Närvara vid besiktning?

Hedda_007

Trådstartare
Jag är intresserad av att köpa en fin häst.
Hästen ska såklart veterinärbesiktigas. I priset ingår besiktning. Jag ville helst anlita min egen veterinär men det gick säljaren inte med på. Hon vill ha sin som de brukar anlita. Jag gick med på det men ville att de skulle boka en tid då jag kunde vara med.
Nu visar det sig att den veterinären inte kunde boka en enda tid nästa vecka då hon var upptagen. Hon kommer därför ringa med kort varsel när hon får en lucka. Det gör att jag inte kan vara med då jag har långt att köra.
Veterinären hade dessutom ifrågasatt varför jag ville vara med. Om jag trodde att hon skulle göra en annorlunda bedömning beroende på om jag var där eller inte. Tycker det var mycket märkligt av en veterinär att uttrycka sig så.

Funderar på att hoppa av helt. Dels för att jag inte FÅR anlita min egen vet, även om jag betalar. Och dels för att de omöjliggör för mig att vara med på bes.

Köper inte häst så ofta, men brukar man inte som köpare delta vid besiktningen? Vill gärna ha lite åsikter hur andra gjort. Eller är jag bara fjantig?
 
Jag är intresserad av att köpa en fin häst.
Hästen ska såklart veterinärbesiktigas. I priset ingår besiktning. Jag ville helst anlita min egen veterinär men det gick säljaren inte med på. Hon vill ha sin som de brukar anlita. Jag gick med på det men ville att de skulle boka en tid då jag kunde vara med.
Nu visar det sig att den veterinären inte kunde boka en enda tid nästa vecka då hon var upptagen. Hon kommer därför ringa med kort varsel när hon får en lucka. Det gör att jag inte kan vara med då jag har långt att köra.
Veterinären hade dessutom ifrågasatt varför jag ville vara med. Om jag trodde att hon skulle göra en annorlunda bedömning beroende på om jag var där eller inte. Tycker det var mycket märkligt av en veterinär att uttrycka sig så.

Funderar på att hoppa av helt. Dels för att jag inte FÅR anlita min egen vet, även om jag betalar. Och dels för att de omöjliggör för mig att vara med på bes.

Köper inte häst så ofta, men brukar man inte som köpare delta vid besiktningen? Vill gärna ha lite åsikter hur andra gjort. Eller är jag bara fjantig?

Hade hoppat av, känns inte seriöst att inte få välja vet eller närvara själv. Du är inte fjantig.
 
Mycket konstigt av vet att utrycka sig så
Självklart vill man vara med på besiktning och även anlita egen vet man har förtroende för
 
som redan sagts - stora varningsklockor! Dels att du inte får välja veterinär (vad är det dom försöker dölja?) och ännu mer varning om hens veterinär inte vill ha dig med. Aldrig hört talas om en veterinär som har åsikten att köparen inte ska vara med. Tvärtom så brukar de uppmuntra det.

Jag skulle hoppat av. Finns fler fiskar i sjön.
 
Senast ändrad:
Håller med alla som skriver HOPPA AV...

Som köpare ska du SJÄLVKLART både medverka OCH bestämma egen veterinär.
 
Jag håller med om att det låter väldigt oroväckande att ha den inställningen. Du ska självklart vara med om du vill och välja veterinär. Köpte nyligen häst jag också, fick prata med veterinären om de anmärkningar han gjort och de frågade innan om det var ok att använda den veterinären (som jag känner till också så det var helt ok för mig). En seriös säljare ser till att köparen får vara med och bestämma vid en sån viktig sak.
 
Låter väldigt skumt. Hade dragit öronen åt mig direkt.
Hoppa av!
 
Jag kan förvisso förstå om säljaren har ett samarbete med en viss veterinär, att det är just DEN veterinären som är aktuell när besiktningen ingår i priset. Men just ett sånt samarbete skulle kunna få mig att dra öronen åt mig. Det finns tyvärr människor med "för stort" samvete inom alla yrkesgrupper...

Om du verkligen tycker att det är rätt häst, avböj då erbjudandet om att besiktning ingår om det är på nämnda premisser. Säg att du vill besiktiga den med egen veterinär och att du står för den kostnaden själv. Om de DÅ protesterar, dra dig ur affären direkt.
 
Det är ju bara att ta sökfunktionen och läsa alla bedrövliga "köpa-häst-trådar" här på Buke. Många där köparen ändå har varit med vid besiktningen.
Så jag säger som "di andre" stora varningsklockor.
 
Om jag var intresserad av den här hästen, så hade jag låtit köparen göra sin besiktning men innan jag själv hade skrivit på hade jag begärt att få göra en egen med en av mig vald veterinär på min bekostnad.
Som köpare ska man bara undantagsvis godta besiktningar som är gjorda och/eller betalda av säljaren.
 
Jag tycker det låter konstigt. När jag har köpt häst har jag haft med min veterinär som jag betalar och varit med vid besiktningen, det är väl lite standard att man gör så. Hade säljaren börjat krångla så och ifrågasätta att jag vill vara med hade jag nog backat på köp faktiskt.
 
Jag har valt att hoppa av. Även om jag verkligen gillade hästen.

Erbjöd mig att betala om min vet fick besiktiga. Men de går inte med på det iaf. Känns märkligt att jag inte får göra en besikting med min vet.
Fick svaret att litar du inte på oss så är det nog bättre du ser dig om efter en annan häst. Och det är det som jag ska göra..
 
Jag har valt att hoppa av. Även om jag verkligen gillade hästen.

Erbjöd mig att betala om min vet fick besiktiga. Men de går inte med på det iaf. Känns märkligt att jag inte får göra en besikting med min vet.
Fick svaret att litar du inte på oss så är det nog bättre du ser dig om efter en annan häst. Och det är det som jag ska göra..
Det var nog lika bra. Det handlar ju om din säkerhet också, vid en tvist har du typ inget att komma med om du accepterat säljarens egen besiktning.
 
Jag hade hoppat av. Direkt. Min häst veterinärbesiktigades av en veterinär vald av mig, jag betalde och jag valde en tid som passade mig. Säljaren var med på besiktningen, men det var också det enda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 084
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 466
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp