nåt man ska ha med sig till halkan?

Absolut legitimation, annars kan de ju inte vara säkra på vem som faktiskt är där ;)
Sedan är det lugnt.
Lycka till!
 
Spännande! Lycka till! Kan knappt bärga mig tills det är dags för att börja ta alla körprov själv :D
 
Det gick jättebra, hur kul som helst!
Skönt och få köra lite själv också utan någon bredvid. Men körde med en annan körlärare idag än jag brukar, han var ju mycket bättre än min vanliga :p

Fick prova hänga upp och ner i en bil också, det var en intressant upplevelse :p
 
Sorry för lite trådkap men...
@Mirre : Någon gång inom en inte allt för lång framtid (max ca. 1 år), så lär det bli min tur att få köra på halkan...
Är det läskigt? Och måste man prova att hänga upp och ner i bilen? :eek:
 
Sorry för lite trådkap men...
@Mirre : Någon gång inom en inte allt för lång framtid (max ca. 1 år), så lär det bli min tur att få köra på halkan...
Är det läskigt? Och måste man prova att hänga upp och ner i bilen? :eek:

Inte ett dugg läskigt,bara skitkul! :) Även fast det var lite skräckblandad förtjusning när man skulle tvärnita första gången på "isen".

Vi vart inte tvingade att hänga upp och ner,utan vi fick prova om vi ville. Är för att man ska lära sig hur man tar sig loss från bältet om bilen hamnar på taket,för bältet låser ju fast så du kan ju inte bara knäppa loss det vanligt när det har hela din vikt i det.

Samt även prova att "krocka" i 20 eller 30 km timmen. Var som en bilstol på en ställning som en backe,man åkte upp och släpptes så det vart en tvärnit i slutet,det skulle alltså motsvara en krock i 20 eller 30 km/timmen. Är väll för att känna på vilka otroliga krafter det blir av sån liten fart,och förhoppningsvis få folk att använda bilbälte.

Jag själv har frontalkrockat,och hade jag inte haft bälte så vettesjutton om jag setat här i dag. Vet inte hur snabbt det gick,men var 70-väg,och jag låg strax under 70,men sen när jag insåg att det kommer gå åt helvete så tryckte jag säkert på bromsen,så vet inte alls vilken hastighet vi faktist hade,men herregud vilken smäll och vilken kraft... Är glad att jag ALLTID använder bälte,både före och efter olyckan.

Har du möjlighet att prova hänga upp och ner och "krocken" så ta den,är nyttigt att känna på!
 
Vi pratade även om att man aldrig ska lägga packning löst i bilen. Utan att det alltid ska ligga i bagaget, detta pga av att det kan skada dig allvarligt vid en ev krock.
 
Sorry för lite trådkap men...
@Mirre : Någon gång inom en inte allt för lång framtid (max ca. 1 år), så lär det bli min tur att få köra på halkan...
Är det läskigt? Och måste man prova att hänga upp och ner i bilen? :eek:
Det är inte ett dugg läskigt, bara jätteroligt :D
Allt sker ju under kontrollerade former och det är superbra att få prova på att få sladd, tvärbromsa när det är jättehalt osv.

Jag tror inte man måste testa att hänga upp och ner, men det var bra att göra det. Han sade inget om det var frivilligt eller inte och ingen frågade heller. Men jag såg nog rätt nervös ut haha, var bara till mig han sade "säg till om det är för otäckt" hehe. Men det gick bra, jag trodde inte jag skulle fixa det men det gjorde jag. Har lite skräck för det där med att vara upp och ner :p

Det med krockstolen fick vi också göra, likaså se vad man faktiskt väger vid en krock i 50km.
Inte klokt vad mycket det blir!
 
Det gick jättebra, hur kul som helst!
Skönt och få köra lite själv också utan någon bredvid. Men körde med en annan körlärare idag än jag brukar, han var ju mycket bättre än min vanliga :p

Fick prova hänga upp och ner i en bil också, det var en intressant upplevelse :p

Kul! :D
Fast mindre kul att du lagt tid och pengar på att köra med annan körlärare än den som passar dig bäst :p Nåja, snart har du förhoppningsvis körkort och kan köra helt själv, hela tiden!
 
Ja hehe :p Den jag har vanligtvis är egentligen också väldigt bra.
Men lite väl pladdrig så man inte får en chans att tänka själv, han jag körde med idag satt mest och skoja och prata om annat. Han litade på att vi fixade det vi skulle sas, han sade bara var vi skulle åka för och komma till och från banan. Då blev man ju mer avslappnad själv och körde bättre.
 
Sorry för lite trådkap men...
Någon gång inom en inte allt för lång framtid (max ca. 1 år), så lär det bli min tur att få köra på halkan...
Är det läskigt? Och måste man prova att hänga upp och ner i bilen? :eek:

Jag körde halkan förra sommaren, på stället vars namn jag inte minns men som är lite norr om Stockholm :p
Det var inte ett dugg läskigt med själva körningen, tvärt om riktigt trevligt. Vi gick även runt i en hall där de hade bilar som krockat på olika vis och fick veta vad de krockat med, hur fort de kört och vad som kunnat göra så att det inte blivit lika stor skada på bilen/människorna. Väldigt informativt och intressant! Faktum är att även min far, som haft körkort i femhundratrettioelva år blev intresserad av att köra halkbana igen, bara för att få lära sig och se just sådana saker.

Att hänga upp och ner i bilen var inget vi behövde göra, men jag ville göra det om inte annat för att utmana mig själv. Jag har tidigare haft rejäl klaustrofobi och har ett hyfsat behov av att känna kontroll över läget. Dessutom har jag extrem(!) höjdskräck. Resultatet blev att jag efteråt var tvungen att sätta mig ner på golvet. Där satt jag och skakade en stund och fokuserade på att andas, trots att de andra mest ryckte på axlarna åt det hela eller tyckte att det var roligt.

Det hela gick till så att bilen som stod på specialställning först var i vanligt läge. Vi satte oss i den, satte fast säkerhetsbältena och såg till att sitta ordentligt på alla sätt och vis. När vi var redo så snurrades bilen runt så att den hamnade upp och ner. Det hela gick väldigt, väldigt långsamt och "instruktören" förklarade hela tiden vad som hände, bad oss tänka på hur vissa saker kändes osv. När bilen var upp och ner stannade den och hängde så i några sekunder innan den snurrades åt rätt håll igen. Väldigt ofarligt m.a.o, men har man klaustrofobi kan det bli jobbigt.
 
@Dressyrtjejen_97

Jag gjorde halkan för fem eller om det till och med var sex år sen. Det var sjukt kul! Jag gasade väl på lite väl mkt iofs för min bil hamnade i diket. Var snö då så de fick dra loss den med en traktor :p hänga upp och ner i bilen var valfritt. Tyckte inte det var så farligt.
 
Fick sladd och lyckades placera bilen lite snyggt vid bankanten, visserligen åt fel håll men ändå :p
Läraren hojtade "Perfekt! Snygg parkering" haha, fast tanken var att jag skulle klara en hal kurva utan att sladda över på fel sida :p
 
Samt även prova att "krocka" i 20 eller 30 km timmen. Var som en bilstol på en ställning som en backe,man åkte upp och släpptes så det vart en tvärnit i slutet,det skulle alltså motsvara en krock i 20 eller 30 km/timmen. Är väll för att känna på vilka otroliga krafter det blir av sån liten fart,och förhoppningsvis få folk att använda bilbälte.

Vaa? När jag gjorde halkan (9 år sen :eek:) fick vi prova att krocka i 7 km/h i en bilstol.
 

Liknande trådar

Tjatter Nåt du aldrig hört eller sett förr!? Nåt du i hela ditt liv inte kunnat ana fanns över huvud taget! Nyheterna dumpas här:
2 3
Svar
40
· Visningar
2 540
Senast: Keb71
·
Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
621
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: tanten
·
Tjatter Fick mig inget kaffe igår, bara en kopp te på morgonen, så nu har jag hemsk huvudvärk..... Medan jag väntar på att koffeinet ska kicka...
Svar
10
· Visningar
317
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp