När man dör...

Mina närmaste vet vad jag vill. Jag vill inte ha nån grav och om möjlighet finns, spridas i skärgården någonstans. Annars får det bli en minneslund. Eller är det soptippen om man inte är med i Svenska kyrkan? :grin:
Mina katter är det noga bestämt för och det är 2 olika uppfödare som (om dom kan) tar ansvar för omplacering om mina anhöriga inte vill ha. Resten struntar jag i. Jag är också med i donationsregistret, så förhoppningsvis är det inte så mycket kvar att strö ut om det blir så.
Det fetade. Tyvärr måste man bli begravd/spridd på svenska kyrkans begravningsplatser om man inte får tillstånd att sprida askan någon annanstans. Även om man inte är med i svenska kyrkan betalar man begravningsavgift och den går just till kyrkogårdar.
 
Det där med aska efter katten diskuterades på ett annat forum och det finns sätt att ahem, inte behöva tala om för någon att det är kattaska så länge efterlevande är med på noterna
 
Är med i donationsregistret (även talat om det för familjen), har talat om för både mamma och make att råkar jag ut för en olycka och blir hjärndöd men "levande" så får dom ta kål på mig, typ kväva mig med en kudde eller nått
Om man är hjärndöd så är man död och de slår av alla livsuppehållande apparater.
 
Det är inte ovanligt att föräldrar dör i 60års åldern. Alla som går i kyrkan på söndagar brukar bli väldigt varse alla som börjar trilla av då....
Medellivslängden i Sverige är omkring 80 år.
Det är i och för sig inte ovanligt att dö i 60årsåldern, men det är heller inte vanligt.
Det vanliga är ju att bli betydligt äldre.

Om jag håller mig till statistiken, har jag ca 40 år kvar i livet.
Men det kan ta slut imorgon, det vet man aldrig.

Och nej, jag har inte gjort några särskilda förberedelser.
Om jag dör imorgon, är det mina föräldrar som ärver (eftersom de är i livet, ca 70 år gamla).
Om mina föräldrar dör innan jag dör, blir det min syster som ärver.
om både mina föräldrar och min syster dör innan jag gör det, blir det väl allmänna arvsfonden (med ett litet undantag). Fast det vill jag kanske förändra, behöver "bara" hitta på vem/vad som ska ärva i stället.

Det spelar mig ingen roll om det blir kremerad (vilket det rimligen blir eftersom det ändå är det vanliga) eller vad man gör med askan.
 
Om man är hjärndöd så är man död och de slår av alla livsuppehållande apparater.
Okej jag skrev nog fel :o jag menade om jag blir förlamad och som ett kolli utan att kunna röra mig, kommunicera eller göra annat än blinka typ, då får dom ta och kväva mig istället.
 
Hmm ok. Inte för att provocera men det är ju mord.
Och jag har sagt till min mamma och man att händer nått sånt vill jag inte leva längre, för vad är det för liv att vara instängd i sin kropp, inte vara kapabel att göra ett jota annat än att stirra rakt fram? Dom säger detsamma. Hur min familj skulle lösa mig från det icke-livet, ja det är en annan fråga, men leva som en grönsak vill jag inte och inte heller vill jag att min familj ska vara tvungen att ta hand om mig. Kan tyckas provocerande eller galet, men så känner jag. Jag är för aktiv dödshjälp.
 
Och jag har sagt till min mamma och man att händer nått sånt vill jag inte leva längre, för vad är det för liv att vara instängd i sin kropp, inte vara kapabel att göra ett jota annat än att stirra rakt fram? Dom säger detsamma. Hur min familj skulle lösa mig från det icke-livet, ja det är en annan fråga, men leva som en grönsak vill jag inte och inte heller vill jag att min familj ska vara tvungen att ta hand om mig. Kan tyckas provocerande eller galet, men så känner jag. Jag är för aktiv dödshjälp.

I Sverige idag:
1. Din familj "blir inte tvungen att ta hand om dig". Tar hand om dig om du "lever som en grönsak" gör samhället.
2. Aktiv dödshjälp är inte tillåtet enligt rådande lagstiftning.
 
Är med i donationsregistret vill bli kremerad inte begravd delvis pågrund av hur nedgrävningsprocessen sker i dagens samhälle respektlöst tycker jag. Inga barn så dör jag sist vet jag inte vem som ärver mig.
 
I Sverige idag:
1. Din familj "blir inte tvungen att ta hand om dig". Tar hand om dig om du "lever som en grönsak" gör samhället.
2. Aktiv dödshjälp är inte tillåtet enligt rådande lagstiftning.

Det är lagligt att neka uppehållande behandling som respirator osv. Även anhöriga kan be att respiratorn stängs av efter viss tid...
Du kan även skriva i din journal att vid hjärtstopp får hjärtmassage osv ej ges. Iofs är du tillräckligt dålig (pallativ vård) så brukar behandlande läkare skriva in det i journalen utan patientens medgivande.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 485
Äldre Nu under semester aktualiserades tanken då ett liv i familjen hängde på en skör tråd. Jag har länge tänkt tanken men inte kommit till...
Svar
7
· Visningar
1 744
Senast: Wembley
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp