När vet man att inte häst och ägare klickar?

Jag blir oftast högst skeptisk faktiskt till annonser där det framhävs hästens fantastiska egenskaper på alla möjliga sätt, men sen anges att den säljes pga att ”det inte klickar” mellan ryttaren och den.

Jag med. Men samtidigt så har jag en gång haft en häst som jag inte klarade av. Det var inget fel på hästen men den var för ung och grön för mig bara. Vi hamnade i en situation där hästen upptäckte att jag inte hade kontroll vilket gjorde mig rädd och osäker och hästen ännu mer kaxig mot mig. Det låter som en problemhäst men jag sålde den, med helt öppna kort, till en familj som dyrkade den. De hade den som familjehäst och den gick även med vissa lektioner på ridskola, helt utan problem. Det var verkligen jag och hästen som inte klickade och min osäkerhet som sedan gjorde situationen helt ohållbar.

Det kändes som ett nederlag att sälja, absolut. Hästen jag köpte efter blev jag övertygad av vänner att ta hem på prov. Det var inte en häst jag valt, fel storlek, fel ras osv. Men det klickade perfekt och det var precis den hästen jag behövde för att få tillbaka mitt självförtroende och glädjen i att rida.
 
@Pandasmamma jag har verkligen aldrig avsett att jag skulle mena att problem inte finns som gör att man inte funkar med hästen och därför säljer den.
Om du (eller någon) tolkat det så har jag endera uttryckt mig otydligt eller så har nån tolkat in något utifrån den själv som jag inte avsett i mitt uttalande .

Jag vidhåller att jag blir skeptisk utifrån just ”säljes pga att jag och hästen inte klickar” när det gäller det jag redovisat/responderat på tidigare.
Det finns bättre sätt att uttrycka det i annons om man har en verkligt vettig häst som blir mer gångbart i försäljningaspekt som jag ser det.

Som sagt: själv blir jag skeptisk till när gemene folk uttrycker det som att ”underbar helt okomplicerad kanon häst, riktigt kap” etc med slutkläm ”säljes pga att jag inte ”klickar” med hästen ” .
 
Vad menar du med "tyckte inte om henne" om hon var så trevlig på alla sätt? :confused:

Hade en sån häst i mitt förra medryttarstall som jag blev erbjuden att rida flera gånger, tackade ofta nej.
Han gjorde inte en fluga förnär, han gick dit man bad honom riktigt uppfostrad.

Men nej, personligen tyckte jag inte om honom men skulle jag förklara hästen till någon annan helt objektivt skulle jag säga trevlig på alla sätt för det var det han var.
 
Hon jag köpte min häst av klickade inte med honom. Hon köpte honom som fyraåring och kämpade i sju år innan hon tillslut gav upp. Han skrämde henne tidigt, och sedan kom de aldrig till att lita på varandra igen, de var båda olyckliga. När jag provred så satt hon på läktaren och grät, men hon lät mig köpa och nu har hon en annan häst som passar henne mycket bättre. Jag har hästen som passar mig och istället för sur och grinig har han blivit lycklig och sprallig. Nu är han 17 år och i sitt livs form. Jag är så tacksam att hon sålde honom trots att det slet i hennes hjärta.
 
Hon jag köpte min häst av klickade inte med honom. Hon köpte honom som fyraåring och kämpade i sju år innan hon tillslut gav upp. Han skrämde henne tidigt, och sedan kom de aldrig till att lita på varandra igen, de var båda olyckliga. När jag provred så satt hon på läktaren och grät, men hon lät mig köpa och nu har hon en annan häst som passar henne mycket bättre. Jag har hästen som passar mig och istället för sur och grinig har han blivit lycklig och sprallig. Nu är han 17 år och i sitt livs form. Jag är så tacksam att hon sålde honom trots att det slet i hennes hjärta.
Jamen alltså då handlar det ju inte om att ”klicka” som sagt när man säljer hästen - utan snarare man har problem ?

Det blir ju som sagt att man om man är det minsta basalt insatt och läser annonser att man blir skeptisk när någon hobbyryttare uttrycker det som att anledningen till försäljning är att ”det klickar inte” samtidigt som man höjer hästen till skyarna ?
 
Jamen alltså då handlar det ju inte om att ”klicka” som sagt när man säljer hästen - utan snarare man har problem ?

Det blir ju som sagt att man om man är det minsta basalt insatt och läser annonser att man blir skeptisk när någon hobbyryttare uttrycker det som att anledningen till försäljning är att ”det klickar inte” samtidigt som man höjer hästen till skyarna ?
Men nej. Det är som sagt himla viktigt för mig att klicka. Hästen i fråga kan vara en GP häst men klickar inte kemin så vill jag inte ha hästen.
Självklart säljer jag GPhästen objektivt, det har är han utbildad till, såhär är han att sköta om etc etc.
Hästen behöver ju inte vara skit för att kemin inte stämmer.

Men vi hobbyryttare kan ju inte uttala oss om något.
 
En sån ridskolehäst red jag en hel del.
Hon var skitduktig, allt kändes lätt när jag red henne, jag behövde liksom bara tänka så blev det bra. Jag kände mig alltid duktig när jag red henne, vilket såklart var jättekul. Men jag kände aldrig den där glädjen IHOP med henne liksom?
Jag älskade att rida henne, men jag älskade inte henne, helt enkelt.
Min häst såldes faktiskt till en ridskola i Finland där hon är så otroligt uppskattad, både av ägaren till ridskolan och av eleverna. De gör massa roliga saker med henne och hon ser så glad och fin ut.
 
Jag tänker att det kan handla om hur man är i sin ridstil (om vi nu pratar ridhästar) och då föredrar man ju faktiskt olika slags hästar? Vissa vill ha hästar som är mera på med mycket energi, andra vill ha hästar som är mera "sansade" och vissa vill ha hästar som aldrig anstränger sig i onödan ;) Letar man efter hopphäst vill somliga ha långhoppare och andra såna som hoppar mera runda språng. Letar man dressyrhäst vill somliga ha mera power och gång, andra prioriterar en mera lättriden häst. Alltså, man är olika och letar efter olika kvaliteter, utan att lägga någon värdering i detta.
 
Det blir ju som sagt att man om man är det minsta basalt insatt och läser annonser att man blir skeptisk när någon hobbyryttare uttrycker det som att anledningen till försäljning är att ”det klickar inte” samtidigt som man höjer hästen till skyarna ?

Jag förstår inte varför du dels måste föringa så många genom att påstå att man inte är ”det minsta basalt insatt” om man inte blir skeptisk, och inte heller varför du blir skeptisk till en sådan annons, vari ligger det suspekta och motsägelsefulla?

Om hästen ÄR bra och har alla dessa kvalitéer som säljaren påstår, men inte passar personlighetsmässigt eller till sin ridstil - antingen pga nivå eller preferenser (dvs inte klickar, för mig) så är det väl inte det minsta konstigt att uttrycka sig så? Varför ska jag bli skeptisk? Hästen är ju inte mindre av det den är för att säljaren inte uppskattar det.

Lite som med allt annat här i livet - en sak, en person, en upplevelse kan vara hur bra som helst men jag får inte den positiva känslan/dynamiken/klicket med allt och alla för det. Det innebär inte att saken/personen/upplevelsen är varken suspekt eller defekt. Konstellationen var bara inte så som önskad, för mig. Men helt säkert för någon annan.
 
@Frokennordberg och jag förstår inte varför du plockar och klipper ur ett citat som är en paragraf i en helhet till de jag responderat på och utbytt tankar med, och gör det till en grej som du tolkar på ditt sätt pga att du klipper ut en paragraf i sammanhanget.

Men visst - ok :up:
 
Jag har ganska lätt för att märka om jag och en häst kommer trivas ihop, det är något med vad den utstrålar och blicken sedan vet jag om vi kommer passa ihop eller inte.
 
@Frokennordberg och jag förstår inte varför du plockar och klipper ur ett citat som är en paragraf i en helhet till de jag responderat på och utbytt tankar med, och gör det till en grej som du tolkar på ditt sätt pga att du klipper ut en paragraf i sammanhanget.

Men visst - ok :up:

Mm... sött ;)

Jag hade kunnat ta vilket av dina inlägg som helst i tråden eftersom du skriver att du är skeptiskt mot det i vartenda ett och min fråga är fortfarande densamma eftersom jag inte förstår ditt resonemang.

Men visst - ok :up:
 
Jag tycker oftast om de flesta hästar spontant. Men jag har ju ridit väldigt många som jag kan uppskatta åt någon annan mer än åt mig själv.

Jag vet många supertrevliga hästar som jag inte drabbas av någon större känslostorm kring sas. Vissa som jag snudd på skulle somna på. Men de kan ju vara suveräna åt någon annan.

Jag har också haft väldigt många kunder som varit i "hurskamanveta"-land. Och en hel del av dem har vi kommit fram till att deras hästägande inte blev vad de vill iom för dem fel häst.
Oftast har det väl iofs då handlat om att man köpt sig sas mer häst än man klarar av och det uppstått rädslor. Eller skador hos hästen iom för svårriden och då oftast någon form av medicinska fynd som kräver mer avancerad ridning.

Det kan vara jobbigt ibland med häst även om man tycker att den är "the one". Men tyvärr ser jag för många som inte köpt en frisk, lagom utbildad individ som rör sig lagom för ens utbildning. Och man får jäkligt mkt tråkigare hästeri än nödvändigt.

Som riktigt duktig ryttare tycker jag man får ett mkt större spann i vilka hästar man tycker sig kunna funka med. Men man blir ju också mer selektiv i form av att man om man har mål väljer bort en del individer pga exteriör, skador(som kanske grönare missar helt) etc innan man ens provrider/tar hem etc. Och får inte lika mycket överraskningar sas när man väl har dem hemma.
 
@Frokennordberg ja sött eller hur ?

Det är helt korrekt att jag är skeptisk osv. Det har jag ju tydligt redovisat.
Varför du utifrån det ska klippa ut paragraf och tycka jag är dryg utifrån hur du själv läser och associerar till det osv blir ju din grej.

Men som sagt - jag är varesig intresserad av tjafs eller att sabba någon tråd så återigen - ok :up:
 
@Frokennordberg ja sött eller hur ?

Det är helt korrekt att jag är skeptisk osv. Det har jag ju tydligt redovisat.
Varför du utifrån det ska klippa ut paragraf och tycka jag är dryg utifrån hur du själv läser och associerar till det osv blir ju din grej.

Men som sagt - jag är varesig intresserad av tjafs eller att sabba någon tråd så återigen - ok :up:

Jag förstår inte varför du anser att jag har klippt och plockat - ja jag tog bort första stycket där du bemötte om problemfrågan, övrigt i inlägget var för mig likalydande med dina övriga inlägg. Jag förstår att du hakade upp dig på att jag tolkade ditt uttalande som att ”ingen är basalt insatt om man inte är skeptisk”.
Jag har inte påstått att du är dryg, jag tyckte det lät förringande men jag har uppenbarligen inte förstått hur du avsåg det. Och jag är inte ute efter att tjafsa - jag förstår ju inte varför du blir skeptisk av frasen och det är därför jag undrar.

För mig innebär en annons med ”vi klickar inte” oändliga möjligheter och orsaker på varför det är så, men jag blir inte skeptiskt, och jag är nyfiken på varför du blir det?
 
@lovehorses - för mig handlar klicket om den totala upplevelsen och det går hyfsat fort att känna om jag och hästen har en kemi på marken och uppsuttet. Vi ska liksom vara på samma våglängd och lite intresserade av varandra. Finns inte det från början, åtminstone lite, så går jag inte vidare med hästen.
 
Jag har en fin hopphäst som jag haft i 3 år. Hon är egentligen inte min typ av häst, jag gillar heta och superkänsliga hästar medan mitt sto är mer lydigt och lättreglerat.

Hon kräver en annan typ av ridning än den som kommer naturligt för mig. Än så länge har jag gett mig fan på att vi skall nå våra mål - jag får bara lära mig att rida henne så som hon behöver ridas.
Hennes personlighet är guld värd så hon skall ingenstans, men jag har haft bättre kemi med andra hästar. :)
 
Hej!

Jag har vissa hästar jag inte klickar med alls. Det märker jag direkt jag försöker kommunicera med dom. Det är som tvärstopp, vi förstår inte varandra alls, inte ens i hanteringen. Tror jag träffat kanske 4 såna hästar under alla mina hästår.

Sen finns det hästar jag har mindre roligt med, såna som jag inte skulle vilja rida varje dag. Det brukar jag inse rätt fort också.

Jag hade en travare ett tag, vi klickade inte. Det tog ett tag innan jag insåg det, kanske några månader, i början funkade det ok. Jag tror jag insåg att jag ville mer och han inte var ens i närheten av det jag ville ha, han var bara billig... När jag väl insett det lämnade jag ut honom på foder för att sen sälja honom.

När stallet/ridningen slutar vara kul (och man inte har en aktiv depression) brukar det kunna vara en varningssignal.

/L
 
Det blir ju som sagt att man om man är det minsta basalt insatt och läser annonser att man blir skeptisk när någon hobbyryttare uttrycker det som att anledningen till försäljning är att ”det klickar inte” samtidigt som man höjer hästen till skyarna ?
En rättvis och sund ryttare kan se hästen bortsett från sina egna känslor. Men alla har ju uppenbarligen inte förmågan att bortse från sina känslor för hästen och utgår från att hästen är på det sättet som man själv känner för den..då blir det problem.
 
För mig innebär en annons med ”vi klickar inte” oändliga möjligheter och orsaker på varför det är så, men jag blir inte skeptiskt, och jag är nyfiken på varför du blir det?

Jag är ju inte @mackan men tänkte svara på detta ändå.
Jag säger som @tuaphua att ju skickligare man är desto fler hästar klickar man med. Så jag skulle vilja påstå att de flesta som inte klickar med sin häst på det sätt som beskrivs av mackan så är det till 99 procent så att ryttaren är för dålig och kommer troligtvis inte klicka med några hästar som är lite mer utöver den vanliga Brunte hästen.

Sen kan man ha hästar som inte passar en tex om man gillar hästar som är heta och pigga och hästen är sävlig och tråkig eller tvärtom men det bör man ju märka när man provrider tänker jag.

Sen är det ju en aspekt om du vill hoppa och hästen kanske mer passar för dressyr eller tvärtom men då brukar det ju stå i annonserna tex säljes som dressyrhäst eller hopphäst på lägre nivå pga ryttaren vill hoppa högre klasser eller om hästen har mer kapacitet än vad ryttaren känner att den kan plocka fram.

Men just det där klickar skulle jag oxå bli jäkligt skeptiskt emot, för med bra ridning blir i stort sett alla hästar ganska trevliga att rida. Det är något som jag lärt mig genom mer rutin och kunskap.

Sen som vanligt finns det ju alltid undantag men överlag så är detta varför jag blir skeptiskt över sådana annonser. Mkt bättre när det står i annonsen att ryttaren inte klarar av hästen om det nu är så.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 867
Senast: Valle
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 092
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp