När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

BottBott

Min nyblivna sambo har sedan tidigare två barn med två olika kvinnor.
Dottern är 10år och bor 60mil från oss. Min sambo och mamman till dottern bodde ihop tills dottern var 3år. Under sju års tid har nu min sambo kämpat med att få träffa sin dotter. Han har fått "rätt" till halva vårdnanden, men det är bara på papper. Mamman tillåter knappt dottern att träffa sin pappa. Min sambo sitter och åker 120mil på en dag bara för att få vara med dottern i skolan en dag. Många gånger har han åkt ner och då har mamman stuckit iväg med dottern. Mamman säger åt dottern att inte hälsa på farmor och farfar när de möter dem ute. Farmor och farfar till dottern bor ca 50m ifrån dem. Det här har tagit jätte hårt på honom. Nu har mamman lämnat in en ansökan om att få HELA vårdnaden om dottern. Min sambo är helt slut av hela processen som varat så länge, han vet inte om han orkar bråka mer...

Det andra problemet med sonen han har är också extremt påfrestande. Han lämnade mamman till sonen när han träffade mig. Vi har bott ihop i ca en månad och under den tiden har sonen bara fått vara här två gånger. Mamman vägrar låta honom dela vårdnaden. Hon säger att barnet kommer ur hennes kropp och därför hennes.


Det är verkligen jätte jobbigt att stå brevid och inte kunna göra något...jag vet inte vad jag ska råda till eller säga.

Jag skulle bara vilja veta om ni varit i samma situation som mig eller min sambo. Jag behöver alla råd, tips, synpunkter och stöttande jag kan få.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Oj :o märkte just att det fanns ett forum som handlar om barn.
Kan snälla moderator flytta tråden...tack :bow:
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Är han vårdnadshavare för sina barn?

Finns det domstolsbeslut på umgänge?
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Med hans dotter har han genomgått en rättsprocess och fått rätt till delad vårdnad. Men han får ändå knappt träffa henne. De hade sagt att dottern skulle åka själv till pappa, men mamman vägrar släppa iväg dottern. Dottern säger själv att hon vill åka hem till pappa, men då säger mamman att om pappa ska träffa dig så får han komma hit. Men sen när han åker så sticker hon iväg...
Nu säger hon att han träffar dottern så sällan och därför inte ska ha delad vårdnad längre.


Han vill undvika en till rättsprocess med sin son. Försöker prata med mamman (som verkligen är hemsk) så att de kan göra upp vårdnaden utan att det ska bli problem. Men jag är mkt tveksam till att hon kommer gå med på att ge honom deladvårdnad *suck*
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

suck....det är så tragiskt för barnen
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Varför tänker inte mammorna på sina barns bästa? Är det verkligen värt att göra livet så svårt som möjligt för exet så att barnen blir lidande...
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

BottBott skrev:
Men jag är mkt tveksam till att hon kommer gå med på att ge honom deladvårdnad *suck*

Det är inte hon som ska gå med på delad vårdnad. Delad vårdnad är det som gäller normalt sett. Vid en rättstvist kan en förälder få enskild vårdnad, men då ska den andre föräldern ha misskött sig något extremt.

Men kanske är seperationen fortfarande väldigt sårig, det har ju inte gått så lång tid. Kanske blev mamma oerhört sårad av att bli lämnad p.g.a dig? Hon kanske fortfarande är i chockfasen av sin sorg över vad som hänt.

Ge henne lite tid, kanske förstår hon efter ett tag att barnet faktiskt behöver båda sina föräldrar.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Hon vet inte om att han träffat någon annan än.
Hon har vid flera tillfällen sagt till honom "om du träffar någon annan jävla hora så kan du glömma att få se XXX något mer"

Hon är alltså riktigt dum i huvudet. Orkar inte gå in på allt hon gjort men lite kan jag väl berätta.
Hon blev rasande när han förra nyår kom hem med fel champagne, så hon tog kokande vatten och kastade på honom.
En annan gång blev hon sur för något annat och la nålar i sängen när han skulle gå och lägga sig.
Hon har även spottat honom i ansiktet och hotat honom med kniv.

Saken är denna att hon är en människa som rent psykiskt är ruskigt ostabil. Han har vid många många tillfällen försökt prata med henne. Men hon börjar bara skrika. Min sambo väljer då att gå därifrån eftersom hon haft barnet på armen och hunden har legat under bordet och skakat.

Visst i en rättprocess skulle han få halva vårdnaden, men det är så mkt annat i hans liv som gör att han säger att han inte klarar av det nu.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Det är alltid sorgligt att se att barn blir slagträn i en konflikt som egentligen är mellan vuxna. Mammorna (eller förstod jag fel att de har olika?) till din sambos barn har uppenbarligen inte accepterat separationen ordentligt och klarat av att gå vidare med sina egna liv.
Två saker vet jag; dels att det är viktigt att se bådas perspektiv på det hela och dels att det inte är lätt att bli lämnad när man har barn. Man blir tvungen att tänka om helt och det har olika människor olika lätt för.
Det din sambo kan försöka med är att få tag på en familjerådgivare, så att han och mammorna kan diskutera under kontrollerade former. Fungerar inte detta så får han ta till domstol igen, är barnen viktiga för honom (och det hoppas jag att de är!) så orkar man, man måste orka helt enkelt. Alternativet i detta fallet verkar ju vara att de blir helt beroende av en inte så stabil mor.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Tack för tipset om en familjerådgivare. Jag ska säga det till honom.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Tyvärr finns det fall då inte familjerådgivning eller tingsrättens dom hjälper. Har ett liknande fall i min närmaste omgivning. Pappan där fick lov att polisanmäla mamman för egenmäktigt förfarande med barn ett antal gånger. Det har gått så lång att ett av barnen inte ens vill träffa sin mamma. Det finns en dom att han har enskild vårdnad om ena barnet. Nu har mamman stämt honom, hon vill ha det andra barnet för sig själv. Det kommer att bli spännande att se hur det går, då det är uppenbart att mamman är psyk. instabil.
Mamman lider av bla förföljelsemani hon tror att pappans släktingar spionerar på henne och tar sig in i hennes lägenhet för att snoka.
( jag kan intyga att detta är rena fantasifoster)
Hon ljuger och snackar en massa skit om pappans släkt inför barnen och alla andra som kan tänkas lyssna.
Tyvärr så är det nog ganska vanligt att barnen blir slagträn vid en skilsmässa.
I detta fallet så var det mamman som stack utan att förklara för mannen och ungarna. :mad: :confused:
Hoppas att Ni kan lösa detta på ett så smidigt sätt som möjligt både för er vuxna och framförallt för barnen!

/ nanne
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Usch - vilket jobbiga ex din sambo har !

Fast tyvärr är det inte alldeles ovanligt med ex- som saboterar umgänge med barnen. Företrädesvis mammor verkar ha åsikten att mammor är bäst för barnen. Det speglar sig på en massa olika sätt, endel sätter verkligen käppar i hjulen och beter sig, andra ser bara till att barnen inte vill vara med sina pappor och skyller på det sen så att de skall kunna ha barnen mer. (sen finns det natligtvis gräsliga pappor också - som man verkligen förstår att barnen inte vill vara med)

Det är extra svårt när avstånden är så stora som till dottern, men har de gemensam vårdnad så SKA hon få vistas med sin pappa tex på lov osv. I värsta fall får han väl ta till polishjälp för att hämta barnet.

När det gäller den psykiskt instabila kvinnan känns detju som om barnet skulle må bättre av att bo med sin pappa.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Vad tråkigt för din sambo :-( Man kan ju tycka det vore läge för mammorna till hans barn att ta itu med sina egna liv!
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Jag har igentligen inget att säga...bara att jag vet hur det är att vara barnet i en sådan konflikt.

Önskar det blir löst fort så inte barnet får livslånga sår...för det får man!
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Det finns ingenting som heter delad vårdnad, utan de två juridiska vårdnadsformer som finns heter gemensam vårdnad och enskild vårdnad.

Om din sambo blivit tilldömd gemensam vårdnad om dottern har han rätt att träffa henne i enlighet med domen. Om han trots en dom inte får träffa sitt barn har han rätt att begära polishämtning. Informerade inte hans juridiska ombud honom om vad som gällde?

Är modern till sonen idag ensam vårdnadshavare? Kommunernas familjerätt ska erbjuda föräldrar samarbetssamtal om de inte kan komma överens om deras barns boende, umgänge eller vårdnad. Det är den vägen man kan gå om man inte vill dra igång en rättslig process. Det är också så att lagstiftningen säger att föräldrar ska ha gemensam vårdnad om sina barn om inte synnerliga skäl föreligger. Så om din sambo inte är vårdnadshavare och vill ha gemensam vårdnad om sonen ska det mycket till för att han inte ska få det. Nekar modern kan en klok familjerättssekreterare informera henne om att hon är rätt chanslös i en domstolsprocess.

Görel - familjerättssekreterare
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Tack så mycket ALLIHOP för svaren. :bow:
Nu känns det som att jag har lite mer kött på benen.

Jag skriver en uppdatering senare så ni får veta hur det gått.


...tack igen...
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Jag är i samma situation som dig. Men mellan min man och hans ex fru har det blivit lite bättre, men vi har inte fått som vi vill än vilket är varannan vecka. Nu har vi dem några dagar här och några dagar där.
Jag har också blivit kallad hora utan hans ex fru plus många fler namn, men hora slängde hon rakt i ansiktet på mig inför deras barn.
Mitt råd till er är att gå till polisen och anmäla hans dotters mamma eftersom att han har papper på att han har delad vårdnad om henne. Eller åtminstonde prata med polisen om detta. För så får det inte vara. Min man tänker agera när hans papper från tingsrätten är klara och då ska han sluta vara snäll.

Om din sambo älskar sin son och dotter så står han ut för han vet vad barnens bästa är. Min mans ex fru kidnappade barnen 1 månad i somras och då fick min man inte träffa dom över huvud taget. Dom gick till familjerätten och första gången blev det bättre, men sedan hade min man och hans ex fru kunnat reda ut det själva om umgänget.

Så ett annat råd jag har är att dom ska gå till familjerätten, så får dom vara lite bollplank också, det är inte alltid mamma och pappa kan klara ut allt själv.

Hoppas jag varit till någon hjälp. Jag vet hur du känner dig det är jätte jobbigt att bara stå bredvid och titta på.

Kattengustav
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Katten gustav: Tips: kolla när inläggen är skrivna, det första inlägget är skrivet för snart två år sedan samt att användaren är borttagen.
 
Sv: När pappan inte får träffa barnen för mamman.

Miran skrev:
Det är inte hon som ska gå med på delad vårdnad. Delad vårdnad är det som gäller normalt sett. Vid en rättstvist kan en förälder få enskild vårdnad, men då ska den andre föräldern ha misskött sig något extremt.

Men kanske är seperationen fortfarande väldigt sårig, det har ju inte gått så lång tid. Kanske blev mamma oerhört sårad av att bli lämnad p.g.a dig? Hon kanske fortfarande är i chockfasen av sin sorg över vad som hänt.

Ge henne lite tid, kanske förstår hon efter ett tag att barnet faktiskt behöver båda sina föräldrar.

Men hallå! Nu fattar jag ingenting! Jag har INTE skrivit inlägget ovan - så varför står det då att jag har ghprt det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 738
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: cherie
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 321
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp