När stallar ni in?

caradan

Trådstartare
Funderar på när folk stallar in igen efter betet?
Iår har vi eget så vi bestämmer själva men jag ser gärna att hästarna är ute så länge som möjligt och gärna på lösdrift i framtiden. Men denna vintern blir det på box och då kommer de in tidigast mitten september tänkte jag.
 
Nu har jag på lösdrift sen något år, men innan dess bestämde vädret. Om det blev skitväder i mitten av augusti fick dom börja sova inne, något år sov dom ute nästan hela september osv. :)
 
Vår riktlinje är att de går ute 1 juni-1 sept, men anpassar även efter vädret. Är det superväder i mitten av maj så går de ut då, och samma gäller i september, datumen är lite flytande men det är "beteshyra" (kallhyra) 1 juni - 1 september
 
När jag hade hästarna hos mamma stallades de in helt efter väder, så oftast brukade det bli i slutet av oktober men allt mellan 12 oktober och 4e november har det blitt genom åren :). Min äldsta (fjordhäst) ville absolut inte vara i box mer än nödvändigt, men ponnyn (med äldre och fint skick) som var van vid tidig installning var inte lika förtjust som fjordis att vara ute länge, han var lite mer bekväm (frös inte). :p
 
Här där jag står kör vi också 1 juni-1 sept. Men förra året var vädret så pass bra att de inte blev installade förrän 23 sept, tex.
 
Södra sverige har ju haft extremt milda höstar senaste åren, många i min bekantskapskrets hästar har gått ute fram till november med stödfodring :)
 
Har eget stall och bara mina egna två ponnyer att ta hänsyn till och de kommer in då och då under hela sommaren beroende på väder och insektstryck. Dock stallas de in helt i september vanligtvis, men går fortfarande i sommarhagar och betar på dagarna så länge det inte är frost. Tycker det är rått och fuktigt på höstkvällarna här, hästarna själva kommer helst in varje kväll året runt. Bor utanför Göteborg.
 
I det stallet jag rider har de flesta redan stallat in, de som går ute längst kommer troligen vara ute i några veckor till bara.
Inte för att vädret är dåligt (dock är det ju hemskt torrt så betet är ju nästan slut redan) utan för att hästarna blir lite trötta av att gå ute dygnet runt och de som tränar mer målinriktat känner att det är svårt att hålla samma nivå på träningen.
 
Beror på väder och vind. Ibland har dom kommit in redan i september och ibland går dom kunnat gå ute till slutet på oktober. Men för det mesta brukar dom komma in i början eller mitten på oktober. Fast det är mest för min skull. Älskar att ha mina rutiner. Tycker nästan det är jobbigare att ha dom ute. Mina hästar har inga problem med att gå ute. Dom blir till och med ännu piggare. och då är dom riktigt piggelina även i vanliga fall.
 
Nu går våra hästar på lösdrift året om, så vi stallar inte in i den bemärkelsen. På bete går de från maj (invänjningsperiod på 2-3 veckor i april-maj) till någon gång i oktober oftast (som längst första veckan i november). Hur länge de får gå kvar i beteshagarna på hösten har oftast att göra med hur torrt eller blött det är - vi vill inte ha dem i lervälling och vill inte heller ha betet söndertrampat... När betet inte räcker så stödfodrar vi. Och sedan går de på lösdrift i grushagar resten av året.

En liten kommentar till det där med träning, tävling och att hästarna skulle bli "trötta" av att gå ute: Vår tävlingssäsong (islandshäst) sammanfaller i stort sett helt med betessäsongen. Den stora utmaningen tycker jag är att hålla hästarna i lagom hull (både över- och underhull tenderar att ge trötta, sega hästar...), men anser att det går utmärkt att träna o tävla även med hästar som går på bete och/eller lösdrift. Min dotter skall tävla SM i september på en häst som gått på bete sedan i maj och går på lösdrift året om!
 
Nu går våra hästar på lösdrift året om, så vi stallar inte in i den bemärkelsen. På bete går de från maj (invänjningsperiod på 2-3 veckor i april-maj) till någon gång i oktober oftast (som längst första veckan i november). Hur länge de får gå kvar i beteshagarna på hösten har oftast att göra med hur torrt eller blött det är - vi vill inte ha dem i lervälling och vill inte heller ha betet söndertrampat... När betet inte räcker så stödfodrar vi. Och sedan går de på lösdrift i grushagar resten av året.

En liten kommentar till det där med träning, tävling och att hästarna skulle bli "trötta" av att gå ute: Vår tävlingssäsong (islandshäst) sammanfaller i stort sett helt med betessäsongen. Den stora utmaningen tycker jag är att hålla hästarna i lagom hull (både över- och underhull tenderar att ge trötta, sega hästar...), men anser att det går utmärkt att träna o tävla även med hästar som går på bete och/eller lösdrift. Min dotter skall tävla SM i september på en häst som gått på bete sedan i maj och går på lösdrift året om!
Självklart går det jättebra, om hästarna är vana. Det var jag som skrev att de blir trötta och då handlar det ju om hästar som är vana vid att stå inne i box på nätterna.
Går de alltid ute (tex på lösdrift) så är det ju inte så stor skillnad för dem att gå på bete..
 
Självklart går det jättebra, om hästarna är vana. Det var jag som skrev att de blir trötta och då handlar det ju om hästar som är vana vid att stå inne i box på nätterna.
Går de alltid ute (tex på lösdrift) så är det ju inte så stor skillnad för dem att gå på bete..
Nej, det är ju inte lika stor skillnad då, men jag märkte ingen skillnad i "trötthet" när de stod på box vinterhalvåret heller, vilket de gjorde innan ligghallarna byggdes för ett par år sedan.

Den enda skillnad jag märkt sedan vi bytte till lösdrift är att flockarna är mer harmoniska, mindre sura miner vid fodringar osv.
 
Nej, det är ju inte lika stor skillnad då, men jag märkte ingen skillnad i "trötthet" när de stod på box vinterhalvåret heller, vilket de gjorde innan ligghallarna byggdes för ett par år sedan.

Den enda skillnad jag märkt sedan vi bytte till lösdrift är att flockarna är mer harmoniska, mindre sura miner vid fodringar osv.
Ja det är ju säkert olika för olika individer. Är väl inte så konstigt?
 
Ja det är ju säkert olika för olika individer. Är väl inte så konstigt?
Till viss del är det säkert så, vi har hästar på gården som älskar att komma in på box då och då, precis som hästar som hatar det... :D

Tycker dock att det är en glädjande utveckling att fler och fler (även tävlingsryttare och ridskolor) ser lösdrift som ett bra alternativ - tror på ett generellt plan att det är bättre för de flesta hästar i längden!
 
Min ridskola har höstarna ute om nätterna från maj till september. Lite väderberoende, men det är inget "pjåskande", utan vädret ska vara rejält dåligt för att de ska vara inne. Ibland går ponnysarna ute ngn vecka längre än storhästarna.

Hästarna får komma in och äta kraftfoder och "sova" några timmar innan lektionerna börjar. Och fodras med rejält med hö när gräset är glesare, både ute och inne. De går 2-3 pass/dag och klarar det lika bra på sommar- som på vinterhalvåret.
 
Funderar på när folk stallar in igen efter betet?
Iår har vi eget så vi bestämmer själva men jag ser gärna att hästarna är ute så länge som möjligt och gärna på lösdrift i framtiden. Men denna vintern blir det på box och då kommer de in tidigast mitten september tänkte jag.
Min häst kommer tillbaka till stallet 1/9, hade jag haft eget hade de fått gå ute så länge som möjligt, t ex till gräset börjar ta slut och det blir mer och mer hö.
 
1 maj till sista okt om vädret tillåter, stödfodrar om det behövs, ston med föl går in nästan varje natt,dock ute när bäddarna ska tömas och boxarna rengöras
 
Numera går alla på lösdrift här, men även tidigare har de varit ute dygnet runt så länge som möjligt. Vädret har fått styra.
På vårarna har de gått ut dygnet runt så snart man kunnat se gräset börjat spira, förutsatt att det varit torrt på marken. Något år var det i slutet av mars, oftast någon gång i april.
På höstarna har de gått in på nätterna i november-december, med någon enstaka natt inne tidigare om det varit ihållande nederbörd.
Det finns tävlingshästar på högre nivå som går på lösdrift, att ha dem på stall är inget måste för att de ska orka med att tävla. Men man måste givetvis vara lyhörd för hästarnas signaler om man provar detta!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 472
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp