när ska man sälja sin häst?? (gnälltråd)

lovehorses

Trådstartare
måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet....

Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon va tänkt som hobbyridning.
Nu börjar jag fundera på om det är lönt att ha henne kvar, antingen försöka sälja eller ta bort helt.
I 6 år känns det som om vi har jobbat med samma sak. Vi går inte framåt i ridningen, står och trampar på samma ställe. Vi går ett steg fram och 14 tillbaka. Hon är hopplös i ridningen. Det vi jobbar med i dagsläget är lång och låg som vi gjort de flesta år.
Vi bråkar med varandra hela tiden. Hon har en massa "hyss" för sig i ridningen som är jättejobbigt. Får inte bukt på det. Skaffa in en ny sadel, utprovad. 2: sadeln som är utprovad. Tänkte då att äntligen kanske det släpper nu. Icke lika jävlig ändå. Fundera på om bettet sku vara de onda. Bytte, prova andra. Ingen förändring. Massör har varit ut flera gånger och inte hittat något märkbart. Hade kiropraktor ut för ngt år sedan inga större fel.
Tyvärr kan jag inte ta föl på henne pga hennes benställning men framför allt hennes humör vill jag inte föra vidare i generation.

Har haft ut olika tränare, en hitta jag nu som jag tyckte om, problemet är att vi jobbar med samma sak varje gång. AVSLAPPNING, vilket jag också kan göra själv. Känns på ett vis inte värt pengarna. JAg vill få ut något av ridningen för tränare isåfall.

Förut tyckte hon om ridning ute i skogen, de var aldrig problem men nu har hon börja spjärna imot där med.

Börja bli less på allt just nu. Det är inget roligt mer vissa dagar.
Har funderat på att ta henne till en klinik för en ordentlig koll men underar sen om det är värt det i långa loppet. Men samtidigt skulle det vara skönt att få en bekröftelse om det är något kroppmässigt hon inte klarar av.

Det är jobbigt med alla funderingar.
 
Har du kollat hästen hos veterinär ? Låter som det vore det mest logiska utifrån beskrivning , och mer ekonomiskt att utesluta ev medicinska problem först, än att spendera pengar på nya sadlar, utrustning och ET lite "på måfå"?

Om du funderar på att sälja hästen oavsett så är det ju även högst vesäntligt att då veta att den är frisk , när du har de problem du beskriver med den , innan du säljer den .
 
Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar
 
Har hästen så omfattande problem att ingenting fungerar så bör den nog kollas på klinik. Att det sedan kostar en hel del pengar är inte hästens problem. Och det är just därför man har försäkringar.
Jag var in till klinik igår och spenderade 6-7 timmar där då hela hästen gicks igenom. Böjprov på rakt och böjt spår (både hårt och mjukt underlag), röntgen, ultraljud, en annan undersökning där det sattes små apparater på hästen som skickade signaler till datorn, bedövningar, behandling. Jag räknar med att det kommer bli dyrt. *Extremt* dyrt, men det är som sagt inte hästens problem.

Din häst verkar ha någon sorts problem. Om det sedan beror på att hästen har problem med sin kropp eller att du kanske sitter snett/rider felaktigt för just den här hästen (Ingen rider perfekt. Det finns *alltid* utrymme för förbättring. ;)) eller att ni faktiskt bara inte passar ihop är upp till dig att utreda.

Lycka till! :)
 
Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar
Jag tror det är detta som gör att du inte kommer framåt med ridningen. Börjar man tänka att det är minsann hästen och inte ens egen ridning som brister så har man nåt en liten återvändsgränd då man slutar att utvecklas. Då är man sluten och låst för lösningar. Ett ridsätt fungerar aldrig på alla hästar.

Jag förstår att hästen även tillslut blir frustrerad under skogsridningen då hästar känner av ryttarens attityd gentemot den mer än vad man tror. Hästen kan aldrig bli bättre än sin ryttare tyvärr och din häst är förmodligen lika frustrerad som du över situationen.

Sälj hästen till någon som passar med den och köp en häst som fungerar med ditt ridsätt, för ditt ridsätt behöver inte vara fel på alla hästar men uppenbart så är det fel för denna hästen.
 
Håller med @Grazing
Och tillägger att om hästen är frisk så har du inte hittat rätt knappar och tränar inte på rätt sätt för den hästen. Betyder inte att du är dålig men du måste ändå erkänna att du är den som måste ändra dig eller så är det inte lönt att fortsätta.
 
Under förutsättning att hästen är frisk, skulle jag vilja föreslå centrerad ridning. Då får man inte bara reda på vad man ska göra, utan också hur det ska göras. För mig har det varit väldigt befriande, då jag med vanliga tränare ofta upplever att jag får osunda spänningar i kroppen. I CR lär man sig hitta takt och balans på ett väldigt mjukt sätt, med centrering i kroppen. Kanske skulle din häst föredra det sättet att rida?
 
Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar
Det behöver inte bli jättedyrt. Min klinik har ibland "extrapris" på vetcheck. Jag kollar min häst på klinik 1 gång/år och brukar passa på då. Det är väldigt skönt att ha hästen kollad och veta att man kan "tuta och köra" med gott samvete.
Så jag skulle börja i den änden och om hästen är fräsch så skulle jag leta upp en annan tränare. Man kan behöva prova några olika tränare innan man hittar en som passar både häst och ryttare. Hoppas att det löser sig.
 
Det är dyrt att ha häst, och veterinärbesiktningar ingår automatiskt, mer eller mindre.
Speciellt eftersom hästen uppenbarligen har något som stör den, varför fortsätta envisas med det ena och det andra istället för att hitta kärnan till problemet - som troligtvis blir bra mycket billigare i längden?
Det är dessutom din skyldighet att se till så hästen inte lider och för att komma ifrån det är det troligtvis nödvändigt med en grundlig undersökning.
 
Är det inget fel på hästen så borde du kanske sålt henne igår?
Efter en rejäl vet.check så är det kanske bara att inse att det dax att era vägar skiljs åt?
Ibland passar man bara inte ihop och efter sex år så känns det som om det kanske inte är sjysst varken mot häst eller dig att traggla på samma spår. Det snällaste mot hästen är väl att hitta en ryttare som kan uppskatta henne även om hon inte passar dig.
 
Blir nog till klinik, ska se vad försäkringen täcker, om den täcker. Men måste dit.
Detta problemet började för ca 1-1½ år sedan. Trodde då att de var sadeln men hon "bråkade/bråkar" i tömkörning, longering också. Inte bara när jag sitter på. Tränare har suttit upp och hon gör samma sak med henne.
Det är svårt att förklara hur hon är i text med ridningen.
 
Blir nog till klinik, ska se vad försäkringen täcker, om den täcker. Men måste dit.
Detta problemet började för ca 1-1½ år sedan. Trodde då att de var sadeln men hon "bråkade/bråkar" i tömkörning, longering också. Inte bara när jag sitter på. Tränare har suttit upp och hon gör samma sak med henne.
Det är svårt att förklara hur hon är i text med ridningen.
För att haka på detaljer kanske men hade ni inte kämpat med samma sak i 6 år mer eller mindre? Eller vilka problem var det som började för 1 årsen och hur var det innan dess?

Hur bra grundridning hade hästen när du köpte den? Den var ju ändå väldigt ung då.
 
Blir nog till klinik, ska se vad försäkringen täcker, om den täcker. Men måste dit.
Detta problemet började för ca 1-1½ år sedan. Trodde då att de var sadeln men hon "bråkade/bråkar" i tömkörning, longering också. Inte bara när jag sitter på. Tränare har suttit upp och hon gör samma sak med henne.
Det är svårt att förklara hur hon är i text med ridningen.


I första inlägget skriver du att ni jobbat med samma saker i 6 år. Men oavsett - om ni inte kommer vidare så finns det ju ingen orsak att ha kvar den. Särskilt om du köpte den som 4-åring och därför har lagt nästan hela basen för dess utbildning.

Sälj och skaffa något som passar dig bättre, det är inte skamligt att erkänna att ni inte funkar ihop.

Jag undrar dock som ngra andra varför den inte kollats tidigare om det nu är varit så mycket problem med den. Kiro och massage är ngt som lämpligen kommer in efter att du vet vad problemet är.
 
Massör har jag haft ut flera gånger i året, vid behov och hon har inte märkt något.

När detta börja trodde jag att de va en fas. Hon brunsta fruktansvärt mycket så tänkte att det var hormonellt. Det blev bättre ibland. Och tänkte att det gått över. Sen kommer det tillbaka igen.

Hon har alltid varit lite svår riden men ändå kunnat rida ut på i skogen. Nu är det svårt och inge roligt att rida ut när hon gör samma sak som på ridbanan. Men sista året har det eskalerat. Har provat en massa saker, mer inne tid på vinter ifall hon va trött.Tog ut massören flera gånger. Ingen skillnad. NU är sadeln bytt och bettet men ingen större skillnad.

KLinik besök blir det i vilket fall.

När jag köpte henne så var hon inriden men inte skolad. Red henne antagligen för mycket och trodde hon kommit längre i utbildningen när man tänker på det i efterhand. Men det finns inget att göra åt det nu. Man lär sig av misstagen. Men hon har aldrig haft ont eller visa obehag hon har älskat att jobba och gör det fortfarande.

Kan försöka förklara lite vad hon gör på ridbanan ex. I höger varv på en volt så kastar hon med huvudet åt vänster, kraftigt.Hon faller in i volten och svårt att få henne rätt. I vänster varv går hon rikigt bra ,men kastar ibland med huvudet till vänster.
Ibland om man ska ta skritt - trav vägrar hhon gå fram, tvärnitar å surar. När hon börja med det var det i en rejäl brunstperiod så antog att det var pga det. Men har fortsatt men inte i samma utsträckning. Det är bara i trav och galopp, hon gör det inte på en gång under ridningen. Första gången man travar kan hon va riktgt avslappnad och fin. Skrittar en stund och ska ta trav igen och hon kastar med huvudet.
Ute i skogen kastar hon med huvudet till vänster också, kraftigt. Ibland tappar hon balansen och snubblar. Jag får kramp i höger arm av att hålla emot henne hela tiden, för att inte själv ramla ur balans.
Hon gör det också i tömkörning och longering.
Jag har provat att ha lösa tyglar på henne i trav, spända, hållit emot, ridit korta pass på banan, max 30 min, varierat ridningen och träningen, haft ordentlig vila under vinterhalvåret m.m.
 
I mina ögon verkar du inte speciellt förtjust i den här hästen. Varför då ha kvar den? Men vad gäller hennes problem så sitter det med största sannolikhet inte i hennes huvud. Antingen sitter det i hennes kropp eller i din ridning. Det spelar ingen roll om du åker till klinik eller tar ut en kiropraktor som inte hittar nåt. Hur många ggr har jag inte stött på hästar som "är kollade och inte har ont" och hur många gånger är det verkligen så? Nästan alla hästar har fysiska problem trots att de ses över regelbundet och sägs vara fina och friska. Även tävlingshästar som gör bra ifrån sig på banorna.

Lämna över henne till någon som tycker om henne och hitta en annan häst att rida på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 230
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 417
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 447
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp