Näringsdryck, vad är vettigt

Angua

Trådstartare
Jag har ingen aptit alls just nu då jag inte är frisk, och eftersom jag inte är frisk behöver jag definitivt få i mig näring.. Orken är noll likaså, får i mig lite när någon lagar mat till mig, men inte normala portioner.
Suttit och kollat näringsdrycker på apoteket, känns lättare att dricka än att äta, men infon är lite si och så med. Jag är ju inte ute efter någon bantningskur, men då infon om vad de innehåller var obefintlig vet jag inte riktigt vad som kan vara vettigt för mig. Givetvis kan jag fråga på ett apotek, men tanken på att ge mig ut bland massa folk lockar inte och apoteket i byn är rätt litet, så jag hoppas någon här har tips.
Sen är frågan om vad de smakar.. Väldigt konstgjort? Lite känslig för alltför konstgjorda och sötsliskiga smaker. Inte ens godis eller pepparkaksdeg lockar just nu om det säger något ;)
 
Om du tänker på vanliga måldtidsersättningar typ Naturdiet eller Nutrilett, så finns det en detaljerat innehållsförteckning på förpackningarna, så det behöver du inte oroa dig för :) Däremot smakar de tyvärr väldigt sötsliskigt.

Du kan inte dricka soppa eller så då? Det finns jättegoda soppor på tetra.
 
Det finns gott om näringsrika måltidsersättningar att få, om du är sjuk kan du be om recept och få något som passar just dig i din situation, hör med din vårdcentral!

Om det är rena kalorier du behöver så är ju nutrilett odyl inte det bästa, och de smakar ofta just syntetiskt..(enligt mig).

Ifall du orkar är det bara att tänka "milkshake", men blanda allt med grädde.Ös i valfri frukt/bär och grädde i en mixer. Om du orkar lite mer marigt så är det bra att hälla i lite havregryn med, som en supersmoothie. Det tycker i alla fall jag är godare än konstgjorda smaker (mår lätt illa av t.ex syntetisk banan/jordgubb).
Vill man ha varm näringsdryck så är ju enkla soppor perfekt, bara att komma ihåg att slösa lite med det kaloririka ^^.
 
Det finns en chokladnäringsdryck som är som oboy.

En påse innehåller 500 kalorier så kan du inte få i dig mycket så är det ju bara att dricka en sån. 3 dl är det väl.
Min son fick dom av en dietist och jag antar dom inte skriver ut skit åt en.
 
Tack för ideer :) släpade mig till affären och kollade på nutrilett odyl, men efter att ha läst på förpackningarna blev det en flaska mivitotal och drickyoghurt...
Soppa har jag inte tänkt på, ska kolla färdiga nästa gång jag är i affären. Värma orkar jag ju. Har itne ens tänkt så långt :)
Smoothies ska jag också komma ihåg, har en hel del bär i frysen. Går ju att ha i lite havregryn och linfrö i för magen.
Har jag fortfarande så här dålig aptit när jag ska tillbaka till läkaren den 29 ska jag fråga om näringsdrycker. Men jag hoppas jag slipper. Älskar julmat egentligen, kanske kan få lite liv i aptiten :)
 
Jag gillar Gainomax Protein som "snabbmat" men den är sliskig.

Gör egna smoothiesar istället!
Frukt och/eller grönsak
Mjölk/yoghurt (ko eller växtrike, jag gillar mandelmjölk)
Proteinpulver (jag gillar hampa)
Ev sötning (dadlar, björksocker etc)

Eller egen drickyoghurt: god yoghurt + lite vatten.
 
Jag har ingen aptit alls just nu då jag inte är frisk, och eftersom jag inte är frisk behöver jag definitivt få i mig näring.. Orken är noll likaså, får i mig lite när någon lagar mat till mig, men inte normala portioner.
Suttit och kollat näringsdrycker på apoteket, känns lättare att dricka än att äta, men infon är lite si och så med. Jag är ju inte ute efter någon bantningskur, men då infon om vad de innehåller var obefintlig vet jag inte riktigt vad som kan vara vettigt för mig. Givetvis kan jag fråga på ett apotek, men tanken på att ge mig ut bland massa folk lockar inte och apoteket i byn är rätt litet, så jag hoppas någon här har tips.
Sen är frågan om vad de smakar.. Väldigt konstgjort? Lite känslig för alltför konstgjorda och sötsliskiga smaker. Inte ens godis eller pepparkaksdeg lockar just nu om det säger något ;)
Det finns olika smaker på näringsdrycker, de på apoteken. Jag har bara provat en sort och den var väldigt söt. Men jag fick i mig den och blev piggare efteråt...
 
Det finns olika smaker på näringsdrycker, de på apoteken. Jag har bara provat en sort och den var väldigt söt. Men jag fick i mig den och blev piggare efteråt...
Vilken testade du? Funderar på att skicka in maken på apoteket, han ska ändå in och köpa julklappar till brorsbarnen. Något att bara öppna och dricka lockar stort, näring och energi behövs ju även om jag har en del att ta av.
 
fick fundera lite...
Nutricia Fortimel, tror jag hade jordgubbsmak. Fick den på sjukhuset när jag bara fick äta flytande och behövde få i mig energi och näring efter 10 dygn på bara dropp...
 
@Angua jag har haft fortimel vid ett.tillfälle och den var riktigt god. Finns i flera olika smaker dock ej så billigt men jag fick utskrivet på recept. Så testa och om du känner att det funkar kanske du kan få på recept sen.
 
@Angua: Jag tycker bäst om smaken på Fortimel (har testat en drös pga magen). Vanilj är super för jag gillar ju vanilj :D men skogsbär och jordgubb är också bra, choklad går ner. Tror den finns i aprikos också men jag vägrar för jag är inte så förtjust i aprikos. Jag kör "vanliga" Fortimel eftersom jag behöver protein men Fortimel Energy smakar likadant (mer kolhydrater i den).
 
Jag har ingen aptit alls just nu då jag inte är frisk, och eftersom jag inte är frisk behöver jag definitivt få i mig näring.. Orken är noll likaså, får i mig lite när någon lagar mat till mig, men inte normala portioner.
Suttit och kollat näringsdrycker på apoteket, känns lättare att dricka än att äta, men infon är lite si och så med. Jag är ju inte ute efter någon bantningskur, men då infon om vad de innehåller var obefintlig vet jag inte riktigt vad som kan vara vettigt för mig. Givetvis kan jag fråga på ett apotek, men tanken på att ge mig ut bland massa folk lockar inte och apoteket i byn är rätt litet, så jag hoppas någon här har tips.
Sen är frågan om vad de smakar.. Väldigt konstgjort? Lite känslig för alltför konstgjorda och sötsliskiga smaker. Inte ens godis eller pepparkaksdeg lockar just nu om det säger något ;)

Jag kan få aptit-dippar ibland. Då kan jag oftast få i mig näringsdrycker(jag gillar dock sötslisk.. så vi har olika smak), välgjord glass, vissa grönsaker eller frukter. Har ett proteinpulver jag brukar kunna få ner också, utblandat i mjölk helst. Men att mixa det och kesella och bär tex brukar också gå ner.
Kesella är annars ett tips om man tycker den smaken är ok. Vill man ha smaksatt finns det, annars kan man ha i Bob mix i lagom dos eller fräscha bär/frukter.
Att det är kallt hjälper mig. Jag vet inte om du har något emot värmen i maten eller ej.
Fruktsoppor etc finns ju också om inget ovan funkar.

Annars färdiga soppor eller näringsdrycker..
Dricker man te/kaffe kan man kanske testa ha i lite cocosolja/fett för att få i sig mer kcal. Jag brukar ha det i teet.
 
Nutricia Fortimel dricker min lillasyster dagligen (hon har epilepsi så ibland sover hon bort hela dagar = äter inget och behöver något enkelt men kaloririkt att få i sig) så vi har ett helt berg såna hemma. Vi hämtar ut de på apoteket. De smaker som hon brukar vilja ha är jordgubb, banan, choklad, vanilj och tropisk frukt(eller var det aprikos?). Tror det finns någon mer typ apelsin. Tycker inte att de smakar dåligt alls, min mamma brukar ta en då och då till t.ex. jobbet. :)
 
Jag har gastropares och kan därför inte äta vanlig mat. Jag får Fortimel med extra protein i till subventionerat pris och den är faktiskt helt okej. Jag ska dricka 4 st/dag och det kostar mig ca 500 kr/månad. Den finns i smakerna jordgubb, skogsbär, vanilj och choklad. Jag har alla utom choklad eftersom choklad triggar horton på mig och sådana anfall klarar jag mig utan.
Jag fick en annan sorts Fortimel när jag låg på sjukhus och den var vedervärdig. Sötsliskig och äcklig som tusan medans de jag har faktiskt är riktigt goda. Om du googlar på fortimel och går in på deras hemsida så finns det fullständig innehållsförteckning för de olika dryckerna där.

Förutom näringsdrycker kan jag bara äta Arlas laktosfria vaniljyoghurt och ett visst knäckebröd med färskost på så jag behöver verkligen näringsdrycker med extra protein. För mig blev det en enorm skillnad i måendet när jag äntligen fick näringsdrycker.

Här behöver man ingen remiss ifrån läkaren utan det var bara att ringa till dietisten och förklara hur det låg till så fick jag hem ett provsortiment och nu ringer jag bara ett telefonnummer så levereras näringsdryckerna hem inom 2-4 arbetsdagar.
 
Fortimel skogsbär fanns på apoteket i byn och får klart godkänt! Skönt att ha något att bara öppna och dricka. Lagom söt, kan tänka mig att vaniljen är god! Drickyoghurt är för sött men går. Maken gjorde bouillabaisse i helgen och det funkar i små portioner, tyvärr blir jag illamående om jag äter en normal portion.
Ska mecka med smoothies när jag är lite piggare än idag, all ork gick till att lämna tillbaka en sladd *suck*
Te med kokosolja är gott, finns hemma också och ger ju snabbt bränsle till kroppen, hade jag förträngt :)
Får i mig knäckebröd och mandlar/nötter, lite fibrer.
 
När jag inte vill äta brukar jag blanda kvarg och jos. Inte sötsliskigt och jag tycker det är rätt gott att dricka.
Varierar jos efter vad jag är sugen på.
 
Fortimel skogsbär fanns på apoteket i byn och får klart godkänt! Skönt att ha något att bara öppna och dricka. Lagom söt, kan tänka mig att vaniljen är god! Drickyoghurt är för sött men går. Maken gjorde bouillabaisse i helgen och det funkar i små portioner, tyvärr blir jag illamående om jag äter en normal portion.
Ska mecka med smoothies när jag är lite piggare än idag, all ork gick till att lämna tillbaka en sladd *suck*
Te med kokosolja är gott, finns hemma också och ger ju snabbt bränsle till kroppen, hade jag förträngt :)
Får i mig knäckebröd och mandlar/nötter, lite fibrer.

Skönt att du hittat lite saker som fungerar, det är ju jättejobbigt när man inte kan äta normalt. Hoppas du får tillbaka lite aptit, det behövs lite näring för att väcka upp kroppen och få den att känna hungerskänslor ibland även om jag inte anledningen till just dina problem just nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp