkrare att välja detta register. Har man Vita Arkivet är det därför viktigt att man berättar om det så att ens anhöriga kan få tillgång till ens arkiv i god tid om man väljer en annan byrå än Fonus. Väljer man Fonus får man tillgång till arkivet direkt.
 
Är dina föräldrar väldigt sjuka eller över 70 år alltså?

Nej, de är i 60 års åldern. Pappa är inte särskilt frisk dock, 25 kg övervikt och problematik kopplat till det. Mamma är däremot frisk och hälsosam. Att bli kring 75-80 år är väl inte särskilt ovanligt heller? Visst, på båda sidorna av släkten finns det folk som blivit äldre än så (somliga t.om. 3-siffrigt antal år!), men det är ju knappast något man kan "räkna med" så att säga, och det finns ett antal släktingar som "inte blivit mer än" typ 77-78 år också.
 
Det är inte ovanligt att föräldrar dör i 60års åldern. Alla som går i kyrkan på söndagar brukar bli väldigt varse alla som börjar trilla av då....

Det är väl kanske inte supervanligt det heller, men jag räknar med att mina föräldrar blir 75-80 år (de är i 60 års åldern nu!) och det kan jag väl inte tycka är en så ovanlig ålder...
 
Det pratas lite om vita arkivet här så jag tänkte lämna en liten parantes i ämnet. Vita Arkivet tillhandahålls av Fonus begravningsbyrå. Man behöver inte använda Fonus som begravningsbyrå även om man har Vita Arkivet men om man väljer en annan begravningsbyrå och ens anhöriga inte vet om att man har Vita Arkivet finns det en risk att ens önskemål i arkivet inte blir kända förrän senare när begravningen i värsta fall redan är över. Detta beror på att det finns en eftersläpning när det gäller registrering av dödsfall och samkörning av olika register. Sveriges Begravningsbyråers Förbund har ett övergripande register som samkörs över alla registrerade byråer som heter Livsarkivet. Om man vill ha sina önskemål registrerade men inte nödvändigtvis tala om det för sina närstående är det säkrare att välja detta register. Har man Vita Arkivet är det därför viktigt att man berättar om det så att ens anhöriga kan få tillgång till ens arkiv i god tid om man väljer en annan byrå än Fonus. Väljer man Fonus får man tillgång till arkivet direkt.
Kom på ett par saker till efter att ha läst tråden lite mer ingående.

Vita Arkivet (och Livsarkivet) är -inte- ett testamente. Man kan skriva vilka önskemål man vill, men det är upp till dina anhöriga om de vill följa dem eller inte. Det är ofta en fråga om heder och respekt att följa någons sista vilja men lagen anger att det endast är önskemål om kremering/jordbegravning samt gravplats som om möjligt ska tillmötesgås. Så man ska inte luras att tro att bara man skriver in ett önskemål (t.ex om vad som ska hända med ens husdjur efter ens frånfälle) så är saken klar.

Vill man skydda sig (eller snarare sitt dödsbo) mot höga begravningskostnader finns det en begravningsförsäkring man kan teckna som löser ut och bekostar begravningen så att dödsboet inte ska belastas med den kostnaden.
 
Det pratas lite om vita arkivet här så jag tänkte lämna en liten parantes i ämnet. Vita Arkivet tillhandahålls av Fonus begravningsbyrå. Man behöver inte använda Fonus som begravningsbyrå även om man har Vita Arkivet men om man väljer en annan begravningsbyrå och ens anhöriga inte vet om att man har Vita Arkivet finns det en risk att ens önskemål i arkivet inte blir kända förrän senare när begravningen i värsta fall redan är över. Detta beror på att det finns en eftersläpning när det gäller registrering av dödsfall och samkörning av olika register. Sveriges Begravningsbyråers Förbund har ett övergripande register som samkörs över alla registrerade byråer som heter Livsarkivet. Om man vill ha sina önskemål registrerade men inte nödvändigtvis tala om det för sina närstående är det säkrare att välja detta register. Har man Vita Arkivet är det därför viktigt att man berättar om det så att ens anhöriga kan få tillgång till ens arkiv i god tid om man väljer en annan byrå än Fonus. Väljer man Fonus får man tillgång till arkivet direkt.
Tack, jag har nu fyllt i livsarkivet. Visste inte att det fanns.
 
En tanke i all välmening till er som säger att ni inte tycker det spelar nån roll med gravsättning etc.. säg då det till era anhöriga. Oavsett om man vill bli spridd i minneslund eller diktera varje låt i kyrkan eller inte bryr sig alls, låt de runt om få veta. Jag hör till dem som haft en anhörig som jag vinkade hejdå till på morgonen och på eftermiddagen fanns han inte mer. Vi fick pussla ihop minnesbilder av vad han sagt och gissa oss till resten och så ta lite av vad vi själva tyckte kunde passa. Det hade varit så mycket lugnare för hjärtat och sorgen om man slapp gissa.

Jag har ett dokument på datorn som heter testamente och mina syskon vet om att det finns, det är olåst. Huset har vi efterlevandeskydd på bolånet. Jag har en son enbart så allt tillfaller ju honom vad det gäller värde, men jag har skrivit nån rad om lite saker av enbart affektionsvärde som ett par personer kan få. Djuren är noggrant avhandlade, vilken som ska avlivas, vem som ska kontaktas om övriga osv. Innan jag fick barn var det bara djuren jag skrivit ner.
 
Det är väl kanske inte supervanligt det heller, men jag räknar med att mina föräldrar blir 75-80 år (de är i 60 års åldern nu!) och det kan jag väl inte tycka är en så ovanlig ålder...

Jag har ingen statistik men det är mycket cancer osv som dödar de som är 60+, och det är inte alltid man känner av det, innan det är för sent. Senaste gångerna i kyrkan har 50% av de som dött i församlingen varit mellan 60-70 år.
 
Mina närmaste vet vad jag vill. Jag vill inte ha nån grav och om möjlighet finns, spridas i skärgården någonstans. Annars får det bli en minneslund. Eller är det soptippen om man inte är med i Svenska kyrkan? :grin:
Mina katter är det noga bestämt för och det är 2 olika uppfödare som (om dom kan) tar ansvar för omplacering om mina anhöriga inte vill ha. Resten struntar jag i. Jag är också med i donationsregistret, så förhoppningsvis är det inte så mycket kvar att strö ut om det blir så.
 
Mina närmaste vet vad jag vill. Jag vill inte ha nån grav och om möjlighet finns, spridas i skärgården någonstans. Annars får det bli en minneslund. Eller är det soptippen om man inte är med i Svenska kyrkan? :grin:
Mina katter är det noga bestämt för och det är 2 olika uppfödare som (om dom kan) tar ansvar för omplacering om mina anhöriga inte vill ha. Resten struntar jag i. Jag är också med i donationsregistret, så förhoppningsvis är det inte så mycket kvar att strö ut om det blir så.


Man får ansöka hos länsstyrelsen för att bli kastad i skogen / havet.
 
Det pratas lite om vita arkivet här så jag tänkte lämna en liten parantes i ämnet. Vita Arkivet tillhandahålls av Fonus begravningsbyrå. Man behöver inte använda Fonus som begravningsbyrå även om man har Vita Arkivet men om man väljer en annan begravningsbyrå och ens anhöriga inte vet om att man har Vita Arkivet finns det en risk att ens önskemål i arkivet inte blir kända förrän senare när begravningen i värsta fall redan är över. Detta beror på att det finns en eftersläpning när det gäller registrering av dödsfall och samkörning av olika register. Sveriges Begravningsbyråers Förbund har ett övergripande register som samkörs över alla registrerade byråer som heter Livsarkivet. Om man vill ha sina önskemål registrerade men inte nödvändigtvis tala om det för sina närstående är det säkrare att välja detta register. Har man Vita Arkivet är det därför viktigt att man berättar om det så att ens anhöriga kan få tillgång till ens arkiv i god tid om man väljer en annan byrå än Fonus. Väljer man Fonus får man tillgång till arkivet direkt.
Jag är ingen större fan av Fonus så jag har valt bort dom. (mest beroende på att jag jobbat där ).
 
Jag insåg när jag skrev i livsarkivet att jag vill bli begravd, samt att jag önskar att dom lägger med urnan med min katts aska med mig i kistan. Tidigare har jag tänkt att "det spelar väl ingen roll vad som händer" men nu gjorde det tydligen det när jag väl satt och skrev.
 
Jag insåg när jag skrev i livsarkivet att jag vill bli begravd, samt att jag önskar att dom lägger med urnan med min katts aska med mig i kistan. Tidigare har jag tänkt att "det spelar väl ingen roll vad som händer" men nu gjorde det tydligen det när jag väl satt och skrev.

Att lägga ner aska i kistan/gravplatsen från djur är inte godkänt. Du får lägga minnessaker, typ kort osv inför kremering men inte djur/aska mm.
 
Att lägga ner aska i kistan/gravplatsen från djur är inte godkänt. Du får lägga minnessaker, typ kort osv inför kremering men inte djur/aska mm.

Jag vet flera som vill ha med sin katts aska - bla jag - men jag tänker att om jag blir kremerad spelar det inte någon roll.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 479
Äldre Nu under semester aktualiserades tanken då ett liv i familjen hängde på en skör tråd. Jag har länge tänkt tanken men inte kommit till...
Svar
7
· Visningar
1 744
Senast: Wembley
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp