Näta in balkong - konstruktion?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska såklart nätas in! :bump: MEN - jag vet inte hur i hellskotta jag ska bygga det hela. Min tanke har hela tiden varit så simpelt som en "bur" som står i balkongen men för var dag inser jag alltmer att det inte blir fullt så simpelt. Nu ska jag inte börja bygga förrän i vår, men det skadar inte att planera i tid ;)

För det första - det finns tak som sticker ut en liten bit, men inte tillräckligt för att bara kunna smälla upp nätväggar. Jag kommer behöva göra ett tak över hela skiten själv. Det taket kommer jag behöva göra öppningsbart på något sätt för att kunna vräka ner den snö som lägger sig på nuvarande tak, så att inte mitt bygge rasar ihop under ett smärre snöskred. Jag vill kunna ha dörren öppen utan att vara där och ha uppsyn och jag har katter som gärna klättrar, så tak är ett absolut måste. Helst skulle jag ha ett plasttak över halva balkongen men det vete sjutton hur jag ska få till det på ett bra sätt?

För det andra är det själva stommen - som synes på bilderna är räcket inte direkt rakt, och det där taket ställer till det även här.

Så frågan här är väl hur ni hade byggt?

1_3.jpg


2_2.jpg


Kan ju tillägga att jag bor i hyresrätt - jag har fått klartecken från hyresvärden kring att bygga, denne är enbart positiv till det, men såklart vill jag göra så liten åverkan som möjligt på huset och sätter gärna ihop så mycket som möjligt i sig självt. Kan även tillägga att jag förmodligen kommer behöva bygga på egen hand och har tummen mitt i handen så ju enklare att bygga desto bättre :) Alla möjliga idéer, stora som små, är varmt välkomna!
 
Mitt förslag är fortfarande:
P0j0ds5.jpg

Som grund. Brunt = trä :p, orange = tak, blått på brunt = gånggärn.
Så antingen gånggärn vid taknocken eller i mitten. Antar att man med denna konstruktion också bör ha något i mitten för att stadga upp det hela. Om typ din pappa behärskar svetsning så kan du ju kanske få 'buren' svetsad och då behövs nog igen stöttepelare i mitten, konstruktionen smälter in mer i bakgrunden också.
 
Mitt förslag är fortfarande:
P0j0ds5.jpg

Som grund. Brunt = trä :p, orange = tak, blått på brunt = gånggärn.
Så antingen gånggärn vid taknocken eller i mitten. Antar att man med denna konstruktion också bör ha något i mitten för att stadga upp det hela. Om typ din pappa behärskar svetsning så kan du ju kanske få 'buren' svetsad och då behövs nog igen stöttepelare i mitten, konstruktionen smälter in mer i bakgrunden också.

Den där lutningen gör att det inte ens går att stå upp på större delen av balkongen och jag vill gärna kunna nyttja den själv också ;) Nä farsgubben ställer sig inte och svetsar kattbur. Hade han fått bestämma hade jag inte ens haft katter utan en hund, allrahelst en jakthund :p

Funtar på om man kanske ska göra en bur med rakt tak som platsar under det lilla taket... Och då kanske nån form av plasttak på insidan som kan plockas ner när snön kommer (alternativt helt enkelt nåt fristående eller nåt, jag vill bara ha ett regnskydd över halvan jag kommer ha sittplatser på så jag slipper plocka in och ut dynor jämt liksom), och göra så takdelarna fästs med gångjärn helt enkelt. Men det vete fasen om det är bästa (och enklaste) alternativet :cautious: Blir nog iaf en stomme i 45*45 mm regel - planen från början var nåt tunnare trä men efter att ha fått några snöskred från det där lilla pyttetaket vill jag nog ha nåt mer rejält :D Funtar däremot på om man kan köra det och så bygga tunnare ramar för nätet, som sen sätts på stommen så att säga. Känns som att det kanske blir mindre bökigt, utan att det ser alltför klumpigt ut.
 
Jag funderar i den här banan själv
balkong.jpg

Rakt nättak, det röda är en stomme av 45*45 mm regel och det gula är helt enkelt nätsektioner byggda som ramar i något tunnare trä med nät på som fästs i stommen. Alla eller en del av nätsektionerna går att öppna är tanken, det svåra blir att få till taket så det går att öppna men inte kan öppnas av misstag.

En annan variant som känns mer lockande är denna
balkong2.jpg

I grunden samma som ovanför, men med mindre nätsektioner som alla blir öppningsbara - tänk lite i stil med en inglasad balkong fast med nät istället. Blir billigare pga mindre åtgång av nät, förmodligen mindre burkänsla, inte lika bökigt när jag vill öppna nån sektion och lättare att hålla det där äckliga räcket någorlunda rent... Men glipan i räcket är jag osäker på. Skulle vara om man smäller dit en extra regel bara för att täcka för kanske? Egentligen tror jag definitivt inte att katterna kommer genom den lilla glipan men vad fan, orka stå där och upptäcka i efterhand att nån katt visst kunde hamna på balkongen under ändå :p

Nu när jag sitter här och dividerar känns andra alternativet som klart bäst faktiskt. Lite pilligare vid de sneda delarna på kortändarna men det känns som att man tjänar in krånglet på minskat krångel i form av mindre nätsektioner och de pengar som sparas på halva nätåtgången - balkongen är verkligen gigantisk så bygget kommer kosta en del alldeles oavsett, kan jag spara in nånstans så gärna det liksom.
 
Alltså taket tänker jag att du bara skulle kunna ha typ bärnät eller fotbollsmålsnät (eller annat passande nät) som du sen plockar ner innan första snön förväntas. Bärnätet kostar inte mycket så det kan man slänga efter en säsong och fotbollsmålsnätet går ju att återanvända.
Om du ska ha plasttak över din sittplats får du komma ihåg att ha lite lutning på den delen, så att vattnat rinner av från rätt håll.
Tycker din andra ritning ser bra ut annars :)

Vill du få ned kostnaden skulle det ju kunna räcka att bara näta in halva balkongen men det är du kanske inte intresserad av :)
 
Katterna är gärna ute även vintertid så jag tror mer på rejält nät på ram som går att öppna. Men bärnät till en början kanske vore nåt för att kunna dela upp kostnaden lite iaf! :)

Yes, till en början tänkte jag lite lutning framåt men jag kom på att det vore surt för grannen under som får allt från mig till sin balkong istället :D Men lite lätt lutning åt sidan borde gå fint, alternativt att man fixar nånting i form av typ partytältsform så att säga. Eller bara nånting som inte når ända fram till räcket iofs... Tål att funderas på! Det får nog iaf bli något fristående som kan stå inne i buren och som är lätt att plocka ner till vintern :)

Nä halva balkongen är inte aktuellt tyvärr. Jag funderade på om man skulle börja så iaf men det blir så mycket smidigare om allting är i ett stycke. Nackdelen med innätad altan var just det att stänga in katterna och låsa upp nätdörren och böka för att komma ut på tomten och vattna, ska bli sååå skönt att slippa det böket nu! :love:
 
http://www.kattstatus.se/sida80.html

Detta var min innätade balkong när jag bodde i lägenhet. Fungerade jättebra att ha två öppningsbara fönster på den. Gör någon liknande konstruktion i taket? Något mer tips har jag inte, då jag absolut inte är en byggare :o
Ja sedär! Det är något liknande det jag tänkt, om än med en mer rejäl stomme pga all snö vi kan få här. Vad har du använt för virke? Ser ut att bli perfekt till själva nätramarna :)

Ja liknande konstruktion i taket är tanken såhär långt, kruxet är hur man ska göra de öppningsbara utan att de kan råka åka upp av sig självt - det lär väl bli bökigt som satan att öppna taket uppåt så det lär ju bli neråt, med risk för hängande tak om något går upp. På dörren till altanen körde jag dubbla haspar och ett hänglås men till taket känns hänglås både bökigt och overkill och haspar som lätt åker upp litar jag inte på.
 
Ja sedär! Det är något liknande det jag tänkt, om än med en mer rejäl stomme pga all snö vi kan få här. Vad har du använt för virke? Ser ut att bli perfekt till själva nätramarna :)

Ja liknande konstruktion i taket är tanken såhär långt, kruxet är hur man ska göra de öppningsbara utan att de kan råka åka upp av sig självt - det lär väl bli bökigt som satan att öppna taket uppåt så det lär ju bli neråt, med risk för hängande tak om något går upp. På dörren till altanen körde jag dubbla haspar och ett hänglås men till taket känns hänglås både bökigt och overkill och haspar som lätt åker upp litar jag inte på.

Jag har för mig att stommen är i 45x45 mm

Använd tex såna här haspar, och lås igen dom med karbinhakar i "öglorna". Lättare att få upp än hänglås men tvivlar katterna listar ut hur man får upp dom ;)
a387ucabdkvjzwaqqvp1w.jpg


Tänkte tillägga att vi får oxå rejält med snö, bor i en by i norrbotten. Inga problem för konstruktionen att hålla! MEN, hade inte heller någon risk att få fallande snö från tak.
 
Jag har för mig att stommen är i 45x45 mm

Använd tex såna här haspar, och lås igen dom med karbinhakar i "öglorna". Lättare att få upp än hänglås men tvivlar katterna listar ut hur man får upp dom ;)
a387ucabdkvjzwaqqvp1w.jpg


Tänkte tillägga att vi får oxå rejält med snö, bor i en by i norrbotten. Inga problem för konstruktionen att hålla! MEN, hade inte heller någon risk att få fallande snö från tak.
Åfan, såg smalare ut än så. Jag hade 45*45 mm till altanen men tycker det såg så klumpigt ut där :p

De ser ju skitbra ut! Det ska jag definitivt ha i åtanke, tack! :bump:
 
Hae skumläst lite snabbt. Men allox har ett tåligt rådjursnät som är svart! Det bode man kunna använda? Finns vajrar till så de sträcks bra. Och sen en ram som passar. De är dyrare än ex hönsnät, men smälter in och syns inte lika mycket. Hönsnät fungerar ju fint men ser ju inte så trevligt ut direkt
 
Och rådjursnät är så mycket lättare att arbeta med, än hönsnät! :)

Ska bygga en ny kattgård till sommaren och då kommer det bli rådjursnät även på denna. Men längst ner blir det nog plexiglas. Vet inte hur många gånger jag fått laga rådjursnätet då vi kört sönder det med trimmern, men det problemet lär man slippa på en balkong. :)
 
Hönsnät kommer inte i närheten av min balkong :p Rådjursnät funtar jag på, jag är mest lite orolig att det ska tuggas sönder. Annars blir det svetsnät, om än med lite svart färg på förmodligen :)
 
Knapplånar lite. Hur stora "rutor" kan man ha?
Vår balkong har redan nät, men misstänker att det är för grovmaskigt..
 
Knapplånar lite. Hur stora "rutor" kan man ha?
Vår balkong har redan nät, men misstänker att det är för grovmaskigt..
får katten igenom huvudet så får den igenom hela kroppen(om den inte är super fet dvs..), dvs är nog bra att mäta katten lite och ta ngn storlek mindre på maskorna :p.
 
får katten igenom huvudet så får den igenom hela kroppen(om den inte är super fet dvs..), dvs är nog bra att mäta katten lite och ta ngn storlek mindre på maskorna :p.

Ah! Jag har ingen katt utan drömmer bara, och funderar på om det kan vara så väl att nätet fungerar... Får köpa mig en stor katt! :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: skiesabove
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 887
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp