När stallar ni in?

Ärligt talat så fattar jag inte vad du är ute efter? Var det en fråga eller något som berörde mig eftersom du citerade mitt inlägg?
förstår nog inte heller eller vad du tolkar att "jag är ute efter" ?

Utifrån dina poster i tråden :
Alla hästar måste inte/fungerar inte/mår inte bra av mänskliga motiveringen att "nu är det sommar/bete/dags för miljö ombyte deluxe osv .
 
förstår nog inte heller eller vad du tolkar att "jag är ute efter" ?

Utifrån dina poster i tråden :
Alla hästar måste inte/fungerar inte/mår inte bra av mänskliga motiveringen att "nu är det sommar/bete/dags för miljö ombyte deluxe osv .
Jag förstår inte vad du undrar över. Eller varför du verkar tycka att det är konstigt att släppa sin häst på bete även om man upplever att den blir trött?

Det enda jag har skrivit är att en del hästar som inte är vana vid att sova utomhus kan bli trötta av att gå på bete dygnet runt = ägarna kan då välja att låta dem gå på bete en kortare period än vad många andra i den här tråden beskriver.
Vad är det som är så konstigt med det?

Jag har aldrig påstått att tävlingshästar inte kan gå på bete/lösdrift. Är övertygad om att de allra flesta hästar fixar det jättebra under rätt förutsättningar sålänge de får chans att vänja sig vid omställningen.
 
@MiniLi
Tack för svaret . Jag tror jag förstår nu utifrån det och det känns meningslöst och ffa att på sociala media ta någon annan värdering i ämnet .
 
:confused:
Härligt att du förstår, jag fattar fortfarande inte alls vad du skriver om.

Dito så därav svaret. Vi har helt enkelt helt olika syn på "bete dygnet runt 1 juni - 1 sept " och allmänt verkar ingen av oss förstå den andras poster .
 
Senast ändrad:
Vi har lösdrift. Förr, innan lösdriften, hade vi ute på betet efter väder, ofta från mitten av maj till mitten av september.
 
I Skåne är det egentligen inga bekymmer att ha hästarna på bete fram tills början på november, men vi brukar tycka mörkret är tråkigt och tar ner dem i början på oktober oftast. Då tas de alltså ner till vinterlösdriften och har oftast fått lite stödfodring några veckor.
Sen går de i vinterlösdriften tills mitten, slutet på april.
 
Södra Sverige, tanken är hela september ut, men vid fint väder får de gärna gå ute längre. Vid behov givetvis med hö i hagen.
 
Jag har eget stall så jag kan välja. Min ena häst är tar rollen som spejare i hagen och jag märker stor skillnad på orken om den står inne eller går ute. Denna sommaren har jag valt att låta dem stå inne på nätterna hela sommaren och de har båda uppskattat att komma in och slippa alla insekter. Jag tycker att det är helt upp till var och en att bestämma utifrån sina egna och hästens behov. Jag hade aldrig kunnat stå uppstallad i ett stall där den friheten inte funnits och jag var tvungen att låta min häst spendera hela natten ute i ösregn dagen innan jag skulle på träning, i min värld är det inte att ge min häst rätt förutsättningar för att kunna prestera sitt bästa.
 
Vår riktlinje är att de går ute 1 juni-1 sept, men anpassar även efter vädret. Är det superväder i mitten av maj så går de ut då, och samma gäller i september, datumen är lite flytande men det är "beteshyra" (kallhyra) 1 juni - 1 september
Jag kör nått liknande. Beroende på väder såklart och hur betet ser ut. Men har också dessa tider som riktlinje.
Vissa hästar går på lösdrift så de stallas alltså inte in i den bemärkelsen :)
 
Har lösdrift nu (underbart tycker både jag och hästarna) så de är inne i regel en natt per år och det är på nyårsafton. Men innan jag fick lösdrift fick vädret styra men det brukade bli till mitten av oktober ungefär. Bor i Västra Värmland.
 
Jag har ligghall och den används faktiskt oftast mer juni-aug helt enkelt beroende på insektstrycket. Maj och sept däremot så gillar mina hästar hagen utan ligghall så egentligen går de väl mest på bete de månaderna :)

Framförallt en av mina hästar får fullständigt fnatt av bromsar och kan börja springa hejdlöst för att försöka komma undan varpå de andra givetvis hänger på till slut :crazy:
 
Jag har ligghall och den används faktiskt oftast mer juni-aug helt enkelt beroende på insektstrycket. Maj och sept däremot så gillar mina hästar hagen utan ligghall så egentligen går de väl mest på bete de månaderna :)

Framförallt en av mina hästar får fullständigt fnatt av bromsar och kan börja springa hejdlöst för att försöka komma undan varpå de andra givetvis hänger på till slut :crazy:

Våra hästar använder också lösdriften mer på sommaren, de är helst ute på natten och inne på dagen när insekterna är som värst.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 286
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp