När man känner sig kluven

underensten

Trådstartare
Min häst har förra året haft flera fånganfall och står just nu i sjukhage och promeneras igång efter sitt tredje som var i början av Nov. Hon har troligtvis EMS och nu med lågsockerhö verkar hennes fång hålla sig borta.
Under året som varit har jag varit sjuk av oro för henne. Tankarna har funnits att hon inte blir bra och jag har försökt förbereda mig lite mentalt på att förlora henne.
Tyckt att hon har varit lite stel och ovillig att röra sig nu och kontakta veterinären och skickade filmer som tyckte jag skulle åka in till kliniken igen och träffa deras equiterapeut samt att vet kan kolla på henne i gången. Vet trodde låsningar och stelhet av att stå i sjukhage så länge.
Men nu känner jag bara att jag inte orkar hålla på mer med detta...
Hade det varit en sjukdom som hon kunde bli helt frisk ifrån hade inga tvivel funnits. Nu går jag runt med en oro att blir hon bra nu, hur ska jag lösa det med henne till våren och sommar när gräset kommer?
Min ekonomi är rätt så ansträngd efter att ha haft ute veterinär, varit på klinik flera gånger på besök och återbesök. Min försäkring (mitt fel, men jag tog dumt nog bara över hennes förra) har hög självrisk och såklart har varje anfall precis hamnat utanför självriskperioderna. Ett kolikanfall med veterinärbesök en natt på det också. Jag har en stundande flytt på gång och det känns som om jag inte kommer att ha råd att köpa några nya grejer till nya huset på bra länge. Dessutom vill och försöker jag skaffa barn.. När jag äntligen hittade hö med rätt värden så här jag fått åka 11mil enkel resa och hämta det och då räcker det 3mån. Och vem vet hur värderna nu i år, om jag har lätt att få tag i hö då?

Men min fina häst. Hon är bara 6 år och min drömhäst. Första hästen jag har ridit in och jag har varit så glad över henne. Nu får jag bara dåligt samvete över att se henne stå uttråkad i en sjukhage för jämnan :(. Hur ska man tänka?
 
För min del hade det varit enkelt. Mycket för att jag redan i förväg har bestämt vad jag ska göra om jag får en häst med fång som återkommer. Jag tycker inte det är rätt mot hästen att ens riskera att utsätta den för smärtan som fång ger.
Tror du förstår vad jag hade gjort redan nu. Jag hade tagit bort hästen redan vid det andra anfallet och kanske till ock med vid det första om det var riktigt kraftigt och det blev rotation av hovben.
Om jag var du som ändå lagt ner så mycket på hästen både ekonomiskt och känslomässigt kanske jag hade rådgjort med veterinär innan. Beroende på hur prognosen ser ut kan det finnas möjlighet att döma ut hästen så att du får ersättning från försäkringen.
 
Vi hade en fånghäst i stallet. Fick fång första gången 2015. Inget 2016. 2017 fick hon fång igen i Maj och stod på box till Oktober. Svarade inte på medicin. Fick dessutom hovböld i båda fram. Hade fång runtom. Hade antagligen gått med fången länge när den upptäcktes. Vet erbjöd ny behandling varenda gång dom var inne. Sista gången så ville dom fortsätta behandla med ny behandling som en sista möjlighet. Ägaren valde att avliva. Oddsen att hästen skulle bli bra var inte stora med tanke på hur länge dom hållt på. I bästa fall hade hästen varit bra i några månader för att sedan bli sjuk igen.
Jag resonerar som @Masse
 
@Masse +ni andra
Tack för att ni tar er tid att svara.

Hon hade lindriga rotationer båda fram första fånganfallet som senast vi var inne hade blivit bra.
Det verkar som sagt nu som vi fått ordning på det med lågsocker hö, hon har gått ner i vikt och såklart inget gräs. Hade hon trots detta fått fånganfall igen så hade jag inte tvekat att ta bort henne och hade nog inte varit några problem att få henne utdömd. Det svåra är att det är nu som vi verkar fått ordning på fången som jag tvekar. Det blir mycket anpassningar att ha en fånghäst som jag inte var beredd på när jag skaffade henne. Vi har ingen grushage i nuvarande stall och även om jag hade haft massa pengar att anlägga en så vill nog inte stallägaren offra gräshagar till det. Så det är frågan ens om jag skulle lösa det med betesreducerare, inne på nätterna. Och fixa in och utsläpp själv varje dag (när de andra är ute på bete) när jag är van att ha det en gång i veckan. Känns inte som om jag har rätt förutsättningar för att ha en fånghäst, men känns på nått sätt som ett misslyckande. Att jag inte gör allt för min häst. Att jag inte jagar tag i ett stall med bättre förutsättningar på sommaren, känner mig motiverad att ge mig iväg och jaga hö med rätt värden osv...
Allt hade känts lättare om det var veterinären som hade tagit ett beslut, men det är tyvärr upp till mig. Jag vet inte ens om det är lönt att ringa att prata med veterinären om det. Dels för att jag inte tror att det går att få henne utdömd som det ser ut nu, och dels för att jag hade brutit ihop i det samtalet och bara hade fått fram hulkanden
 
Hade hästen varit i min ägo så hade gränsen varit vid andra fång anfallet samma år.
Sedan är jag inte intresserad av att ha häst som inte kan gå på gräs, det skulle helt enkelt bli väldig isolerande för den hästen då jag har gräs till mina största delen av året.

Min första häst fick fång hösten när hon var 16 år ett andra som 18 åring och det syntes på henne att ett till var på väg när hon var 20 så tog då bort henne då, hade lovat henne att inte låta henne få en gång till.

RIP Cinderella.
 
Vilken del av landet bor du? Har ni snötäcke?

Jag har en ponny som har köldutlöst fång, även kallat vinterfång. Den har blivit dålig 2 vintrar i rad, när vi haft snö och kallt och jag har nu dragit slutsatsen att det är just snön som utlöser smärtan i den ponnyns fall. I år tror jag att jag vet hur jag ska göra för att hålla den fångfri, men tyvärr är det ju lite trial and error i detta fallet. Blir den dålig igen så får den en enkel biljett till hästens evigt gröna land, för det finns gränser för hur mycket lidande man utsätter sin häst för.
 
Vilken del av landet bor du? Har ni snötäcke?

Jag har en ponny som har köldutlöst fång, även kallat vinterfång. Den har blivit dålig 2 vintrar i rad, när vi haft snö och kallt och jag har nu dragit slutsatsen att det är just snön som utlöser smärtan i den ponnyns fall. I år tror jag att jag vet hur jag ska göra för att hålla den fångfri, men tyvärr är det ju lite trial and error i detta fallet. Blir den dålig igen så får den en enkel biljett till hästens evigt gröna land, för det finns gränser för hur mycket lidande man utsätter sin häst för.
Nej, det har inte kommit när det har varit snö
 
Har ni tagit prover för PPID/cushings? Om hon har det så går det ju ofta att medicinera med gott resultat.
 
Ja, prover är tagna och hon har inte det
Ok, misstänkte det eftersom ni varit i kontakt med veterinär så mycket. Har själv haft en fångponny som inte heller hade det och visst, det var ett evigt passande och man fick vara petnoga med allt. Vi hittade dock bra lösningar som gjorde att vardagen fungerade bra och han var kvar hos oss tills han fick somna in av åldersskäl.
 
Ok, misstänkte det eftersom ni varit i kontakt med veterinär så mycket. Har själv haft en fångponny som inte heller hade det och visst, det var ett evigt passande och man fick vara petnoga med allt. Vi hittade dock bra lösningar som gjorde att vardagen fungerade bra och han var kvar hos oss tills han fick somna in av åldersskäl.
Men kunde han någonsin gå på gräs igen, eller hur löste ni somrarna?
 
Om den har EMS så kan du vara säker på att den kommer att få fång igen. Och igen. Vi tog bort vår EMS-häst i november efter upprepade fånganfall. Om den inte kan få leva ett värdigt hästliv så kan det kvitta. Vi kämpade med ett anpassat liv till vår häst i 1,5 år, men det kändes hemskt i hjärtat när de övriga två fick leva på riktigt och den här fick bara titta på. Nu i efterhand känns det helt rätt och jag är nöjd med mitt beslut.

Mellan raderna läser jag att du redan har bestämt dig, men behöver lite moraliskt stöd. Gör det som känns rätt för dig. Lycka till.
 
Min häst har förra året haft flera fånganfall och står just nu i sjukhage och promeneras igång efter sitt tredje som var i början av Nov. Hon har troligtvis EMS och nu med lågsockerhö verkar hennes fång hålla sig borta.
Under året som varit har jag varit sjuk av oro för henne. Tankarna har funnits att hon inte blir bra och jag har försökt förbereda mig lite mentalt på att förlora henne.
Tyckt att hon har varit lite stel och ovillig att röra sig nu och kontakta veterinären och skickade filmer som tyckte jag skulle åka in till kliniken igen och träffa deras equiterapeut samt att vet kan kolla på henne i gången. Vet trodde låsningar och stelhet av att stå i sjukhage så länge.
Men nu känner jag bara att jag inte orkar hålla på mer med detta...
Hade det varit en sjukdom som hon kunde bli helt frisk ifrån hade inga tvivel funnits. Nu går jag runt med en oro att blir hon bra nu, hur ska jag lösa det med henne till våren och sommar när gräset kommer?
Min ekonomi är rätt så ansträngd efter att ha haft ute veterinär, varit på klinik flera gånger på besök och återbesök. Min försäkring (mitt fel, men jag tog dumt nog bara över hennes förra) har hög självrisk och såklart har varje anfall precis hamnat utanför självriskperioderna. Ett kolikanfall med veterinärbesök en natt på det också. Jag har en stundande flytt på gång och det känns som om jag inte kommer att ha råd att köpa några nya grejer till nya huset på bra länge. Dessutom vill och försöker jag skaffa barn.. När jag äntligen hittade hö med rätt värden så här jag fått åka 11mil enkel resa och hämta det och då räcker det 3mån. Och vem vet hur värderna nu i år, om jag har lätt att få tag i hö då?

Men min fina häst. Hon är bara 6 år och min drömhäst. Första hästen jag har ridit in och jag har varit så glad över henne. Nu får jag bara dåligt samvete över att se henne stå uttråkad i en sjukhage för jämnan :(. Hur ska man tänka?


Har fång ponny och det är inte som att ha hästen på bete på sommaren direkt.
Det är hö med lågt socker innehåll hela året. Hämtar hö varannan månad och kör långt för att få hö som passar men det är ett val som jag gjort.
Våra ponnyer står inne på natten och vi är pet noga med vad ponnynerna får i sig.
Dock en som haft fång och är väldigt socker känslig, med båda får samma hö o tänk i fång förebyggande så gott det går. Vi har grushage och den har byggts ut allt efter hand. Men magert skogsbete fungerar för en del hästar som haft fång.


Viktigt är att motionera din häst dagligen! 15-30 min trav o gallopp med skritt i uppvärmning/ avskrittning och skritt pauser. Men hästen måste röra sig dagligen. Det minskar risken för fång. Givetvis ska hästen vara ok för rörelse först.

Kolla om hästen har curshing?

Du får ju välja själv om du vill fortsätta med din häst och försöka göra det bästa av sittuationen som är eller om du vill ta bort din häst. Det beslutet kan o igen annan ta för dig. Det är ett tungt beslut som varje djurägare måste ta någon gång.

Låter inte bra att du vill ta bort hästen för att det är 11 mil till hö bonden var 3 månad och att du inte har råd med nya saker till nya bostaden. Att du har försäkring med hög självrisk det viste du väll om?

Är fullt förstående för att det blir dyrt med veterinär och mediciner. Det är mycket dyrt!
Men du måste själv bestämma hur du vill göra.
Du är ingen dålig hästägare för att du väljer det ena eller andra beslutet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp