När ni var små...

Teilani

Trådstartare
...vad ville ni då bli när ni blev stora?
Hur långt från er drömbild av vad ni skulle jobba med hamnade ni?
Vågade ni statsa på drömmen?
Vad gjorde att ni inte satsade?

Min första dröm var att bli hästuppfödare,(big surprise :D) ha ett stort stuteri med massa hästar, helst araber. Men det är ju inte så lätt om man nu inte råkar ha några miljoner som bara ramlar ner i knäet på en. Med hårt slit lyckades jag ändå få till en gård och några ston, och har fått flera mysiga föl. Fast det är verkligen inget jag blivit rik på.

Sen ville jag bli författare, och det vill jag nog fortfarande, men jag har inte ro i kroppen att sitta och skriva så länge och fokuserat som behövs. Jag kan på min höjd få ihop en novell på ca 2000 ord, vad ska det stå i resten av boken?
Sen lyser väl den där ultimata storyn, den som någon annan skulle vilja läsa, med sin frånvaro.
Drömmer vidare med kurs i skriv och berättarteknik.

Efter det ville jag syssla med astronomi, och nu har vi kommit till gymnasiet. Jag älskar fysik och jag älskar det fantastiska universum som vi bor i. Jag blir helt tårögd av att lyssna på Carl Sagan's "Pale Blue Dot" och läser med stort intresse på NASAs nyhetssida. Men det är väldigt mycket matte och jag har återigen för dåligt tålamod för att kunna jobba med denna dröm på heltid.

Nu är jag läkare, efter en lång och krokig väg. Det hade jag ALDRIG gissat om man frågat mig som 5, 10, 15 eller 25-åring. Det har aldrig funnits på kartan som yrke innan jag tydligen både sökt och kommit in på utbildningen. Nu har jag kommit så långt att det är dags att välja specialitet och jag har ingen aning. Så det är väl därför jag sitter här och försöker blicka bakåt för att se om finns några ledtrådar hur jag ska gå framåt.

Hur blev det för er?
 
När jag var liten ville jag bland annat bli veterinär och advokat. Efter en lite krokig väg är jag nu en dryg månad från min juristexamen. Var 27 år när jag bestämde mig för att satsa på att komma in på juristprogrammet, men det tog lite tid eftersom jag inte hade gått gymnasiet och behövde ett bra resultat på högskoleprovet. Hade funderat i flera år, men var rätt skraj eftersom jag inte ens hade lyckats ta mig igenom gymnasiet. Det som fick mig att våga var en chef som lyckades övertyga mig om att jag skulle klara det. "Tackla studierna som du tacklat jobbet, då fixar du det." sa han, och han hade rätt. :D

Advokat kommer jag dock inte bli eftersom byrålivet inte lockar, men jag lär jobba inom domstolsväsendet.
 
Jag ville bli författare! Jag älskade att skriva! Var även intresserad av historia och därav valde jag att efter gymnasiet utbilda mig till arkeolog.
Jobbar varken som arkeolog eller författare idag ;)

Och varför jobbar du inte som arkeolog? Nyfiken i en strut:)
Författare förutsätter jag att du bara satt på väntelistan ;)
 
När jag var liten ville jag bland annat bli veterinär och advokat. Efter en lite krokig väg är jag nu en dryg månad från min juristexamen. Var 27 år när jag bestämde mig för att satsa på att komma in på juristprogrammet, men det tog lite tid eftersom jag inte hade gått gymnasiet och behövde ett bra resultat på högskoleprovet. Hade funderat i flera år, men var rätt skraj eftersom jag inte ens hade lyckats ta mig igenom gymnasiet. Det som fick mig att våga var en chef som lyckades övertyga mig om att jag skulle klara det. "Tackla studierna som du tacklat jobbet, då fixar du det." sa han, och han hade rätt. :D

Advokat kommer jag dock inte bli eftersom byrålivet inte lockar, men jag lär jobba inom domstolsväsendet.

Du får starta en tråd när du tar examen! Jag tror vi är många som följt din resa som vill gratta dig lite extra :)
 
Jag ville ha en egen mekanisk verkstad och hålla på med utvecklingsarbete, efter en "något" krokig väg så blev det så och varför begränsa sig liksom, jag har eget elektroniklabb också och både reparerar och konstruerar det som behövs inom många olika sektorer fast bara på hobbybasis numera där inte tidsnöden är ett problem för det klarar jag inte.
 
Haha, hästuppfödning involverar också mycket mer lera än jag tänkte mig i mina drömmar :D

Haha kan tänka mig det ;)
På de flesta kort jag har från utgrävningar står jag och tittar lite förstrött ner i en grop :angel:

Jag tycker det är as coolt att ngn är läkare. Det symboliserar för mig ambition, förmåga till struktur och inte minst ihärdighet! :D Jag har alltid haft lätt för plugg men är sjukt otålig och blir uttråkad lätt. Hade nog aldrig klarat en lång och krävande läkarutbildning :p
 
Jag ville ha en egen mekanisk verkstad och hålla på med utvecklingsarbete, efter en "något" krokig väg så blev det så och varför begränsa sig liksom, jag har eget elektroniklabb också och både reparerar och konstruerar det som behövs inom många olika sektorer fast bara på hobbybasis numera där inte tidsnöden är ett problem för det klarar jag inte.

Ah, tid! Jag ligger om kvällarna och fantiserar om mer tid, finns så mycket jag fortfarande vill hinna när det är dags att sova för att orka med nästa dag.
 
Tror inte jag hade några specifika drömmar alls?

I tonåren ville jag bli journalist elelr agronom, alternativt jurist. Men det var svårt att komma in på journalist utbildningen, agronom var för mycket naturvetenskap och jurist trodde jag inte jag skulle klara att plugga lagtexter. Så jag läste litteraturvetenskap på kulturvetarlinjen i väntan på insikt om vad jag skulle bli.

Sedan löste sig allt genom att mina föräldrar gav mig en gård som gåva så att mina studielån drogs in. Man fick inte äga något för att få studielån då.

Vet fortfarande inte vad jag ska bli. Jag har levt på min mun större delen av livet. Och på min förmåga att organisera. Nu siktar jag nog mest på att hålla mig på benen så jag orkar jobba till pension.
 
Jag ville bli veterinär som liten. Lekte veterinär från ung ålder. Igymnasiet upptäckte jag dock yrket som då hette djursjukvårdare och insåg att det var djuromvårdnad jag ville syssla med och inte veterinärmedicin.
Sökte mig in i yrket via praktik, som då krävdes för universitetsutbildningen. Hade praktik i närmare ett år. Fick jobb där efteråt och blev kvar i yrket.
Var superlycklig när jag för fem år sen fick min legitimation som djursjukskötare. Är fortfarande kvar i yrket och stortrivs. Jobbar med smådjur och framförallt med anestesi (sövning).
Funderade på vad jag skulle göra om jag inte klarat legget, då hade det nog blivit sjuksköterska.
 
Ah, tid! Jag ligger om kvällarna och fantiserar om mer tid, finns så mycket jag fortfarande vill hinna när det är dags att sova för att orka med nästa dag.
Jag hinner väl med ungefär en fjärdedel av vad jag skulle vilja varenda dag, nu har jag kommit till den punkten i livet så jag har accepterat att det gör ingenting för det kommer så många dagar så, och skulle det inte göra det så är det skit samma.
 
Jag ville först bli designer, göra kläder. Sen funderade jag på att följa i pappas fotspår och bli IT-säljare. Mest för att jag ville ha mycket pengar. Sen ville jag bli konstnär. Och hade någon liten dröm om att bli veterinär. Och sen började jag jobba med hästar. Jag har nog eg alltid velat jobba med hästar men inte tänkt att det skulle gå.
Jag trivs bra med det. Det är nog inte som jag trodde när jag var liten. Men helt klart givande.
Jag hade inte velat jobba med något av de andra jag förr ville. Det är inte min grej har jag insett.
 
Jag ville bli författare som liten eftersom jag älskade att skriva uppsatser redan på lågstadiet.
Sen ville jag jobba utomlands, typ Rädda barnen eller FN-tjänst i utvecklingsländer. Gärna Afrika eller Indien. Var väldigt fascinerad över Asien och Afrika när jag var liten. Älskade geografi och älskade att resa till andra länder.

Vad jag blev? Sjuksköterska. :D Tänkte jobba med smärta och smärtbehandling inom det yrket. Jag har jobbat utomlands, men knappast för FN eller Rädda barnen direkt. :o
Ett år i England blev det på stort sjukhus i Cambridge. Där jobbade jag på uppvaket vilket innebar mycket smärtlindring till nyopererade patienter. ;)

Nu jobbar jag inom psykiatrin och det ingick inte alls i min plan men jag trivs i alla fall. ;)

Har som dröm sedan några år tillbaka att arbeta inom inredningsdesign och trädgårdsdesign. Har tänkt söka in på utbildning inom det när mitt liv är lite mer stabilt.

Är snart femtio år och inser fascinerat att drömmarna tar aldrig slut. :)
Och tur är väl det, kanske.
 
Tror inte jag hade några specifika drömmar alls?

I tonåren ville jag bli journalist elelr agronom, alternativt jurist. Men det var svårt att komma in på journalist utbildningen, agronom var för mycket naturvetenskap och jurist trodde jag inte jag skulle klara att plugga lagtexter. Så jag läste litteraturvetenskap på kulturvetarlinjen i väntan på insikt om vad jag skulle bli.

Sedan löste sig allt genom att mina föräldrar gav mig en gård som gåva så att mina studielån drogs in. Man fick inte äga något för att få studielån då.

Vet fortfarande inte vad jag ska bli. Jag har levt på min mun större delen av livet. Och på min förmåga att organisera. Nu siktar jag nog mest på att hålla mig på benen så jag orkar jobba till pension.

Låter som en kinesisk lyckokaka "en oväntad gåva kommer att ta ditt liv i en ny riktning" :nailbiting:
 
Jag drömde om att bli författare och har försökt ett par gånger.
vissa saker skriver man för att man måste, vissa saker skriver man för sig själv och om man kan skriver man till andra.
Men jag blev fotograf senare taxiägare och nu ingenjör och studerar vidare.
 
Tror inte jag hade några specifika drömmar alls?

I tonåren ville jag bli journalist elelr agronom, alternativt jurist. Men det var svårt att komma in på journalist utbildningen, agronom var för mycket naturvetenskap och jurist trodde jag inte jag skulle klara att plugga lagtexter. Så jag läste litteraturvetenskap på kulturvetarlinjen i väntan på insikt om vad jag skulle bli.

Sedan löste sig allt genom att mina föräldrar gav mig en gård som gåva så att mina studielån drogs in. Man fick inte äga något för att få studielån då.

Vet fortfarande inte vad jag ska bli. Jag har levt på min mun större delen av livet. Och på min förmåga att organisera. Nu siktar jag nog mest på att hålla mig på benen så jag orkar jobba till pension.

Du har ju onekligen en pedagogisk gåva! Känns självklart att du ska jobba med att förmedla till andra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 864
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp