Nästa steg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så då var det gjort. Ansökte om temporärt uppehållstillstånd med arbetstillstånd igår. 50 000kr kostade det att "skicka iväg ansökan" så nu är man fattig på kontot men vi känner oss rika på livet å andra sidan!

Fr o m nu kommer det ta ca ett år att få beslutet och under den tiden ska vi ladda upp så mycket info som möjligt om våra liv. Big brother is watching!
 

Wow vad dyrt :crazy: E det just Australien som e så dyrt eller e det ett generellt pris för uppehållstillstånd måntro?

Men du får va fritt i landet o arbeta under tiden?
 
Wow vad dyrt :crazy: E det just Australien som e så dyrt eller e det ett generellt pris för uppehållstillstånd måntro?

Men du får va fritt i landet o arbeta under tiden?
För 3-4 år sedan låg priset på $3600 någonting sen chockhöjdes det till $6885 och i år nu höjt till $7000

$100 = ca 700kr (pendlar 6.6-6.8kr per $1. Jag räknar på 7 för att vara säker alltid)

Det är nog bara Australien, dom vet vart dom kan få in pengar...
 
Vad har du för nåt nu då, visum för ett år? Tänkte eftersom det där kunde ta ett år skriver du.
 
Wow, 50 000 för temporärt uppehållstillstånd, vad kostar ett permanent?
Förstår att det inte bara var att göra ansökan med den summan.

Hur hårda är de sedan då? Brukar ansökningar gå igenom?
 
Denna ansökan leder i slutändan till permanent upoehållstillstånd samt möjlighet till att ansöka om medborgarskap.

Det är två steg.

1. Ansöka om temporära. Processen tar upp till ett år och under tiden får man ett "brygg-visum", typ visum mellan två visum, som jag har arbetsrättigheter på.
När godkännande sker (förhoppningsvis, annars är det good bye med pengarna med) och jag får mitt temporära så kan/ska man ansöka om permanent. Ingen mer avgift mer än omkostnaderna för nya dokument som behöver beställas från olika myndigheter.
Steg 2. Ansök om permanent. Ytterligare upp till ett år att processa. Förhoppningsvis godkännande.

Och 2 år efter det kan jag då ansöka om medborgarskap om jag vill.

Dokument dom vill ha är olika blanketter ifyllda, polisutdrag, verifierade id handlingar, bank- och kontouppgifter, telefonräkningar, uttalanden från andra människor som känner mig, personligt uttalande om livet och framtiden, info om mina resor, adresser, utbildning och jobb 10 år tillbaka i tiden, hela min närmsta familj med personnr osv osv...
Någonstans runt 300 papper är jag nog upoe i.

Bättre för mycket än för lite för om man fu_kar upp så är det ajöss med både pengar och visum
 
Det är rätt lätt att jobba och spara pengar här dock. De flesta får lön varje vecka. Eller varannan.
Jag skulle lätt kunna spara $250-300 i veckan.
Alltså nästan 2000kr i veckan. Och min sambo detsamma.
Men jag har inte fått jobba fram tills nu så det är mina besparingar och min sambos skatteåterbäring som betalat visumansökan nu
 
OJ det var en dyr ansökan! Antar att det kostar så mycket för att få ner antalet ansökningar? Eller för att välja ut "rätt invandrare"? Lycka till, hoppas du får stanna så inte pengarna blir kastade i sjön!
 
OJ det var en dyr ansökan! Antar att det kostar så mycket för att få ner antalet ansökningar? Eller för att välja ut "rätt invandrare"? Lycka till, hoppas du får stanna så inte pengarna blir kastade i sjön!
Ja det handlar nog mest om att välja ut "rätt" folk som kan bidra till landet.
Jag har även gjort engelska-test samt måste göra en hälsoundersökning inkl lungröntgen och hiv-test. Antar att det är för att man inte bara ska komma hit för att sjukvården är bättre än i sitt hemland. Nu är ju svensk sjukvård lika bra som här men det är ju samma dokument för alla varesig du kommer från sverige eller nåt annat land med sämre sjukvårdsvillkor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 504
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp