Nattning av små barn

Amk

Trådstartare
Vi har en elva månader gammal dotter som ibland behöver tio minuter med vällingflaskan för att somna. Andra kvällar tar det tre timmar av krälande, bus, skrik och gnäll tills hon slocknar och vi föräldrar får turas om för att inte bli galna av uttråkning och frustration... vi har en tydlig rutin som vi följer varje kväll- bad, pyjamas, säga godnatt till förälder som inte nattar, vällingflaska ges i sängen och sedan sjunger vi tills hon slocknat.

Nu undrar vi hur ni andra gör- är ni med barnet hela tiden medan det nattas, eller låter ni det tumla runt själv i sin säng? Ger ni upp och låter det vara vaket om det inte somnat inom ex. 30 min?
 
Vi har en elva månader gammal dotter som ibland behöver tio minuter med vällingflaskan för att somna. Andra kvällar tar det tre timmar av krälande, bus, skrik och gnäll tills hon slocknar och vi föräldrar får turas om för att inte bli galna av uttråkning och frustration... vi har en tydlig rutin som vi följer varje kväll- bad, pyjamas, säga godnatt till förälder som inte nattar, vällingflaska ges i sängen och sedan sjunger vi tills hon slocknat.

Nu undrar vi hur ni andra gör- är ni med barnet hela tiden medan det nattas, eller låter ni det tumla runt själv i sin säng? Ger ni upp och låter det vara vaket om det inte somnat inom ex. 30 min?

Vi har varit med barnen hela tiden när de nattas - ibland har det varit väldigt smidigt och ibland mer långdraget. Antalet gånger vi låtit dem vara vakna istället för att fortsätta nattningen kan jag nog räkna på ena handens fingrar. Men egentligen vet jag inte hur mycket det ger er att höra hur andra gör? :) Om ni "felsöker" dagarna innan besvärliga nattningar, kan ni hitta något som kan förklara varför det tar så lång tid då?
 
Vi har varit med tills (dottern i det här fallet) känner sig trygg med att somna själv. Nattningarna kunde lätt ta två-tre timmar ända upp till hon var 1,5-2 år. Efter det har det gradvis gått snabbare, ofta kring 10-20 min och nu när hon är 3,5 år somnar hon själv och är ok med att vi säger godnatt och går. Hon får själv välja om hon vill ha en liten lampa tänd eller släckt och hon väljer ibland det ena och ibland det andra. Hon var (är?) en HNB. Vi gör likadant med sonen som nu är ett år. Han somnar oftast runt 20 min, men kan vara lite orolig i perioder och sover helst med oss vuxna.
 
Jag väntar tills han visar att han är trött och då somnar han oftast med amning på ett par minuter.

Har jag försökt för tidigt så är det effektivast att gå upp och försöka igen senare.

Vi samsover och han kan inte sova själv så jag är alltid där. Eller pappan nr jag gör annat. Pappan sjunger honom till sömns i famnen.
 
Vi har en elva månader gammal dotter som ibland behöver tio minuter med vällingflaskan för att somna. Andra kvällar tar det tre timmar av krälande, bus, skrik och gnäll tills hon slocknar och vi föräldrar får turas om för att inte bli galna av uttråkning och frustration... vi har en tydlig rutin som vi följer varje kväll- bad, pyjamas, säga godnatt till förälder som inte nattar, vällingflaska ges i sängen och sedan sjunger vi tills hon slocknat.

Nu undrar vi hur ni andra gör- är ni med barnet hela tiden medan det nattas, eller låter ni det tumla runt själv i sin säng? Ger ni upp och låter det vara vaket om det inte somnat inom ex. 30 min?

Dottern är 14 månader, vi har samma rutin varje kväll: välling i soffan, borsta tänderna, pyjamas, sedan går vi upp och lägger oss i sängen, hon får amma och oftast somnar hon då. Ibland härjar hon en stund innan hon somnar. Har hon inte somnat på typ en halvtimme går vi upp igen och provar en timme senare. Jag måste alltid ligga kvar hos henne när hon somnat, annars vaknar hon direkt.
 
Vi väntar tills vi märker att dottern (10 månader) är trött. Då byter vi blöja, pyjamas och välling i soffan så somnar hon på 10 min.
Ibland är det struligt och det beror oftast på att hon sovit för länge på eftermiddagen. Då är det bara att vänta en tag till och börja om.
 
Det är intressant att höra hur ni andra gör. Ibland känns det som att dottern vaknar till av välkingen och får energi för två timmar till av bus. Hon har flertalet ggr senaste veckan somnat först vid 22-23, och då är vi helt slut av maratonnattning. Sover hon sent på em är det hopplöst, men det är inte alltid det som spökar heller.
 
Vi har en 18-månaders dotter. Alltså, jag tycker ju att så fort en har lärt sig "hur det är" så ändras allt och blir precis tvärtom. Ibland tar läggningen 10 min. Ibland 1 h. I vissa perioder går vi alla och lägger oss samtidigt (samsover) då det är riktigt struliga nattningar. Känns det omöjligt så får hon komma upp och så provar vi igen. Aldrig att jag skulle försöka natta i flera timmar. Så bra tålamod har jag inte.

Vi har en väldigt kort rutin. Blöjbyte, pyjamas, välling i sängen och så snabb tandborstning. Ibland lite sjungande. Böcker läser vi på dagarna, på kvällen blir hon bara pigg av det. Vi har dock ingen tid för nattning utan beroende på situationen (gäster, vj är bortresta, hon har sovit mycket eller lite, osv osv) så påbörjas nattning alltifrån 19.30 till 22.

Jo, justja. En rutin har vi. Vi nattar varannan kväll. Oavsett läge. Dottern får inte välja att den andra föräldern ska ta över. Det är jäkligt skönt speciellt i perioder då hon är svårsövd, att veta att en har nästa kväll fri.
 
Vi samsover och har alltid gjort. När sonen slutade amma vid nästan 12 mån så gick vi helt enkelt bara och la oss och det fick ta den tid det tog. Inga leksaker eller annat roligt att leka med i rummet förutom en nattlampa. Stängd dörr och släckt. Ibland tog det två timmar att somna, ibland slocknade han direkt.
Numera har han en mjuk nalle som även är en lampa som skiftar färg plus att den spelar lugn musik. Den pillar han med tills han fått nog och somnar sedan.
 
Det är intressant att höra hur ni andra gör. Ibland känns det som att dottern vaknar till av välkingen och får energi för två timmar till av bus. Hon har flertalet ggr senaste veckan somnat först vid 22-23, och då är vi helt slut av maratonnattning. Sover hon sent på em är det hopplöst, men det är inte alltid det som spökar heller.
Titta igenom innehållet på vällingen så den inte innehåller maltodrexin vilket har uppiggande effekt.
 
Det är intressant att höra hur ni andra gör. Ibland känns det som att dottern vaknar till av välkingen och får energi för två timmar till av bus. Hon har flertalet ggr senaste veckan somnat först vid 22-23, och då är vi helt slut av maratonnattning. Sover hon sent på em är det hopplöst, men det är inte alltid det som spökar heller.
Nu känner jag mig lite osäker eftersom vi inte körde med välling osv, men måste barn verkligen ha välling precis innan de går och lägger sig? Jag vet att jag jagade lillebror med vällingflaskan till vansinne varje gång jag passade honom (han ville inte ha, men skulle dricka enligt "instruktionerna"), så jag skippade det helt med mitt barn. (Äta är ju ett sätt att hålla sig vaken på, tex vid bilkörning).

Så A fick lägga sig utan att precis ha druckit en flaska välling. Inte för att det tog kort tid att natta iofs, mellan 30 min och 60 min (upp till 1,5 timma med otur) och jag eller man var där hela tiden, upp till 4 års ålder. Hans kusins föräldrar körde med att lägga barnet och gå ut, men varken jag eller min man klarar att lämna barn som hellre har föräldrarna kvar.
 
Vi har en elva månader gammal dotter som ibland behöver tio minuter med vällingflaskan för att somna. Andra kvällar tar det tre timmar av krälande, bus, skrik och gnäll tills hon slocknar och vi föräldrar får turas om för att inte bli galna av uttråkning och frustration... vi har en tydlig rutin som vi följer varje kväll- bad, pyjamas, säga godnatt till förälder som inte nattar, vällingflaska ges i sängen och sedan sjunger vi tills hon slocknat.

Nu undrar vi hur ni andra gör- är ni med barnet hela tiden medan det nattas, eller låter ni det tumla runt själv i sin säng? Ger ni upp och låter det vara vaket om det inte somnat inom ex. 30 min?
Våra nattningar kan ta tre timmar och jag måste antingen ligga bredvid eller sitta. Är inne på nionde året nu...men man får mycket tid att surfa på Buke! Inte så mycket egentid dock.
 
Nu känner jag mig lite osäker eftersom vi inte körde med välling osv, men måste barn verkligen ha välling precis innan de går och lägger sig? Jag vet att jag jagade lillebror med vällingflaskan till vansinne varje gång jag passade honom (han ville inte ha, men skulle dricka enligt "instruktionerna"), så jag skippade det helt med mitt barn. (Äta är ju ett sätt att hålla sig vaken på, tex vid bilkörning).

Så A fick lägga sig utan att precis ha druckit en flaska välling. Inte för att det tog kort tid att natta iofs, mellan 30 min och 60 min (upp till 1,5 timma med otur) och jag eller man var där hela tiden, upp till 4 års ålder. Hans kusins föräldrar körde med att lägga barnet och gå ut, men varken jag eller min man klarar att lämna barn som hellre har föräldrarna kvar.

Siri är väldigt förtjust i att snutta på något innan hon ska sova, och vi upplever också att hon står sig bra genom natten när hon fått välling. Hon ammas inte längre, så vällingen blev ett slags substitut för bröstmjölken.
 
Nu känner jag mig lite osäker eftersom vi inte körde med välling osv, men måste barn verkligen ha välling precis innan de går och lägger sig? Jag vet att jag jagade lillebror med vällingflaskan till vansinne varje gång jag passade honom (han ville inte ha, men skulle dricka enligt "instruktionerna"), så jag skippade det helt med mitt barn. (Äta är ju ett sätt att hålla sig vaken på, tex vid bilkörning).

Så A fick lägga sig utan att precis ha druckit en flaska välling. Inte för att det tog kort tid att natta iofs, mellan 30 min och 60 min (upp till 1,5 timma med otur) och jag eller man var där hela tiden, upp till 4 års ålder. Hans kusins föräldrar körde med att lägga barnet och gå ut, men varken jag eller min man klarar att lämna barn som hellre har föräldrarna kvar.

L åt aldrig välling, men höll i sin kvällsflaska med ersättning tills hon var kanske drygt två? Är usel på att minnas sådana här saker, men jag tror det var någon gång tidigt i somras som jag äntligen kastade sista flaskan. På slutet fick hon knappt i sig något, låg bara och lekte lite med flaskan sådär som på rutin.

Angående nattningsmetoder, @Amk, har L nog tröskat igenom varenda en. En period fick man bunta ihop henne a la tunnbrödsrulle för att hon skulle somna, en period kunde man bara lägga ner henne och gå ut och hon somnade själv, en period fick vi gå och guppa och guppa och guppa, en period var det ligga bredvid och stryka magen som gällde, en annan period fick vi lägga ner henne ungefär trehundra gånger osv osv.

Numer sitter vi bredvid hennes säng om hon somnar där eller ligger bredvid om hon somnar i vår och efter några minuter sover hon i regel. Ibland vill hon ha lite sång eller bli klappad på, men oftast inte.

Hon har dock i regel aldrig varit ledsen/arg/krälig/busig vid läggdags, antalet gånger det hänt är lätträknade och det gör det ju lättare att stå ut när hon envist kör sina förhalningstaktiker. Favoritförhalningstaktiken just nu består av att klättra upp på en, om man ligger bredvid, säga "Himlen är vaken, och jag med! Vi måste leka!", peta upp ens öga och säga "Ska vi bygga en snögubbeeee?". Alla ni som går eller har gått igenom "Frost"-perioden med era barn vet vad jag menar...
 
L åt aldrig välling, men höll i sin kvällsflaska med ersättning tills hon var kanske drygt två? Är usel på att minnas sådana här saker, men jag tror det var någon gång tidigt i somras som jag äntligen kastade sista flaskan. På slutet fick hon knappt i sig något, låg bara och lekte lite med flaskan sådär som på rutin.

Angående nattningsmetoder, @Amk, har L nog tröskat igenom varenda en. En period fick man bunta ihop henne a la tunnbrödsrulle för att hon skulle somna, en period kunde man bara lägga ner henne och gå ut och hon somnade själv, en period fick vi gå och guppa och guppa och guppa, en period var det ligga bredvid och stryka magen som gällde, en annan period fick vi lägga ner henne ungefär trehundra gånger osv osv.

Numer sitter vi bredvid hennes säng om hon somnar där eller ligger bredvid om hon somnar i vår och efter några minuter sover hon i regel. Ibland vill hon ha lite sång eller bli klappad på, men oftast inte.

Hon har dock i regel aldrig varit ledsen/arg/krälig/busig vid läggdags, antalet gånger det hänt är lätträknade och det gör det ju lättare att stå ut när hon envist kör sina förhalningstaktiker. Favoritförhalningstaktiken just nu består av att klättra upp på en, om man ligger bredvid, säga "Himlen är vaken, och jag med! Vi måste leka!", peta upp ens öga och säga "Ska vi bygga en snögubbeeee?". Alla ni som går eller har gått igenom "Frost"-perioden med era barn vet vad jag menar...
Hahaha, jag har inte sett Frost men skrattar gott åt de mycket skojiga lekinviterna.

Ikväll gav jag upp efter två minuter illvrål som gick över i sprintkrypning och väntade en timme med läggning. Då somnade hon på fem röda... så era tips om att inte ligga och stirra på en unge som är superpigg har hjälpt.
 
Hahaha, jag har inte sett Frost men skrattar gott åt de mycket skojiga lekinviterna.

Jag skrattade också när hon körde det första gången. Hon kör överlag mycket med att avleda och finta en genom att vara glad och rolig, så ibland måste man faktiskt bita ihop och inte garva när hon försöker smita undan. Men att köra igenom en hel filmscen när man är två år och nio månader i avsikt att inte behöva sova, det är fan genialt och förtjänar ett skratt. :D
 
Det enda som fick mig att somna var att busa upp mig på kvällen. Kittlas, ''bråka'', leka etc sen efter 15minuter somnade jag som en stock :D

Folk trodde morsan var galen när dom såg henne busa upp en unge på kvällen:idea:
 
Nu känner jag mig lite osäker eftersom vi inte körde med välling osv, men måste barn verkligen ha välling precis innan de går och lägger sig? Jag vet att jag jagade lillebror med vällingflaskan till vansinne varje gång jag passade honom (han ville inte ha, men skulle dricka enligt "instruktionerna"), så jag skippade det helt med mitt barn. (Äta är ju ett sätt att hålla sig vaken på, tex vid bilkörning).

Så A fick lägga sig utan att precis ha druckit en flaska välling. Inte för att det tog kort tid att natta iofs, mellan 30 min och 60 min (upp till 1,5 timma med otur) och jag eller man var där hela tiden, upp till 4 års ålder. Hans kusins föräldrar körde med att lägga barnet och gå ut, men varken jag eller min man klarar att lämna barn som hellre har föräldrarna kvar.
Våran tjej är snart 18 månader. Hon får bara välling vid läggning om hon ätit väldigt dåligt med middag eller om det gått väldigt lång tid sedan middagen (om man är iväg t.ex.)
Annars är det ingenting vid läggning. Ett tag vaknade hon på natten och kunde inte somna om, då fick hon välling men nu är det ca 1-2 nätter/vecka som det behövs.
Jag tror alla är olika..
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 188
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Nä nä, man kallar inte sina älskade som telningar för ungjävel. Men när varje nattning varit en kamp sedan den dagen hon föddes gör jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 323
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 421
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp