När man inte vet vad man vill göra med sitt liv...

Twihard

Trådstartare
Jag har ett dilemma. Eller det vet jag inte. Men jag har aldrig vetat vad jag vill göra i framtiden, inte på riktigt. Jag tänkte ett kort tag polis/ridlärare men det föll snabbt. Jag har inga idéer och därför efter studenten valde jag stalljobb i väntan på att inse vad jag vill.

5 år senare är jag nu "arbetslös", eller jag slutade det jobbet och vikarierar jättemycket på Dagis med timlön. (Så är inte arbetslös men vill ju ha fast jobb). Jag söker allt jag kan men känner att jag inte vet vad jag vill göra? Jag HATAR att studera och är inte smart nog (ärligt) men känner att jag snart måste om jag inte hittar något bra....
Känner mig så kvävd i mig själv. Alla vänner har jobb, hus och barn. Jag fick flytta hem då jag bodde på mitt jobb förut och nu vikarierar jag. Kul men jag behöver bränna energi - Dagis är mentalt tungt ibland men inte fysiskt.

Jag brukar kalla mig kreativ - förr var jag det. Älskar att skriva och fotografera men kan inte fota manuellt - och älskar konst/musik (men suger på de två sistnämnda, ärligt). Jag måste bränna energi vilket jag gjorde på hästyrket men en lön typ max 10.000 efter skatt (5 av dem drogs av för boende för häst och mig) - känner att jag måste ha mer lön i framtiden men är inte besatt utan bara så jag går runt. Ett jobb jag får använda kroppen till. Men vad? Och övningskör gör jag då jag inte hunnit tidigare. :(

Usch det är så trist. 26 i höst och sitter fast i livet. :( Känner mig så ensam om det. :( Saknar att bo själv som jag gjorde innan men har inte råd nu :( Vissa månader kanske jag inte ens får jobb? Så vågar inte hyra lägenhet. :( Någon i samma sits?
 
Det går att jobba på tryckeri eller reklambyrå, eller varför inte ett fysiskt jobb?
Själv kör jag lastbil med släp, styckegods/partigods och det är minst sagt fysiskt och socialt, jag älskar mitt jobb.
Det jag kan tipsa om är att hitta något du brinner för och börja i den änden, sen vart det tar väg på vägen. Lås inga dörrar ha alla öppna för möjligheternas skull. Det finns jobb för alla, gäller bara att hitta det, men ge inte upp hoppet. :up:
 
Det går att jobba på tryckeri eller reklambyrå, eller varför inte ett fysiskt jobb?
Själv kör jag lastbil med släp, styckegods/partigods och det är minst sagt fysiskt och socialt, jag älskar mitt jobb.
Det jag kan tipsa om är att hitta något du brinner för och börja i den änden, sen vart det tar väg på vägen. Lås inga dörrar ha alla öppna för möjligheternas skull. Det finns jobb för alla, gäller bara att hitta det, men ge inte upp hoppet. :up:

Tack! Jag söker allt jag kan i nuläget. Allt mitt CV tillåter (kan ju inte söka läkare utan utbildning ex) och jobb som inte kräver körkort då det tar tid innan det är klart tyvärr. :( Jag har sökt lager, fabriker, kök, affärer, hotell osv osv. Men ska kolla reklambyrå och tryckeri . Tack för tips!
 
Tack! Jag söker allt jag kan i nuläget. Allt mitt CV tillåter (kan ju inte söka läkare utan utbildning ex) och jobb som inte kräver körkort då det tar tid innan det är klart tyvärr. :( Jag har sökt lager, fabriker, kök, affärer, hotell osv osv. Men ska kolla reklambyrå och tryckeri . Tack för tips!
Ett tips förutom att söka är att även besöka arbetsplatser, ringa till arbetsgivare och fråga. Jag ringde mitt nuvarande jobb och frågade om jobb, de visste inte då och sa att jag kunde återkomma en vecka senare. Slutade med att jag "terroriserade" chefen i 4 veckor, sen fick jag 4 veckors sommarjobb, som i sin tur ledde till 1 månads timanställning som senare blev provanställning och nu lett till tillsvidareanställning. Allt tack vare att jag låg på och frågade, inget kommer av sig själv man måste lägga ner lite jobb själv också. :D
 
Ett tips förutom att söka är att även besöka arbetsplatser, ringa till arbetsgivare och fråga. Jag ringde mitt nuvarande jobb och frågade om jobb, de visste inte då och sa att jag kunde återkomma en vecka senare. Slutade med att jag "terroriserade" chefen i 4 veckor, sen fick jag 4 veckors sommarjobb, som i sin tur ledde till 1 månads timanställning som senare blev provanställning och nu lett till tillsvidareanställning. Allt tack vare att jag låg på och frågade, inget kommer av sig själv man måste lägga ner lite jobb själv också. :D

Ja tack :)
 
Grönarbete? Kyrkogård, park, golfbanor etc är en växande marknad där de vill ha duktigt, kvalificerat folk.

Jag har jobbat många år på kyrkogård och trivdes jättebra. Lönen i början är väl ingen hit, men du kommer utan bekymmer upp i 23-25000 om du är duktig. Har du gått någon utbildning blir det högre lön.
 
Industri överlag är nog ganska lätta jobb att få, det är inte alla som vill ha så tunga jobb. Livsmedelsindustri är inte så bra betalt mot hur tungt det är, och är därför inte speciellt attraktivt. Har ni något ställe där man packar kött? Åk dit och presentera dig, brukar vara en del omsättning i personal.
 
Industri överlag är nog ganska lätta jobb att få, det är inte alla som vill ha så tunga jobb. Livsmedelsindustri är inte så bra betalt mot hur tungt det är, och är därför inte speciellt attraktivt. Har ni något ställe där man packar kött? Åk dit och presentera dig, brukar vara en del omsättning i personal.

Inget kött men en nyöppnad chokladfabrik där jag sökt jobb utan att de annonserat. Ska kika på alla tips. Tack!
 
Hovslagare? Om du gillade att jobba med hästar så kanske det varit ngt? Då måste du ju plugga men den är väl inte så lång och väldigt praktisk. Du får garanterat jobba dig trött fysiskt, är du duktig så tjänar du nog OK även om man måste vara företagare....
 
Hovslagare? Om du gillade att jobba med hästar så kanske det varit ngt? Då måste du ju plugga men den är väl inte så lång och väldigt praktisk. Du får garanterat jobba dig trött fysiskt, är du duktig så tjänar du nog OK även om man måste vara företagare....

Nja vi hade hovslagarstation på mitt jobb, det är inget för mig. Inte den fysiska biten men resandet och jag är lite för mesig med tuffa hästar
 
Vårdbiträde på gruppbostad kanske, om du tycker om att arbeta med människor. Det kan vara både fysiskt och mentalt utmanande. Det finns gott om jobb och man måste inte vara utbildad. Vill man sedan utbilda sig till tex undersköterska eller stödpedagog så är de utbildningarna relativt korta. Kanske är svårt att få fast jobb om man inte har tidigare erfarenhet men det brukar finnas gott om timvikariat som ofta kan leda till fast jobb om man är duktig.
 
Vårdbiträde på gruppbostad kanske, om du tycker om att arbeta med människor. Det kan vara både fysiskt och mentalt utmanande. Det finns gott om jobb och man måste inte vara utbildad. Vill man sedan utbilda sig till tex undersköterska eller stödpedagog så är de utbildningarna relativt korta. Kanske är svårt att få fast jobb om man inte har tidigare erfarenhet men det brukar finnas gott om timvikariat som ofta kan leda till fast jobb om man är duktig.

Inte riktigt sant. Eller jo, det kanske finns kommuner där man anställer outbildade på mer än timvikariat eller upp till 300 LAS-dagar? Hela västra Götalands län samt totalt mer än hälften av sveriges kommuner har nu gått över till titeln stödassistent inom all LSS-verksamhet vilket kräver omvårdnasutbildning alternativt barn och fritid med social eller pedagogisk inriktning (samt ngr äldre utb plus minst 3 års erf). Personlig assistent inom privat verksamhet går fortfarande att bli utan utbildning.
 
Jag tror jag har svårt med den typen av människojobb. Jag skulle bli för känslosam :( men ska kolla på det. :)
 
kör tåg? många industri jobb har bra relativt bra betalt.
Jag visste heller inte vad jag ville jobba med men gillar att plugga så gick 5år på kth, nu är jag it-konsult
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 187
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp