Bukefalos 28 år!

Nationalistiska vindar i Europa

Thaliaste

Trådstartare
Det är val i Frankrike nu. Sitrande preseident Macron spås stå mot högernationalistiska Le Pen i andra omgången och det väntas bli jämnt. Nationalistiska vindar har blåst länge i Europa nu, är vi nu (tyvärr) framme vid tiden då allt fler länder kommer att tas över av dessa ideologier? Vad innebär det i så fall för Europas framtid?
 
Det är val i Frankrike nu. Sitrande preseident Macron spås stå mot högernationalistiska Le Pen i andra omgången och det väntas bli jämnt. Nationalistiska vindar har blåst länge i Europa nu, är vi nu (tyvärr) framme vid tiden då allt fler länder kommer att tas över av dessa ideologier? Vad innebär det i så fall för Europas framtid?
Den typen av nationalism ihop med den pågående militära upprustningen ger mig mycket dåliga vibbar.

Protektionism, konservatism, xenofobi och intolerans hotar det vi åstadkommit under de senaste 70 åren, där människors frihet, i stora delar av världen, har utvecklats något enormt.
 
Den typen av nationalism ihop med den pågående militära upprustningen ger mig mycket dåliga vibbar.

Protektionism, konservatism, xenofobi och intolerans hotar det vi åstadkommit under de senaste 70 åren, där människors frihet, i stora delar av världen, har utvecklats något enormt.

Känner som du mycket dåliga vibbar. Kombinationen av polarisering, våldshets och nationalism känns verkligen inte bra i magen.
 
Jag älskar inte Macron, men det var väldigt skönt att de allra flesta tycker att de främlingsfientliga krafterna inte ska få styra landet. Fler än nånsin röstade dock dessvärre på Le Pen, så det är mycket kvar att göra. Men jag får lite mer hopp om att vår demokrati och fred inte är körd än, och det behöver jag just nu...!
 
Jag tror att många människor är extremt trötta på att vara fattiga trots att de jobbar och sliter. Då väljer man att rösta på de som lovar att man ska få det bättre. Sen att vi har det ekonomiskt bättre nu än tidigare hör inte till saken, utan det är den upplevda fattigdomen som är farlig.

Det är svårt att ta att man sparat i flera månader för att kunna köpa nya cyklar till sina barn, och så får asylsökande en rekvisition och bara kan hämta ut nya cyklar till sina barn. Man ser inte helheten utan bara det som är ens egna svaghet och jämför. Då blir det skevt och man vill tex stoppa invandringen så att färre personer delar på skattepengarna som finns i systemet. Det blir en slags girighet trots att man egentligen har det väldigt bra.

Sen tror jag att insynen i statens budget inte är till godo för alla människor. När man pratar om miljoner och miljarder hit och dit blir det ofantliga summor för många. De blir chockerade över vad invandringen kostar och så går de där själva och väntar på att få ett värkande knä opererat i flera år för att vårdköerna är så långa. Det blir också där skevt och man ser inte hela bilden och så tycker man att om inte invandringen fanns så hade vårdköerna varit kortare.

Sen blir det ju faktiskt inte bättre av upplopp, gängkriminalitet och bilbränder. Människor som vill leva i en trygg och fri värld uppskattar inte när andra människor kommer med tvång på hur människor ska klä sig, hur de ska bete sig och en massa regler som tappades bort i stora delar av västvärlden redan på 1800-talet. Utvecklingen i Sverige ser statistiskt sett bra ut, men på nyheterna är det ju bara misär. Och i sociala medier är det också mest bara misär. Hade nyheterna på tv bestått av positiva nyheter och inte bara en massa skit så hade folk varit betydligt mer öppensinnade.

Fake news är också farligt eftersom människor utan källkritik sväljer det med hull och hår. Tänker speciellt på den där felaktiga uträkningen någon gjort om vad en ensamstående asylsökande kvinna med 3 st barn får i bidrag och vad motsvarande svensk medborgare får.

Fattigdom, verklig eller upplevd, är det största hotet mot demokrati och frihet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Devoucoux frågor
  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp