när ska man sälja sin häst?? (gnälltråd)

I mina ögon verkar du inte speciellt förtjust i den här hästen. Varför då ha kvar den? Men vad gäller hennes problem så sitter det med största sannolikhet inte i hennes huvud. Antingen sitter det i hennes kropp eller i din ridning. Det spelar ingen roll om du åker till klinik eller tar ut en kiropraktor som inte hittar nåt. Hur många ggr har jag inte stött på hästar som "är kollade och inte har ont" och hur många gånger är det verkligen så? Nästan alla hästar har fysiska problem trots att de ses över regelbundet och sägs vara fina och friska. Även tävlingshästar som gör bra ifrån sig på banorna.

Lämna över henne till någon som tycker om henne och hitta en annan häst att rida på.

Vad baserar du det på att nästan alla hästar har fysiska problem?
 
Kan försöka förklara lite vad hon gör på ridbanan ex. I höger varv på en volt så kastar hon med huvudet åt vänster, kraftigt.Hon faller in i volten och svårt att få henne rätt. I vänster varv går hon rikigt bra ,men kastar ibland med huvudet till vänster.
Ibland om man ska ta skritt - trav vägrar hhon gå fram, tvärnitar å surar. När hon börja med det var det i en rejäl brunstperiod så antog att det var pga det. Men har fortsatt men inte i samma utsträckning. Det är bara i trav och galopp, hon gör det inte på en gång under ridningen. Första gången man travar kan hon va riktgt avslappnad och fin. Skrittar en stund och ska ta trav igen och hon kastar med huvudet.
Ute i skogen kastar hon med huvudet till vänster också, kraftigt. Ibland tappar hon balansen och snubblar. Jag får kramp i höger arm av att hålla emot henne hela tiden, för att inte själv ramla ur balans.
Hon gör det också i tömkörning och longering.
Jag har provat att ha lösa tyglar på henne i trav, spända, hållit emot, ridit korta pass på banan, max 30 min, varierat ridningen och träningen, haft ordentlig vila under vinterhalvåret m.m.
Om du tänker till lite där, om du håller såpass hårt att du får kramp nästintill, hur tror du det känns i hästens mun? På vilket sätt ska ens hästen få en chans att kunna komma till ett bra arbete med den ridningen? Jag förstår att hästen surar till och inte vill arbeta.

Jag skriver inte att det är såhär nu men det är förmodligen pga din hårda hand som hästen börjar "konstra" från början, antagligen blir du automatiskt hårdare och hårdare i handen under passen vilket kan vara en anledning till att passen ofta börjar bra.

Låter för övrigt som en ganska snäll häst så lyssna på hästen och rannsaka dig och ditt ridsätt och skyll inte någonting på hästen. Den svarar bara på det du gör.
 
Jag har min misstanke att mycket är psykiskt men ska kolla så jag kan lugna mitt sinne.
Med att jag håller hårt i tygeln, jag börjar alltid med att vara mjuk i handen, följsam. Men när hon typ biter tag i bettet å drar emot så jag hamnar ur balans och inte får kontakt med henne så försöker jag dra tillbaka henne, sen blir man ju frustrerad och drar lite mer. Vilket jag vet är helt fel.
Hon är en snäll häst och skulle aldrig göra något ont mot mig utan vilja men detta är ett stort problem. Känns som man provat det mesta att testa...
 
Jag har min misstanke att mycket är psykiskt men ska kolla så jag kan lugna mitt sinne.
Med att jag håller hårt i tygeln, jag börjar alltid med att vara mjuk i handen, följsam. Men när hon typ biter tag i bettet å drar emot så jag hamnar ur balans och inte får kontakt med henne så försöker jag dra tillbaka henne, sen blir man ju frustrerad och drar lite mer. Vilket jag vet är helt fel.
Hon är en snäll häst och skulle aldrig göra något ont mot mig utan vilja men detta är ett stort problem. Känns som man provat det mesta att testa...
Med andra ord är det din ridning som brister. Tyvärr så spelar det ingen roll hur mycket fel man letar på hästen om det är i en själv som det brister. Hästen är förmodligen för svår för dig helt enkelt på det sättet. Skaffa en tränare som kan hjälpa dig med ridningen bättre så du lär dig att sluta rida med tyglarna. Du ska aldrig aldrig aldrig korrigera nånting med hjälp av tyglarna på det sättet. Tyglarna kan du vägleda hästen med. Vad säger tränaren om att du använder tyglarna på det sättet? Det är för mig väldigt uppenbart vad problemet är även ifall det nu kan vara så att hästen är skadad på något vis.
 
Förutom det andra redan pekat ut så blir jag fundersam på hur du säger att ni inte utvecklats under 6 år, men du köpte hästen som 4 åring? Har du ens ett intresse för att utbilda hästen? För det känns kanske som att det är där som det också skapats en massa frustration?

Hästen lär ju sig massor under de åren och unghästar brukar lära sig förvånansvärt fort för att de är så känsliga. Kanske är det dags att hon får komma till någon som kan utbilda om henne på nytt? Det är ju direkt nedbrytande för er båda att känna att ni inte kommer någonstans.

Men ja, först skulle jag tagit henne till klinik och sen när hon är konstaterad frisk så hade jag sålt henne och titta på en mer utbildad häst.
 
Därför att många är väldigt okunnig vad gäller både utrustning, hovar och hästens kropp i allmänhet. Och med den belastning som det innebär att harva runt på volter med dålig utrustning, i spänd form med en ryttare på ryggen vore det fantastiskt om hästarna inte drog på sig problem.
 
Därför att många är väldigt okunnig vad gäller både utrustning, hovar och hästens kropp i allmänhet. Och med den belastning som det innebär att harva runt på volter med dålig utrustning, i spänd form med en ryttare på ryggen vore det fantastiskt om hästarna inte drog på sig problem.

Och vad baserar du det på att de flesta hästar i Sverige skulle harva runt på volter med dålig utrustning i spänd form? Är det baserat på hur det ser ut i ditt stall, eller vad? Hur stor andel av Sveriges hästar har du sett?Jag kan verkligen inte påstå att jag delar den bilden.
 
Jag har min misstanke att mycket är psykiskt men ska kolla så jag kan lugna mitt sinne.
Med att jag håller hårt i tygeln, jag börjar alltid med att vara mjuk i handen, följsam. Men när hon typ biter tag i bettet å drar emot så jag hamnar ur balans och inte får kontakt med henne så försöker jag dra tillbaka henne, sen blir man ju frustrerad och drar lite mer. Vilket jag vet är helt fel.
Hon är en snäll häst och skulle aldrig göra något ont mot mig utan vilja men detta är ett stort problem. Känns som man provat det mesta att testa...

Det skulle kunna vara smartare att hitta på en annan övning för att bryta dragkampen.
 
Och vad baserar du det på att de flesta hästar i Sverige skulle harva runt på volter med dålig utrustning i spänd form? Är det baserat på hur det ser ut i ditt stall, eller vad? Hur stor andel av Sveriges hästar har du sett?Jag kan verkligen inte påstå att jag delar den bilden.
Jag baserar det på erfarenheter under mina 25 år i hästvärlden. Jag tror inte att alla delar den bilden. Då skulle det inte råda lika stor okunnighet.
 
Jag baserar det på erfarenheter under mina 25 år i hästvärlden. Jag tror inte att alla delar den bilden. Då skulle det inte råda lika stor okunnighet.

25 år i hästvärlden och mer därtill har vi väl lite till mans, det blir ju så när det är en sport man kan hålla på med hela livet. Viktigare är väl vilka delar av hästvärlden man sett, hur mycket man varit runt på olika anläggningar i olika delar av landet?
 
25 år i hästvärlden och mer därtill har vi väl lite till mans, det blir ju så när det är en sport man kan hålla på med hela livet. Viktigare är väl vilka delar av hästvärlden man sett, hur mycket man varit runt på olika anläggningar i olika delar av landet?
Hur många anläggningar man varit runt på säger nog inte mycket. Snarare vilka människor man träffat, vilka lärdomar man tagit och vilken insikt man har. Majoriteten av landets ryttare är inga stjärnor, så om man bara vistas i toppen är väl frågan hur mycket man ser av den allmänna hästvärlden. Men o andra sidan är det inte alltid bättre på toppen heller när man tittar närmre.
 
Hur många anläggningar man varit runt på säger nog inte mycket. Snarare vilka människor man träffat, vilka lärdomar man tagit och vilken insikt man har. Majoriteten av landets ryttare är inga stjärnor, så om man bara vistas i toppen är väl frågan hur mycket man ser av den allmänna hästvärlden. Men o andra sidan är det inte alltid bättre på toppen heller när man tittar närmre.

Låter pessimistiskt. Tror faktiskt de flesta hästar mår helt ok. Man behöver inte vara stjärna för att inte ge sin häst fysiska problem, allrahelst om man i likhet med de allra flesta ryttare inte rider sin häst särskilt hårt utan tar det rätt lugnt med tränandet.
 
Låter pessimistiskt. Tror faktiskt de flesta hästar mår helt ok. Man behöver inte vara stjärna för att inte ge sin häst fysiska problem, allrahelst om man i likhet med de allra flesta ryttare inte rider sin häst särskilt hårt utan tar det rätt lugnt med tränandet.
Kanske det. Men det är min syn på saken.
 
Fysiska problem är ju i mina ögon inte samma som att inte fungera optimalt.
Alltså jag kan hålla med om att det är få ryttare som rider optimalt med optimal utrustning och prickfri fysik på hästen. Men det betyder ju inte att hästarna har fysiska problem och lider.
Det är inte alltid skillnaden är i vad man ser utan var man drar gränsen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 252
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 444
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 469
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp