När släpper ni på bete?

Narcissa

Trådstartare
Ja som frågeställningen ovan?

Jag funderar på när jag ska släppa avelsston och pensionärer på bete. :D

Vi har mellan 9-17 grader här nere och gräset växer så det knakar. Tycker det är lite väl kallt på nätterna dock.
 
Min har tidigare blivit släppt 1 juni och förra året blev hon släppt i mitten av juni.
Då hade det hunnit bli varmare om nätterna också.
 
Min ska åka på bete i mitten av maj. Ska visa honom den 10e, sen hem och ta av skorna. Sen får han åka :).
En bekant släppte i veckan men de går in på natten än men får beta på dagarna.
 
Ja som frågeställningen ovan?

Jag funderar på när jag ska släppa avelsston och pensionärer på bete. :D

Vi har mellan 9-17 grader här nere och gräset växer så det knakar. Tycker det är lite väl kallt på nätterna dock.

Jag tror inte hästarna har direkt ont av att det är kallt på nätterna, det enda är väl att det inte hunnit komma upp tillräckligt mkt gräs än? Vet inte hur stort bete du har iof men är det stort nog finns det väl ingen anledning för dom att inte gå ut nu?
 
Våra ska få gå ut när det blir lite varmare på nätterna, just nu med stödfodring då gräset inte riktigt kommit upp här får att de skall kunna gå på 100% bete =)
 
Mina två har varit ute på natten i flera veckor nu. Har svårt att tro att en häst har ont av att vara ute i ett par minusgrader på natten :) De äter fortfarande hö 3 ggr per dag men det märks att gräset börjar komma och det går åt mindre och mindre med hö.
 
Tror att det blir så att hingstarna kommer att åka ut på bete första Maj. Om det är torrt och fint i stonas hage så åker nog dom också ut runt den tiden.
 
Det blir nog runt mitten av maj, lite beroende på väder också såklart :) , vill helst att gräset ska ha vuxit upp en del och att det inte är minusgrader om nätterna (pga fångrisken).
Södra dalarna.
 
Hos oss börjar hästarna gå halva dagar i gräshage i slutet av april/maj. Sen släpps de väl på bete efter skolorna slutat. Har ju ridskoleverksamhet i stallet så privatarna släpps samtidigt som ridskolehästarna :)
 
Ja som frågeställningen ovan?

Jag funderar på när jag ska släppa avelsston och pensionärer på bete. :D

Vi har mellan 9-17 grader här nere och gräset växer så det knakar. Tycker det är lite väl kallt på nätterna dock.

Våra går ute dygnet runt, tanterna som behöver gå upp i vikt går på bete dagtid och stödfodras med hösilage och kraftfoder.
Om två- tre veckor kan de nog gå på bara bete men än så länge är det för lite bete för att det ska räcka.
Bor i Dalarna så det tar ju längre tid här innan växtligheten kommer igång ordentligt.
Att det är några minusgrader på nätterna ser jag inte som ett problem.
 
Mina har gått på gräs i två veckor redan men vill nog som sagt att gräset ska växa upp mer. Har gödslat och sått i sommarhagarna så där växer det bra men jag vill ha ännu mer gräs.
Tror vi väntar någon vecka in i maj innan släpp. :)
 
Mina går ute dygnet runt allihop utom de dräktiga avelsstona som ska föla när som helst. Men det har dom mer eller mindre gjort hela vintern för dom flesta går på lösdrift. Fast nu har vi så mycket gräs att dom inte behöver extra foder heller.
Vilket är ganska tidigt för det brukar nog vara normalt förrän en bit in i maj annars.
 
Mina ratar plastat grovfoder sedan igår så de anser att de är på bete nu.

Men de går ju på lösdrift så de sover alltid ute.
 
Jag har också lösdrift, men kommer att stödfodra ett par veckor till. Ännu är det inte riktigt sån fart på återväxten att det kan räknas som bete.
 
Våra har gått på bete sen helgen nu, men de går iofs alltid ute nattetid. Men jag har lagt ut hö eftersom grästillväxten inte är riktigt 100 än.
 
Stallägaren kommer släppa ut hästarna på nätterna från och med maj. Ett par av hästarna går redan på lösdrift, så för dem blir det ingen skillnad. Jag vet inte riktigt hur det blir med min ponny i år, eftersom jag är livrädd för fång och gärna "slipper" bete i år (det finns inga fånganpassade beten och ingen häst som matchar en ponny i behov av mat heller), men det lär bli dygnet-runt-utevistelse inom de närmaste veckorna.
 
Sommarhagen blir nog på söndag men minst en vecka inne på nätterna ännu , kanske två. Här är mycket gräs.
 
Vår plan var att släppa 1 maj, men det har vuxit så dåligt här, verkar för torrt, så vi väntar ett par veckor till. Våra går ute 6-23 ändå nu, men i kuperade vinterhagar, men hade varit skönt att släppa ut dem dygnet runt med riktigt gräsbete.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
651
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 869
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp