Näthat och #trolljägare.

Mia_R

Trådstartare
Håller precis på att kolla på 3:ans Trolljägarna och jäklar vad bra det är! Folk tror de är så anonyma bakom sina skärmar att en del kan häva ur sig vilka hot och hat som helst. Jag är ingen fan av Aschberg, men jag hoppas verkligen att den här serien får folk att tänka till lite, att de kan torska ordentligt att vräka ur sig vad som helst som de aldrig skulle våga säga öga mot öga. :rage:

Fy fan vad vidriga en del är, kul att se dem nästan skita på sig när de inser att de är påkomna. :devil:
 
  • Gilla
Reactions: via
Sv: Näthat och #trolljägare.

En bra sak tycker jag är att inte vara helt anonym på ett forum, det avhåller en från de värsta grodorna.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

En bra sak tycker jag är att inte vara helt anonym på ett forum, det avhåller en från de värsta grodorna.

Är det inte snarare en fråga om personlighet och läggning? Snarare än om man ska vara anonym eller inte?

Min egen bristande lust till att förolämpa och hata folk på nätet är inte alls kopplad till anonymitet eller inte.

Det som skrämmer mig är att det faktiskt finns så många människor i vars värld det är helt naturligt att kläcka ur sig sådant. Min annars starka tro på månniskors godhet kommer av sig lite..
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Jag är mest fascinerad över att folk verkligen verkar tro att de är helt anonyma bakom sina skärmar.
Jag trodde att det var allmänt känt att man relativt enkelt kan kolla upp vem det är genom IP adressen.
Det blev ju lite intressant i ett program, när en av de anklagade insåg det och då helt plötsligt påtalade att det ju faktiskt var flera som använde datorn så det behövde ju inte vara just han. Jomenvisst :meh:.
Det bästa är väl att vara öppen med vem man är och tänka igenom det man skriver och bara skriver sådant man kan stå för även utan en datorskärm framför sig...O_o
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Är det inte snarare en fråga om personlighet och läggning? Snarare än om man ska vara anonym eller inte?

Definitivt. Internets baksida är att en massa människor som tidigare haft åtminstone lite fernissa har hittat en rätt riskfri kanal för ett hat som de tidigare förstått att de faktiskt inte kan uttrycka. Det är helt vidrigt.

Det är inte bara obehagligt för dem det drabbar, utan även för hatarna själva. Jag undrar vad som händer inuti människor när de uttrycker sig på det viset. Killen med Hata Hult i Aschbergs första program var ett exempel på det. Herregud vilken störd ung man.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Har inte sett programmet, men jag fascineras nog mest av att folk inte förstår att svensk lag inte gäller på nätet. Ungefär som att det skulle vara internationellt vatten... Samtidigt som de mycket noga påpekar att vi har yttrandefrihet i Sverige, vilket på nåt sätt översätts till "jag har rätt att bete mig precis hur fan jag vill".
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Yttrandefrihet är rätten att få säga vad man vill.
Tror folk. Det är fel.

Yttrandefrihet är rätten att få framföra åsikter, utan att riskera att myndigheter lägger sig i och korrigerar och censurerar. Yttrandefriheten är sålunda inte någonting man gömma sig bakom för att kränka en annan människa.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Lite komiskt dock att bloggerskan Kissie som hängt ut folk till höger & vänster, skrivit vidriga saker & verkligen nätmobbat som en tok fick gråta ut i tv... jag trodde först det var henne Aschberg skulle jaga ;) Det rättfärdigar ju givetvis inte att hon får ett nättroll efter sig, men ja, nyanser liksom...
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Det är verkligen en intressant vinkel.

Jag vet en annan person som också bloggade och skrev redigt vidriga saker om vissa personer som bloggaren ansåg det vara fritt fram att skriva tarvligheter om. Så fort någon hade negativa kommentarer på bloggen så gick människan bärsärk och ansåg att det var helt sjukt att folk sökte upp bloggen för att skriva taskiga kommentarer om dessa inlägg... Det var nämligen skillnad på att skriva skit och att leta upp bloggar för att skriva kommentarer om sånt. Suck - det säger rätt mycket om vissas själbild
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Tycker det är mer tragiskt att det sitter folk på nätet som driver andra till självmord, som den 13-åriga flickan som hoppade framför tåget för ett år sedan, men du får ju tycka vad du vill. :meh:
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Men allvarligt? Ar det sadant har folk tittar pa?
Tragiskt

Jag ser inte det tragiska? Det är ett program som tar upp ett relativt allvarligt samhällsproblem och påvisar att det inte är ok att sitta och förtrycka människor på nätet.

Då finns det ju klart värre och fördummande tvprogram att slösa sin tid på.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Haha! Jag tror att jag också läst den bloggen:D

Jag tycker att programmet är både viktigt och nödvändigt. Viktigt för att de som sitter vid sin dator och tro att de kan slänga ur sig vad som helst utan att det får följder får lära sig att det inte går. Nödvändigt för att belysa ett samhällsproblem som brer ut sig.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

KL
Jag då som blivit anklagad för att vara nättroll önskar innerligt att till exempel flashback kan släppa på sin sekretess så att det går att ta reda på att jag verkligen inte har med den skiten som skrivs där att göra som någon har fått för sig. Det är jätteobehagligt för jag kan ju i min tur inte heller bevisa min oskyldighet.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

KL.

Var tvungen att kolla ett avsnitt på TV3-play. Tror tyvärr inte jag kommer att palla fler, det var så pinsamt hur de där näthatarna stod och stammade och gjorde bort sig att jag riktigt vred mig i soffan och var tvungen att titta bort!:p
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Ja, det är ju en annan aspekt av problemet. Att man kan anklaga vem om helst för att vara nättroll och det inte går att försvara sig och motbvisa attd et inte är så.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Jupp, det är helt underbart med pöbelvälde, där folk får känna hur underbart det är att hata någon.

Trodde vi hade avskaffat skampåle som straff.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

De flesta är ju inte igenkännbara eftersom de dolt deras ansikten, det jag tycker är bra är att det visar att folk inte är så anonyma som de tror sig vara bakom skärmen. Det är lätt att hata på nätet när man tror sig vara anonym och det driver ju faktiskt både barn och unga till självmord. :cautious:

Det behövs en väckarklocka.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Kissie är ju inte helt oskyldig även om hon städat till sig en hel del de senaste åren. Men tycker ändå att det är stor skillnad mellan att bloggare skriver skit om varandra, och att anonyma mordhotar och/eller hetsar för självmord. Tror inte hon och t.ex. Nellie skulle slå ihjäl varandra, men bakom de där kommentarerna kan det ju faktiskt sitta en riktigt störd människa som kanske skulle kunna tänka sig att ha ihjäl någon. 99.9% av alla hatare är bara troll, men att vara den som är hatad och hela tiden undra och titta sig över axeln, fy.

Jag tänkte en del på Mijailo Mijailovic och Anna Lindh under programmet, speciellt då politikern intervjuades.
 
Sv: Näthat och #trolljägare.

Haha, nej det har vi absolut inte. Skvallerpressen hänger ju ut folk hit och dit hejvilt, och där är det inte alla som får vara anonyma.

Alla i programmet utom Hata Hult-killen och han som arbetade för tv har fått vara anonyma tror jag? Kan man på detta viset få en handfull nät-troll att lägga av, så är det ganska bra, tycker jag. Det är ju inte precis så att det drabbar oskyldiga.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är så ledsen ikväll. Läser överallt om näthat, trolls, nätmobbing hur det sprids vidare och hur människor verkar alltmer anse att...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: No1
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 900
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 223
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp