Narnia - Häxan och Lejonet (ULVLEK)

Dentaku

Trådstartare
De fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy har evakuerats från London under andra världskriget. De får bo hos en äldre professor i ett stort, ödsligt hus. Där upptäcker de av en slump att man genom ett gammalt klädskåp i ett av rummen kommer till en annan värld än våran och hamnar i ett land som kallas Narnia.
Narnia är befolkat av talande djur, kentaurer och andra märkliga sagofigurer och där härskar sedan lång tid tillbaka den grymma drottning Jadis. Hon kallas även ”Vita häxan”, eftersom hennes magi svept in landet i en evig vinter. Hennes trollspö kan förvandla alla hon pekar på till sten och runtom i landet finns stenstatyer som sorgliga minnesmärken av de som vågat sätta sig upp mot henne. Till sin hjälp har hon också flera underhuggare. Bland de värsta är kanske en flock talande vargar som jagar förrädare och fiender till drottningen under de mörka timmarna.
När barnen anländer väcks dock hopp hos Narnias förtryckta varelser. Det finns nämligen en profetia som säger att deras ankomst kan störta häxan och förebåda det gudomliga lejonet Aslans återkomst. Med Aslan kommer åter våren och lyckliga tider till Narnia.
Även häxan känner till profetian och är rasande över att barnen hotar hennes plats på Narnias tron. Hon kommer att göra allt för att bekämpa dem. Utan hjälp från en tapper skara av Narnias befolkning hade barnen varit helt chanslösa men nu står hoppet till dem. Ska de lyckas befria Narnia eller kommer drottning Jadis att fortsätta regera i evig vinter?

enhanced-29521-1432945923-13.jpg
 
De fyra syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy har evakuerats från London under andra världskriget. De får bo hos en äldre professor i ett stort, ödsligt hus. Där upptäcker de av en slump att man genom ett gammalt klädskåp i ett av rummen kommer till en annan värld än våran och hamnar i ett land som kallas Narnia.
Narnia är befolkat av talande djur, kentaurer och andra märkliga sagofigurer och där härskar sedan lång tid tillbaka den grymma drottning Jadis. Hon kallas även ”Vita häxan”, eftersom hennes magi svept in landet i en evig vinter. Hennes trollspö kan förvandla alla hon pekar på till sten och runtom i landet finns stenstatyer som sorgliga minnesmärken av de som vågat sätta sig upp mot henne. Till sin hjälp har hon också flera underhuggare. Bland de värsta är kanske en flock talande vargar som jagar förrädare och fiender till drottningen under de mörka timmarna.
När barnen anländer väcks dock hopp hos Narnias förtryckta varelser. Det finns nämligen en profetia som säger att deras ankomst kan störta häxan och förebåda det gudomliga lejonet Aslans återkomst. Med Aslan kommer åter våren och lyckliga tider till Narnia.
Även häxan känner till profetian och är rasande över att barnen hotar hennes plats på Narnias tron. Hon kommer att göra allt för att bekämpa dem. Utan hjälp från en tapper skara av Narnias befolkning hade barnen varit helt chanslösa men nu står hoppet till dem. Ska de lyckas befria Narnia eller kommer drottning Jadis att fortsätta regera i evig vinter?

enhanced-29521-1432945923-13.jpg

Åh en Narnia Lek !:bump:
Passar mig som gillar fantasy:banana: och sagor
Fast just dessa har jag bara sett filmerna och inte läst böckerna
 
ROLLISTA

GODA

Peter - Dag-DL
Peter är äldst och ser det som sitt ansvar att leda och se efter sina yngre syskon. Även om det händer att han tar sin roll på lite för stort allvar är han rättvis och godhjärtad.
Peter kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vi röstning, genom att pm:a LL. Peter har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har Peter utslagsröst, och lotten faller på den deltagare han röstat på. (Borgmästare)

Susan Natt-DL
Susan är näst äldst i syskonskaran och inte särskilt äventyrslysten. Hon har en lite styvmoderlig inställning till sina syskon, särskilt de yngre, och är den som oroar sig mest över att någon ska komma till skada.
Susan kan varje natt skydda någon mot vargarna. (Ängel)

Edmund

Edmund hamnar lätt i skuggan av sin äldre bror och tar ibland ut sin irritation över det på sin lillasyster. När han kom till Narnia första gången stötte han på drottning Jadis som bjöd honom på förhäxad konfekt. Edmund lockades av hennes löften om makt och ära att berätta om sina syskon och deras vänner. Det har han bittert ångrat och hans syskon har förlåtit honom men Vita häxans trollkonster släpper inte så lätt.
Edmund får två lottade spionrader varje natt men en av dem kommer även ulvarna att få.(Lösmynt spion)

Lucy Natt-DL

Lucy är yngst och det gör att de andra kanske inte alltid lyssnar på henne. Men Lucy verkar ha ett alldeles särskilt förhållande till Narnia. Hon var den som först kom dit och det hon ser och upplever får ibland de andra syskonen att tro att hon bara fantiserar.
Lucy kan sia varannan natt med början första Natt-DL. (Siarlärling)

Herr Bäver

Herr Bäver och hans fru tillhör de som inte bara önskar att drottning Jadis ska försvinna, de vågar trotsa henne genom att aktivt motarbeta henne. När alla fyra syskonen kommit till Narnia räddade Herr Bäver dem från att tas till fånga av Jadis hantlangare. Han kan verka barsk till en början men under den raggiga pälsen finns ett stort hjärta.
Herr Bäver har en särskild kontakt med sin fru och trots att de är talande djur verkar de ha en kommunikation utöver det vanliga. (Tvilling)

Fru Bäver
Fru Bäver tog genast de fyra syskonen under sina vingars skugga. Hennes stora omsorg om dem kan göra att hon ibland agerar irrationellt och en smula vimsigt. Men låt inte skenet bedra, om fara hotar visar Fru Bäver att hon har ett lejons mod.
Fru Bäver har en särskild kontakt med sin man och trots att de är talande djur verkar de ha en kommunikation utöver det vanliga. (Tvilling)

Bland Vita Häxans motståndare finns även andra talande djur, kentaurer, fauner, dryader, najader och dvärgar. (Bybor)

ONDA

Drottning Jadis - ”Vita Häxan” Natt-DL
Precis som barnen kommer Jadis ursprungligen från en helt annan värld och kom till Narnia av en slump. Lejonet Aslan förvisade henne norrut, där hon var tvungen att leva i många hundra år men när Aslan inte längre synts under lång tid återvände hon. Jadis tillskansade sig makten över landet och utropade sig själv till drottning. Jadis har magiska krafter och äger ett trollspö som kan förvandla folk till sten, helt oförmögna att röra sig.
Jadis förhäxar någon varje natt. Den förhäxade personens röst kommer inte att räknas följande dag. Den som blir förhäxad vet inte om detta. (Ond häxa i lyan)

Vargar Natt-DL
I drottning Jadis tjänst finns en flock talande vargar. Från början var de goda, som Narnias andra talande djur, men nu finns deras lojalitet till fullo hos häxan. De är hennes spioner och vakter och terroriserar alla som visar minsta tecken på missnöje med drottningen. (Ulvar)
 
Senast ändrad:
LL: @Dentaku och @bollen__

REGLER
  • Var snälla och trevliga mot varandra.
  • Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier.
  • BOP:ar (blunda och peka) är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering.
  • Röster läggs i fetstil typ "X röstar på N". Röster får ändras fram till deadline.
  • Efter två missade röstningar samt vid inaktivitet kan man kickas från leken.
  • Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla onda är döda.
 
Åh en Narnia Lek !:bump:
Passar mig som gillar fantasy:banana: och sagor
Fast just dessa har jag bara sett filmerna och inte läst böckerna

Men Q!:eek: Hur är det möjligt? Trodde C S Lewis var första fantasy-upplevelsen för... typ alla!:confused:

Jag har hittat hit alltså.:D Men håller på och fixar, så jag blir nog inte aktiv förrän imorgon kväll.
 
@bollen__ och @Dentaku Stämmer denna deltagarlistan? (tog den sista listan i anmälningstråden...)
1 Snurrfian
2 cirkus
3 Habina
4 quarter4ever
5 fio
6 Theodor
7 LenaH
8 Blacksmithfarm
9 hemlig
10 Myrten
11 Gabby_Ossi
12 Mirtai
13 Derring-Do
 
Var det någon mer än jag som såg den tecknade Narnia när de var små? :angel: Kommer ihåg att jag älskade den filmen och var tvungen att köpa den när jag hittade den som DVD för några år sedan. Den var inte riktigt som jag kom ihåg den... :cool: :crazy: :eek: :(
 
+ @bollen__
Peter kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid röstning, genom att pm:a LL. Peter har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har Peter utslagsröst, och lotten faller på den deltagare han röstat på. (Borgmästare)
Måste Peter bestämma i förväg att en lynch ska avbrytas? Typ - "om X får flest röster så vill jag avbryta, annars vill jag inte"?

Edmund får två lottade spionrader varje natt men en av dem kommer även ulvarna att få.(Lösmynt spion)
En rad hamnar alltså både hos Edmund och hos lyan?
Får Edmund veta vilken rad som ulvarna får?
 
Var det någon mer än jag som såg den tecknade Narnia när de var små? :angel: Kommer ihåg att jag älskade den filmen och var tvungen att köpa den när jag hittade den som DVD för några år sedan. Den var inte riktigt som jag kom ihåg den... :cool: :crazy: :eek: :(
Japp, det var så jag först kom i kontakt med Narnia. Sedan, när jag blev äldre läste jag de första böckerna.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 337
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp